Janneke2 schreef:Efkes iets uit pubmed citeren: met alle plezier.
(Contra: er is/ ik kan er geen informatie over vinden. Ik opper enige zoektermen.)
Zelf dokteren: NIET aan de orde. Zoals al eerder gemeld.
"Baat het niet, dan schaadt het niet": merk ik op ik dit nergens gesteld heb. (Erbij verzonnen, dus.)
Dit draadje van de discussie hoeft zo niet voor mij. (Ik houd niet van mensen die mij eerst woorden in de mond leggen en daarna afkeuren.)
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Ik heb jou in elk geval geen woorden in de mond willen leggen en ik vind het echt vervelend dat je dat toch zo ervaart. Jij hebt TS nergens aangeraden om zelf te gaan dokteren, daarover verschillen wij niet van mening. Die alinea had ik beter anders kunnen formuleren. Maar toch, in chronologische volgorde:
Janneke2 schreef:Ik neem op vakantie altijd bitterzout mee, dat ontspant de galwegen.
appiesjappie schreef:Bedankt voor de tip bitterzout. Neem je dat in als je dan pijn krijgt of daarvoor?
Janneke2 schreef:De capsules appelzuur doe ik preventief als ik voel dat ik stenen heb - als ik denk dat het koliek wordt pak ik het bitterzout.
appiesjappie schreef:Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden. Raak je er niet van aan de diaree van de bitterzout?
Janneke2 schreef:Ja, bitterzout is niet alleen vies, maar het laxeert ook. (Letterlijk ontspannend, en net niet niet alleen de galwegen. Ik heb niet hoeven rennen trouwens.)
Maar dat liever dan de pijn.
appiesjappie schreef:Bedankt allemaal voor jullie tips!!! Pfff ik ben echt heel bang voor een operatie maar dan ook echt heel bang dat ik liever pijn heb dan geopereerd word. Klinkt misschien raar maar mijzelf overgeven om te gaan slapen zonder mijzelf in de hand te hebben echt doodeng. Gisteravond weer een aanval gehad. Duurde weer niet lang een half uurtje. Als je pijn hebt lijkt het langer. Ik heb bitterzout genomen en had het gevoel dat het minder zeer deed dan normaal. Voelde de stenen door mijn lichaam gaan.
appiesjappie schreef:Janneke hoeveel bitterzout en hoeveel water doe je als je een aanval voelt aankomen
Ondanks dat jij TS nergens aanraadt om zelf te gaan dokteren en zelfs nog ergens aangeeft dat natuurgeneeskundige artsen hierbij kunnen ondersteunen (hierop ga ik verder maar niet in, maar ik vat het positief op als een een aanwijzing om dit niet op eigen houtje te doen) is dat uiteindelijk dus precies wél wat er aan de orde is. TS neemt (en dat is uiteindelijk haar eigen verantwoordelijkheid) bitterzout in en vraagt nota bene daarna wat de juiste dosering is. Los van de vraag of bitterzout werkt is teveel nemen onverstandig, aangezien dat vervelende en zelfs gevaarlijke bijwerkingen kan hebben. Blijkbaar houdt dat TS niet tegen om het te proberen. Voor alle duidelijkheid vind ik niet dat dit jou aan te rekenen is aangezien TS hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft, maar dit is precies wat je vaak ziet gebeuren. Mensen zijn angstig en huiverig zich over te geven aan een behandeling die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten de beste is en grijpen dan elke strohalm aan. Vervolgens gaan ze naar aanleiding van tips toch vaak zelf dokteren en helaas komt dat er vaak op neer dat ze tijd verliezen aan een behandeling waarvan de werking niet is aangetoond en waarbij meestal onbewust ook nog risico's worden genomen. Daarbij wordt zeker bij alternatieve geneeswijzen regelmatig "baat het niet, schaadt het niet" gedacht, ook al heb jij dat inderdaad niet gezegd. Wat ik hier beschrijf is waar ik een probleem mee heb, en absoluut niet met jou persoonlijk Janneke. Je hulpvaardigheid valt mij altijd in positieve zin op en je lijkt me echt een aardig mens. Ik mag het met je oneens zijn, maar ik heb je niet willen kwetsen.
@TS: Hoe is het gedaan? Ik hoop dat je vandaag antwoord hebt gekregen op je vragen.