Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:42

Ik noem mijn man ook wel mijn autist.
Hij heeft behoorlijk wat kenmerken. Maar wil zich niet laten testen. En ja ik werk veel met mensen met autisme.
En weet je mijn man is prima hoe hij is. Loopt niet vast. Dus nee hij hoeft zich niet te laten testen als hij dat niet wil.
Maar als hij zich laat testen zal dit er zeer waarschijnlijk wel uitkomen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:43

Witchcraft schreef:
moonfish13 schreef:
Elisabeth85, er staat toch duidelijk dat de gradatie het hem doet?
Waarom dan denigerend?
Er staat gewoon hoe het is, er zijn richtlijnen voor wanneer het een ‘stempel’ waard is en dat is nou eenmaal zo.
Mijn vader is niet autistisch schijnt, maar toont wel errug veel trekken en dat weten we allemaal in huis, nou prima toch?
Juist als moeder van een kind met autisme zou je moeten weten dat autisme er in zo extreem veel gradaties is dat je het met jou post uhh, bijna kant noch wal raakt?
Zat kids met autisme die minder hevige issues hebben, of juist veel erger.
Maar dat maakt niet dat als het niet extreem belemmert, het dan maar geen stempel autisme mag dragen want dat is waar jij over valt als ik dit zo lees.

_/-\o_ precies dit! En ik weet het nu pas op mijn 32e. En als je me zo ziet lopen zou je niet zeggen dat ik autisme heb, maar helaas is het toch wel waar. Ook heeeeel veel trekken ervan. En juist omdat het zoveel gradaties heeft is het zo moeilijk.

Nee zo bedoel ik het zeker niet. Ik hoor heel vaak ' ieder mens heeft wel wat' of ' ieder mens heeft autisme'...dáár wordt ik zo boos van. Zeker zijn er vele vormen, maar voor mij voelt het denigrerend als het afgedaan wordt als 'ieder mens heeft wel wat'... autisme is autisme, of je er nu veel of weinig last van hebt. Of je nu wel of niet kunt functioneren in de maatschappij. Maar niet iedereen met autistische kenmerken heeft autisme , en tegen die mensen zeg ik... Kom maar is kijken in ons gezin om te kijken wat het nu echt inhoud!

Deze week kreeg mij oudste dochter nog te horen toen ze vertelde over haar broertje ' ach tegenwoordig heeft iedereen wel wat'... ze was er verdrietig van... Dan zeg ik tegen haar ' ach laat ze maar ze weten niet beter ' maar van binnen ben ik boos en denk ik ' kom maar eens kijken hoe ons gezinsleven er uit ziet....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:43

Lau schreef:
Matheno schreef:

Tja, de huidige maatschappij is erg egocentrisch.

Maar zo leer je wel mensen kennen.

Dit gaat eigenlijk alleen nog over mijn eigen moeder :')

Het was ook algemeen bedoeld. Als persoon leer je dan wel de mensen kennen die oprecht om je geven.

elizabeth85 schreef:
Nee zo bedoel ik het zeker niet. Ik hoor heel vaak ' ieder mens heeft wel wat' of ' ieder mens heeft autisme'...dáár wordt ik zo boos van. Zeker zijn er vele vormen, maar voor mij voelt het denigrerend als het afgedaan wordt als 'ieder mens heeft wel wat'... autisme is autisme, of je er nu veel of weinig last van hebt. Of je nu wel of niet kunt functioneren in de maatschappij. Maar niet iedereen met autistische kenmerken heeft autisme , en tegen die mensen zeg ik... Kom maar is kijken in ons gezin om te kijken wat het nu echt inhoud!

Deze week kreeg mij oudste dochter nog te horen toen ze vertelde over haar broertje ' ach tegenwoordig heeft iedereen wel wat'... ze was er verdrietig van... Dan zeg ik tegen haar ' ach laat ze maar ze weten niet beter ' maar van binnen ben ik boos en denk ik ' kom maar eens kijken hoe ons gezinsleven er uit ziet....

