De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:11

SusanH schreef:
Maar is het een leven lang lijden als je een verstandelijke beperking hebt? Ja, het is frustrerend om te zien dat anderen om je heen wel trouwen en kinderen krijgen. Een carrière hebben. Maar het leven is ook veel meer dan dat. Ik denk dat als ik vanmiddag op mijn werk zou vragen of mijn cliënten het leven de moeite waard vinden ik een volmondig ja als antwoord zou krijgen.

Dat denk ik idd ook.

Wat is een zware beperking vraag ik mij ook tegelijkertijd aan de rest af? Is dat niet voor iedereen anders ivm het maar is hoe je het beleeft? Hoe je ermee om gaat.

Dan wb de opmerkingen dat mensen die iets mankeren de maatschappij geld kostten... ik was oprecht geschokt omdat men hiermee de indruk wekt dat dit soort mensen (en ook ik ben afgekeurd na jaren de ballen in de lucht te proberen houden en doe dagbesteding) minder zijn dan anderen? Bij een aantal werd dan gelukkig onderstreept dat dit niet hetgeen was wat men bedoelde.
Maar het leven is niet maakbaar en je komt hiermee ook op ethische vraagstukken terecht

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:12

Bepaalt de moeder toch zelf? Die moet er voor zorgen en heeft in een aantal gevallen ook ervaring met de aandoening die ze aan het kind (door)geven.
Voor sommigen is het een onoverkomelijke hindernis, voor anderen is het iets dat ze gewoon op zich nemen.
Persoonlijk vind ik een mensenleven in de vorm van een foetus niks waard. In de zin dat ik niet vind dat elk zaadje dat blijft zitten meteen ook maar een persoon moet gaan worden.
Ik ga daar heel ver in. Ik zie geen enkel nut van de mens. Dus elke beslissing in de vorm van terminatie voordat het een persoon is, juich ik toe. Gehandicapt of niet.

Begrijp me niet verkeert, als een persoon wel gewoon blijft leven, vind ik dat ook prima, het zijn de ouders die het willen en er voor opdraaien, als zij er mee kunnen leven, wie ben ik om er wat van te zeggen?
Ik bepaal ook de kwaliteit van leven van een ander niet, als ze leven.

Maar ik ben heel, heel erg vóór abortus, en men hoeft voor mij daar geen enkele reden voor op te geven. Ik vind niet dat je het hoeft te verantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-07-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:13

SusanH schreef:
Maar is het een leven lang lijden als je een verstandelijke beperking hebt? Ja, het is frustrerend om te zien dat anderen om je heen wel trouwen en kinderen krijgen. Een carrière hebben. Maar het leven is ook veel meer dan dat. Ik denk dat als ik vanmiddag op mijn werk zou vragen of mijn cliënten het leven de moeite waard vinden ik een volmondig ja als antwoord zou krijgen.

Vanuit autisme/aspergerhoek hoor ik juist veel meer negatieve ervaringen inclusief zelfmoordgedachten. Er komen ook relatief veel zelfmoorden voor onder ASS-ers. Wellicht vaker als ze een normaal tot hoog iq hebben, omdat ze zich juist meer bewust zijn?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:15

secricible schreef:
xxCYNNxx schreef:
heel eerlijk? Ik vind het eigenlijk wel erg egoistisch om een kind geboren te laten worden terwijl je al weet dat die zwaar gehandicapt zal zijn.
Vraag aan de gemiddelde gezond persoon of ze geboren hadden willen worden als ze bvb van kind af aan in een rolstoel hadden moeten zitten (of erger; een progressieve spierziekte die ervoor zorgt dat de 18 halen al een wonder mag heten) en het leeuwendeel zal nee zeggen.
Maar dan wel over iemand die nog niks kan zeggen beslissen dat die maar moet leven terwijl je van te voren al weet dat die nooit een volledig leven zal kunnen leven??? Nee dat is eigenlijk best wel slecht, want eigenlijk heb je dat kind laten komen omdat JIJ een kind wilde en ga je daarbij geheel voorbij aan hoe diegene zich zal voelen als het besef komt dat ze niet dezelfde dingen kunnen als het kindje aan de eind van de straat die wel kan voetballen, wel kan rennen, die wel alle kansen heeft om een goed betaalde baan ( en daarmee een makkelijker leven) te krijgen later.

