Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:18

Interessant, ik zal ook eens het één en ander neerzetten!

-Wat houdt jouw aandoening in?
Mijn aandoening is hypochondrie, een angststoornis waarbij je vrijwel bij elk pijntje en elke ziekte die je hoort daar zelf aan denkt te lijden. In mijn geval ben ik dagelijks bezig met hoe mijn lichaam voelt en wat simpele dingen kunnen zijn, die vrijwel altijd resulteren in een paniekaanval en dergelijke.

-Hebben mensen op basis van je aandoening weleens kwetsende opmerkingen gemaakt (en wat waren deze)?
Normaal gezien vertel ik niet teveel mensen erover, want veel mensen snappen niet dat het een serieuze angststoornis is. Over het algemeen is de nummer 1 opmerking: "Wie gaat er nu zo vaak naar de huisarts? Dan ben je ook achterlijk." Dit komt zeker wel kwetsend over.

-Wat vind je van het feit dat zelfs kranten psychische aandoeningen gebruiken om bijvoorbeeld een project te omschrijven?
Hier heb ik niet zo'n mening over eigenlijk.

-Hoe kijkt de maatschappij over het algemeen tegen jouw aandoening aan? Hoe wordt jij "gelabeld?"
Over het algemeen als een aansteller, dat is denk ik wel de nummer 1. Daarnaast zien ze het als een grap en niet als een echte stoornis.

-Wat zijn de grootste misconcepties over jouw aandoening?
Pfoe.. Ik hoor heel vaak: 'ga naar de huisarts, dan weet je dst het niets is'. Zo werkt het lang niet altijd. Op het moment zelf ben je een beetje gerustgesteld, maar uiteindelijk komt het terug, omdat je soms kan denken dat iedereen het fout hebt. Heel vermoeiend, maar helaas werkt dit gewoonweg zo.

-Zijn er ook positieve kanten aan jouw aandoening? Kwaliteiten die een persoon zonder jouw aandoening bijvoorbeeld niet heeft?
Relativeren en rust zoeken tijdens aanvallen. Intussen ben ik heel goed geworden in voor mezelf de gedachten binnen te laten en te gaan weerleggen en voor mezelf ook te accepteren dat ik het denk, maar wel verder moet. Misschien niet specifiek iets wat anderen niet hebben, maar wel iets wat ik als positief zie.

-Heb je liever dat anderen je als "normaal mens" behandelen, of rekening met je houden?
Sowieso het eerste. Als iedereen rekening moet houden met mijn aandoening.. Als ik een slechte dag heb ben ik continu angstig en hoef ik maar iets te horen over een willekeurige ziekte en ik zit aan het plafond. Uiteindelijk kan ik er prima mee om gaan, maar kost het wat tijd. Laat iedereen mij dan ook maar als een normaal mens behandelen.

-Als je je aandoening een andere (positieve) naam kon geven, wat zou deze dan zijn (mag ook meerdere)?
Geen idee, hypochondrie vind ik op zich al een mooi woord!

Callisto04

Re: Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:02

Interessant topic! Ook heel moedig dat mensen openlijk hun stoornis benoemen. Ivm de reactie ivm borderline en er geen relatie mee te willen. Ik lijk zelf nogal aangetrokken te worden door mensen met op zijn minst veel kenmerken van borderline. Geen enkele van hen is officieel gediagnosticeerd, maar het was wel één van hen die er mij zelf op wees. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken of aan doen. Alleszins deel ik niet de mening dat dat een a priori no go is geworden voor een relatie. Als iemand er zich van bewust is denk ik dat het ook anders is, dan kan je bepaalde reacties plaatsen, ook er samen leren mee omgaan en er beide op alle vlakken door vooruit gaan. Al zal dat natuurlijk ook afhangen van het type stoornis en de mate waarin die aanwezig is of handelbaar is. Maar aangezien elke stoornis eigenlijk een soort van extreem is van een "normale" persoonlijkheid vind ik het sowieso interessant om te lezen wat moeilijk of juist positief is aan de stoornissen en wat misvattingen zouden kunnen zijn.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:34

Ik reageer later nog op de vragen uit de beginpost (ik denk via PB)

Maar wil nog wel even reageren op het stukje omtrent Bordeline (dit heb ik overigens zelf niet)

Ook ik heb een hele nare ervaring met een naaste (familie) met Bordeline, ik kan er een boek over schijven, hoe vaak ik gekwetst ben en gemanipuleerd etc. elke keer weer.

