Vervormbaar kunstof, hoe heet zoiets?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 00:57

Floemii schreef:
Voordat je aan de slag gaat... een gekke tip, maar heb je al op aliexpress gekeken?
Ik heb voor
Mijn enkels daar hele sterke enkelbraces vandaan gehaald die je ook kan verstellen! En voor minder dan de helft dan wat ik er in nl voor zou betalen... precies hetzelfde!

Ze hebben veel verschillende soorten spalken en braces zowel voor enkels, klapvoeten, polsen etc...!
Veel succes met de zoektocht!

Ik heb om deze reden al spalken via ebay.
Probleem is gewoon dat veel one size is en mijn klapvoetbrace eigenlijk meer doen moet dan een klapvoetbrace voor bedacht is volgens mij. :+
Ik heb dus qua ontwerp een klapvoetbrace nodig maar dat moet dan dus als een volledige nachtspalk fungeren.
Mijn hiel en gebied eromheen moet vrij blijven, met het liefst zo min mogelijk contact met mijn voetzolen algemeen, en dan graag ook nog genoeg steun. 8)7
Gebruikelijk bij nachtspalken is dat een spalk onder je voet door en langs je kuit gaat, dus de revalidatiearts moest ook wel even denken hoe dit aan te pakken.
En het moet hard materiaal zijn, zacht heb ik nu en werkt dus niet.
Hard materiaal is de pasvorm lastiger, waardoor je al snel bij maatwerk komt. :+

Ach ja ik ga nu maar zelf aan het knutselen, grote voordeel wat ik dan heb is dat ook niemand wat te zeggen heeft over het ontwerp en ook geen verzekeringsshit.
Voordeel: dan kan ik gewoon een voor de verzekering qua arbeidsloon van het ontwerpen asociaal dure custom spalk ontwerpen zonder dat iemand er last van heeft.
Iedereen blij en ik hoef nergens heen om dingen aan te laten meten, en hoef ook geen discussies aan te gaan met een instrumentenmaker.
Vorige was echt een ramp, ik kon niks met dat mens want ze nam gewoon niks van me aan qua wat mijn voeten wel/niet kunnen hebben aan druk.
Gevolg was een tweede brace moeten proberen die ik toch niet verdragen kon, maar daar moest ik wel een lange pijnlijke reis voor maken.
Nou ik heb daar voor gepast, revalidatiearts gaf me groot gelijk dat ik dat niet gedaan heb, want inderdaad zij is ook van mening dat mijn zere voeten en druk kansloos is.
Ik ben een beetje klaar met die vakmensen die iets te vaak wat fout zitten.
Vandaag sprak ik een orthopedisch expert van ik noem effe de naam niet, en deze man wist mij gelijk te vertellen hoe mijn spalk eruit zou komen te zien.
Door de telefoon. Ik vind het knap dat je door de telefoon al kunt beoordelen hoe mijn nachtspalken eruit komen te zien, daar moet je nl eerst mijn voeten voor zien. :)*
En dan een tweede, misschien ook iets ruimte voor persoonlijke behoeftes/wensen?
Ik ga eerst zelf wat maken nu, ik zie wel.

ontherun

Re: Vervormbaar kunstof, hoe heet zoiets?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:41

Je ontwerp ziet er interessant uit! Ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken. Je zit helaas nogal uit de buurt, dus en ik kan je ook niemand aanraden die ik daar in de buurt ken, en ik kan niet zelf meedenken O:) houd je ons op de hoogte als je je materiaal hebt? Vind het wel heel leuk om het eindresultaat te zien straks

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 12:13

Santigo, doe ik, ben benieuwd wat ik er van ga bakken. :P
Overigens heb ik bewust gekozen voor kunstof onder de voet door, in rust wil mijn voet dus naar binnen draaien/kantelen en dat kan met deze constructie niet meer.
Ik heb daarbij liever zo min mogelijk druk van bandjes en op deze manier is er imo de meeste garantie dat alles gaat werken.
En in het ergste geval kan ik die flap onder de voet gewoon wegknippen en overgaan op een ander plan.
Ik moet alleen gaan bedenken wat ik als polster wil, er is zelfklevend vilt maar daarmee kan ik niet de polster langer laten dan de brace denk ik.
Eigenlijk wil ik graag een soort zacht maar wel stevig schuimrubber in een donkere kleur wat niet gaat rafelen, pillen of snel slijt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:33

Traagschuim of koudschuim?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:19