En nee, daarmee wil ik echt niet zeggen dat iedereen met wat voor afwijking dan ook gelijk zal opgroeien als een ongelukkig mens, maar waarom het iemand zoveel moeilijker maken om een mooi leven op te bouwen?
Op allerlei vlakken draaien we door wat betreft politiek correctheid, maar de ongeboren mens is gewoon fair game; die moet geboren worden, ja ook als die maar hoogst waarschijnlijk een jaar of 15 wordt en gedurende die 15 jaar meer ziekenhuizen zal zien dan menig mens in zn hele leven die de 90 haalt.

Daarnaast; wat iemand al zegt; daar komt daarnaast dan ook nog eens bij dat de aarde al zwaar overbevolkt wordt door de mens. Een wat kritischer fokbeleid zou dus geen overbodige luxe zijn.
Of willen we echt naar een aarde waar alleen nog maar de menselijke soort leeft?

maar diegene bedoelde dat dus net andersom ;) Namelijk dat als we alle zieke mensen maar weg blijven fokken we steeds langer blijven leven en mensen steeds later dood gaan. Dus dat we ziektes maar toe moeten laten.

Verder ben ik het met jou post eens.

mwa, dat valt wel mee hoor; dat wegfokken van ziektes. De mens is er voornamelijk in geslaagd om de meeste ziektes of wel te voorkomen, dan wel te genezen.
Heel veel ziektes bestaan nog gewoon, maar komen amper nog voor door goede hygiëne, betere gezondheidszorg, betere huisvesting en uiteraard vaccinaties.
Maar ziektes als bv longpest bestaan gewoon nog hoor. Polio bestaat ook nog steeds. Zelfs ziektes die als volledig uitgebannen zijn verklaard door allerlei gezondheidsinstanties bestaan nog; ze krijgen alleen nog amper de kans om te manifesteren ( vaak alleen nog in derde wereld landen)
En voor wat betreft erfelijke ziektes of andere afwijkingen:
In de middeleeuwen ( om maar even een willekeurig tijdvak te nemen) leefden mensen met een beperking over het algemeen nooit lang. En niet alleen door gebrekkige gezondheidszorg, maar ook omdat die baby's nog wel eens achtergelaten werden.
In het oude Sparta bvb ( yup nog ff wat verder terug) werden kinderen als baby al beoordeeld; een baby met een overduidelijk lichamelijk gebrek werd van de klif gegooid, want zulke kinderen verzwakken de stad en konden niet meevechten in tijden van oorlog.
Die beoordeling ( en het achterlaten) zorgde er ook voor dat mensen met een erfelijke ziekte er amper waren, want die stierven vaak vrij snel na de geboorte.

Dingen die, in elk geval toch in de kapitalistische wereld, tegenwoordig niet meer gebeuren en wat de overlevingskansen van mensen met een beperking flink verhoogd hebben.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-07-19 12:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:15

SusanH schreef:

Ik denk dat dat een groot deel afhangt van de wensen en de bewustzijn die ze hebben dat een beperking hebben.

Toen ik nog in de sector zat, kende ik cliënten die het daar wel héél moeilijk mee hadden. Omdat ze beseften dat ze "anders" waren. Vrouwen die door een crisis gingen omdat ze beseften dat ze nooit zelf met een "normale" man zouden trouwen of kinderen hebben. Mensen die heel graag hadden gewild dat ze zelfstandig waren. Dat wil niet zeggen dat ze daarmee hun leven niet de moeite zouden vinden, maar als je tegen hun zou zeggen "er bestaat een medicijn dat je geneest", dan zouden ze dat zeker willen hebben want zij ervaren wel degelijk leed en last van hun beperking.