Hm, ik denk dat dat soort uitspraken ook in de aard van Nederlanders zit. Nuchter reageren, "ik wil niet dat mensen medelijden met me hebben". Misschien wordt dat indirect ook op andere gevallen geprojecteerd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:45

Ketaki schreef:
Iedereen heeft autisme, alleen zit het in verschillende degradaties.

En de een uit het zich ook meer, dan een ander.

Ik vind eigenlijk dat je met deze post de OP ondermijnt. Als in: "iedereen heeft het, dus wat maak je je druk"

Daarbij is het behoorlijk kort door de bocht en kan je niet iedereen met (gediagnostiseerde) autisme over één kam scheren. Helaas gebeurd dst nu wel nu je de diagnose ASS krijgt. Terwijl asperger zich toch heel anders uit dan klassiek autisme of pdd-nos.

Maar zomaar roepen dat iedereen (een vorm van) autisme heeft is best gevaarlijk. Iets waar ik in mijn vak dagelijks mee te maken heb en/of tegenaan loop. Helemaal met ASS is het belangrijk eerst een diagnose te krijgen, voordat je vanalles gaat roepen/proberen. Daarbij is het zo'n glijdende schaal dat het niet in beton gegoten is. Ook niet dat iedereen het heeft :)

TS: wat goed van je dat je dit opengooit en een topic start. Er is nog teveel onwetendheid en daardoor teveel taboes. Er mag zeker nig meer aandacht voor komen, vooral voor ASS bij meisjes (en vrouwen)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:48

Werk maar 12 uur maar heb geluk met mijn huidige baas , op eigen tempo en heb een zalig hoekje met mijn rug naar de rest van de zaak (nieuw pand en dat was enorm wennen , maar nu is het lekker mijn werktafel :P ) . Collega draait gehakt en met een lijstje wat hij maakt , ook erg prettig dan weet ik waar ik ben en wat er nog moet gebeuren . Kan verandering op het werk wel aardig aan , wil ook altijd het werk af hebben voor ik wegga :+ . Ben ook altijd schoon op mijn werkplek , en de weegschaal moet op een bepaalde plek staan :))

Maar ben wel altijd moe na een werk ochtend , dat vind ik altijd het grootste nadeel .

Lau

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:50

Ik heb mcdd,
Aan mij merk je over het algemeen niet heel veel. Dat is vaak het probleem ook omdat soms mijn emoties uit een onverwachte hoek komen. Of ineens mijn behoefte aan duidelijkheid.

Ik probeer een normaal leven te hebben. Maar eerlijk? Ik kan het niet.
Ik ben bang voor alles en alleen maar onzeker. Ik saboteer mezelf om er onderuit te komen en njet te falen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:52

Hier is mijn oudste zoon van bijna 4 j in oktober gediagnoseerd met ass.
Krijgen nu wel begeleiding, wat wel helpt.

Hij houdt zich buitenshuis op school en derg heel hard in waardoor ik soms de opmerking krijg dat hij dan aar een " beetje" autisme heeft,ze moeten is weten hoe hij thuis is. En het is heel vermoeiend voor hem om heel de dag sociaal wenselijk gedrag te vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:54

Dat is wel herkenbaar , hou mij buitenshuis ook vaker in .

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:57

Ooh ja dat doe ik ook mij heel erg inhouden. Een van de redenen dat mijn schoonfamilie mij niet mag. Ik was te terug houdend. Nou sorry hoor :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:57

Autisme is wel zo breed, wat de één kent als ass kent de ander juist niet. Dus zo komen er heel snel de opmerkingen 'stel je niet aan' voorbij.
Mensen die echt geen idee hebben, maar ook mensen die een aantal mensen kennen en daardoor denken te weten wat ass is en dus een ander bestempeld als aansteller etc.
Zo jammer altijd..

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:58

welmoed__ schreef:
Ik volg even. Ik vermoed bij mijzelf ook autisme, maar ben niet gediagnosticeerd.
Ben net zoals jij toen der tijd nu ook bezig met opleiding maatschappelijke zorg en loop ook tegen mezelf aan.

