Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KmbrlyJarig

Re: Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:42

Ah bah...
klinkt als mijn oma .... en ook als kind zelf trauma’s van opgelopen.
Met haar gebroken in 2003 toen was ik 9a 10jaar. Nu 26 en kan haar zelfs nu niet zien. Want ik Flip gewoon helemaal door. Gewoon omdat mens nooit veranderd.

Ik vind het wel goed dat je nu hebt aangegeven van of wel bij ons op bezoek. Ofwel bij haar op bezoek, vraag is nu wel als ze na een tijd niet zielig gaat doen. Om zo toch haar zin te krijgen.
En dat ze geen ruzie gaat veroorzaken tussen jullie 2.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:44

Herkenbaar TS.

Mijn bijna 3-jarige dochter kent haar oma dan ook niet. We spreken nooit over haar en ze heeft haar ook nog nooit gezien. Hadden ml en ik al afgesproken dat ze er nooit heen zou gaan voor oppas omdat ze het, i.m.o. ongewenst, gedrag van haar nieuwe man goed praat en ze niet ingrijpt.
Altijd al was mijn man de persoon die tijdens de "gezellige" familie gelegenheden geestelijk volledig de grond in getrapt werdt, zowel door moeder als zijn 2 zussen. Totdat we de eerste keer in het buitenland gingen wonen, toen was hij ineens het opscheppen waard. Toen ik zwanger was begon ze mij al op te eisen. Zo zijn er voor ons nog meer dingen geweest die er toe geleid hebben dat ze haar eerste kleindochter nooit gezien heeft.

Bepaald gedrag mag gewoon niet geaccepteerd worden. En sorry, maar voor iemand met jouw opleiding is het imo nog belangrijker.

Jóuw kind van 4 in de auto zonder gordel, zat hij dan eigenlijk wel in zijn autostoel(?), is zo'n ding dat gewoon echt niet mag. Ik weet niet hoe ver ze in Nederland zijn omtrent onderzoek naar schadelijke effecten e-smoker? Maar hier is toch echt al bekend dat die dingen net zo slecht voor je zijn.

Goed van je hoor, nu wel volhouden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 01:03

Ik lees hier een moeder die als mens niet goed in haar vel zit. Waarom ga je niet aan jezelf werken TS?
Het is zeer ongezond zoals jij met zaken omgaat, ten koste van notabene je bloedeigen kind.
Dat vind ik persoonlijk niet alleen erg bizar, maar ook verdrietig.
Ook in je werk zal dit een punt zijn waarop je vastloopt, dat kan haast niet anders.

Jij en jij alleen leert mensen hoe ze met jou om moeten gaan, door je grenzen aan te geven en deze te bewaken.

Mijn tip zou zijn om je kind daar niet zonder jou of je partner heen te sturen, consequenties te verbinden aan de grenzen die jij stelt als deze overschreden worden en om zelf aan de slag te gaan met je persoonlijke problemen zodat je beter in je vel komt te zitten.
Wees het voorbeeld voor je kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 03:59

Niet meer heen brengen zonder jullie toezicht! Hoef je je niet schuldig om te voelen, je schoonmoeder pakt het gewoon barslecht aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:11

BarbaLala schreef:
Ik lees hier een moeder die als mens niet goed in haar vel zit. Waarom ga je niet aan jezelf werken TS?
Het is zeer ongezond zoals jij met zaken omgaat, ten koste van notabene je bloedeigen kind.
Dat vind ik persoonlijk niet alleen erg bizar, maar ook verdrietig.
Ook in je werk zal dit een punt zijn waarop je vastloopt, dat kan haast niet anders.

Jij en jij alleen leert mensen hoe ze met jou om moeten gaan, door je grenzen aan te geven en deze te bewaken.

Mijn tip zou zijn om je kind daar niet zonder jou of je partner heen te sturen, consequenties te verbinden aan de grenzen die jij stelt als deze overschreden worden en om zelf aan de slag te gaan met je persoonlijke problemen zodat je beter in je vel komt te zitten.
Wees het voorbeeld voor je kind.

Helemaal mee eens!

Je bent ongetwijfeld een geweldige moeder voor je kind maar je mag wel echt een stukje meer jezelf en daarmee je kind bewaken hoor.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:28

Persoonlijk brak het mij al dat ze zoiets simpels als niet in de buurt van je kind roken niet deed terwijl jij dat expliciet aangegeven hebt. Dat zou voor mij echt een eis zijn. Ik vind het heel kwalijk om in de buurt van een kind te roken.