Maar ik kende ook cliënten die soms nog veel zwaardere problematieken hadden en die perfect gelukkig waren met wie ze waren. Omdat ze gewoon geen besef hadden dat er iets anders was en die gewoon die verlangens niet kende.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:16

Ons neefje is meervoudig beperkt. Alle prenatale screenings waren prima. Zonder continue verzorging overleeft hij niet lang. Echt heel heftig om vanaf de zijlijn te ervaren, laat staan als ouders.

Ik koop jeugdhulp in. Ook voor kinderen zoals ons neefje toen hij kleiner was (nu wlz en wmo). Het is prachtig hoeveel hulp er ingeschakeld kan worden om kinderen en hun ouders te ondersteunen, zowel praktisch als mentaal. Tegelijk worden grenzen van wat er kán (en wat men dus vaak ook wíl) zodanig verlegd dat de kosten immens zijn.

Ook dat aspect mag aandacht krijgen. Alhoewel het een heel ongemakkelijke invalshoek is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:17

secricible schreef:
maar dat lijkt me weer een volledig andere discussie.... Iemand bewust zelf laten kiezen een leven te beëindigen of als (aanstaande) moeder beslissen een "niet-standaard" leven niet te laten starten is heel wat anders natuurlijk.

Nou nee, want waarom zou je dat je kind bewust aan willen doen? De maatschappij wordt er ook niet leefbaarder op, het zorgstelsel wordt uitgehold.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:20

Chubby schreef:
Dit is een ethische vraag waar velen mee worstelen. Niet alleen persoonlijk, maar ook professioneel. Er is geen algemene norm, eenieder heeft hier eigen gevoelens en gedachten over en waar een acceptabele grens ligt is ook nog afhankelijk van de context waarin een kind geboren wordt.

Er zijn zelfs (internationale) commissies die zich hier over buigen. Qua prenataal onderzoek is er al veel meer mogelijk dan moreel en wettelijk toegestaan is.

Dit dus.

Het is een hele lastige discussie zeker in een wereld die steeds meer maakbaar is en waar geld een steeds belangrijkere rol gaat geven.

Ik ken het van dicht bij.
1.Een zusje van mij is als zwaar verstandelijk gehandicapt en autistisch geboren. Nooit heeft zij de wereld begrepen en we hebben er alles aan gedaan om haar leven zo mens waardig te laten zijn. Ik heb altijd zielsveel medeleven voor haar gevoeld en heel veel liefde. Ze is op 63 jarige leeftijd na het eten heel rustig ingeslapen, waardoor haar zoveel ellende bespaart is gebleken (had kanker en hart problemen). We waren als broers en zussen zo opgelucht dat dit voor haar wel goed gegaan is. Ze heeft een zwaar leven gehad en ik ben dankbaar dat dit voorbij is. Maar iedereen hield veel van haar in onze familie. Zo gaat dat soms met de liefde want het is niet uit te leggen.

2. Bij 32 weken kreeg ik een hele harde buik, je kon er muziek op maken met trommelstokjes :(:) . Onderzoek wees uit dat het kindje niet levensvatbaar was en dat het voor mij zelf beter was als ik niet meer te lang ging doorlopen. Het bleek heel uitzonderlijk te zijn, dat wij een week wilde wachten voordat ik ging bevallen. Wij hielden zoveel van ons kindje, dat wij het er niet zomaar wilde achterlaten, maar afscheid wilden nemen en onszelf daarvoor de tijd wilden geven. Het verdriet was groot.
Maar ook de opluchting dat wij eigenlijk maar één keuze konden maken, want het was 100% zeker. Het kindje is overleden tijdens de bevalling. Heftig om van te voren te weten dat de bevalling is om een doodgeboren kindje te wereld te brengen.

Ik ben heel dankbaar voor al die mensen die ons toen ondersteund hebben.

Dit soort besluiten zijn heel persoonlijk en heel verdrietig en iedereen die daar niet voor komt te staan mag in zijn handjes klappen.