Maar om nu alle mensen met deze aandoening over één kam te scheren, vind ik niet OK. Je hebt ook nog een stukje persoonlijkheid, verschillende vormen/uitingen van Bordeline, normen en waarden en noem maar op. Je kan niet enkel een persoon beoordelen op hun aandoening (of dit nu om Bordeline, Autisme of PTSS gaat). Iemand is namelijk niet een aandoening, iemand is een mens met een aandoening, daarom kan je niet alle mensen met (in dit geval) Bordeline het zelfde beoordelen.
Jij en ik zijn ook een mens, als ik een slechte ervaring (misschien wel meerdere slechte/nare ervaringen) heb met, laten we zeggen mijn buurvrouw, (in dit geval zonder een aandoening) beoordeel ik alle mensen dan wel het zelfde? Ik vind het namelijk kort door de bocht, en persoonlijk niet eerlijk/oké om mensen te beoordelen (misschien is behandelen een beter woord?) op hun aandoening.

Overigens is dit niet specifiek bedoeld voor iemand uit de topic, maar in het algemeen wat ik vanuit mijn werk heb gezien/gehoord en in mijn omgeving. (En OK, de aanleiding om dit stukje over Bordeline te typen is wel een post uit dit topic, maar het is niet bedoeld om op de man te spelen)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:00

Ik heb zelf borderline en ik ken/kende veel mensen met borderline en er zit zoveel gradatie tussen dat het bij wijze van spreken de buurvrouw kan zijn waarbij je het niet verwacht.
De extreemste was/is een vrouw die van alles deed om maar aandacht te genereren zoals haar medicijnen niet innemen zodat ze opgenomen moest worden, bewust niet eten/drinken of zich zo heftig beschadigen dat ziekenhuisopname nodig was, liegen/dingen veel erger maken dan ze waren.
Zij was de eerste borderliner waar ik mee te maken had voor zover ik wist en toen ikzelf dat labeltje kreeg heb ik gevraagd of ze me wilden helpen om niet zo te worden.
Gevolg is dat ik bepaalde groepstherapieën niet kreeg omdat daar best heftige gevallen tussen zaten, maar individueel ontzettend goed begeleid ben.
Overigens ben ik nu vrij stabiel, mijn hormoonhuishouding werd platgelegd ivm medische redenen en ineens stabiliseerde ik. :wow:

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:34

Lor1-1984 wat fijn dat hormoonhuishouding bij jou zo’n grote rol heeft gespeeld. Zelf ligt mijn cyclus ook stil door hormonen ivm medische redenen en ik heb helaas niet het idee dat het bij mij veel van invloed is maar ik weet dat hormonen het zeker wel kunnen verergeren doordat ik heel heftig heb gereageerd op lucrin namaak Oostbloklanden (heeft mijn gynaecoloog toen ook achter aan gebeld bij apotheek dat ik deze absoluut niet meer mocht gebruiken). Een hele poos geleden maar ik zal het nooit vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:34

Hoihoi iedereen,

Het gaat momenteel door m'n eigen stoornis en zelfstigmatisering (haha, lekker ironisch) met mezelf even niet zo goed. Ik heb de beoordeling wel geprobeerd maar het werk was eigenlijk helemaal niet af, dus met de docenten is besloten dat ik het nu even op een laag pitje zeg en over een tijdje weer verder ga met dit project. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:35

Sterkte en succes! Ben uiteindelijk wel benieuwd naar het resultaat maar neem de tijd die je nodig hebt.