Laibadji schreef:
Daarnet mijn vriend gesproken en hij vindt dat ik 100% gelijk heb.

Ook mijn eigen moeder steunt mij en vond mij al veel te braaf omdat ik naar haar toe wel op mijn strepen sta en mijn mening durf geven. Blijkbaar was ik veel te goedgelovig naar mijn schoonmoeder toen. Hoe meer ik over het gesprek nadenk hoe meer ik merk dat haar tegenargumenten geen steek houden maar dat ze ook weet dat ze tegen onze wensen in gaat.

Het feit dat jullie mijn gevoel bevestigen had ik nodig om deze stap te zetten.

Bedankt hiervoor.

Knap gedaan! Ik denk echt dat je iedereen hier goed aan doet

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:30

Wat een verhaal TS..

Hier hebben we ook een aantal jaar geleden met mijn schoonmoeder, mede door dat ze zeer manipulatief is en nog andere zaken, compleet al het contact verbroken.

Mijn oudste zoon was toen 4 jaar en eerlijk, het enigste wat hij vroeg als hij haar zag was:" oma cadeautje!".
Mijn jongste kent haar helemaal niet.

Jammer voor mijn kinderen dat ze een oma minder hebben? Ja zeker.
Beter voor hun? Geen twijfel over mogelijk.

Kinderen gaan altijd voor op opa en oma.
Als ouder is het gewoon jou taak om hun veiligheid te bieden.

Sterkte hiermee de komende tijd.
Maar super goed gedaan +:)+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:33

Als ik ergens zwaar allergisch voor ben, zijn het wel mensen die A zeggen, maar B doen.

Die laten zien dat ze niet te vertrouwen zijn, zeker als dat steeds weer is.

Als daarmee de veiligheid van mens of dier in gedrang komt, dan kan ik zomaar witheet worden en wil ik niets meer met zo iemand te maken hebben.

Je vertrouwt je kostbaarste bezit aan haar toe en dit is wat ze doet met jouw vertrouwen, ze moest zich doodschamen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 08:40

Ik heb lang getwijfeld voor ik dit neerschreef.

Echter vind ik het soms kort door de bocht om te twijfelen over mijn capaciteiten als sociaal werker.

Zelf geef ik nu les in het hoger onderwijs opleiding sociaal werk. Waarom kan en mag ik dit doen? Omdat ik mijn job met hart en ziel uitoefen en omdat ik sterk ben in wat ik doe. Ook ben ik afgestudeerd als coach met extra vermelding en waardering net omwille van mijn meevoelendheid en empathie.

Maar zoals jullie weten heeft iedereen zijn eigen rugzakje die door anderen ook getriggerd wordt. Mijn valkuil is dat ik heel lang blijf geloven in het goede van de mens en blijf vechten voor mensen. Dit is in mijn job mijn sterkte maar wanneer ik mijn grens bereik is het ook genoeg geweest. Dit is ook zo in mijn dagelijks leven. Ik heb mijn schoonmoeder veel vergeven omdat ik bleef geloven dat ik maar een beetje verandering kon teweeg brengen. Echter blijkt dit een verloren zaak. En ik ga nu stevig in mijn schoenen staan want hoe meer ik er over praat hoe meer inzichten er komen. En ja, ik reflecteert ook over mezelf en tracht hieruit te leren. Waar zitten mijn triggers en valkuilen en hoe reageer ik er dan op maar ook hoe zou ik willen reageren en wat houdt mij tegen.

En ja soms heb ik steun nodig van anderen om mij duidelijk te maken dat mijn idee correct is want weet je mijn rugzakje zorgt er voor dat ik hier soms over twijfel. Maar hé wie heeft er geen rugzakje?
Echter neem ik de stap om dit te delen en hier sterker in te worden. Dit zegt mijn inziens ook iets. Mijn zoon komt sowieso op de eerste plaats in mijn leven.

Maar nu ben ik mij aan het verantwoorden en dat is nu ook niet nodig ;)

Bedankt om mij het nodig duwtje in de rug te geven. Toen ik eindelijk durfde uitspreken wat ik al zo lang dacht voelde heel bevrijdend aan dus hier ook een mooi leermomentje. :j Genoeg is genoeg geweest.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:38

Mooie post TS. Elk leermoment is er 1 en dat is weer mooi meegenomen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:49

Empathie is mooi. Maar niet ten koste van je kind.
Gelukkig heb je er iets van gezegd.
Nu wel volhouden en zoon niet brengen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:54

Ts, ik heb het topic gelezen en wil je een applaus geven voor je goede inzicht en acties. Het is helemaal prima als je net even een zetje nodig hebt (in dit geval van andere bokkers) om dat te doen waarvan je in je tenen eigenlijk al voelt dat het goed en nodig is.

