Mirena spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:37

ik heb nu 2 jaar een spiraal, het zetten was echt verre van prettig. Had de paracetamol genomen maar ik ging kapot bij het schoonmaken ofzo van mijn baarmoederhals. Het zetten deed verrekte pijn... Maar daarna heb ik geen last er meer van gehad. Geen pijn, krampen etc! Helaas blijf ik wel ongesteld, soms 4 weken achtereen, niet de hele tijd zwaar maar er blijft wel slijmerig bloed komen wat echt niet chill is.... Ik heb dan even een week of 2 niks en dan weer het riedeltje opnieuw :+ Ik ben toen op advies van HA maar de pil erbij gaan slikken, ook omdat ik geopeerd werd en ik echt niet ongesteld wou zijn tijdens dit hele proces. Na 5 maanden pil toch nu maar gestopt want het is niet goed , lijkt mij. Ik overweeg ook soms om die spiraal er uit te halen, maar durf niet :+ laat dat ding voor nu nog even zitten maar ik wil dat onding echt eruit halen en gewoon om de 3 weken ongesteld zijn zoals het hoort...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:39

Eruit halen is echt een eitje hoor. Niet te vergelijken met plaatsen. Ik heb hem trouwens beide keren laten plaatsen toen ik toch al voor een uitstrijkje moest. Dat scheelt.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:50

joykel schreef:
Ik heb er inmiddels 3 gehad en het plaatsen was geen pretje maar dat is maar heel even. Het gemak de jaren erna maakt dat ruimschoots goed.
Inmiddels moet ik mijne weer laten vervangen maar mijn huisarts wil nu niet meer eruit halen en nieuwe plaatsen in één afspraak. Hij wil hem eruit halen en dan twee maanden later nieuwe plaatsen, dit zou beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het in het ziekenhuis wel in 1 afspraak, want dan ga ik een verwijskaart vragen..

In t ziekenhuis gaat het ongeveer 375 euro kosten, als jij je eigen risico al gebruikt hebt dan is t geen probleem...
Anders wordt het erg duur

Cer

Re: Mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:56

Jeetje ... TS heeft de spiraal opgehaald en moet m nog laten plaatsen en leest hier alleen maar horror verhalen én een link naar een topic met nog meer horrorverhalen...
Super opbeurend :')

Gelukkig wel een aantal mensen die er geen last van hebben :j

Ik heb m ook.. 2x bij gyneacoloog laten plaatsen. Moet ook vanwege een afwijkende baarmoederligging.. 1e x was te doen maar niet fijn.. 2e x bij de HA mislukte de plaatsing en was het heel pijnlijk (maar je gaat er niet dood aan). Toen naar de gyneacoloog geweest, met verdoving geplaatst en dat ging fluitend!
Nergens last van, geen napijn, en niet meer ongesteld *\o/*

Eerlijk, ik heb m eigenlijk alleen omdat ik niet niet niet niet, maar echt niet, ongesteld wil worden, en dat werkt bij mij buitengewoon goed gelukkig :j (ja ik wil ook niet zwanger worden, maar daar schijnt t geen garantie voor te zijn lees ik zo af en toe )

TS, laat je weten hoe het gegaan is??
Ontspannen, dan komt t vast goed! Zooitje pijnstillers en je staat zo weer buiten +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:32

Cer schreef:
Jeetje ... TS heeft de spiraal opgehaald en moet m nog laten plaatsen en leest hier alleen maar horror verhalen én een link naar een topic met nog meer horrorverhalen...
Super opbeurend :')

Gelukkig wel een aantal mensen die er geen last van hebben :j

Ik heb m ook.. 2x bij gyneacoloog laten plaatsen. Moet ook vanwege een afwijkende baarmoederligging.. 1e x was te doen maar niet fijn.. 2e x bij de HA mislukte de plaatsing en was het heel pijnlijk (maar je gaat er niet dood aan). Toen naar de gyneacoloog geweest, met verdoving geplaatst en dat ging fluitend!
Nergens last van, geen napijn, en niet meer ongesteld *\o/*

Eerlijk, ik heb m eigenlijk alleen omdat ik niet niet niet niet, maar echt niet, ongesteld wil worden, en dat werkt bij mij buitengewoon goed gelukkig :j (ja ik wil ook niet zwanger worden, maar daar schijnt t geen garantie voor te zijn lees ik zo af en toe )

TS, laat je weten hoe het gegaan is??
Ontspannen, dan komt t vast goed! Zooitje pijnstillers en je staat zo weer buiten +:)+

Nou het valt me nog alles mee met de horror verhalen eigenlijk!