Heel herkenbaar dit..

Zit momenteel in mijn laatste jaar maatschappelijke zorg, maar ik ga het misschien niet halen. Ze hebben het er over gehad om mij terug te plaatsen naar niveau 3 omdat mijn houding te passief is en ik blijkbaar niet goed ben in het begrijpen van sociale interacties.
Ik ben niet gediagnosticeerd verder, maar ik loop wel al mijn hele opleiding tegen bepaalde dingen aan waar mijn andere klasgenoten niet tegen aan lopen.
Heel demotiverend voor mij, want ik doe echt mijn best

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:17

Ik heb autisme, vorig jaar de diagnose gekregen.

Voor degenen die zeggen dat iedereen een beetje autisme heeft, stop daar alsjeblieft mee. Er is al genoeg onbegrip en een diagnose krijg je echt niet zomaar.

Uit de DSM:
De verschijnselen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke levensgebieden.

Dus "hij is hartstikke autistisch maar heeft er geen last van" kan per definitie niet. Wat wel kan is dat het na een slechtere periode beter gaat, de diagnose blijft dan wel staan.

En TS: helemaal mee eens dat Zondagskind een goed boek is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:18

Ik loop dan weer tegen andere dingen aan love_mandy, maar is ook de vraag of ik het ga halen.

Ik probeer wel mezelf voor te houden dat ik mijn best doe en niet meer dan mijn best kán doen. Ik heb dan in ieder geval gedaan wat ik kan. Al vind ik dat soms ook nog wel erg lastig, mede omdat ik alles goed wil doen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:20

Ik ben zelf op de basisschool gelabeld met PDD-Nos. Mijn ouders hebben mij toen laten testen omdat ik heel vaak ruzie had (op school en thuis) wat leidde tot best wel hevige woedeaanvallen.
Godzijdank ben ik daar nu "overheen gegroeid". Ik heb nog steeds wel eens knallende ruzie met mijn ouders, maar dat heeft iedereen waarschijnlijk wel, alleen misschien heb ik dat wat vaker en heftiger dan bij een gemiddeld gezin.
Tegenwoordig merk ik eigenlijk niet zo heel veel meer van mijn autisme (of misschien is het gewoon normaal geworden), ik heb geleerd om er mee om te gaan denk ik. Wat mij nu eigenlijk vaak het meeste tegenhoudt, is dat ik vroeger heel vaak hoorde dat ik niet zo sociaal ben (ook vanwege mijn autisme), waardoor ik wat dat betreft een enorm minderwaardigheidscomplex heb en die zit me meer in de weg, dan mijn daadwerkelijk sociaal incapabel zijn. Je kan niet sociaal beter worden, als je bij voorbaat al niet durft omdat je alleen maar hebt gehoord dat je het toch niet kan. (Of het hebt meegemaakt dat mensen je niet sociaal vonden en dat vervolgens door jezelf en anderen werd afgeschoven op autisme). Wat dat betreft had ik liever het label niet gehad, dan had ik het niet af kunnen schuiven op mijn autisme en iets "waar ik niets aan kan doen", want waar ik nu wel achter ben, is dat ik er zeker beter in kan worden.
Ik zal nooit de meeste empathisch, sociale persoon worden, maar ik kan zeker wel goed meedraaien in de maatschappij, alleen zal ik daar meer voor moeten "trainen". En laat ik nou net een opleiding hebben gekozen waar ik sociaal en empathisch moet zijn. Dat heeft wel mijn neus op de feiten gedrukt wat betreft wat ik wel en niet (al) kan, maar daardoor kon ik veel gerichter gaan ontwikkelen.

Iets anders wat ik nog wel last van heb, is de overprikkeling. Ook daar kan ik tegenwoordig steeds beter tegen, maar ik merk dat ik als een lange dag heb gehad met veel mensen en drukte om me heen, dat ik echt even een aantal uur me-time nodig heb waar ik echt even in mn eentje op mijn kamer ga zitten en een serie ga kijken ofzo. (En toen ik nog naar de middelbare school ging, was dat vaak de driekwartier die ik naar huis moest fietsen. Dat deed ik het liefste alleen, dan kon ik gewoon in gedachten verzonken even kalmeren).

