Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:55

Volgens mij doe je het supergoed, voorzover daar sprake van kan zijn in deze situatie. Die derde gaat je zeker weten ook lukken. Je bent een topper!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:57

Je mag trots zijn op jezelf!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:05

+:)+ Die tweede "rotfoto" gaat jouw brein ook gewoon slopen hoor...!

Met de installatie van de positieve gedachte over jezelf als steun in de rug. Succes!!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:07

Ik heb verder geen nuttig advies maar ik wil je wel even een enorme knuffel geven Y;(

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:00

Dankjewel allemaal! Lief dat jullie de moeite nemen me aan te sporen dat ik dit aankan :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:03

Natuurlijk kun jij dit. De weg naar je doel zal heftig en zwaar zijn, maar straks kun je er echt positief naar terug kijken. Nu heb je alle energie nodig voor EMDR. Het is echt geen kattenpis :(:) :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:48

Hoe is het nu met je?
...heb je de derde sessie achter de rug?

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:30

Door omstandigheden lukte het afgelopen week niet, maar a.s. dinsdag mag ik weer :\

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:23

+:)+
Alvast sterkte, en lekker slopen die nare dingen!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:31

Spannend en heel goed van je! Go for it meid en dat doe je!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 18:35

Dankjulliewel :*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:09

Ha, morgen weer een poging begrijp ik. Goed bezig!

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 06:17

Succes vandaag, zet hem op! Gun jezelf de hulp die je nu krijgt +:)+

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:17

succes lijkt me idd heftig.

wat ik me afvraag halen ze alles boven "water" wat je zo goed verstopt hebt dat je het amper tot niets meer weet??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:18

doezel2 schreef:

wat ik me afvraag halen ze alles boven "water" wat je zo goed verstopt hebt dat je het amper tot niets meer weet??

Ja, want ookal heb je het ver weg gestopt het uit zich wel in emoties en hie je met dingen omgaat. Keuzes die je maakt, cognities due je hebt, etc. Het sluimert onder het oppervlak.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:23

belle_boef schreef:
doezel2 schreef:

Ja, want ookal heb je het ver weg gestopt het uit zich wel in emoties en hie je met dingen omgaat. Keuzes die je maakt, cognities due je hebt, etc. Het sluimert onder het oppervlak.

wow want waarschijnlijk ga ik die emdr ook doen maar durf eigenlijk niet wil die verleden eigenlijk niet meer "in". maar als het helpt. want ik.kan mijn jeugd niet meer herinneren

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:45

Het zorgt er niet voor dat je ze vergeet, maar het verplaatst ze naar een gedeelte van je hersenen waardoor je er niet meer zo primair op reageert.

De bijbehorende heftige emoties of angsten zijn daardoor niet zo makkelijk meer te troggelen.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:06

Succes TS vandaag.
Ik heb gister net mijn 2de sessie gehad.
Tis zwaar ,maar het helpt mij al echt!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 23:12

Thanks voor de support jongens, waardeer ik echt!

Gister inderdaad weer een sessie gehad. Was behoorlijk heftig. Afspraak voor mij liep 10/15 minuten uit, dus liep mezelf in de wachtkamer al helemaal op te vreten. Heb sinds kort een smartwatch die ik toevallig om had gister. Mijn hartslag zat toen in de wachtkamer al skyhigh en toen moesten we nog beginnen.. |o

Onderliggend aspect wat naar boven kwam bij de tweede herinnering en wat ik er nog niet eerder aan had gekoppeld was het gevoel dat ik me super super alleen voelde.
Die periode lieten de vriendinnen die ik destijds had me keihard vallen, omdat ik toen niet bezig was met puberen, feestjes en vriendjes.

Het nare is dat ik nu een beetje in dat ‘alleen gevoel’ ben blijven hangen. Voel me er niet echt lekker bij. Had het vandaag op werk ook echt ontiegelijk zwaar, terwijl ik eigenlijk lekker makkelijke klusjes had gepland. Iemand tips om dat gevoel kwijt te raken? %)
Wilde vanochtend ook echt niet mijn bed uit toen de wekker ging.

Probeer morgen of overmorgen op de pbtjes te reageren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:56

belle_boef schreef:
doezel2 schreef:

dat is niet waar. Wat je je niet kan herinneren, wordt door EMDR niet teruggevonden. EMDR gaat aan de slag met de trauma's en emoties die wél bekend zijn.

echte verdrongen herinneringen zijn bijzonder zeldzaam, en als ze al bestaan, zijn ze meestal uit de kinderjaren en niet uit je puberteit.
Het zou best kunnen dat je ergens 'omheen' probeert te denken, maar dat weet je dan zelf eigenlijk ook wel.

