Galstenen en koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:24

appiesjappie schreef:
Dat vind ik ook zo raar. Want bijna iedereen die aanvallen heeft morfine nodig om pijn te verlichten. Ik neem 2 paracetamol ga een half uurtje liggen en het is weg. Het doet wel pijn maar niet dat ik morfine nodig ben

Weten ze het zeker dat het je galblaas/wegen is? Nu zijn er wel verschillende maten in koliekpijnen, maar bij mij kon diclofenac totaal niks doen. Soms 2x morfine, gelukkig niet vaak voorgekomen, maar zonder morfine ging ik zowat out van de pijn. En kon dan ook zeer zeker niet liggen of zitten. Moest in beweging blijven.

appiesjappie

Re: Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 19:50

Ze hebben echo s gemaakt en zagen wel galstenen. En alle andere dingen lijken er wel op. Zoals aanvallen na vet eten, pijn bij de borst en tussen de schouderbladen, zweten, enzovoort. Vrijdag heb ik een gesprek in het ziekenhuis en ga het dan maar eens goed bespreken want ik heb al een poosje mijn twijfels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:55

Ik had gewild dat ik t af kon met paracetamol....
Daar begon ik mee, toen vlot via andere pijnstillers zetpillen over op morfine tot t kreng eruit kom.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 06:28

Echt bijzonder allemaal. Ben aan het googlen geslagen en zag nog 2 dingen voorbij komen wat er een beetje op lijkt. Syndroom van Tietze en een spastische slokdarm. Las ook dat er mensen zijn die galstenen hebben maar daarom helemaal geen last van hebben. Ik vind het ook maar vreemd want zaterdag heb ik gebarbecued en zondag frikandel gegeten nergens last van. Woensdag gewoon groente aardappelen gegeten dezelfde avond last. Ik heb ook vaak dat als ik een aanval heb gehad dat ik de volgende dag echt heel veel moeten poepen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:36

Ik wist ook nooit wanneer ik een aanval zou krijgen. All you van eat sushi geen probleem, ergste aanval ooit met witlof ham/kaas... Het was een keer per week sowieso

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:44

appiesjappie schreef:
Echt bijzonder allemaal. Ben aan het googlen geslagen en zag nog 2 dingen voorbij komen wat er een beetje op lijkt. Syndroom van Tietze en een spastische slokdarm. Las ook dat er mensen zijn die galstenen hebben maar daarom helemaal geen last van hebben. Ik vind het ook maar vreemd want zaterdag heb ik gebarbecued en zondag frikandel gegeten nergens last van. Woensdag gewoon groente aardappelen gegeten dezelfde avond last. Ik heb ook vaak dat als ik een aanval heb gehad dat ik de volgende dag echt heel veel moeten poepen.

Elke 'ziekte' verloopt bij iedereen een beetje anders. Mijn klachten waren ook niet 100% typisch voor galstenen, toch was het wel de oorzaak. Ik kon alles eten, de pijn ging over met diclofenac en was helemaal niet heel heftig en maar af en toe. Als ik niet geel was geworden had ik ze mooi laten zitten ook. Galstenen hoeven geen klachten te geven, de klacht ontstaat wanneer de gal afvoer wordt geblokkeerd (dan gaat de galblaas hard samentrekken omdat hij niet geleegd kan worden (koliek)) of wanneer de boel ontsteekt.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:52

Ik kreeg bij alles wat ik at gelijk een aanval, soms meerdere op een dag. Omdat ze de stenen ook niet konden zien op diverse scans (en ik 12 jaar oud was) heb ik er lang mee gelopen.
De pijn was zo heftig dat ik heb geleerd te dissocieren, enige manier om door de pijn heen te komen.
Artsen zeiden letterlijk ze moet zich niet zo aanstellen... daar zit je dan...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:31

Janneke2 schreef:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6982228380

De eerste link uit pubmed, zoektermen malic acid gallstones.