Dus ja, ik ben blij dat mensen van te voren aan selectie kunnen doen waarvoor bepaalde zware handicaps niet meer zullen voorkomen. Ik vind het goed dat mensen zwangerschappen kunnen afbreken als zij een kindje dragen dat zwaar gehandicapt is. Het trekt een enorme wissel op het gezin, op de ouders en op het kindje zelf.

Maar ook een gehandicapt leven is of kan een volwaardig leven zijn. Het leven is niet maakbaar en er zullen altijd mensen zijn die met een handicap, zwaar of in lichtere mate mee geboren worden, of die later door een ongeluk cq ziekte gehandicapt raken. Het zijn vaak hele fijne waardevolle mensen die helaas te weinig kans krijgen in de maatschappij om zich zelf te ontplooien, daar mensen vaak niet verder kijken als de misvorming.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-07-19 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:20

ElviraKelan schreef:
Dan wb de opmerkingen dat mensen die iets mankeren de maatschappij geld kostten... ik was oprecht geschokt omdat men hiermee de indruk wekt dat dit soort mensen (en ook ik ben afgekeurd na jaren de ballen in de lucht te proberen houden en doe dagbesteding) minder zijn dan anderen? Bij een aantal werd dan gelukkig onderstreept dat dit niet hetgeen was wat men bedoelde.
Maar het leven is niet maakbaar en je komt hiermee ook op ethische vraagstukken terecht

Ik kost de maatschappij ook geld wegens afgekeurd, ik ben de maatschappij dus ook niet meer van nut. En dat vind ik voor mezelf ook niet noodzakelijk. Toen ik nog wel productief was deed ik dat ook niet om de maatschappij te dienen tenslotte, maar puur voor het geld zodat ik daar leuke dingen van kon doen zoals wonen naar m'n zin en reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:21

Wat interessant is, is de vraag:
- wanneer is iemand dusdanig gehandicapt dat de kwaliteit van leven met zekerheid slecht te noemen is? Bij sommige afwijkingen weet je het gewoon niet.

Ik ken erfelijke afwijkingen die in gradaties voorkomen. De ene persoon heeft alleen wat last van de spieren na een grote inspanning, terwijl een ander persoon met dezelfde aandoening in een rolstoel zit. Kunnen we als maatschappij bepalen dat de eerste persoon gelukkiger is dan de tweede persoon? Vind ik niet...

Ik vind het een lastige discussie. Het gaat om ethiek incl. onzekerheid. Dus er is geen pasklaar antwoord. Waar ik me in discussies zoals deze aan stoor, is dat mensen al voor iemand invullen wat lijden is.

Natuurlijk heb ik een eigen grens van wat ik verantwoordelijk vind. Maar is het aan mij om die grens bij anderen op te dringen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:22

Lusitana schreef:
Bepaalt de moeder toch zelf? Die moet er voor zorgen en heeft in een aantal gevallen ook ervaring met de aandoening die ze aan het kind (door)geven.
Voor sommigen is het een onoverkomelijke hindernis, voor anderen is het iets dat ze gewoon op zich nemen.
Persoonlijk vind ik een mensenleven in de vorm van een foetus niks waard. In de zin dat ik niet vind dat elk zaadje dat blijft zitten meteen ook maar een persoon moet gaan worden.
Ik ga daar heel ver in. Ik zie geen enkel nut van de mens. Dus elke beslissing in de vorm van terminatie voordat het een persoon is, juich ik toe. Gehandicapt of niet.

Begrijp me niet verkeert, als een persoon wel gewoon blijft leven, vind ik dat ook prima, het zijn de ouders die het willen en er voor opdraaien, als zij er mee kunnen leven, wie ben ik om er wat van te zeggen?
Ik bepaal ook de kwaliteit van leven van een ander niet, als ze leven.

Maar ik ben heel, heel erg vóór abortus, en men hoeft voor mij daar geen enkele reden voor op te geven. Ik vind niet dat je het hoeft te verantwoorden.

_/-\o_

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:22

MarliesV schreef:
Daar wil ik prima een antwoord op geven hoor, iedereen mag hier gelukkig zijn/haar eigen mening over hebben/vormen.
Ik vind niet dat het onverstandig en/of extra egoïstisch is om zo'n kind op de wereld te zetten.
Kinderen krijgen is per definitie egoïstisch in mijn ogen.

