Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:19

Nickolay schreef:
Je zegt haar vader en niet je partner, betekend dit dat jullie niet meer bij elkaar zijn?
Verder zijn die paar dagen echt geen probleem, zoals de rest ook al aan geeft

Ze woont ermee samen zegt ze dus ik neem aan van wel.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

En stel dat je nu door dit topic tot de conclusie komt dat het niet kan, laat je dan die baan schieten?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Ik werk 32 uur in de week, zoontje van bijna 4 maand gaat 3 dagen naar de opvang en 1 dag naar opa. Ik zie hem dan weliswaar in de ochtenden en avonden, maar hij wordt er echt niet slechter van om deze dagen zonder zijn mama te zijn. Sterker nog, ik denk juist dat hij er heel veel van leert! :j

Ik zou het niet zo groot maken. Neem vooral die paar dagen voor je werk, maar ook voor jezelf :j

verootjoo

Re: Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:40

Trouwens kinderen zijn best flexibel, de mijne was altijd een mama’s kindje, maar ik ben afgelopen na jaar een paar keer een week opgenomen geweest in het zkh en toen was het papa voor en papa na, of oma. Ze schikken zich prima naar degene die na jou het meest vertrouwd is.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:42

Dit gaat geen schade geven hoor.. Ik snap ook niet waar die "wijsheid" vandaan komt.
Ik ben als kind heel vaak (vanaf 2 jaar) een week bij Opa en Oma gedropt en heb er niks aan overgehouden...
Mijn vader was voor zijn werk eens in de 3 jaar een half jaar in Canada . Het enige nadeel is dat ik en mijn moeder het huishouden gedraaid hebben.. ook na het pensioen van mijn vader :')

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:43

De enige die hier schade van heeft, nu ja dat ben jij :+. Loslaten, moederhart enzo :D Je zult zien dat jij je dochter veel harder gaat missen dan andersom. Helaas hahaha. Ik ken genoeg stellen die jaarlijks 1 of meerdere weken zonder kids op vakantie gaan, en als stellen uit elkaar zijn dan wissel je elkaar ook af en is zo'n kind ook meerdere dagen zonder moeder. Bij ons was mijn vriend degene die 3 weken weg was. Mijn dochter is wel jonger, maar heeft er geen last van gehad. Maar TS, jij vast succes, ik denk niet makkelijk voor je. Ik zou het zelf ook pittig vinden.
Is er eventueel de mogelijkheid dat je vriend met jullie dochter bijv de laatste 2 dagen ook een hotel in de buurt pakt? Dan zijn jullie de avonden lekker samen. Of is dat niet mogelijk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:48

Toen mijn neefje bijna een jaar was ging m'n zusje op wintersport zonder hem.

Hij weet nog steeds wie zijn papa en mama zijn hoor, en dat was langer dan 5 dagen :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:52

verootjoo schreef:
Ik zou het zelf ook niet doen :+

Maar de vraag was of het schadelijk is, en dat is het denk ik niet als het kind bij een ander goed gehecht persoon blijft :)

Ik begrijp de vraag en de behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde informatie wel, maar op één persoon na heeft volgens mij nog niemand in dit topic een bijdrage kunnen leveren die daarbij in de buurt komt. De meeste reacties vallen in de categorie 'het kind gaat er (letterlijk en figuurlijk) heus niet dood aan'. Prima, maar dat wil niet zeggen dat het onschadelijk is, laat staan dat het goed is. Persoonlijk denk ik dat veel jonge kinderen in Nederland hun moeders minder zien dan eigenlijk in hun belang is en dat we dat onterecht normaal zijn gaan vinden. Misschien is het maar een kleine prijs voor de vrouwenemancipatie die zowel de vrouw als de maatschappij natuurlijk vooral heel veel goeds gebracht heeft. Of dit altijd ook in het belang van het kind is waag ik te betwijfelen. Volgens mij is daar ook voldoende wetenschappelijke onderbouwing voor, maar voor de vraag van TS is dat denk ik niet zo relevant. Zoals met zoveel van dit soort vraagstukken heb je fanatieke voor- en tegenstanders en daarom hoop ik dat TS op haar moederinstinct durft te vertrouwen, los van de keuze die ze uiteindelijk maakt. Als moeder de keuze maken waarvan je denkt dat die in het belang is van je kind is het beste wat je volgens mij kunt doen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:54

goeroe schreef:
verootjoo schreef:

Maar de vraag was of het schadelijk is, en dat is het denk ik niet als het kind bij een ander goed gehecht persoon blijft :)

Ik begrijp de vraag en de behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde informatie wel, maar op één persoon na heeft volgens mij nog niemand in dit topic een bijdrage kunnen leveren die daarbij in de buurt komt. De meeste reacties vallen in de categorie 'het kind gaat er (letterlijk en figuurlijk) heus niet dood aan'. Prima, maar dat wil niet zeggen dat het onschadelijk is, laat staan dat het goed is. Persoonlijk denk ik dat veel jonge kinderen in Nederland hun moeders minder zien dan eigenlijk in hun belang is en dat we dat onterecht normaal zijn gaan vinden. Misschien is het maar een kleine prijs voor de vrouwenemancipatie die zowel de vrouw als de maatschappij natuurlijk vooral heel veel goeds gebracht heeft. Of dit altijd ook in het belang van het kind is waag ik te betwijfelen. Volgens mij is daar ook voldoende wetenschappelijke onderbouwing voor, maar voor de vraag van TS is dat denk ik niet zo relevant. Zoals met zoveel van dit soort vraagstukken heb je fanatieke voor- en tegenstanders en daarom hoop ik dat TS op haar moederinstinct durft te vertrouwen, los van de keuze die ze uiteindelijk maakt. Als moeder de keuze maken waarvan je denkt dat die in het belang is van je kind is het beste wat je volgens mij kunt doen.

Je kind raakt hoe dan ook wel beschadigd door de wereld. Je kunt ze niet overal voor beschermen.
Het is niet alsof ze het kind helemaal alleen achterlaat met een zak brokken en 5 flessen water...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:58

Ik dacht eerlijk gezegd dat 't topic een grapje zou zijn :=

Natuurlijk houd je kind er niks aan over, gewoon gaan. Geef je kind een knuffel en klaar. Lijkt me juist ook goed voor haar dat papa of mama soms weg is (omgaan met veranderingen, zelfstandigheid)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:00

goeroe schreef:
verootjoo schreef:

Als je rondkijkt in andere landen doen we het hier nog niet zo slecht, behalve het enorm korte bevallingsverlof.
Hier is parttime werken normaal, in andere landen vaak niet.

Wat betreft moedergevoel ben ik met je eens. Dat is waarom ik ook niet zonder kids wegga, al helemaal niet samen met m’n man. Als een van ons thuisblijft zou ik minder moeite hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:00

Autumnn schreef:
Ik dacht eerlijk gezegd dat 't topic een grapje zou zijn :=

Natuurlijk houd je kind er niks aan over, gewoon gaan. Geef je kind een knuffel en klaar. Lijkt me juist ook goed voor haar dat papa of mama soms weg is (omgaan met veranderingen, zelfstandigheid)

Zelfstandigheid oefenen als het kind net 2 is? :+

Ik vind het zelfstandig leren werken in de kleuterschool al raar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:03

goeroe schreef:
verootjoo schreef:

En alle huismoeders dan. Zijn die kinderen dan ook ernstig beschadigt omdat vaders wel werkt . Wellicht ook dagen/weken weg is voor werk.

