Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:52

plutolover schreef:
Die eendenbek is t probleem niet.. maar dat af schrapen. Ik ben ook de brief kwijt.. die heb je nodig..

Ik ga morgen dokter bellen.

Ik heb wel een spiraal. Wou toeb t egelijk doen.. maar dat vonden ze niet zo goed idee..

Doe dat alsjeblieft. En lees anders nog even het topic door van bokker Spicegirl.

[MWS] wie brand er een kaarsje voor mij ?

Zij sloeg het uitstrijkje ook over en nu is ze er niet meer. En toen zij, op dat moment al ernstig ziek, op dit forum schreef 'leer van mijn fout' heb ik mijzelf voorgenomen dat te doen. En altijd op de oproep te reageren. Het uitstrijkje is vervelend, maar kanker is erger. Ik hoop dat anderen zich dat ook realiseren, dan is haar verdrietige overlijden misschien toch niet helemaal voor niets geweest.

rink

Re: Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:06

Ik heb een thuistest gedaan. Ik heb een niet zo goede ervaring gehad met mijn huisarts en wilde daarom geen uitstrijkje in de praktijk laten doen. De test is op te vragen met je digiD en is erg gebruiksvriendelijk. Een week later had ik een goede uitslag.

Mijn schoonmoeder heeft ook foute cellen gehad en erg ziek geweest. Ze heeft geluk gehad en is erg scherp erop dat je je laat testen.

Sterkte TS ik hoop dat het uiteindelijk een kleinigheid is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:14

Ik heb nu de de brief opnieuw aangevraagd. Zodra ik die binnen heb. Maak ik afspraak met de dokter

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:21

ElviraKelan schreef:
Dieselpaard schreef:

Je hebt thuistests idd, maar wat weerhoudt je om erheen te gaan? Tis zo gedaan hoor.

Dit
Zolang er geen gynaecologische problemen zijn is een eendenbek niets engs, kan het gewoon door de assistente worden gedaan en is het zo voorbij.
Gewoon jezelf een schop onder de ... geven, bellen voor een afspraak en gaan.

Het is niet helemaal waar. Ik heb geen enkele klachten, maar het deed vreselijk pijn en ik heb een week nagebloed. Voor mij dus een reden om het nooit meer te doen. Dus dat je er niets van voelt is niet waar. Ik zal wel tevens ontmaagd zijn toen. Ben namelijk volledig asexueel, dus hpv kan dan ook niet.
Maar goed, door de pijn en het bloeden heb ik het niet meer herhaald na een volgende oproep. Daar speelt nog een andere reden mee en dat is dat mijn uitslag, overigens gewoon goed van het eerste uitstrijkje gedeeld is met een andere vrouw. Dus sindsdien vertrouw ik gegevens niet meer en waar ik het kan dichttimmeren doe ik dat en alle uitwisselingsopties hebben een nee bij mij, mag niet gebeuren.
Het kan dus en enorm pijn doen en vervolgens kan de uitslag ook nog aan de verkeerde gegeven worden. Wel iets om over na te denken.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar het kan dus wel degelijk pijn doen en je kunt er ook flink van gaan bloeden.

Overigens stelt een thuistest niet zo veel voor, het is met een soort wattenstaafje even in je vagina roeren en dat stop je in een potje. Volgens mij exact hetzelfde als een soa-test. Is wel een stuk vriendelijker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:51

plutolover schreef:
Ik heb nu de de brief opnieuw aangevraagd. Zodra ik die binnen heb. Maak ik afspraak met de dokter

In Nederland iig heb je geen brief nodig hoor voor een uitstrijkje.
Ik bel gewoon voor een afspraak en heb nooit een brief meegenomen en ook wel eens voor de brief een afspraak gemaakt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:53

Germie, het is al bekend hoe jij erover denkt en je hebt al duizend keer in topics benoemd dat jij nooit meer een uitstrijkje laat maken. Dat is prima, maar het is niet prettig als je je weer overal komt melden met de intentie om mensen bang te maken. Want dat is wel wat je doet.

Daarbij is een ontmaagding het moment dat de man en vrouw geslachtsgemeenschap hebben. Ik neem aan dat de huisarts niet zijn penis in jou heeft gestopt om het uitstrijkje af te nemen, dus je kunt niet spreken van een ontmaagding.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:16

Ik ben ook zo dom geweest om de eerste keer (30 jaar) over te slaan, omdat ik het een heel naar idee vond.

Iemand ontmoet die dus daadwerkelijk baarmoederhalskanker heeft gehad. Me voorgenomen om dan bij volgende oproep wél te gaan.
Die heb ik in december gehad. Zag nog steeds erg tegenop... maar toen kwam de mogelijkheid tot thuistest! Ideaal. Daar heb ik gebruik van gemaakt en godzijdank was een uitslag goed. Als die test er niet was geweest, was ik alsnog gegaan, want wat safina al zegt; een uitstrijkje is vervelend, maar kanker véél erger.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 12:24

@Germie, wat je beslist kan enkel dom genoemd worden. Ook al bloed je een maand na en doet het een uur fel pijn, dan nog gaat het geen 1000 keer op tegenover wat kan volgen als je te laat bent.
Daarnaast heeft een uitstrijkje niets met seks of ontmaagden te maken, dus je post is enorm kortzichtig en zinloos.