Iets recenter: Medsurg Nurs. 2012 Jan-Feb;21(1):41-3, 48; quiz 44.
Oral gallstone dissolution therapies.
Felicilda-Reynaldo RF1

Wat ik gebruik is :o een stapling van technieken,
zowel de oeroude aanpak ('time honored') van Hulda Clarck (voorbereiding, vasten, bitterzout en een drankje dat ik nog lekker bleek te vinden ook van vers geperst grapefruit sap plus olijfolie)
appelzuur / malic acid
en het drankje Resium
(zoals al eerder vermeld). :o

In het kader van het principe van de bèta faculteit 'het experiment geeft de doorslag': voor mij werkt het.
(Dat is in principe N=1, al is dit uiteraard niet het hele verhaal omdat ik steun op meerdere mensen voor mij, maar ik weet drommels goed dat dubbelblind en placebo gecontroleerd niet aan de orde is .)
Resium als term komt wel voor in pubmed, maar gaat daar over 1 enkel kruid, het drankje bevat 5 kruiden.

Wel is het ingewikkeld dat jouw klachten niet gelieerd zijn aan vet eten...!
(Wat gebeurt hier nu dan toch precies...?)

Bedankt, interessant om te lezen! Vrij vertaald lees ik dat er middelen zijn die na langdurige toediening bij een zeer klein deel van de patiënten wisselend effect hebben en dat vaak slechts tijdelijk. Het valt vooral te proberen bij een acute oorzaak waarbij de kans op herhaling klein(er) is en als een operatie niet mogelijk is. Of zoals mooi samengevat in het eerste artikel:

Citaat:
The gold standard for treating symptomatic gallstones remains laparoscopic cholecystectomy. Oral litholysis (basically restricted to few oral hydrophilic bile acids) has a limited role in a scant subgroup of selected patients with symptomatic cholesterol gallstones, but is complicated by the high rate of gallstone recurrence after dissolution treatment and a negative cost-benefit balance.

Verder lees ik dat er nog steeds onderzoek wordt gedaan naar andere behandelingen en het zou natuurlijk mooi zijn als daar iets uitkomt. Nu ben ik inmiddels gelukkig van mijn galblaas af, maar als ik dit voor mijn operatie gelezen zou hebben zou het voor mij persoonlijk geen aanleiding zijn geweest om zelf te gaan dokteren. Aangezien "baat het niet, schaadt het niet" lang niet altijd opgaat lijkt het mij erg onverstandig om dit zonder medische begeleiding zelf te gaan proberen. Dat neemt uiteraard niet weg dat ik blij voor jou ben dat je iets hebt gevonden dat voor jou werkt.

@TS: Hoewel klachten en pijnbeleving natuurlijk per persoon verschillen zou ik in jouw geval denk ik ook gaan twijfelen of galstenen de oorzaak zijn van de klachten. Bedenk dat er heel veel mensen zijn met galstenen zonder dat ze daar last van hebben. Het gebeurt helaas regelmatig dat galstenen bij vage buikklachten onterecht de schuld krijgen. Op dezelfde manier werden mijn klachten in eerste instantie toegeschreven aan een maagbacterie. Die hebben heel veel mensen en ik dus toevallig ook, maar daar kreeg ik geen buikpijn van. Dit zou ik dus zeker even met je arts bespreken. Er staat mij iets van bij dat problemen met galstenen in het bloed aantoonbaar zijn tijdens of direct na een aanval, maar het fijne weet ik daar niet van. Misschien kunnen ze je daar meer over vertellen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:06

appiesjappie schreef:
Ze hebben echo s gemaakt en zagen wel galstenen. En alle andere dingen lijken er wel op. Zoals aanvallen na vet eten, pijn bij de borst en tussen de schouderbladen, zweten, enzovoort. Vrijdag heb ik een gesprek in het ziekenhuis en ga het dan maar eens goed bespreken want ik heb al een poosje mijn twijfels

Ja dat klinkt me erg bekend in de oren. :j Als er op de echo al steentjes zichtbaar zijn dan kan het haast niet anders dat het daarvan komt, die pijn die je ervaart. Bij mij zagen ze op echo helaas niks en toch zaten er allemaal kleine steentjes in. Dit hebben ze pas op een scan kunnen ontdekken. Vandaar dat het bij mij flink wat maanden gekost heeft voor ze uiteindelijk toch maar besloten het kreng eruit te halen.