Het belangrijkste is denk ik dat het kind dan bij iemand blijft die vertrouwd is. Of dit nu ma/pa/oma/opa enz is dat maakt dan niet uit.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:11

Ik zou zeggen: geniet er eens van een midweekje zonder kind en partner. Is toch heerlijk en het weer thuiskomen is dan nog geweldiger.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:13

Eum wat. Mijn ouders gingen goed skien toen ik 3j en mijn zusje 1j was. Weekje weg geweest, wij sliepen bij oma. We hebben er geen trauma aan opgelopen, waren ook niet de periode er vlak na extra claimerig ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:18

Zou je je dit ook afvragen als de vader 3 nachten weg moet?
Als het antwoord nee is dan snap ik dit topic echt totaal niet.
Een klein kind bij ‚vreemden‘ achterlaten voor een week vakantie zou niet perse in me opkomen, maar er is gewoon een ouder thuis in dit geval :?
Mijn vader was altijd op zakenreis vroeger, mijn moeder voltijd thuis. Ik heb een betere band met mijn vader.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:18

Gewoon gaan hoor. Als je gescheiden bent dan zijn de kinderen ook vaak meerdere dagen achter elkaar bij maar 1 ouder. Dat gaat ook meestal wel goed.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:20

Selka schreef:
De man van mijn vriendin is zeeman en iedere keer 4 weken thuis / 4 weken op zee al sinds de geboorte van de kinderen. Het zijn leuke niet
getraumatiseerde kindjes. No worries.

Zelfde ervaring bij een schoolvriendinnetje toen wij klein waren. Alleen was haar vader ((kapitein) in mijn beleving altijd langer weg dan 4 weken. Het was altijd wel feest als hij weer thuis kwam

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:20

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt TS. Lekker gaan, papa vermaakt zich vast prima met zijn kind.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:30

Wat denk je van kinders die CO-ouders hebben? Die zien toch ook dagen hun ene ouder niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:37

Ladygiroc schreef:
Wat denk je van kinders die CO-ouders hebben? Die zien toch ook dagen hun ene ouder niet.

Dat er ook zulke constructies bestaan betekent niet dat het goed is voor kinderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zoiets heftigs als een scheiding wel degelijk schade kan toebrengen.
Dus om daar nou een voorbeeld aan te nemen...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:39

dorientjuh schreef:
Ik vind het voor mezelf ook wel lastig hoor, maar gezien ik zelf onveilig gehecht ben, vind ik het heel belangrijk om in oog te houden wat voor mijn dochter goed / niet goed is.

Je kan op verschillende manieren onveilig gehecht zijn. Bovendien hoeft er niet persé een oorzaak te zijn voor onveilige hechting. Meer mensen dan je denkt, zijn onveilig gehecht.Het is fijn dat je het voor je kind goed wil doen en dit in het oog wil houden, maar het té goed willen doen kan ook onbedoeld nadelige effecten hebben.
Ik snap dat het lang is om je kind te moeten missen, maar aan 5 dagen zal ze echt niets overhouden. De hechtingsrelatie is er al, die is niet zomaar ineens weg na 5 dagen.
Misschien dat die 1 dag plus leeftijd een richtlijn is die je teruggevonden hebt in (populaire) literatuur. Dat kan goed zijn als richtlijn, maar pin je daar niet teveel op vast. Tuurlijk moet je niet iedere week meer dan 3 dagen weg zijn van je kind, maar voor een keer kan het prima. Bereid je kind er op voor en je zal zien dat het wel zal lukken. Succes.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:40

verootjoo schreef:
Ladygiroc schreef:

Dat er ook zulke constructies bestaan betekent niet dat het goed is voor kinderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zoiets heftigs als een scheiding wel degelijk schade kan toebrengen.
Dus om daar nou een voorbeeld aan te nemen...

Kan ja. En overigens is dat structureel, dit eenmalig.
Het ging mij erom dat TS bang is dat kindlief mama niet meer lief vindt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:48

Mijn vader werkte bij defensie en vlak na mijn geboorte is hij enkele weken weg geweest. Toen hij terug kwam toonde ik geen herkenning richting hem, maar daar hebben mijn ouders meer last van gehad dan ikzelf. Ik heb er naar mijn weten niets aan over gehouden dat mijn vader met tussenpozen enkele weken niet thuis was.
Of het met mijn moeder anders zou zijn geweest? Geen idee. Ik denk het niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:05

Ik persoonlijk zou niet gaan. Ik vind 2 echt veel te jong. Maar die van mij was ook echt een plakkertje op die leeftijd.