En tja, dan zijn er nog een aantal andere dingen, maar ik heb nu even geen zin om daar ook op in te gaan :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:31

Mjelleke schreef:
Ik heb autisme, vorig jaar de diagnose gekregen.

Voor degenen die zeggen dat iedereen een beetje autisme heeft, stop daar alsjeblieft mee. Er is al genoeg onbegrip en een diagnose krijg je echt niet zomaar.

Uit de DSM:
De verschijnselen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke levensgebieden.

Dus "hij is hartstikke autistisch maar heeft er geen last van" kan per definitie niet. Wat wel kan is dat het na een slechtere periode beter gaat, de diagnose blijft dan wel staan.

En TS: helemaal mee eens dat Zondagskind een goed boek is.

Sorry maar als ik mijn man die testen laat doen dan komt dit er wel degelijk uit. Niet ieder persoon met autisme loopt ook vast.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:32

love_mandy schreef:
welmoed__ schreef:
Ik volg even. Ik vermoed bij mijzelf ook autisme, maar ben niet gediagnosticeerd.
Ben net zoals jij toen der tijd nu ook bezig met opleiding maatschappelijke zorg en loop ook tegen mezelf aan.

Heel herkenbaar dit..

Zit momenteel in mijn laatste jaar maatschappelijke zorg, maar ik ga het misschien niet halen. Ze hebben het er over gehad om mij terug te plaatsen naar niveau 3 omdat mijn houding te passief is en ik blijkbaar niet goed ben in het begrijpen van sociale interacties.
Ik ben niet gediagnosticeerd verder, maar ik loop wel al mijn hele opleiding tegen bepaalde dingen aan waar mijn andere klasgenoten niet tegen aan lopen.
Heel demotiverend voor mij, want ik doe echt mijn best

Even hierop ingaan, het beeld van autisten is dat ze niet empathisch zijn en slecht kunnen reageren op andermans emoties, of ze niet goed genoeg kunnen herkennen.

Ik dacht dus ook altijd dat je als autist (of desnoods iemand die er veel kenmerken van heeft) niet in die sector kan werken. Tot ik een paar maanden geleden mijn school maatschappelijk werkster ben tegengekomen. Geweldige vrouw, met autisme. Heeft pedagogiek gestudeerd en nog iets. Er werd tegen haar gezegd dat ze door haar autisme niet de juiste persoon was voor dit soort werk, maar eigenlijk maakt het haar er beter in. Het heeft namelijk ook pluspunten, eerlijker (durven) zijn. Mensen met autisme kunnen idd emoties moeilijker herkennen, maar juist door je daar bewust van te zijn leer je beter te zien welke emoties iemand uit.
Je kan namelijk het verschil tussen lichaamstaal en iemands woorden heel goed zien (het te letterlijk nemen van wat iemand zegt, grapjes niet begrijpen. Maar doordat je de dingen die iemand verteld en de lichaamstaal van diegene van elkaar scheid, kan je goed zien wat bij mensen emotie oproept). Autisten proberen vaak dingen vanuit logica te begrijpen en daaruit te redeneren. Wanneer mensen hulp nodig hebben en super emotioneel zijn kan die rust en logica juist fijn zijn om iemand rustig te laten worden.

In bepaalde tekortkomingen die veroorzaakt worden door autisme zit juist een kracht, als je het maar goed weet te gebruiken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:34

quera schreef:
Sorry maar als ik mijn man die testen laat doen dan komt dit er wel degelijk uit. Niet ieder persoon met autisme loopt ook vast.