Ik blijf niet snappen hoe mensen zo overtuigd kunnen zijn van hun eigen standpunt.....

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:25

Ik snap wel dat het pijn kan doen als je nog nooit seks hebt gehad ja...

Maar anders doet het echt geen zeer hoor!
Hier (be) heeft de huisarts gezegd dat ik het om de 3 jaar moest laten doen bij haar. Vreemd dat er dan toch zoveel verschil opzit, omdat andere Belgen hier al andere jaartallen hebben gezegd.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:52

tengeltje11 schreef:
@Germie, wat je beslist kan enkel dom genoemd worden. Ook al bloed je een maand na en doet het een uur fel pijn, dan nog gaat het geen 1000 keer op tegenover wat kan volgen als je te laat bent.
Daarnaast heeft een uitstrijkje niets met seks of ontmaagden te maken, dus je post is enorm kortzichtig en zinloos.

Ik blijf niet snappen hoe mensen zo overtuigd kunnen zijn van hun eigen standpunt.....

In het onderschrift van de bokker zit wellicht je antwoord TS :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:55

ik heb al een aantal malen een uitstrijkje laten maken (gelukkig altijd goed). Van het voorjaar kreeg ik weer een uitnodiging, maar ook de mogelijkheid tot het aanvragen van die zelfafnametest. Dus die maar aangevraagd. Dat is helemaal een makkie, echt een paar tellen en het is klaar. Het doorlezen van de gebruiksaanwijzing duurde langer. Nu ook weer een goede uitslag.
Ik heb ook wel eens gedacht: balen, moet dat alweer, tot een vriendin vertelde dat haar dochter van 29 een ongunstige uitslag had en een biopsie moest laten doen, en dat ik toen dacht: geen gezeur gewoon even doen. Het is altijd zo weer klaar en het is best een vervelend gevoel, maar het is wel belangrijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:11

safina schreef:
plutolover schreef:
Die eendenbek is t probleem niet.. maar dat af schrapen. Ik ben ook de brief kwijt.. die heb je nodig..

Ik ga morgen dokter bellen.

Ik heb wel een spiraal. Wou toeb t egelijk doen.. maar dat vonden ze niet zo goed idee..

Doe dat alsjeblieft. En lees anders nog even het topic door van bokker Spicegirl.

[MWS] wie brand er een kaarsje voor mij ?

Zij sloeg het uitstrijkje ook over en nu is ze er niet meer. En toen zij, op dat moment al ernstig ziek, op dit forum schreef 'leer van mijn fout' heb ik mijzelf voorgenomen dat te doen. En altijd op de oproep te reageren. Het uitstrijkje is vervelend, maar kanker is erger. Ik hoop dat anderen zich dat ook realiseren, dan is haar verdrietige overlijden misschien toch niet helemaal voor niets geweest.

Jeetje heftig
Hier onlangs de brief binnen gehad meteen dag later bij de ha assistent. Was zo gebeurd. Denk dat als men al een kindje gebaard heeft misschien ook wel makkelikker gaat, je schaamt je niet zo snel ergens meer voor.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:14

tengeltje11 schreef:

Nou ja, een beetje wel, want er wordt getest op HPV en dat krijg je door seksueel contact. Zonder zou je dus ook niet besmet kunnen raken en niet hoeven testen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:21

BabiiVeeraa schreef:
Hannanas schreef:
Gaf dat nog risico’s als je het niet weg liet branden met stikstof?

Nee, het kan verder geen kwaad. Maar als ik het een avondje gezellig had met vriendlief zag het bed eruit alsof we een konijn hadden geslacht. Dat is best een moodkiller kan ik je zeggen :+

Had verder geen pijnklachten of iets dergelijks, veel vrouwen die dit hebben merken er amper wat van. Maar die cellen zijn niet gemaakt op fysiek contact zegmaar :')

_O- ja snap ik!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:43

Germie ik vind het oprecht vervelend dat jij er zo’n last van hebt gehad.
Maar normaal gezien hoort het dus niet zo te gaan en ben jij helaas de uitzondering die de regel bevestigd.