Het ophalen van verdrongen herinneringen levert vaak een hele set nieuwe herinneringen op die door de prachtige menselijke geest zelf bij elkaar gefantaseerd worden, en op geen enkele basis rusten. Die herinneringen zijn voor degene die ze maakt, net zo 'echt' als de rest van zijn herinneringen en doen meestal meer kwaad dan goed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:09

benangelique schreef:
belle_boef schreef:

dat is niet waar. Wat je je niet kan herinneren, wordt door EMDR niet teruggevonden. EMDR gaat aan de slag met de trauma's en emoties die wél bekend zijn.

echte verdrongen herinneringen zijn bijzonder zeldzaam, en als ze al bestaan, zijn ze meestal uit de kinderjaren en niet uit je puberteit.
Het zou best kunnen dat je ergens 'omheen' probeert te denken, maar dat weet je dan zelf eigenlijk ook wel.

Het ophalen van verdrongen herinneringen levert vaak een hele set nieuwe herinneringen op die door de prachtige menselijke geest zelf bij elkaar gefantaseerd worden, en op geen enkele basis rusten. Die herinneringen zijn voor degene die ze maakt, net zo 'echt' als de rest van zijn herinneringen en doen meestal meer kwaad dan goed.

Bij verdrongen herinneringen is er ook vaak sprake van dissociatie. En kan je alsnog last hebben van verdrongen herinneringen. Daar kan je echt last van hebben ookal weet je niet direct waardoor het komt. Bekende met de methode “slapende honden wakker maken”?

Door aan het ene trauma te werken kunnen andere trauma’s wel weer naar boven komen. Zeker wanneer je je veilig genoeg voelt om daar aan te werken en dat aan kan.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 05-09-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:09

verdrongen is echt anders dan vergeten...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:11

benangelique schreef:
verdrongen is echt anders dan vergeten...

Ik heb ook nergens vergeten neer gezet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:42

Zanthi schreef:
Thanks voor de support jongens, waardeer ik echt!

:)

Citaat:
Gister inderdaad weer een sessie gehad. Was behoorlijk heftig. Afspraak voor mij liep 10/15 minuten uit, dus liep mezelf in de wachtkamer al helemaal op te vreten. Heb sinds kort een smartwatch die ik toevallig om had gister. Mijn hartslag zat toen in de wachtkamer al skyhigh en toen moesten we nog beginnen.. |o

Onderliggend aspect wat naar boven kwam bij de tweede herinnering en wat ik er nog niet eerder aan had gekoppeld was het gevoel dat ik me super super alleen voelde.
Die periode lieten de vriendinnen die ik destijds had me keihard vallen, omdat ik toen niet bezig was met puberen, feestjes en vriendjes.

Het nare is dat ik nu een beetje in dat ‘alleen gevoel’ ben blijven hangen. Voel me er niet echt lekker bij. Had het vandaag op werk ook echt ontiegelijk zwaar, terwijl ik eigenlijk lekker makkelijke klusjes had gepland. Iemand tips om dat gevoel kwijt te raken? %)
Wilde vanochtend ook echt niet mijn bed uit toen de wekker ging.

Naar hoor!
Concentreer je op de afsluiting: "wat heb je in deze sessie geleerd" (mogelijk zijn er meer kwartjesgevallen dandan alleen 'ze lieten mij vallen'.
Doe vooral de huiswerk oefeningen die je mee hebt gekregen, om te ontspannen.
En je kunt bellen met de therapeute, of ze morgen (of zelfs vandaag) nog een plekje voor je heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:42

Citaat:
Citaat:

Het is off topic, maar wel belangrijk.

Een goede emdr therapeut screent op dissociatie, want emdr kan - harde praktijk - dissociatieve barrières slopen.

Een verdrongen herinnering ophalen is een soort contradictio in terminis.
Uiterst belangrijk: dat een therapeut iemand niets in de mond legt.

En trauma kun je opslaan (oa in de amygdala) voor je woorden hebt voor je ervaringen. (Naar de letter van de wet is dat niet weggestopt, maar "preverbaal" en 'oeroud'. En voelt als een deel van je persoonlijkheid, ""want het was er altijd al"".) Ook dat kan emdr slopen.