Als je kiest voor (het proberen) zwanger te worden, weet je dat er risico's aan verbonden zijn. Ja, dan heb je de optie tot abortus. Maar voor mij is een kind met handicap ook het leven waard. Ook als deze een lastiger leven heeft.

Heb zelf een verpleegkundige opleiding, gewerkt met meervoudig beperkte mensen. Doe vrijwilligerswerk met mensen met een verstandelijke handicap. En nog steeds vind ik het leven van die mensen de moeite waard. En het dus niet voor mijzelf te verantwoorden om dit af te laten breken in een zwangerschap.

Denk dat dit soort vragen wel moeilijk te beantwoorden zijn als je niet zelf in die situatie komt.
Je hormonen en emoties zullen toch anders zijn, dan voordat je zwanger bent.

Tot op zekere hoogte ben ik dit vetgedrukte zeker met je eens. Toch vraag ik me af of het zinvol is voor beide partijen om een kind te laten leven dat als een kasplantje vanaf vrijwel zijn/haar geboorte naar het plafond moet staren in een speciaal bed en zichzelf niet eens kan uiten. Ik ken iemand die helaas te maken heeft met een dergelijke situatie. Kind was niet gezond geboren, toch gekozen om het te behouden en het is nu zo'n 20 jaar later nog steeds een handenbinder. Ouders zitten er al jaren doorheen, hebben zelf geen leven meer, geen tijd voor elkaar en ook geestelijk zijn ze op. Hun kind ligt de hele dag alleen maar op een zogezegd ziekenhuisbed, op sommige plaatsen vastgebonden, staart alleen maar naar het plafond, reageert nergens op, kan niet zelfstandig eten, drinken, ontlasten of zelfs aankleden. Deze mensen wisten van tevoren niet of hun kind gezond zou zijn, omdat ze zichzelf nooit hebben laten testen. Als ze dit wel hadden gedaan en het bleek dus onverhoopt geen humaan leven te hebben, dan hadden ze voor abortus gekozen. Nu het al geboren was, konden ze die beslissing - mede door de mening van anderen - niet meer maken.

Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen eigenlijk. Wat zouden jullie in dit geval doen? Geven jullie deze mensen gelijk dat ze het doorgezet hebben of zouden jullie zelfs voor euthanasie hebben gekozen? Er was vorig jaar een programma van Beau van Erven Dorens waarin hij een verpleeghuis bezocht met mensen die ook helemaal niets zelfstandig kunnen. Sommigen lagen ook alleen maar de hele dag op bed vooruit te staren. Een enkeling kon dan nog wel met oergeluiden reageren, maar echt een gesprek was het niet. Hoe denken jullie daar over? Gewoon oprecht benieuwd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:24

Bubblewrap schreef:
Ik vind het een lastige discussie. Het gaat om ethiek incl. onzekerheid. Dus er is geen pasklaar antwoord. Waar ik me in discussies zoals deze aan stoor, is dat mensen al voor iemand invullen wat lijden is.

:j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:25

Ik ben hier heel hard in. Een kind met een handicap laat ik niet geboren worden, ook geen kind met down syndroom. Met een toch al niet bestaande kinderwens, zou ik een gezond kind nu al weg laten halen, laat staan een kind met een handicap.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:25

Lusitana schreef:

Ouders 'draaien er niet alleen voor op'. Die doen in zijn algemeenheid een beroep op hun netwerk, kunnen niet/minder werken ivm de zorg voor hun kind, kunnen voor die zorg een budget krijgen van hun gemeente, er worden zorgkosten gemaakt voor onderzoek, opnames, medicatie, hulpmiddelen.

Een kind met een 'simpel' autisme kost duizenden euro's extra per jaar aan extra begeleiding, evt speciaal onderwijs, mantelzorg/respijtzorg aan ouders. Een kind met een stevige meervoudige beperking kost tonnen per jaar.