Als pleaser is het hartstikke lastig om iets te doen wat iemand anders niet blieft en waar je ook nog reactie op krijgt.

Bravo dat je je grenzen durft te trekken nu. En reken maar dat je -bemoedigend- op je kop krijgt ;) van bokkers als je je schoonmoeder toch weer te veel toelaat.
Waarschijnlijk zal dat best wel gebeuren namelijk. Duidelijk zijn en je voorwaarden voor oma-tijd kort en krachtig houden.

Houd je ons op de hoogte?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:56

Ik vind je erg sterk TS. Je hebt het alle kansen gegeven maar je hebt ook op tijd op je strepen gestaan. En je bent duidelijk een warm mens. Ik geloof zo dat je erg goed bent in je job en al de rest.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:57

Cayenne schreef:
Dat laat je toch zelf gebeuren?
Kom op voor de veiligheid van je kind. Dat is het allerbelangrijkste.

Precies dit. Ik heb zelf twee jongens en mocht iemand ook maar een kwart doen van wat deze omi doet dan komen ze daat niet meer, na een stevig eenzijdig gesprek.

Jullie kind heeft alleen jullie 2en die moeten instaan voor zijn veiligheid, dus komop! Eenmaal gedaan zal het vast opluchten, kan me niet voorstellen dat jij lekker zit als hij bij haar is. Wat een vrouw joh!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:22

Denice als je iets verder had gelezen, kon je lezen dat ze inmiddels al een gesprek heeft gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:45

Ts, je bent een geweldig mens, empathischs en goed. Zo eentje die met iedereen overweg kan tot ze echt ver gaan . Dan hebben ze een vechter tegenover ze, herkenbaar en voor nu , top gedaan en maak je niet meer druk over je schoonma. Die komt tot inzicht of niet, dat is niet meer aan jou, ze weet nu hoe je er over denkt en meestal dwingen duidelijke mensen het meeste respect af.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:07

Jeetje, wat een verhaal. Zeggen dat je dat niet zo lang had moeten accepteren, heeft natuurlijk geen zin en heb je niets aan. Ik snap echter wel dat de maat nu helemaal vol is.

Je zoon zijn oma ontzeggen, is niet nodig. Je kunt er ook voor kiezen af en toe met hem samen te gaan of ze komt bij jullie. Maar alleen zou ik hem daar inderdaad niet meer laten.

Wat is wel mis in je verhaal is de rol die je vriend hierin speelt. Denkt hij er net zo over? En waarom voert hij de gesprekken niet met zijn moeder?

Edit: ik lees net dat je vriend achter je staat en dat je van hem vooral moet doorzetten. Maar dan nog mis ik het stukje van zijn kant naar zijn moeder toe. Het is natuurlijk ook zijn kind en misschien wordt het voor je schoonmoeder ook duidelijker als jullie beide hetzelfde verhaal afdraaien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:09

Siesjuh, in de openingspost geeft ts al duidelijk aan hoe haar vriend tegenover zijn moeder staat.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:14

Laibadji schreef:
Zij minimaliseert alles. Ziet haar fouten niet in en vindt het allemaal ok. Neen zij zal zeggen wat wij fout doen en ze 'bijt haar tong af want ze wil geen ruzie' met andere woorden wij zijn de slechten.

Heb haar gezegd dat ik haar kleinzoon niet afneemt. Ze mag op bezoek komen of ik ga naar daar op bezoek.

Pffff ik geraak dan zo moeilijk uit mijn woorden en wordt dan zooooo kwaad omdat ik voel dat het mij raakt dat ze ongelukkig is. Ik zou tijdens zo een gesprek mijn idee wijzigen omdat ze mij bespelen. Nu voet bij stuk gehouden maar was een hele uitdaging.

Wie zorgt ervoor dat ze mogelijk ongelukkig is? Zij zelf toch? Zij houdt zich niet aan jouw voorwaarden dus ze verpest het echt heel hard voor haarzelf. Is jouw kind, dat is nr 1. Niet jouw schoonmoeder.