Beperkingen ervaren is iets anders dan vastlopen, vastlopen hoeft niet per se. Maar zonder beperkingen geen diagnose, al heb je nog zoveel kenmerken. Zo is het mij tenminste uitgelegd bij psychodiagnostiek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:34

Sunnda schreef:
moonfish13 schreef:
Waarom zitten al die zogenaamde niet autisten bij zo’n uitspraak toch direct op de kast joh?
Weet je wat mijn ervaring is met wat ik om me heen zie?
De mensen die met de grootste bek zeggen geen autist te zijn, en als men dat zegt direct op de kast zitten zijn de rasechte. :+
Hoorde laatst zoiets van familie, echt een rasautist die gozer, maar owee als je het zegt dan is het huis te klein.
Dan denk ik echt: kennelijk hangt er een negatieve lading voor mensen aan het ding autisme, terwijl dat gewoon totaal flauwekul is.
En ik zeg er nooit wat van, maar ik zie geregeld om me heen diehard autisten die bij hoog en laag beweren het echt niet te zijn dat ik denk dream on.
En vooral wat is het probleem aan autistische trekken hebben, en gewoon erkennen dat het leven wat je hebt kennelijk goed daarbij past?
Vaak zijn dat mensen met een baan waarbij zeer veel structuur en regels de orde van de dag zijn, ja en dat is net waar zo iemand behoefte aan heeft: duidelijkheid.
Maar nee ik ben echt niet autistisch, shure. :')

Met alle respect, maar voor iemand die zelf behoorlijk last heeft van een vrij onzichtbare aandoening die je leven beinvloedt, vindt ik je vrij kortzichtig overkomen.

Tenzij je als psycholoog bent opgeleid vraag ik mij af wie er niet op de kast zou gaan als iemand zomaar omdat diegene denkt te kunnen ruiken wie er wel en niet autistisch is, met dat soort opmerkingen strooit alsof je er verstand van hebt. ;)

Als ik nu tegen jou zeg dat het hele lyme gedoe allemaal in je hoofd zit en dat die mensen in Duitsland een stel mensen zijn die gewoon goed geld verdienen aan mensen die op zoek zijn naar de oorzaak van onverklaardbare klachten..dan wou jij beweren dat je niet op de kast zit? Want iedereen heeft weleens hoofdpijn toch en iedereen is weleens moe.

Het gaat erom dat er in zo'n topic waarom iemand om ervaringen vraagt van mensen MET autisme niet zit te wachten op mensen die met hun onzinninge meningen strooien die ook nog eens gewoon onwaar zijn.

Mag je kortzichtig vinden hoor, mij prima.
Zelf vind ik dat men aan het autisme gebeuren veel te zwaar tilt!
En jij bent zo'n prachtig voorbeeld van het soort mens waar ik op doel met deze reactie en bevestigd het vooral verder.
Ja ik vind t flauwekul, en daarom heb ik er liever enigsinds lol om, dat gepaniek over autisme.
Daarbij zeg ik nergens dat ik er een gesprek met iemand over aan ga, ik constateer alleen.
Overigens heeft duitsland voor mij niks gedaan hoor, er is niemand rijk van mij geworden.
En dat men geregeld over duitsland denkt wat jij zegt, dat weet ik al jaren.
Ik zou ook niet weten waarom ik daar voor op de kast zou moeten gaan zitten.
Na dik 12 jaar Lyme en een bewezen tekenbeet met megakring, plus antibiotica doet dat me niets.
Zelfs de artsen zien in dat dat niet goed is gegaan, en we nu met de gevolgen zitten.

Maargoed.
Overigens wel grappig, een van de mensen waarvan ik denk/weet dat het een autist is heb ik op zijn werk gezien.
Dat was dus heel apart, ik kende hem als razende chaoot zonder enige orde.
Op zijn werk bij defensie zag ik een totaal ander, veel rustiger en tevredener mens.
Hij werkte op een relatief klein schip, met vaste ritmes, en het leek wel of hij in een andere wereld was.
Zodra hij aan het werk is bestaat de rest van de wereld ook lijkt wel niet meer.
Hij was daar zo op zijn plek, dat zag ik gewoon.
Dat vind ik persoonlijk een prachtig voorbeeld van hoe een persoon zonder stickertje er zelf zijn weg in gevonden heeft.
Maar een autist? Ja. Echt wel.
En ik vind hem er alleen maar leuker om, voor mij is dat niets negatiefs.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:36

Wat een bijzonder topic, waarom er van beide 'kanten' onbegrip is, is me niet helemaal duidelijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:39

Om even mijn man te nemen.