Ik zeg niet dat een kind (wat vaak ook als volwassene meer hulp nodig heeft of minder rendement heeft voor de maatschappij) dat niet waard is, hoor! Ik heb mijn normen wat dat betreft niet op een rijtje. Ook doordat ik voor mijn werk flexibel wil zijn. Het is gewoon heel moeilijke materie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:27

Shenavallie schreef:
MarliesV schreef:
Daar wil ik prima een antwoord op geven hoor, iedereen mag hier gelukkig zijn/haar eigen mening over hebben/vormen.
Ik vind niet dat het onverstandig en/of extra egoïstisch is om zo'n kind op de wereld te zetten.
Kinderen krijgen is per definitie egoïstisch in mijn ogen.

Als je kiest voor (het proberen) zwanger te worden, weet je dat er risico's aan verbonden zijn. Ja, dan heb je de optie tot abortus. Maar voor mij is een kind met handicap ook het leven waard. Ook als deze een lastiger leven heeft.

Heb zelf een verpleegkundige opleiding, gewerkt met meervoudig beperkte mensen. Doe vrijwilligerswerk met mensen met een verstandelijke handicap. En nog steeds vind ik het leven van die mensen de moeite waard. En het dus niet voor mijzelf te verantwoorden om dit af te laten breken in een zwangerschap.

Denk dat dit soort vragen wel moeilijk te beantwoorden zijn als je niet zelf in die situatie komt.
Je hormonen en emoties zullen toch anders zijn, dan voordat je zwanger bent.

Tot op zekere hoogte ben ik dit vetgedrukte zeker met je eens. Toch vraag ik me af of het zinvol is voor beide partijen om een kind te laten leven dat als een kasplantje vanaf vrijwel zijn/haar geboorte naar het plafond moet staren in een speciaal bed en zichzelf niet eens kan uiten. Ik ken iemand die helaas te maken heeft met een dergelijke situatie. Kind was niet gezond geboren, toch gekozen om het te behouden en het is nu zo'n 20 jaar later nog steeds een handenbinder. Ouders zitten er al jaren doorheen, hebben zelf geen leven meer, geen tijd voor elkaar en ook geestelijk zijn ze op. Hun kind ligt de hele dag alleen maar op een zogezegd ziekenhuisbed, op sommige plaatsen vastgebonden, staart alleen maar naar het plafond, reageert nergens op, kan niet zelfstandig eten, drinken, ontlasten of zelfs aankleden. Deze mensen wisten van tevoren niet of hun kind gezond zou zijn, omdat ze zichzelf nooit hebben laten testen. Als ze dit wel hadden gedaan en het bleek dus onverhoopt geen humaan leven te hebben, dan hadden ze voor abortus gekozen. Nu het al geboren was, konden ze die beslissing - mede door de mening van anderen - niet meer maken.

Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen eigenlijk. Wat zouden jullie in dit geval doen? Geven jullie deze mensen gelijk dat ze het doorgezet hebben of zouden jullie zelfs voor euthanasie hebben gekozen? Er was vorig jaar een programma van Beau van Erven Dorens waarin hij een verpleeghuis bezocht met mensen die ook helemaal niets zelfstandig kunnen. Sommigen lagen ook alleen maar de hele dag op bed vooruit te staren. Een enkeling kon dan nog wel met oergeluiden reageren, maar echt een gesprek was het niet. Hoe denken jullie daar over? Gewoon oprecht benieuwd.

Ik zou euthanasie de meest humane manier vinden. Zelfs voor dieren zijn we een stuk menselijker, die laten we niet zolang lijden. Vind het absurd dat artsen er aan meewerken een kind dat zo geboren wordt met toeters en bellen in leven te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:29

Shenavallie schreef:

ik vind een leven beëindigen echt wezenlijk anders dan een leven niet starten. Aangezien ik niet weet wat deze mensen meekrijgen van de wereld zou ik nooit kiezen voor het doden van zo iemand. Van euthanasie is geen sprake als iemand zelf geen toestemming kan geven dus er is gewoon sprake van iemand doden omdat wij denken dat ze beter af zijn als ze er niet meer zijn. Dat vind ik echt compleet anders dan abortus en echt not done.

