Moeite met het slikken van pillen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij moeite met het slikken van pillen?

Ja
109 (37%)
Nee
142 (48%)
Beetje
41 (14%)
Anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 292

Kinke

Re: Moeite met het slikken van pillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:50

Het zit tussen de oren, dus daar kun je zeker iets aan doen.
Als kind kon ik ook geen pillen slikken. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat wanneer ik eerst een slok water in mijn mond doe, daarna pil erbij, het geen enkel probleem is. Nu denk ik er niet eens meer over na.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 15:18

Kinke schreef:
Het zit tussen de oren, dus daar kun je zeker iets aan doen.
Als kind kon ik ook geen pillen slikken. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat wanneer ik eerst een slok water in mijn mond doe, daarna pil erbij, het geen enkel probleem is. Nu denk ik er niet eens meer over na.

Dat doe ik ook. Dat werkt bij mij niet :P

Het zal vast vaak tussen de oren zitten. Dat geloof ik best

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:26

Hier iemand die ook regelmatig b12 moet slikken (geen vegetariër)
Bij mij helpt hoofd naar beneden houden (we zijn vaak geneigd om ons hoofd naar achter te gooien maar dat werkt averechts) en slikken alsof er niks anders in je mond zit dan water. Met dikker drinken lukt het vaak nog meer.
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 30-05-19 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:27

Dit had zomaar mijn topic kunnen zijn! Ik ben een ramp met pillen slikken. Heb al moeite met de anticonceptie pil, vandaar dat ik nu de Nuvaring gebruik _O-
Paracetamol kauw ik gewoon door. (Voor en) Na mijn keizersnede moest ik ook pillen slikken, ook die heb ik doorgekauwd anders ging het echt niet en ik moest op dat moment wel. Niet lekker, maar ach, beter vieze smaak dan zo'n ding in een keer doorslikken.
Tijden mijn zwangerschap moest ik visolie slikken. Die dingen zijn MEGA. Dat ging dus niet, dus ik sneed ze open, deed ze op een lepel en dronk het gewoon op, maar dat was zo smerig dat ik iedere keer over mijn nek ging en het dus gelukkig mocht overslaan van de VK.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:23

Ja ik! Ik stik zelfs nog in de anticonceptie pil... Bij grotere pillen braakneiging en soms daadwerkelijk dat de pil met enige snelheid er weer uit komt %)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:51

miccamaaike schreef:
Ik kan ook echt geen pillen slikken. Anticonceptie lukt nog maar dat is t dan ook wel.

Die kreeg ik zelfs niet weg na een tijdje, dus we hebben meer dan 10 jaar geleden voor de Prikpil gekozen.
Ik helemaal blij! *\o/*

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:04

Ik heb alleen moeite met de enorm grote pillen zoals paracetamol. Wat helpt is om je hoofd wat naar voren te doen. Daardoor leg je het water en de pil al achter in de keel met je tong zodat het er niet uit valt. Als je je hoofd naar achteren doet dan blokkeer je de weg met je tong.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:24

Ik heb er ook wel wat moeite mee. Ik neem een heel glas water, ik neem een grote slok en zorg dat de pil niet meer op mijn tong plakt, maar ergens in mijn mond zweeft zodat ik hem niet voel en dan slok ik een heel glas naar binnen en hoop dat die dan een keertje mee gaat. Tegenwoordig gaat dat goed

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:36

Ik krijg alles weg met gewoon water, hele kleine pilletjes kan ik zelfs zonder water innemen. Drankjes daarentegen ga ik over m'n nek

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 18:38

fjordjes schreef:
Ik krijg alles weg met gewoon water, hele kleine pilletjes kan ik zelfs zonder water innemen. Drankjes daarentegen ga ik over m'n nek

Drankjes kan ik juist heel goed drinken _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:23

LoveGlove schreef:

Zolang je verder wel gewoon kunt eten en drinken wel :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 20:09

Kinke schreef:
LoveGlove schreef:

Zolang je verder wel gewoon kunt eten en drinken wel :D

Ligt eraan. Bij mij is het vaak het geval dat de pillen gewoon te droog zijn, dat heb ik met aardappelen ook. Gewoon pure gekookte aardappelen krijg ik niet doorgeslikt. Is te droog. Pillen met een gladdere structuur krijg ik er een stuk makkelijker door.