Ja die moet volgens een vast ritueel alles doen.
Die zie je soms vollopen met de kinderen en kan het dan niet kwijt. Dus raakt overprikkeld.
Ik moet alles enorm concreet uitleggen anders valt t kwartje niet.
Kan moeilijk van het dagprogramma afwijken.
Na het eten moet alles direct schoon enz.

En zo zijn er nog wat dingen...

Hij wil zich niet laten testen. Dus ja dan niet. Maar als hij de test doet gaat het er zeker uitkomen. Is dat erg.. nee totaal nietz

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:40

Ailill schreef:
Wat een bijzonder topic, waarom er van beide 'kanten' onbegrip is, is me niet helemaal duidelijk.

Verschil in communicatie zowel non verbaal als verbaal. We kunnen nu wel gaan ontkennen dat we de wereld niet anders beleven. Maar dit doen we wel. Misschien niet allemaal even extreem. Maar er zijn zeker verschillen in belevingswereld en communicatie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:43

Moonfish: Begrijp ik nu goed dat jij autisme flauwekul vind?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:46

dromertje2 schreef:
Moonfish: Begrijp ik nu goed dat jij autisme flauwekul vind?

Nee, dat lees je verkeerd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:48

Lau schreef:
Ailill schreef:

Verschil in communicatie zowel non verbaal als verbaal. We kunnen nu wel gaan ontkennen dat we de wereld niet anders beleven. Maar dit doen we wel. Misschien niet allemaal even extreem. Maar er zijn zeker verschillen in belevingswereld en communicatie.
Ik denk eigenlijk dat iedereen de wereld anders bekijkt, ieder mens is anders. Tuurlijk zijn er bepaalde kaders en de daarbij behorende hokjes, maar ieder mens is en blijft uniek.

Ik vraag me wel af waarom er, zoals sommige hier beweren, er steeds een negatieve twist ontstaat in soortgelijke topics.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:51

Lestrange01 schreef:
Even hierop ingaan, het beeld van autisten is dat ze niet empathisch zijn en slecht kunnen reageren op andermans emoties, of ze niet goed genoeg kunnen herkennen.

Ik dacht dus ook altijd dat je als autist (of desnoods iemand die er veel kenmerken van heeft) niet in die sector kan werken. Tot ik een paar maanden geleden mijn school maatschappelijk werkster ben tegengekomen. Geweldige vrouw, met autisme. Heeft pedagogiek gestudeerd en nog iets. Er werd tegen haar gezegd dat ze door haar autisme niet de juiste persoon was voor dit soort werk, maar eigenlijk maakt het haar er beter in. Het heeft namelijk ook pluspunten, eerlijker (durven) zijn. Mensen met autisme kunnen idd emoties moeilijker herkennen, maar juist door je daar bewust van te zijn leer je beter te zien welke emoties iemand uit.
Je kan namelijk het verschil tussen lichaamstaal en iemands woorden heel goed zien (het te letterlijk nemen van wat iemand zegt, grapjes niet begrijpen. Maar doordat je de dingen die iemand verteld en de lichaamstaal van diegene van elkaar scheid, kan je goed zien wat bij mensen emotie oproept). Autisten proberen vaak dingen vanuit logica te begrijpen en daaruit te redeneren. Wanneer mensen hulp nodig hebben en super emotioneel zijn kan die rust en logica juist fijn zijn om iemand rustig te laten worden.

In bepaalde tekortkomingen die veroorzaakt worden door autisme zit juist een kracht, als je het maar goed weet te gebruiken.

Ik heb het dus juist andersom, omdat ik daarbij ook nog erg sensitief ben, voel en zie ik de emoties van mensen te snel wat ik mijzelf gigantisch aantrek. Of dat nou bij "mijn" autisme hoort, weet ik niet.