Ik ga pas in Augustus, mijn eigen ha is op vakantie vanaf deze week en blijkbaar moet ik in de 5e dag van mijn ongesteldheid de spiraal laten plaatsen dus ik heb nog even de tijd. :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:46

chanicha schreef:
Mijn dochters hadden de Mirena maar allebei hebben ze hem laten verwijderen omdat ze er best van aankwamen. Mijn jongste meer dat mijn oudste en toen de spiraal eruit was vlogen de kilo’s eraf. Er schijnt ook een spiraal met minder hormonen te zijn dan de Mirena.

Ik had het dus andersom, bij mij vlogen ze eraf. 9 Kilo in 3 mnd.
Mirena verwijderd en het afvallen stagneerde gelukkig.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:27

Hier een koperspiraaltje, maar het plaatsen was voor mij echt niks aan. Huisarts stond versteld van hoe rustig ik was. Ze was heel kundig en deed alles met heel veel beleid, dus dat heeft vast geholpen, maar ik vond het heeeeel prima te doen. Beetje steek in je buik, alsof je een heftige kramp hebt, maar als je goed blijft ademhalen is dat meer irritant/zeurderig dan pijnlijk.

Qua zetten raad ik je aan om het inderdaad tijdens je menstruatie te doen, dat schijnt echt te schelen. Verder inderdaad pijnstilling nemen ongeveer 30/45 minuutjes vooraf. Daarnaast, neem je tijd om even ontspannen te gaan liggen! Klinkt raar, maar dat is het halve werk. Adem “naar” je bekkenbodemspieren toe, en ontspan ze. Je kan daar thuis alvast mee oefenen; als je weet hoe je die moet aanspannen en ontspannen dan blijf je veel makkelijker relaxed. Veel zit ‘m in de spanning die je (onbewust) opbouwt, dus hoe meer je oefent op die ontspanning hoe makkelijker het zal gaan.

Verder kan je lichaam een volautomatische reactie hebben op de “inbreuk”, is natuurlijk geen normale situatie dat er zo iets in je baarmoeder geplaatst wordt. Zo kán het dus dat je het gevoel krijgt flauw te moeten vallen (had ik overigens niet). Blijf dus ook rustig even liggen daarna, lekker blijven ademen en ontspannen, en niet te snel willen opstaan.

En eigenlijk, het duurt maar kort en hoeft gelukkig niet elke week, dus probeer je er verder ook niet te veel zorgen over te maken. Er zijn velen voor je gegaan, en velen zullen nog na je gaan! Komt helemaal goed ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:19

Urbiezira schreef:
Hier een koperspiraaltje, maar het plaatsen was voor mij echt niks aan. Huisarts stond versteld van hoe rustig ik was. Ze was heel kundig en deed alles met heel veel beleid, dus dat heeft vast geholpen, maar ik vond het heeeeel prima te doen. Beetje steek in je buik, alsof je een heftige kramp hebt, maar als je goed blijft ademhalen is dat meer irritant/zeurderig dan pijnlijk.

Qua zetten raad ik je aan om het inderdaad tijdens je menstruatie te doen, dat schijnt echt te schelen. Verder inderdaad pijnstilling nemen ongeveer 30/45 minuutjes vooraf. Daarnaast, neem je tijd om even ontspannen te gaan liggen! Klinkt raar, maar dat is het halve werk. Adem “naar” je bekkenbodemspieren toe, en ontspan ze. Je kan daar thuis alvast mee oefenen; als je weet hoe je die moet aanspannen en ontspannen dan blijf je veel makkelijker relaxed. Veel zit ‘m in de spanning die je (onbewust) opbouwt, dus hoe meer je oefent op die ontspanning hoe makkelijker het zal gaan.

Verder kan je lichaam een volautomatische reactie hebben op de “inbreuk”, is natuurlijk geen normale situatie dat er zo iets in je baarmoeder geplaatst wordt. Zo kán het dus dat je het gevoel krijgt flauw te moeten vallen (had ik overigens niet). Blijf dus ook rustig even liggen daarna, lekker blijven ademen en ontspannen, en niet te snel willen opstaan.

En eigenlijk, het duurt maar kort en hoeft gelukkig niet elke week, dus probeer je er verder ook niet te veel zorgen over te maken. Er zijn velen voor je gegaan, en velen zullen nog na je gaan! Komt helemaal goed ;-)
Goede tips, dankjewel! Nu ben ik een echte stresskip dus dat ontspannen gaat nog wel moeilijk worden. :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:29

Hier heel blij met het spiraal :D! Zetten valt reuze mee en had ik veel erger verwacht Voor je kan denken ow ik voel kramp is het al klaar en mag je weer opstaan..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:33

Echt, dat ontspannen liggen bij een arts met iets wat down under gebeurt.. (spiraal, uitstrijkje) is me echt nog nooit gelukt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:22

Cer schreef:
Echt, dat ontspannen liggen bij een arts met iets wat down under gebeurt.. (spiraal, uitstrijkje) is me echt nog nooit gelukt :')