Dan is er nog het stukje wat tussen de oren zit. Het misselijke gevoel als je zo’n volledige pil doorslikt :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:10

Hele hand pillen, zelfs grote van 2 cm, zo in 1 slok drinkyoghurt naar binnen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:43

Ik heb er ook last van, duurt effe voordat ik een paracetamolletje heb doorgeslikt. Gekke is dat een hap eten vaak groter is en dat gewoon zonder moeite gaat maar een pilletje een drama is. Zit echt tussen de oren maar hoe kom je er van af.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:46

Hangt af van het soort pil. :)
Anticonceptie en paracetamol krijg ik nog wel door geslikt met een hoop water maar toen ik eens aan de antibiotica zat had ik er erg veel moeite mee. Kwam ook wel deels doordat ik gewoon enorm misselijk werd aan de gedachten dat ik er weer een moest innemen. :o

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:27

Hier ook de grootste moeite om pillen te slikken. Anticonceptie pil gaat nog redelijk behalve als mijn ochtend ritme net even anders was dan normaal. Pijnstillers ik slik ze al liever niet. Als het dan moet dan met ibuprofen of aspro bruis. Moest een keer een kuur voor blaasontsteking slikken. Van die langwerpige capsules. Ik dacht 2x daags. Van alles geprobeerd maar ik kan gewoon niet slikken zodra dat ding in mijn mond zit het blokkeert gewoon. Uiteindelijk kwam het erop neer dat de capsule inmiddels opgelost was en de inhoud wel kwijt raakte. Hoop ook dat ik nooit zoveel pillen hoef te slikken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:31

Ja... vroeger raakte ik in paniek van álles. Niets kreeg ik er in qua pillen.. alles moest in drankjes-/oplosvorm, anders ging het er gewoon niet in. Heel veel moeite met de pil wegslikken. Allemaal drama. Maar, door de jaren heen gaat het steeds beter. Paracetamol brak ik in vieren, deed ik een kwartier over om weg te krijgen, slik 'm nu (met 10 seconden 'voorbereidingstijd') weg, net zoals ibu en andere vitamines/pillen. Hele grote pillen zoals AB stop ik in een lepel kwark, ook dan is het na de voorbereidingstijd weg. Ben super blij dat het zo veel minder is geworden en ik nu normaal een ibu wegkrijg. Maakt het leven een stuk makkelijker :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:01

Hier nog één! Ik kauwde zelfs de ienimini anticonceptie pil. Helaas moet ik nu wel medicijnen slikken en die mag je niet oplossen of kauwen. Voor mij een drama dus. Volgens huisarts etc tussen de oren, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Kwam in het verleden al eens iets tegen van een logopedist dacht ik voor mensen met moeite van het innemen van medicatie, dat er manieren zijn om beter te slikken, dus ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft. Ik wilde zo graag, zeker geen paniek etc, maar kreeg het gewoon nooit weg, kwam altijd automatisch weer terug, als in een reflex. Als kind is mijn moeder ook met yoghurt etc in de weer geweest, maar zodra het pilletje er in zat, spuugde ik er alles weer direct uit. Inmiddels is het mij wel gelukt met een bepaalde techniek. Zelfs enorme capsules gaat, wie had dat gedacht :o Voor mij werkt het niet om iets op je tong te leggen en naar achteren te werken met water. Ik stop het tussen mijn achterste kiezen, heeft het misschien nog maar een korte route te gaan :+ en neem dan wat water. Wonder boven wonder maakte dat voor mij een heel verschil, misschien werkt het ook voor iemand anders.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:15

Vroeger was het bij mij ook drama.. maar na heel veel zenuwpijn te hebben gehad moet je toch iets. Dus met de jaren is het zeker beter geworden.