Ik heb nu van de plaatselijke stoffeerder spul gekregen, en hij denkt dat dat dik genoeg is, ik kon het ook gratis meenemen dus het testen waard! :)
Verder heb ik bij een naaiwinkel klitteband, elastiek en nylonband gescoord.
Ik heb 5 cm breed soepel zacht elastiek gevonden, daar wil ik de sluiting bij mijn kuit mee maken en er klitteband op stikken op maat.
Het zal geen 10 jaar meegaan dat elastiek maar het is heel mooi zacht en gezien ik met schroeven ga werken kan ik het altijd vervangen.
Qua metaalwerk heb ik zilveren rechthoekige ijzeren ringen besteld met roller.
Dat lijkt mij handiger maar als dat teveel druk geeft bestel ik gewoon dezelfde maar dan zonder roller, maar eerst kijken of met roller werkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:36

Nou ok de sluitingen zijn bijna af, alleen de andere kant van het klitteband erop stikken als het geheel af is op de juiste plek en op lengte afknippen.
Het rechter is dus elastisch, het is dubbelgevouwen met wat rek gestikt zodat het gewoon nog rekbaar is.
Afbeelding

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:43

Tip van de dag: bel eens een paar ergotherapeuten in de buurt! Die maken vaak dit soort spalken op maat! Handencentrum bijvoorbeeld maakt ze. Kost een paar tientjes. *D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 00:02

Jasmijn, dat is in dit geval zeker niet waar.
Ik heb inmiddels eea getest en het materiaal opgezocht, ik ben alleen al €140 aan dat kunstof kwijt, zo’n plaatje van 45x60 is effe €70.

Naja anyway de polymorph.
Ik heb het nu een paar dagen binnen en alles zit tegen, daarbij vergeten ze effe een en ander te melden over t zogenaamd zo ideale spul. >;)
Allereerst is het vreselijk moeilijk uitrolbaar, het veert snel terug en icm te snel afkoelen is A4 formaat uitrollen dunner dan 5 mm onmogelijk.
Echt onmogelijk, van alles geprobeerd en waar koekdeeg 4x rollen is per stukje moet je er bij polymorph 15x overheen, ik verrek van de spierpijn.
De korrels werken snel, maar met kleur kneden vliegen de spetters overal heen en moet je de polymorph nog meermaals verwarmen wat veel tijd kost en troep.
Gelijkmatig kleuren is echt veel werk en dan heb ik nog een hotstonepan die op een temp blijft, en ik dus niet met kokend water en gas moest kloten.
Dan had ik eindelijk een plak a 5 mm, maar bij verwarmen om te passen kreeg ik het gewoon niet goed en alles was voor niks.
De buitenkant smelt en de kern bleef onbuigzaam, waardoor alles fout gaat en daarbij gaat de polymorph dan plakken, echt hel gewoon.
Afijn ik ben er niet overdreven al zeker 9 uur zoet mee geweest, gefrustreerd, moe, vreselijke spierpijn en nog niks behalve een mislukte bonk plastic.
Nu krijg ik morgen een professionele verwarmingsplaat voor printplaten te leen van iemand die werkt als monteur voor een vliegmaatschappij.
Dan kan ik tenminste om te beginnen eindelijk een egale geschikte plaat rollen zonder een race tegen de klok die ik anders nooit win.
Het zaagt bij 5 mm dik ook echt pittig, de decoupeerzaag met kunstofzaagje had er echt moeite mee en onze conclusie geheel is lijkt leuk, maar valt vies tegen.
Het is ook niet te snijden, tis net kauwgom maar dan erger.
Het plastic na mislukken herverwarmen kost ook heel erg veel tijd en dan heb ik een professsionele hotstonepan of gas, maar t rooft enorm veel tijd.

Morgen of overmorgen een nieuwe poging wagen met de warmhoudplaat, maar echt het is dat ik het gezeik niet wil maar ik vind het geen leuk iets meer.
Ik hoop dat de warmhoudplaat werkt en dat het dan wel handelbaar is met passen, het rollen gaat dan lukken dat weet ik al nav een testje met een warme ovenplaat.
De plaat koelde alleen te snel af, schoof, veerde, alles zat tegen, dus deze turbogadget moet het gewoon gaan worden. *\o/*

Nouja review compleet: leuk spul voor kleine dingen maar thats it, tenzij je goed materiaal hebt om het warm te houden dan is er geen probleem.
Oja en een hele goede schaar, decoupeerzaag en een heatgun is ook niet onhandig naast geduld, veeeel geduld.
Over de vouwbaarheid ed om een ledemaat kan ik nog niks zeggen, maar ik hoooop dat ik eind van het weekend in elk geval een spalk heb van de twee.
Echt hoe kang ik er over doe maakt me niet uit als het maar lukt.