Succes vrijdag! Hopelijk wordt er iets aan gedaan.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:07

appiesjappie schreef:

Het is maar net of de steentjes bij werking van de galblaas ineens los schieten. Daar komt de pijn vandaan, dus wil niet altijd zeggen dat na iedere vette maaltijd er een steentje of wat losschieten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:17

Citaat:
Bedankt, interessant om te lezen! Vrij vertaald lees ik dat er middelen zijn die na langdurige toediening bij een zeer klein deel van de patiënten wisselend effect hebben en dat vaak slechts tijdelijk. Het valt vooral te proberen bij een acute oorzaak waarbij de kans op herhaling klein(er) is en als een operatie niet mogelijk is. Of zoals mooi samengevat in het eerste artikel:

Citaat:
The gold standard for treating symptomatic gallstones remains laparoscopic cholecystectomy. Oral litholysis (basically restricted to few oral hydrophilic bile acids) has a limited role in a scant subgroup of selected patients with symptomatic cholesterol gallstones, but is complicated by the high rate of gallstone recurrence after dissolution treatment and a negative cost-benefit balance.

Verder lees ik dat er nog steeds onderzoek wordt gedaan naar andere behandelingen en het zou natuurlijk mooi zijn als daar iets uitkomt. Nu ben ik inmiddels gelukkig van mijn galblaas af, maar als ik dit voor mijn operatie gelezen zou hebben zou het voor mij persoonlijk geen aanleiding zijn geweest om zelf te gaan dokteren. Aangezien "baat het niet, schaadt het niet" (...)

Efkes iets uit pubmed citeren: met alle plezier.
(Contra: er is/ ik kan er geen informatie over vinden. Ik opper enige zoektermen.)

Zelf dokteren: NIET aan de orde. Zoals al eerder gemeld.

"Baat het niet, dan schaadt het niet": merk ik op ik dit nergens gesteld heb. (Erbij verzonnen, dus.)

Dit draadje van de discussie hoeft zo niet voor mij. (Ik houd niet van mensen die mij eerst woorden in de mond leggen en daarna afkeuren.)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:28

Mijn galblaas is begin dit jaar verwijderd, zag ook wel op tegen de operatie, maar die is me echt 1000% meegevallen! Echt super, heerlijk van de wereld geweest even
Herstellen erna ging ook prima, weekje rust gehouden en vanaf toen weer rustig aan begonnen. En nu nergens meer last van.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:37

Janneke2 schreef:
Efkes iets uit pubmed citeren: met alle plezier.
(Contra: er is/ ik kan er geen informatie over vinden. Ik opper enige zoektermen.)

Zelf dokteren: NIET aan de orde. Zoals al eerder gemeld.

"Baat het niet, dan schaadt het niet": merk ik op ik dit nergens gesteld heb. (Erbij verzonnen, dus.)

Dit draadje van de discussie hoeft zo niet voor mij. (Ik houd niet van mensen die mij eerst woorden in de mond leggen en daarna afkeuren.)

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Ik heb jou in elk geval geen woorden in de mond willen leggen en ik vind het echt vervelend dat je dat toch zo ervaart. Jij hebt TS nergens aangeraden om zelf te gaan dokteren, daarover verschillen wij niet van mening. Die alinea had ik beter anders kunnen formuleren. Maar toch, in chronologische volgorde:

Janneke2 schreef:
Ik neem op vakantie altijd bitterzout mee, dat ontspant de galwegen.

appiesjappie schreef:
Bedankt voor de tip bitterzout. Neem je dat in als je dan pijn krijgt of daarvoor?

Janneke2 schreef:
De capsules appelzuur doe ik preventief als ik voel dat ik stenen heb - als ik denk dat het koliek wordt pak ik het bitterzout.

appiesjappie schreef:
Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden. Raak je er niet van aan de diaree van de bitterzout?

Janneke2 schreef:
Ja, bitterzout is niet alleen vies, maar het laxeert ook. (Letterlijk ontspannend, en net niet niet alleen de galwegen. Ik heb niet hoeven rennen trouwens.)