Ja dat dus! Ik blijf het altijd ongemakkelijk vinden, al vind ik mijn huisarts fantastisch. Het is toch raar dat er iemand in zit te kijken. :+ Plus het idee dat het niet fijn gaat zijn zorgt er niet echt voor dat ik meer ontspannen raak. :')

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:00

Ik pufte alsof ik aan het bevallen was :o Toen zei de huisarts: Dit zijn pas de eerste centimeters hoor :Y)

Nee zonder gekheid, ik heb nu mijn 2e spiraal. Dus dat betekent dat ik het al 2x overleefd heb. Mijn huisarts schreef me bij mijn spiraal ook 2 naproxen uit. 1 voor het plaatsen en eentje voor daarna.

De eendenbek ziet er akeliger uit dan het is. Verzet je er niet tegen en dan voelt dat verder niet vervelend. Je voelt dat het er zit, maar meer ook niet.
Voor mij helpt eht als de huisarts me stap voor stap vertelt wat ze aan het doen is. Bij mij dus eerst die eendenbek, daarna met een watje met ontsmetting de boel ontsmetten geloof ik. Dat voelde een beetje koud. Dan meten ze met een stokje hoe diep je baarmoeder is, dan maken ze je spiraal op maat en die brengen ze dan in.
Ik heb bij dat meten en het plaatsen een flinke menstruatiekramp gevoeld en als je dan denkt: F"* dat doet zeer!! Dan is het ook al weer weg getrokken.

Zorg dat je voor daarna een goed boek, een dekentje, een fijne serie en voldoende thee in huis hebt en verwen jezelf daar mee. Ik heb de dag van het plaatsen nog een beetje menstruatie krampen gehad en that's it.

Oh, en over je zorgen te maken over wat de huisarts van downunder vind: Ik ben verloskundige in opleiding. Geloof me, na 10 vaginas zie je ze niet eens meer. Net zo normaal om een arm te zien als de poes. Dus de huisarts staat daar ongetwijfeld net zo neutraal in.

Heel veel SUCCES! Je kunt het. Niks ondragelijks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:16

Ik heb de mirena en ben er niet blij mee.

Had eerst een koper spiraal. Door huisarts geplaatst en had al een kind. Die dag een paracetamol genomen en wat kramp, maar verder oke.

Ik vergat altijd hem eruit te laten halen, maar kreeg ernstige menstruatie klachten, dus huisarts raadde mirena aan. Werd me voorheen afgeraden door mdl arts vanwege medicatie en ziekte, maar oke......

Het verwijderen na bijna 10jr was echt even een hel. Het plaatsen van de mirena ging op zich goed en de huisarts was heel precies.

Omdat het niet hielp tegen de klachten na een jaar naar de gyn. Ik had vleesbomen, dus die zijn verwijdert inc de mirena.
Na een paar weken heeft de gyn een nieuwe geplaatst. Ging ontzettend snel en voelde bij hem echt bijna niks.
De controle was ook snel en pijnloos.

Maar helaas zijn de klachten niet verdwenen. Heb een tijdje provera erbij moeten slikken, maar dat is niet fijn naast mn medicijnen.
Nu wil hij deze verwijderen en weer een koperen plaatsen of me op de pil zetten. Beiden voor mij niet echt een oplossing. Andere alternatief is alles verwijderen, maar vanwege 4 operaties aan mn buik, wil hij dat proberen te voorkomen.

Ik heb dus nog steeds veel bloedverlies en ook vrijwel dagelijks. De gyn zei ook dat ik echt niet de enige ben. Er zijn veel mensen die het goed doen op de Mirena, maar ook veel niet.

Inmiddels heb ik wel geleerd een beetje te ontspannen. Niet voldoende, want het blijft spannend, maar na heel veel nare onderzoeken van MDL arts bijv, ga je toch de arts professioneel zien en maak ik me niet meer te druk om wat hij evt ziet of denkt etc etc.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:36

In totaal 3x heb ik een Mirena gehad. Ivm gynaecologische problemen is de Mirena elke keer door een zeer ervaren gynaecoloog geplaatst en er weer uit gehaald om de drie jaar. Plaatsen en er uit halen was steeds een ramp (laatste x onder narcose eruit gehaald) maar verder na de eerste maanden wennen nooit meer bijwerkingen gehad.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:26

Mijn huisartsen (3 verschillende met ervaring hebben het geprobeerd!) kregen hem niet geplaatst. Bij de gynaecoloog ging het wel goed. Het heeft bij mij heel veel pijn gedaan. Maar! Ik heb er 10 jaar lang een gehad en was erg tevreden. Ik bleef wel ongesteld. Maar het deed veel minder pijn en duurde nog maar 4 dagen in plaats van 8.

