Doordenderen met een burn out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Doordenderen met een burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:43

Goed dat je je ziek gemeld hebt!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:05

Alles even doorgelezen. Knap dat je je ziek hebt gemeld. Werk is maar werk...je hebt maar 1 lichaam moet je zuinig op zijn! Neem de tijd om te herstellen! Sterkte!

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:09

Heel veel sterkte ts! Eerst rust en dan stapje voor stapje verder kijken.

Je geeft aan dat je thuis de boel voor een groot deel alleen draaiende moet houden. Nou wordt het niet helemaal duidelijk wat daar allemaal onder valt. Huishouden?, dieren?, kinderen?, mantelzorg?

Dat is toch wel echt een vrouwendingetje "man is 20 dagen van huis" en vrouw (en dus in dit geval ook werkgever van de vrouw) mag de boel opvangen. Ik mis in het verhaal toch stappen die partner (en werkgever partner) gaan zetten. Heel veel bedrijven hebben nog steeds een veel te veel werk-staat-op-1-cultuur waar veel mannen veel te makkelijk in meegaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:20

Sjaco schreef:

Je geeft aan dat je thuis de boel voor een groot deel alleen draaiende moet houden. Nou wordt het niet helemaal duidelijk wat daar allemaal onder valt. Huishouden?, dieren?, kinderen?, mantelzorg?

Dat is toch wel echt een vrouwendingetje "man is 20 dagen van huis" en vrouw (en dus in dit geval ook werkgever van de vrouw) mag de boel opvangen. Ik mis in het verhaal toch stappen die partner (en werkgever partner) gaan zetten. Heel veel bedrijven hebben nog steeds een veel te veel werk-staat-op-1-cultuur waar veel mannen veel te makkelijk in meegaan.

Nou ... weet niet wat TS haar man doet, maar hier hetzelfde hoor. Wij zitten met ons bedrijfje in de transportsector en mijn man is ook zeker 20 dagen per maand van huis. (Ja, dat hadden we ook kunnen omdraaien: ik 20 dagen van huis en hij hier alles doen.) Daar valt niks aan te veranderen, er moet wel brood op de plank komen. De dagelijkse huiselijke rompslomp komt dan op de thuisblijver(s) neer, hoewel mijn man ons ten alle tijden met raad en begrip en soms flinke telefoongesprekken met de kinderen bijstaat. Hij mag dan vaak fysiek op grote afstand zijn, hij ís partner en vader, maar gedraagt zich en handelt er ook naar.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 00:00

Morgen al een afspraak bij de bedrijfsarts, merkte dat de uitnodiging me heel veel stress aanjaagde omdat hij al een uur na de feitelijke ziekmelding door de vervangend supervisor in mijn mailbox stond.

Ik ga er met goede moed heen en hoop dat hij me kan helpen, hoewel ik geen prater meer ben bij vreemden. Reguliere eerste- en tweedelijns psychologische hulpverlening heb ik de afgelopen jaren al een aantal keer gehad, maar daar kan ik om eerlijk te zijn weinig mee. Het besef van alles is er weldegelijk. Het proces van loslaten van bepaalde gewoontes, voornamelijk schuldgevoelens en een constant gevoel van niet goed genoeg zijn, kunnen zij me te weinig bij helpen. Daarom probeer ik sinds 2 jaar regelmatig te mediteren en sport(te) ik veel, dat brengt me rust en zelfvertrouwen.

Sjaco schreef:

Thuis alles draaiende houden betekent dieren, huishouden, verbouwing, grote tuin soort van bijhouden, dingen regelen, sociale contacten onderhouden. Voorheen rugby'de en rollerderby'de ik ook nog om mijn ei kwijt te kunnen. Die laatsten zijn door mijn werk dus ook volledig weggevallen.

Mijn lief werkt trouwens ook in de luchtvaart, voor een buitenlands bedrijf en grotendeels in het buitenland waarbij dus Nederlandse arborechten niet van toepassing zijn. Om je een idee te geven: hij rijdt en vliegt als loadmaster van hot naar her en draait in 20 dagen zeer onregelmatige tijden zonder normale rusttijden tussendoor zoals wij ze van de arbowet voorgeschreven krijgen.

Hij draagt weldegelijk zijn steentje bij op de momenten dat hij thuis is en we gunnen elkaar de ruimte om ook gewoon even niks te doen of chagrijnig te zijn. Het zij samen, het zij alleen.

Zoals ik al zei, ik heb echt een fantastische vent. Hij komt op dit moment zelfs "even" (4 uur rijden, na 18 uur gewerkt te hebben) tussen het werk door naar huis gereden om me even bij te staan morgen... Uit zichzelf, als verrassing. Ik was er vanuit gegaan dat ik hem voorlopig niet zou zien.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:51

Als je al verschillende therapieën hebt gehad is haptonomie misschien iets om te leren loslaten wie weet sluit dat veel beter bij jou aan.