Maar dat liever dan de pijn.

appiesjappie schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips!!! Pfff ik ben echt heel bang voor een operatie maar dan ook echt heel bang dat ik liever pijn heb dan geopereerd word. Klinkt misschien raar maar mijzelf overgeven om te gaan slapen zonder mijzelf in de hand te hebben echt doodeng. Gisteravond weer een aanval gehad. Duurde weer niet lang een half uurtje. Als je pijn hebt lijkt het langer. Ik heb bitterzout genomen en had het gevoel dat het minder zeer deed dan normaal. Voelde de stenen door mijn lichaam gaan.

appiesjappie schreef:
Janneke hoeveel bitterzout en hoeveel water doe je als je een aanval voelt aankomen

Ondanks dat jij TS nergens aanraadt om zelf te gaan dokteren en zelfs nog ergens aangeeft dat natuurgeneeskundige artsen hierbij kunnen ondersteunen (hierop ga ik verder maar niet in, maar ik vat het positief op als een een aanwijzing om dit niet op eigen houtje te doen) is dat uiteindelijk dus precies wél wat er aan de orde is. TS neemt (en dat is uiteindelijk haar eigen verantwoordelijkheid) bitterzout in en vraagt nota bene daarna wat de juiste dosering is. Los van de vraag of bitterzout werkt is teveel nemen onverstandig, aangezien dat vervelende en zelfs gevaarlijke bijwerkingen kan hebben. Blijkbaar houdt dat TS niet tegen om het te proberen. Voor alle duidelijkheid vind ik niet dat dit jou aan te rekenen is aangezien TS hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft, maar dit is precies wat je vaak ziet gebeuren. Mensen zijn angstig en huiverig zich over te geven aan een behandeling die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten de beste is en grijpen dan elke strohalm aan. Vervolgens gaan ze naar aanleiding van tips toch vaak zelf dokteren en helaas komt dat er vaak op neer dat ze tijd verliezen aan een behandeling waarvan de werking niet is aangetoond en waarbij meestal onbewust ook nog risico's worden genomen. Daarbij wordt zeker bij alternatieve geneeswijzen regelmatig "baat het niet, schaadt het niet" gedacht, ook al heb jij dat inderdaad niet gezegd. Wat ik hier beschrijf is waar ik een probleem mee heb, en absoluut niet met jou persoonlijk Janneke. Je hulpvaardigheid valt mij altijd in positieve zin op en je lijkt me echt een aardig mens. Ik mag het met je oneens zijn, maar ik heb je niet willen kwetsen.

@TS: Hoe is het gedaan? Ik hoop dat je vandaag antwoord hebt gekregen op je vragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:56

Dank je wel Goeroe! :)

Ik ben bewust ook niet ingegaan op de vraag naar de juiste hoeveelheid.

Ik neem het preventief mee - bij TS is preventie niet meer aan de orde.
Dat onderscheid geldt zowel voor gebruikelijke als natuurlijke geneeskunde. (Beiden zijn in mijn woordenboek regulier, dwz aan regels gebonden zoals degelijke opleiding, ethische code tuchtrecht, bij- en nascholing, etc.)

En voor alle duidelijkheid: bitterzout "werkt". (= Grosso modo gebeurt er iets als je het inneemt.)
Maar ZOU iemand opteren voor een kuur via een arts: dan is bitterzout een onderdeel - niet het geheel. (En juist omdat het werkt kunnen er nare dingen gebeuren, dus arts, advies, voorbereiding en dan bitterzout als onderdeel van nog een x aantal zaken.)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 07:43