Heel goed dat je nu de beslissing hebt genomen :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:55

Oma's en opa's zijn er om de kleinkinderen te verwennen, alleen moeten ze wel jullie regels wat betreft de opvoeding accepteren vind ik. Natuurlijk mag er wel eens een kleine uitzondering zijn, met het warme weer een keer een ijsje dat soort dingen, want dat doe je als ouder zelf tenslotte ook.
Ik vind het knap dat je het toch gezegd hebt, de enige manier om dit verandert te gaan krijgen is er alert op te blijven en als je merkt dat ze dingen toch niet doet zoals jullie het graag zien dan een allerlaatste waarschuwing, achter je woorden blijven staan en kijken of het dan wel duidelijk wordt wat jullie bedoelen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:08

Soms moet je als ouders stappen ondernemen die niet leuk zijn, maar wel nodig zijn om je kind te beschermen.
Voel je niet schuldig over die stappen.

Jij kan je schoonmoeder niet veranderen.
Jij kan wel zorgen dat je kind veilig en gezond op kan groeien.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:11

MariekeTV schreef:
Denice als je iets verder had gelezen, kon je lezen dat ze inmiddels al een gesprek heeft gehad.

Excuus, hartstikke dapper en terecht.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 19:02

Ik vind het wel lastig momenteel. Mijn zoontje praat constant over zijn omi maar voor mij is het echt over en uit. Ik heb een eindpunt bereikt en het hoeft echt niet meer.

Mijn vriend zegt soms wel: ach laat hem gaan, hij praat zo vaak over haar. Ik weiger resoluut en antwoord hem dat hij zijn moeder niet meer wil zien omdat hij gek van haar wordt maar dat onze zoon wel zou moeten gaan? En dan bindt hij terug in. Hij staat dus zeker achter mij maar ik merk dat hij het gevoelsmatig toch niet zo makkelijk vindt.

Mijn vriend heeft haar vandaag door omstandigheden voor de eerste maal gezien en ze heeft hem afgedreigd. Hij MOET er voor zorgen dat ze onze zoon dit weekend ziet of hij zal het hem berouwen. Allemaal dreigementen.

Nu heb ik eerlijk gezegd nog minder zin om hem te laten gaan. Ze maakt mij zo kwaad! Dwing mij tot niets want dan bereik je het omgekeerde!

Wat ik ook gek vond was dat ze ipv verdrietig heel boos werd aan de telefoon. Ze ging volmondig in de verdediging en werd passief agressief.

In al deze gedragingen komt haar ware aard boven. Ze krijgt haar zin niet meer en dit resulteert in dit agressieve gedrag. Zolang je mee gaat in haar idee is alles 'goed' en kan ze haar zin doen. Nu heb ik haar blok gezet en komt haar echte manipulatieve ik hard aan bovenkant.

Bah bah bah. Toch wel lastig hoor.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:34

Nou dit zijn zeker lastige dingen! Sterkte TS. Een hapklaar, zo moet je het doen antwoord heb ik helaas ook niet voor je. Het is jammer dat het zo moeizaam loopt tussen je vriend en zn moeder. Normaal zou ik zeggen, zijn familie dus hij mag het oplossen en hij zou natuurlijk prima samen naar oma kunnen gaan. Maar ja, dat zal nu ook wel erg lastig wezen en kan me voorstellen dat jij er ook echt geen zin in hebt. Een keer een goed gesprek, met dit zijn nu onze regels, take it or leave it nog een idee? Over een paar weken, zodat ze doorheeft dat jullie het echt menen en ze echt wat te verliezen heeft? Misschien dat ze nu zo erg schrikt dat ze in elk geval de veiligheidsregels in acht kan nemen en het niet stoken. Maar ook je poot gewoon stijf houden is echt niet raar. Je zoontje is nu te jong om het te begrijpen. Maar als het een keer mis gaat, nu ja dan hoef je het hem niet meer uit te leggen. Liever dat ie je uitscheldt op zn 18e dat ie je besluit oneerlijk vond, dan dat ie er niet meer is.... jammer toch dat mensen zo weinig zelfinzicht hebben. Hoe anders was het geweest als ze gewoon huilend opgebeld had, haar oprechte excuses had gemaakt en beloofd had het nooit meer te doen (en dat je er dan van op aangekund had)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:35

Dat is zeker lastig. De emotie zit nu erg hoog dus ik zou momenteel zoveel mogelijk de rust proberen te bewaren voor zover dat kan. Misschien samen naar een speeltuin of zo dit weekend? Wat stelt je vriend voor?