Top dat je man naar huis komt om je te steunen. Bedrijfsarts gewoon eerlijk zijn en het niet mooier maken als het is. Er gaan altijd slechte verhalen rond over bedrijfsartsen maar die ervaring heb ik zelf absoluut niet.
Mijn ervaring is als je eerlijk bent over je klachten en hoe je er in staat en bereid bent dringen te ondernemen om te herstellen dat ze heel meewerkend zijn . Ze zijn er zeker niet alleen voor werkgever maar beschermen jou als werknemer ook.
( 1x heeft de bedrijfsarts mij zelfs naar het gesprek toen ik naar buiten liep het advies gegeven ander werk te zoeken. Voor zo baad zou ze zelf ook niet willen werken)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:17

Wat goed dat jij je hebt ziek gemeld! Nu vasthouden en je niet laten verleiden om te snel weer aan het werk te gaan. Voor burn out staat een periode van 6-9 maanden en soms duurt het zelfs langer. Dat is de actieve fase....daarna duurt het nog (vele) jaren voordat een burn out echt geneest en soms hou je altijd rest verschijnselen (ik spreek uit ervaring).
Het moeilijke van een burn out is dat je je vaak zwak voelt, emotioneel, labiel en het ook nog moeilijk nee kan zeggen. Dat maakt het extra moeilijk om voor jezelf op te komen. Als je merkt dat je geen nee kan/durft te zeggen als bedrijfsarts dingen voorstelt die je niet wil, neem iemand mee die voor je op kan komen. Je vriendin, moeder, partner. Want eigenlijk voel je je als burn outer waardeloos, mislukt, aansteller en zou je het liefst gewoon weer aan het werk gaan. Daarom zeg je al snel ja, als bedrijfsarts denkt dat je wel weer vlot (therapeutisch) kan gaan werken. Maar een burn out geeft aan dat alles in je lichaam en geest NEE!!! schreeuwt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:34

Kan me goed voorstellen dat de uitnodiging zo ontzettend snel even rauw op je dak viel.. Van de ene grote stap naar de volgende grote stap!

Zover ik weet adviseren bedrijfsartsen bij een burnout vaak eerst een x aantal weken rust, wellicht stelt dat je wat gerust. En persoonlijk vind ik het ook wel wat aangeven qua 'druk' vanuit het bedrijf dat er zo snel is gehandeld. Het is natuurlijk positief om je werknemer zsm te laten begeleiden, maar je kunt daarin ook doorslaan. Voor de meeste mensen is de bedrijfsarts tenslotte toch iets 'spannends'.

Heel lief van jouw vent dat hij naar je toe is gekomen, succes bij de bedrijfsarts!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:19

Hoe is het gesprek gegaan bij de bedrijfsarts? En hoe gaat het nu met je?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:48

Allright, voor de geinteresseerden even een update nu er een week om is..

Het gesprek bij de bedrijfsarts is goed verlopen. Het was een vervangend arts, maar opzich een begripvolle man waar ook mee te sparren viel. Voor nu is zijn conclusie dat er sprake is van volledige arbeidsongeschiktheid met nog geen vastgestelde periode tot herstel. Hij heeft mij duidelijke adviezen gegeven waar ik direct mee aan de slag ben gegaan: contact HA, eventueel GGZ, structuur in de dag en weer het sporten oppakken. De volgende afspraak is gepland bij de vaste bedrijfsarts.

De HA heeft me de officiele diagnose van een burn out gegeven en doorverwezen naar de GGZ ondersteuner om gewoon mee te praten. Daarnaast had ik hier (ook via PB) tips gekregen om eens naar een haptonomiepraktijk te kijken, daar heeft ze mij ook mee geholpen en die wil ik morgen even gaan bellen.

Mijn supervisor is (helaas) al direct geinformeerd door HR, en wist dus al dat ik uitgevallen ben. Gisteren vroeg hij in de groepapp of iemand hem het rooster voor komende week even door kon sturen dus had ik hem direct geappt van "schrik niet". Ik had met de vervangend supervisor afgesproken om hem gewoon van zijn vakantie te laten genieten. Nouja, tot zo ver dus. Maargoed, mijn sup is echt een gouden kerel en zag het ook wel aan komen bij me. Hij wil dat ik gewoon de tijd neem, los laat en als het mij uit komt graag even langs komen :)

Met HR heb ik vanmorgen ook even telefonisch contact gehad. Bottom line hier uit is dat ze mij de tijd willen geven om te herstellen omdat ze niet verwacht hadden dat "de pittbull op duracellaccu" (letterlijke woorden :') ) uit zou vallen en erg gemist wordt op de afdeling.

So far so good.. ik vul mijn dagen met wat kan en probeer elke dag iets actiefs te doen en te sporten/bewegen. Het is rete frustrerend dat ik, zoals nu, helemaal dood kan zijn van een afspraak of afwas doen maar ik realiseer me dat ik niets op schiet met gefrustreerd zijn.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:52

Dat besef is al een hele stap, het hoort er helaas bij. :(:)
Wees lief voor jezelf!

Super fijn dat je werk er zo goed mee omgaat!