Inmiddels weet ik dat mijn baarmoeder afwijkt. Het zou kunnen dat daardoor het plaatsen bij de huisarts niet goed ging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:25

Kunnen ze niet verdoven Malenka? Dat scheelde bij mij 100% !
Ik voelde helemaal niks en liep fluitend naar buiten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:52

Cer schreef:
Kunnen ze verdoven???? *\%/*

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:12

Bij mij was het plaatsen best wel naar (had wel een pijnstiller genomen). De boel spant daar onder bij mij automatisch aan, wat niet heel praktisch is als ze er met vanalles in moeten en het hele gebeuren nogal pijnlijk maakte. Maar na het zetten geen noemenswaardige klachten gehad en vrijwel nooit meer ongesteld *\o/* Dus het was het uiteindelijk wel waard. Al ben ik wel blij dat 'ie de komende jaren lekker kan blijven zitten en het plaatsen voorlopig niet weer hoeft :Y)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:19

Hier 2 pcm genomen en het viel reuze mee! Ja oke, ik voelde iets maar ik hoefde er geen "auw" voor te zeggen. Later in de avond wel behoorlijk kramp, maar een warme douche, kruik en pcm doet wonderen. :) Nu 3 jaar verder, wordt steeds meer tevreden. Nu bijna geen bloedverlies meer, ideaal!

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:58

Hier nu sinds 12 februari een mirena spiraal. Ik zag er echt super tegenop. Ik heb hem s'ochtends bij de gynaecoloog laten zetten, en de rest van de dag niks gepland. Daar was ik achteraf heel erg blij mee!

Het zetten was verre van een pretje, maar echt horror was het niet. Echter ben ik kort daarna flauwgevallen :+ 2 a 3 weken erna heb ik nog behoorlijke krampen gehad, maar nu voel ik helemaal niks meer en ben ik er erg blij mee!

Mijn huid is niet verslechterd, mn libido is verbeterd en ik heb minder last van stemmingswisselingen.

Ik zou hem zo weer laten zetten!

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:18

Ik heb sinds maart ook een hormoonspiraal laten zetten, met idd dezelfde klachten als jij van al 6 jaar pil gebruik. Allereerst, het zetten viel me alles mee, heb paracetamol en Ibuprofen genomen en op wat heftige krampen na (zoals met ongesteld zijn)n tijdens het zetten en de middag erna, nergens meer last van gehad. Nu ook nog zelden tot weinig ongesteld en hopelijk gaat dat nog over.
Wat ik je wel wil aanraden, als je nog geen kinderen hebt gehad, vraag of het niet met de Kyleena spiraal kan, al is het niet nu dan voor de volgende. Die is een paar mm kleiner en bevat iets minder hormonen, minder systemische bijwerkingen dus en minder last met zetten/erna.
Enne even onder ons, de humeur schommelingen worden echt minder en het libido is ook stukken beter geworden haha

Succes met zetten vast, maar geloof me het valt echt mee, als je je op het ergste voorbereid stelt het echt niks voor!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:19

Bij mij deed het zetten wel echt flink pijn, een enorme kramp die ook echt lang aanhield. Moest verplicht eerst even blijven liggen, maar daarna helemaal geen last meer van gehad.
Na een half jaar ging alleen mijn huid er nogal op reageren, ondertussen heb ik mijn acne nog niet helemaal onder controle, maar zoals het nu is, is het wel te doen.

Voor de spiraal had ik enorme bloedingen, dat heb ik de afgelopen vijf jaar niet meer gehad. Ondertussen moet hij er een keertje uit, geen idee nog wat ik hierna ga doen. Merk ook dat de hormonen echt wel minder werkzaam zijn, dus binnenkort maar eens een afspraak maken. Zie wel op tegen het laten verwijderen, vooral omdat ik nog weet hoeveel pijn het deed om hem te laten plaatsen. Was bij mij ook gewoon pech dat die kramp bleef hangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:34

naomiiiii schreef:
Cer schreef:
Kunnen ze verdoven???? *\%/*

:') ja blijkbaar..
maar ik weet niet of ze dat 'zomaar' doen... maar bij de gyneacoloog kan dat dus :j (bij mij moest het, vanwege een afwijkende ligging van de binnenboel)

Let wel, ze gaan dan dus wel met een naald (jaja) naar binnen om daar te prikken... daar werd ik wel even nerveus van.. (zo erg dat ik denk 56x heb gezegd 'zet m er zo maar in, ik bijt wel ff op een houtje'. De vriendelijke arts-dame zei "doe dat nou niet, doe nou gewoon een verdoving, echt, daar voel je niks van".. En toen ben ik bijna huilend akkoord gegaan.. :')

Ik liggen.. zegt ze na, weet ik veel, 2 minuten "zo, klaar"
Dus ik "neeee joh, was je al begonnen?????"... Ik heb er NIKS van gevoeld *\o/*