Gisteren bij de chirurg de geweest ben er echt niks mee opgeschoten behalve dan dat ze heel erg aardig was en lekker eerlijk. Mijn twijfels zijn er niet minder om geworden. Er zitten kleine steentjes in mn galblaas en door de klachten die ik heb zouden ze eerst de galblaas eruit halen om te kijken hoe het gaat. Sommige mensen blijken uiteindelijk toch iets anders te hebben en moeten dan verder onderzocht worden maar de galblaas is er dan al wel uit. Galstenen kunnen weer terug komen komen omdat de galwegen blijven zitten en daar ook galstenen aangemaakt kunnen worden. De medicatie ursochol wordt alleen gegeven als mensen niet geopereerd kunnen worden maar meestal werkt het niet. Het niet vet kunnen eten na de operatie vond ze een raar verhaal want je zou alles weer moeten kunnen eten. Ik zou niet op korte termijn geopereerd te hoeven worden. Het zag er niet ernstig uit. Ik mocht weer bellen als ik Er klaar voor ben dan kom ik op de wachtlijst. Ik denk niet dat ik er ooit klaar voor ben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:50

Wat vervelend dat je er voor je gevoel niets mee opgeschoten bent! Wat je schrijft komt wel in grote lijnen overeen met wat ik destijds van mijn chirurg te horen kreeg. Ondanks dat mijn aanvallen veel heftiger waren dan wat jij beschrijft twijfelde ik op dat moment ook nog heel erg of ik wel geopereerd wilde worden. Wat er toen tegen mij werd gezegd is dat problemen met galstenen over het algemeen helaas niet spontaan verdwijnen en vaak alleen maar erger worden. Het kwam erop neer dat ik er gerust vanaf kon zien, maar dat de chirurg me dan eigenlijk vanzelf op een later moment terug verwachtte.

Een belangrijk verschil met jouw situatie is dat ik er zelf van overtuigd was dat mijn klachten veroorzaakt werden door galstenen. De huidige praktijk is dat er erg snel tot opereren wordt overgegaan. Misschien zelfs wel té snel, daar kun je best over discussiëren. Ik kwam net als één van de eerste hits (gezocht op 'galstenen aantoonbaar bloed') dit artikel tegen. Er is vast veel meer te vinden, maar ik wilde er niet teveel tijd aan verliezen. :o Het artikel is stokoud, maar waar het mij om gaat is dat men blijkbaar 60 jaar geleden al in staat was om uit het bloed allerlei zaken af te leiden. Ik zou denken dat dat nog steeds zou moeten kunnen. De redenen om het niet te doen konden wel eens vooral van economische aard zijn. Je lijkt nu op een doodlopend spoor te zitten. Je weet nog steeds niet zeker waar je klachten vandaan komen en je laten opereren om te zien of het door de galstenen komt is wel erg drastisch. Misschien is het een idee om dit voor te leggen aan je huisarts en aan te geven dat je een betere diagnose wilt. "Het zal wel door de galstenen komen, dus we trekken de galblaas eruit en dan zien we wel verder" mag dan heel vaak goed uitpakken, maar we zijn nu eenmaal niet allemaal gelijk. Je hoeft je hier niet bij neer te leggen. De huisarts is nu denk ik de aangewezen persoon om het gesprek verder mee aan te gaan. Het alternatief is accepteren dat je klachten hebt en afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:58

Alleen het hebben van galstenen veroorzaakt geen verandering in het bloed. Dat komt pas als de galblaas zich niet kan legen en de lever de gal zelf moet er af breken. Dan krijg je bilirubine in bloed en urine (heel donkere urine).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:01

Maar TS heeft wel pijnaanvallen. Als die veroorzaakt worden door galstenen zou je dat door op het juiste moment bloed af te nemen moeten kunnen zien lijkt mij.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 11:34

Moet inderdaad kunnen maar tegen de tijd dat ik in het ziekenhuis zal zijn zal de aanval misschien al weg zijn. Ik voel het altijd wel 10 minuten van te voren aankomen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:37

goeroe schreef:
De huidige praktijk is dat er erg snel tot opereren wordt overgegaan. Misschien zelfs wel té snel, daar kun je best over discussiëren.