Wanneer is de volgende afspraak bij de bedrijfsarts?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:53

Inderdaad, probeer de frustratie los te laten, dat werkt ontzettend energievretend.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:54

Het klinkt alsof je een fijne bedrijfsarts hebt getroffen en goede stappen aan het zetten bent. Hartstikke fijn ook dat je supervisor en HR zo goed reageren, dat moet het voor jou vast ook wel iets makkelijk maken om de situatie te accepteren zoals hij is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:01

Wat een mooie update.

Ik snap heel goed dat jij het momenteel niet zo ervaart maar je bent gezien en gehoord en je hebt support van je werkgever in het traject dat je nu gaat afleggen. Dit geeft je de tijd en ruimte om hiermee om te gaan en er van te leren. Da's niet leuk, zeker in het begin niet, maar blijkbaar wel nodig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:48

Fijne update.

Wat ik in die tijd deed want " iets" plannen in de ochtend bv naar mijn verzorgpaard in die tijd, zorgde ik dat ik rond de middag thuis was en ging ik een uurtje slapen om mijn batterij te op te laden en in de middag ging ik een boodschapje doen.

Stap voor stap... die rustig aan en luister naar je lijf.

Mij heeft toendertijd een bedrijfsmaatschappelijk werkster enorm geholpen. Ik kwam daar met mijn grote bek binnen dat ik maar 3 sessies nodig had en uiteindelijk werden het er 6....

Geef het de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:15

Dioxide schreef:
So far so good.. ik vul mijn dagen met wat kan en probeer elke dag iets actiefs te doen en te sporten/bewegen. Het is rete frustrerend dat ik, zoals nu, helemaal dood kan zijn van een afspraak of afwas doen maar ik realiseer me dat ik niets op schiet met gefrustreerd zijn.

Ik vond dat toen ook zo bizar.. Dat zodra je echt bij huis komt, dat dan ineens die vermoeidheid echt zo inhakt. Idd van 1 afspraak op een dag helemaal doodop zijn.

Fijn dat het begrip er overal is!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:48

Vooral ook de tijd nemen en de boel de boel laten, niet denken dat je iets moet omdat je 'vrije tijd' hebt. Er zullen dagen zijn dat je nog te moe bent om te douchen. Accepteer dat en handel erna. Het heeft tijd nodig. Ik had geen burnout maar was flink overspannen. En het heeft zeker 3/4 jaar geduurd voor ik weer aan het werk kon.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:51

Ooo fijn te horen ts. Het is zo fijn als je een goede bedrijfsarts bent! En dat je werk er goed op heeft gereageerd. Pak goed te rust hé!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:36

TS, hoe gaat het ondertussen met je?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 22:45

Bedankt voor je interesse Mandyy :)

Ik heb gisteren een tweede gesprek bij de vaste bedrijfsarts gehad. Eerlijkheidshalve wist ik niet goed wat ik met hem moest bespreken omdat hij weinig concrete vragen stelde.

Voor nu is afgesproken dat ik in de week na mijn vakantie (begin oktober) 2 of 3x 4 uurtjes ga proberen te werken. Komende week ga ik dit ook bespreken met mijn supervisor om te kijken wat zijn gedachte hier over is.

Als goodwill ga ik de 25e wel op een herhalingscursus die me qua onderwerp nul energie zal kosten (zitten, ouwehoeren en 10 vragen invullen), deze laten verlopen en de basiscursus weer moeten doen is meer werk en saaiheidsfrustratie :o

Voor de rest merk ik dat ik vooral veel creatieve energie begin te krijgen, zin heb om te sporten, maar na een dag met 1 "iets" nog steeds helemaal kapot kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:46

Meteen 4 uurtjes is best veel hoor. Ik begon met 2 uurtjes en was helemaal kapot..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:51

Mij lijkt 4 uur per dag ook teveel, ook als je dat "maar" 2 of 3 dagen doet. 3 x 2 uur lijkt me beter om weer mee te beginnen. Als die 4 uur teveel blijkt te zijn zit je weer thuis en daar schiet niemand iets mee op.
Hoeveel uur werkte je voor je burn-out per week?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:02

Zijn die 4 uur op therapeutische basis. Gewoon aanwezig zijn en weg kunnen als het niet meer wil. Vind het wel veel, beginnen met wen keer koffie drinken en voelen hoe dat voelt lijkt me beter

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 23:10

Daarom ook overleg met de supervisor.

Hij kent mij. De bedrijfsarts niet. Ik vond hem nog al bagetalliseren m.b.t. mijn initiële uitvalsklachten ("het valt nog mee, je bent er op tijd bij geweest"). Mijn huisarts was een stuk realistischer en begripvoller.

Vrijblijvendheid is voor mij een must in deze, vooral ook een goede oefening om aan de rem te trekken als het niet gaat. Het gevaar zit hem in dat ik mezelf er meteen weer vol in kan storten en dat werkt niet, zeker niet nu er het e.e.a. veranderd is op de afdeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:15

Top dat je het zelf goed aan voelt en laat je aub niet onder druk zetten, door niemand. Het is jouw leven en je moet er goed voor zorgen, veel succes met je herstel !!