Interessant, ik zal ook eens het één en ander neerzetten!
-Wat houdt jouw aandoening in?
Mijn aandoening is hypochondrie, een angststoornis waarbij je vrijwel bij elk pijntje en elke ziekte die je hoort daar zelf aan denkt te lijden. In mijn geval ben ik dagelijks bezig met hoe mijn lichaam voelt en wat simpele dingen kunnen zijn, die vrijwel altijd resulteren in een paniekaanval en dergelijke.
-Hebben mensen op basis van je aandoening weleens kwetsende opmerkingen gemaakt (en wat waren deze)?
Normaal gezien vertel ik niet teveel mensen erover, want veel mensen snappen niet dat het een serieuze angststoornis is. Over het algemeen is de nummer 1 opmerking: "Wie gaat er nu zo vaak naar de huisarts? Dan ben je ook achterlijk." Dit komt zeker wel kwetsend over.
-Wat vind je van het feit dat zelfs kranten psychische aandoeningen gebruiken om bijvoorbeeld een project te omschrijven?
Hier heb ik niet zo'n mening over eigenlijk.
-Hoe kijkt de maatschappij over het algemeen tegen jouw aandoening aan? Hoe wordt jij "gelabeld?"
Over het algemeen als een aansteller, dat is denk ik wel de nummer 1. Daarnaast zien ze het als een grap en niet als een echte stoornis.
-Wat zijn de grootste misconcepties over jouw aandoening?
Pfoe.. Ik hoor heel vaak: 'ga naar de huisarts, dan weet je dst het niets is'. Zo werkt het lang niet altijd. Op het moment zelf ben je een beetje gerustgesteld, maar uiteindelijk komt het terug, omdat je soms kan denken dat iedereen het fout hebt. Heel vermoeiend, maar helaas werkt dit gewoonweg zo.
-Zijn er ook positieve kanten aan jouw aandoening? Kwaliteiten die een persoon zonder jouw aandoening bijvoorbeeld niet heeft?
Relativeren en rust zoeken tijdens aanvallen. Intussen ben ik heel goed geworden in voor mezelf de gedachten binnen te laten en te gaan weerleggen en voor mezelf ook te accepteren dat ik het denk, maar wel verder moet. Misschien niet specifiek iets wat anderen niet hebben, maar wel iets wat ik als positief zie.
-Heb je liever dat anderen je als "normaal mens" behandelen, of rekening met je houden?
Sowieso het eerste. Als iedereen rekening moet houden met mijn aandoening.. Als ik een slechte dag heb ben ik continu angstig en hoef ik maar iets te horen over een willekeurige ziekte en ik zit aan het plafond. Uiteindelijk kan ik er prima mee om gaan, maar kost het wat tijd. Laat iedereen mij dan ook maar als een normaal mens behandelen.
-Als je je aandoening een andere (positieve) naam kon geven, wat zou deze dan zijn (mag ook meerdere)?
Geen idee, hypochondrie vind ik op zich al een mooi woord!