Wat ik zeg: als iemand geboren is, is dat leven me net zoveel waard als dat van ieder ander. Euthanasie ben ik groot voorstander van, maar dan moet het wel euthanasie zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 12:33

Even voor alle duidelijkheid: ik stel nog niets. Ik gooi een ethische discussie open, omdat daar behoefte aan is.

Ik persoonlijk vind dat ieder mens intrinsieke waarde heeft. Ongeacht de kosten voor de maatschappij. Maar die waarde hangt niet per se samen met kwaliteit van leven.

Ook is het niet zo, dat omdat er van iemand gehouden wordt, die persoon ook kwaliteit van leven heeft.
Ik persoonlijk zou er voor kiezen om anticonceptie te gebruiken als mijn kind een zeer grote kans heeft op een meervoudige handicap of het syndroom van down. Waarom? Omdat het een heel zware wissel trekt op mij, mijn partner, en mijn familie.

Verder zit er nog wel nuance tussen: niet mogen leven bij een persoon die er al is, of een kind geboren laten worden dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een zeer zwaar leven heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:34

secricible schreef:
ik vind een leven beëindigen echt wezenlijk anders dan een leven niet starten. Aangezien ik niet weet wat deze mensen meekrijgen van de wereld zou ik nooit kiezen voor het doden van zo iemand. Van euthanasie is geen sprake als iemand zelf geen toestemming kan geven dus er is gewoon sprake van iemand doden omdat wij denken dat ze beter af zijn als ze er niet meer zijn. Dat vind ik echt compleet anders dan abortus en echt not done.

Wat ik zeg: als iemand geboren is, is dat leven me net zoveel waard als dat van ieder ander. Euthanasie ben ik groot voorstander van, maar dan moet het wel euthanasie zijn.

Laat jij een paard of hond ook lijden in zo'n geval? Ik vind het uitermate schokkend dat waar we dieren humaan uit hun lijden verlossen, een mens in mensonterende toestand laten lijden, blijkbaar soms zelfs jaren lang.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:38

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Laat jij een paard of hond ook lijden in zo'n geval? Ik vind het uitermate schokkend dat waar we dieren humaan uit hun lijden verlossen, een mens in mensonterende toestand laten lijden, blijkbaar soms zelfs jaren lang.

En ik vind het schokkend dat we een dier en een mens blijven vergelijken. Een hond of een paard leeft op een volledig ander bewustzijnsniveau. Daarnaast is een hond of een paard eigendom van een eigenaar, die beslist over het dier. Een mens, en zeker eentje van 20 jaar is eigendom van zichzelf en ik vind het een beangstigend idee dat anderen gaan beslissen of hij maar gedood moet worden. Los van dat geen arts hier in mee gaat en dat het wettelijk ook gewoon verboden is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:40

Ik vind uberhaupt het menselijk ras zonder van de tijd en ruimte op de aarde en ben oprecht heel erg benieuwd wat er zou gebeuren als wij uit zouden sterven.
Daarnaast stel ik mezelf heel veel de vraag: wat is nou het doel van onze levens? We worden geboren met niks, we gaan na een jaar of 80-90 dood als we geluk hebben. dan hebben we wellicht kinderen die 20 jaar daarna komen te overlijden. wat heeft het voor doel? Waarom moeten wij het menselijk ras in stand houden?

Maar goed, dat is denk ik een ander spoor.
Ik denk niet zozeer dat er een waarde aan een leven gehecht moet worden.
Ook niet aan dat van een gehandicapt kind.
Ik denk dat het stigma van 'als het kindje in mijn buik gehandicapt is, laat ik het weghalen' vooral (weer) gebaseerd is op egoisme.
Want:
- jij moet voor het kind zorgen, de rest van zn leven
- daardooor kun jij niet werken
- daardoor moet je elke dag dezelfde dingen doen voor je kind
- daardoor ben jij non stop 24/7 mantelzorger
- kind kan niet naar regulier onderwijs (waarschijnlijk)
- kind zal beperkt zijn in veel dagelijkse (simpele) dingen
- hoe zit het met inkomsten?
- wat gaat dat allemaal kosten die extra zorgbehoefte
- je kunt niet zomaar 'even weg' of 'op vakantie'
- hoe gaat een kind het mentaal/cognitief doen?
- wat als het kind gepest wordt, wat doet dat met een kind en met jou als ouder
- welke kansen heeft kind in de maatschappij