Bij mij hebben ze tot op heden nog niet geopereerd. En ik loop er al zeker 13 jaar mee. Een aantal ernstige aanvallen maar daarna kan het weer een tijd rustig zijn. Je loopt wel rond met een "tikkende tijdbom" omdat je weet dat het ooit zo ver is. De vraag: misschien beter nu in alle rust hem eruit laten halen dan dadelijk met bijvoorbeeld vervelende complicaties. Kennis van mij heeft dat helaas gehad. Steen zat vast, alvleesklier ging ontsteken en nog veel meer ellende. Dat is natuurlijk ook een risico. Ik heb besloten dát risico niet te willen nemen en zal op redelijk korte termijn afspraak inplannen om hem eruit te laten halen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:46

Bij mij was dat ook het beleid: melding van koliek deed men niets mee.

(En ik besloot dat ik geen enkele zin had in dat gevoel van een tikkende tijdbom. Altijd blij met die beslissing geweest.)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:57

Phoe, ik heb er een hele tijd mee gelopen en werd maar steeds niet serieus genomen, dokter stuurde me naar huis met maagbeschermers, snachts steeds aanvallen, regelmatig mn hele maaltijd eruit gegooid aan het einde vd nacht.

Uiteindelijk een nacht zo veel ellende gehad dat ik uit paniek het hele huis had wakker gemaakt en daardoor naar het ziekenhuis zijn gegaan.

Toen binnen een week mn galblaas verwijderd +grote hoeveelheid stenen, maar kan alles eten en heb eigelijk nergens last meer van!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:13

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er bij een vermoeden van galstenen in principe niet verder wordt gezocht naar andere mogelijke verklaringen voor de klachten. En dat terwijl heel veel mensen galstenen hebben zonder klachten. Onder de mensen mét klachten zullen dus ook mensen zijn die eigenlijk last hebben van iets anders, terwijl de galstenen de schuld krijgen. Dat is dan ook één (en misschien wel de beste) verklaring voor het feit dat een operatie niet bij iedereen helpt. Wat ik bedoelde is dus niet dat ze mensen aan hun haren naar de operatiekamer slepen, maar op het moment dat je wilt dat er iets aan je klachten wordt gedaan is het (reguliere) antwoord de operatie (en pas daarna eventueel naar andere oorzaken zoeken).

Het niet serieus nemen is overigens ook erg herkenbaar. Van een afstandje bekeken vind ik het beste bijzondere praktijken. Mensen met serieus akelige klachten worden naar huis gestuurd met een paracetamolletje en een maagtablet en als ze blijven aandringen is het vaststellen van de aanwezigheid van galstenen zonder verder onderzoek voldoende om tot een operatie over te gaan. Die gelukkig bij de overgrote meerderheid zonder complicaties verloopt, maar toch...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:23

goeroe schreef:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er bij een vermoeden van galstenen in principe niet verder wordt gezocht naar andere mogelijke verklaringen voor de klachten.

Dat is eerlijk gezegd niet mijn ervaring: ik meldde galsteenkoliek en ik ben de eerste keer uitgebreid onderzocht: luisteren naar, kloppen op de buik, bloedonderzoek - van alles.

Maar een mens die verder gezond is (wat een zegen is!!!) met galstenen word in de wacht gezet.
Dat vond ik persoonlijk overbodig. :o

Wel ben ik het roerend met je eens dat er heel veel mensen galstenen hebben zonder klachten.

De afweging 'patiënt in de wacht zetten' is deels te verdedigen, misschien is de koliek eenmalig.
(Al vind ik persoonlijk dat die stenen 'niet horen' en had ik geen zin in zo'n zwaard van Damocles.)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 12:35

Ik werd eerst ook niet serieus genomen. Huisarts noemde het gewoon maagkrampen en daar kon ik het mee doen. Huisartsenpost meerdere keren gebeld en ik mocht niet komen omdat het op maagkrampen leek. Uiteindelijk een huisarts die het serieus nam en vond dat ik een echo van mn buik moest laten maken. Ik ben blij dat ze dat hebben gedaan maar ik ben zo bang voor de narcose pfff. Op internet staat dat het juist fijn is. Dat iedereen het niet als vervelend ervaart. Blegh waarom ben ik zo n scheitert en een dikke twijfel kont. 2 weken rustig aan moeten doen vind ik ook al niks haha met 2 kinderen geen idee hoe ik dat allemaal rond moet breien.