Daarnaast lijkt het mij onnodig om mensen bang te maken.
Want beter een uitstrijkje en kanker op tijd ontdekken dan te lang door lopen en uitzaaiingen etc hebben waardoor je en een lijdensweg tegenmoet gaat en de dood tegenmoet

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:01

Toen ik op mijn 30e een oproep kreeg kwam er uit het onderzoek dat ik pap 3b had. Vanwege de grootte van het gebied is er toen operatief een stuk baarmoederhals verwijderd. Tien jaar later was het uitstrijkje weer niet goed, ditmaal poliklinisch weg laten halen. Nog geen half jaar later was het weer raak waarna mijn gehele baarmoederhals is verwijderd. Ik heb nooit klachten gehad, ze kwamen er telkens achter door de uitstrijkjes. Vaak hoor ik in mijn omgeving dat dames niet gaan omdat ze het ongemakkelijk/gênant/pijnlijk vinden, ik adviseer iedereen met klem om wel te gaan, je hoeft geen klachten te hebben voor afwijkende cellen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:36

Citaat:
Zolang er geen gynaecologische problemen zijn is een eendenbek niets engs, kan het gewoon door de assistente worden gedaan en is het zo voorbij.
Gewoon jezelf een schop onder de ... geven, bellen voor een afspraak en gaan.

Citaat:
Het is niet helemaal waar. Ik heb geen enkele klachten, maar het deed vreselijk pijn en ik heb een week nagebloed.

Ik ben niet bekend met nabloeden, maar wel met fikse pijn bij het uitstrijkje.
En - helaas - ondeskundigheid van de artsen.
Ondeskundigheid die voelt als sadisme ("dit kan geen pijn doen dus ga ik doorwant u moet leren dat het niet eng is", nadat de arts eerst stelde 'dat lichamelijk onderzoek altijd in overleg gaat en dat k het laatste woord had'.)

Ik heb geen vaginisme (of nu ja, over woorden kun je eindeloos debatteren)
maar ik had wel een nare kwaal die, hou je vast, 30 jaar lang "niet geïdentificeerd kon worden".
Tegenwoordig heet het met een afkorting 'vvs' (vulva - vestibule syndroom, de vagina en de ontstekingen worden niet genoemd). Oudere term: focale vulitis.
Valkuil: zonder aanraking van de ontstoken plekjes heb je verder geen last.
De oorzaak la bij mij in een te laag gehalte sIgA. (Een verwante aandoening kent een te hoog sIgA en constante pijn.)

Dus voor wie het niet eens is met de stelling dat het uitstrijkje 'geen belastende ingreep is',
voed de artsen nadrukkelijk op
en neem pijnstillers.

darwindaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:03

Op mijn 23e heeft mijn gynaecoloog een uitstrijkje gemaakt, ik was al onder controle bij haar.

Een bel afspraak gemaakt omdat we beide niks verwachtten. Toen kwam het telefoontje, het is niet goed.
Bij mij hebben ze direct ter grootte van mijn baarmoedermond 1/3 qua diepte weggehaald, was allemaal CIN3.

Net in de baarmoeder een biopt genomen, dat was gelukkig goed.

Het uitstrijkje zelf maar ook de operatie/plaatselijke verdoving is mij bijzonder meegevallen. Het wachten op de uitslag daarentegen vond ik verschrikkelijk. Meer ook omdat je niks verwachtte de eerste keer. Een hoop uitstrijkjes verder was het uiteindelijk pap2 en nu mag ik eerdaags weer.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:02

Janneke maar daarom zei ik ook bewust geen gynaecologische aandoeningen.
Zo te lezen heb je die zeker wel (ik zal straks even googelen).

Ook bij mij zijn dit soort onderzoeken al jaren extra belastend. Dermate dat waar het de assistente hier de uitstrijkjes mag uitvoeren ik hiervoor bedank in overleg met de huisarts. Maar ook ik heb een gynaecologische aandoening waardoor het bij mij pijnlijker is. Ik heb ook een afwijkende pap hierdoor. Ik vertel dit echter bewust niet als zijnde voorbeeld omdat het geen goed voorbeeld is

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:35

Brainless schreef:
plutolover schreef:

In Nederland iig heb je geen brief nodig hoor voor een uitstrijkje.
Ik bel gewoon voor een afspraak en heb nooit een brief meegenomen en ook wel eens voor de brief een afspraak gemaakt.

Klopt maar se assistente zei, dat het me dan zekf geld kost als ik de brief niet mee neemt

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:35

Tengeltje snap je gevoel erg goed, zelf heb ik ook regelmatig slecht uitstrijkje. Omdat ik verhoogd risico heb moet ik elk jaar gaan, meestal vinden ze dan afwijkende cellen die na 6 maanden "spontaan" verdwenen zijn. Laatste keer niet dan waren het al ernstig afwijkende cellen, dus colposcopie en letz conisatie en dan 4 weken bang afwachten... kreeg een inwendige verdoving maar eigenlijk helemaal niets van gevoeld! (Hier nochtans ook al slechte ervaringen)

Heb zelf ook sowieso al snel last van bloedingen bij contact en door het wegbranden van dat "letsel" zou dat nu ook moeten weg zijn!

Hier is verder niets uitgekomen dus in januari terug voor gewoon uitstrijkje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:30

Cookies schreef:
Ik heb 10 jaar afwijkende uitstrijkjes gehad. Nu is het eindelijk weer pap 1.

En wat gebeurde er dan na zo'n negatieve uitslag?