Alleen paracetamol blijft een crime (terwijl ze even groot zijn als mijn Vitamine D magnesium pillen). Paracetamol proef je ook zo goed, het is zooo vies. En dan blijft tie ook een soort van op je tong plakken terwijl andere medicijnen dat bijna niet doen. Maar dat spul werkt toch bijna nergens voor dus hoef het ook bijna niet te slikken :D

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:20

Ik gelukkig niet, neem namelijk elke dag een allergie tablet in. Als paracetamol lastig gaat hier hebben we een oplossing, paracetamol met een glad laagje, niet rond maar ovaal achtig. (hebben we een keer meegenomen van vakantie)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:51

Wat ik doe - en dat klinkt wellicht ranzig -, is eerst wat speeksel aanmaken in mijn mond, mijn hoofd achterover brengen, de pil in mijn mond laten vallen vlak voor de opening van mijn keel en dan slikken. Het speeksel zorgt voor een glad effect, waardoor de pil makkelijk weg kan. Het hoofd kan trouwens het beste in natuurlijke houding blijven dan achterover, omdat het de doorgang kan blokkeren, maar dit is voor mij wat het beste werkt (mbt speeksel).

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 06:49

Siggislief schreef:
miccamaaike schreef:
Ik kan ook echt geen pillen slikken. Anticonceptie lukt nog maar dat is t dan ook wel.

Die kreeg ik zelfs niet weg na een tijdje, dus we hebben meer dan 10 jaar geleden voor de Prikpil gekozen.
Ik helemaal blij! *\o/*

Even off topic
Klinkt als de ideale oplossing echter ben ik destijds van de prikpil afgehaald door mijn gynaecoloog. Huisarts had hem toen voorgeschreven. Met als grootste reden dat de prikpil (provera) bij langdurig gebruik als grote bijwerking botontkalking heeft.
Ik ben toen weer braaf de tegenhanger orgametril gaan slikken.
Wat je er mee doet moet je zelf weten uiteraard ;)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:46

Polly schreef:
gerpiegorp schreef:
Ik slik nu gewoon naproxen of ibuprofen in plaats van paracetamol := Paracetamol lukt me gewoon niet, het is niet het formaat maar de ranzige smaak waar ik van moet kokhalsen. Dus dan doen we gewoon een ibuprofen, die gaan zo.

Wat mij altijd wel helpt is een hap vla of yoghurtdrink (of chocomelk, als het maar dikker is) en dan glijd ie zo weg :D

ibuprofen en naproxen zijn wel een iets ander kaliber pijnstiller dan paracetamol :=

Weet ik :D Maar paracetamol werkt voor mij niet, tenzij ik er minimaal 4 van slik en daar heb ik echt geen trek in. 1 gaat al moeilijk, zelfs opgebroken in 4 partjes. Hoofdpijn e.d. breekt er ook gewoon doorheen. Naproxen werkt heel fijn en het zijn kleine, smakeloze pillen dus die slik ik zo weg, ik ben daar wel tevreden mee :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:12

Hier altijd moeite gehad. Kleine pilletjes gaan tegenwoordig wel. Paracetamol los ik altijd op. Toevallig moest ik een antibiotica kuur maar die pillen zijn voor mij niet te doen dus kreeg een kinderdrankje! Ik kokhals bij de tandarts ook heel gauw.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 17:17

Ik had er altijd veel moeite mee.
Helaas door rugproblemen moet ik 2x daags 6 pillen innemen. Ik neem dit met een grote slok fruit ontbijt, dit is net ietsje dikker dan normaal drinken maar niet te dik. Hiervoor moest ik een paracetamol door vieren breken maar hiermee slik ik er 2, 2 ibuprofen en nog 2 andere pillen in een keer.

Plus niet omhoog met mijn hoofd tijdens het slikken maar hoofd normaal houden. Dan is je slokdarm rechter en gaat het makkelijker.