Ik denk dat vooral door alle rompslomp er om heen, en voor het kind zelf (want het is anders) vaak besloten wordt om toch het leven niet te laten beginnen.

Ik moet er heel eerlijk gezegd ook niet aan denken om alles op te moeten geven voor een gehandicapt kind. Maar dat vind ik uberhaupt al moeilijk voor een gezond kind, vandaar dat ik geen kinderen heb.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:41

Ik vraag me wel af of dat tot de mogelijkheden hoort, toch nog blij zijn met je leven in een extreme omstandigheid. Zou dat kunnen? Dus iemand zoals in een eerder bericht die écht niets kan. Die gewoon in bed ligt en wacht tot iemand hem verschoont en eten geeft. Die niet op uitstapjes kan gaan en die met niets kan communiceren. Zou je echt "gelukkig" kunnen zijn met alleen maar te leven? Ik kan me dat zelf niet echt voorstellen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:45

Chubby schreef:
Lusitana schreef:

Ouders 'draaien er niet alleen voor op'. Die doen in zijn algemeenheid een beroep op hun netwerk, kunnen niet/minder werken ivm de zorg voor hun kind, kunnen voor die zorg een budget krijgen van hun gemeente, er worden zorgkosten gemaakt voor onderzoek, opnames, medicatie, hulpmiddelen.

Een kind met een 'simpel' autisme kost duizenden euro's extra per jaar aan extra begeleiding, evt speciaal onderwijs, mantelzorg/respijtzorg aan ouders. Een kind met een stevige meervoudige beperking kost tonnen per jaar.

Ik zeg niet dat een kind (wat vaak ook als volwassene meer hulp nodig heeft of minder rendement heeft voor de maatschappij) dat niet waard is, hoor! Ik heb mijn normen wat dat betreft niet op een rijtje. Ook doordat ik voor mijn werk flexibel wil zijn. Het is gewoon heel moeilijke materie

Dat vind ik geen argument. Wat heeft de uitvinder van het asbest al aan de maatschappij gekost? Of de uitvinder van Roundup? Ongetwijfeld waren dat heel intelligente mensen die het goed bedoelden, maar in vergelijking met de schade die zij veroorzaakt hebben zijn de bedragen die gehandicapte mensen kosten te verwaarlozen.
Dan zijn er nog heel intelligente mensen die bewust veel schade veroorzaken.
Dus op basis van wat iemand gaat kosten besluiten of die al of niet op de wereld mag komen vind ik een fout uitgangspunt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:48

Waarom is het eigenlijk zo'n ramp dat het leven maakbaar is/wordt? Is dat niet ook gewoon onderdeel van onze evolutie?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:54

secricible schreef:
En ik vind het schokkend dat we een dier en een mens blijven vergelijken. Een hond of een paard leeft op een volledig ander bewustzijnsniveau. Daarnaast is een hond of een paard eigendom van een eigenaar, die beslist over het dier. Een mens, en zeker eentje van 20 jaar is eigendom van zichzelf en ik vind het een beangstigend idee dat anderen gaan beslissen of hij maar gedood moet worden. Los van dat geen arts hier in mee gaat en dat het wettelijk ook gewoon verboden is.

Ik mag hopen dat een mens die in zo'n staat geboren is en in leven wordt gehouden daar geen bewustzijn van heeft. Ik vind het echt enorm mensonterend wat ze op die manier iemand aan doen. En waarom? Om als kasplantje op bed te liggen tot je hart eindelijk 'n keer vanzelf stopt? Wat zal de tijd dan enorm lang duren. Arm arm mens.