Shenavallie schreef:Tot op zekere hoogte ben ik dit vetgedrukte zeker met je eens. Toch vraag ik me af of het zinvol is voor beide partijen om een kind te laten leven dat als een kasplantje vanaf vrijwel zijn/haar geboorte naar het plafond moet staren in een speciaal bed en zichzelf niet eens kan uiten. Ik ken iemand die helaas te maken heeft met een dergelijke situatie. Kind was niet gezond geboren, toch gekozen om het te behouden en het is nu zo'n 20 jaar later nog steeds een handenbinder. Ouders zitten er al jaren doorheen, hebben zelf geen leven meer, geen tijd voor elkaar en ook geestelijk zijn ze op. Hun kind ligt de hele dag alleen maar op een zogezegd ziekenhuisbed, op sommige plaatsen vastgebonden, staart alleen maar naar het plafond, reageert nergens op, kan niet zelfstandig eten, drinken, ontlasten of zelfs aankleden. Deze mensen wisten van tevoren niet of hun kind gezond zou zijn, omdat ze zichzelf nooit hebben laten testen. Als ze dit wel hadden gedaan en het bleek dus onverhoopt geen humaan leven te hebben, dan hadden ze voor abortus gekozen. Nu het al geboren was, konden ze die beslissing - mede door de mening van anderen - niet meer maken.
Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen eigenlijk. Wat zouden jullie in dit geval doen? Geven jullie deze mensen gelijk dat ze het doorgezet hebben of zouden jullie zelfs voor euthanasie hebben gekozen? Er was vorig jaar een programma van Beau van Erven Dorens waarin hij een verpleeghuis bezocht met mensen die ook helemaal niets zelfstandig kunnen. Sommigen lagen ook alleen maar de hele dag op bed vooruit te staren. Een enkeling kon dan nog wel met oergeluiden reageren, maar echt een gesprek was het niet. Hoe denken jullie daar over? Gewoon oprecht benieuwd.
ik vind een leven beëindigen echt wezenlijk anders dan een leven niet starten. Aangezien ik niet weet wat deze mensen meekrijgen van de wereld zou ik nooit kiezen voor het doden van zo iemand. Van euthanasie is geen sprake als iemand zelf geen toestemming kan geven dus er is gewoon sprake van iemand doden omdat wij denken dat ze beter af zijn als ze er niet meer zijn. Dat vind ik echt compleet anders dan abortus en echt not done.
Wat ik zeg: als iemand geboren is, is dat leven me net zoveel waard als dat van ieder ander. Euthanasie ben ik groot voorstander van, maar dan moet het wel euthanasie zijn.