Ziektewet, wat doe je privé?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:58

@Janine1990 haha als wij ons ziek melden kun je de arboarts of hoe die gasten ook heten binnen 2dagen verwachten! of dat je expres ziek wordt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:04

Let er wel mee op.
Iemand die een hernia heeft en in de ziektewet zit, die vervolgens wordt gezien als ie zware boodschappen tassen tilt. Dat wordt gezien als fraude.

Overleg goed wat je wel en niet kunt doen

Veraaaaah

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:09

Ik heb vorig jaar mijn ribben gebroken. En ook ik werd er op aan gesproken dat ik 5/10 minuten op stal was om mijn paard te knuffelen. Dat ik daarna de hele dag op bed lag deed er niet toe ;(

Dit vond ik persoonlijk absurt, aangezien het duidelijk was dat ik 3 ribben had gebroken, en ik maar een parttime baantje heb (1 uur op contract) waardoor ze me nieteens hoefde te betalen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 19:17

pinkie87 schreef:
@Janine1990 haha als wij ons ziek melden kun je de arboarts of hoe die gasten ook heten binnen 2dagen verwachten! of dat je expres ziek wordt

Je woont nog in Nederland ook! :oo
Dan hebben ze bij jouw werkgever nog arboartsen die tijd hebben, das duidelijk!
Vroeger kwam dit bij mijn vader ook voor. Die heeft al eens het topje van zijn vinger afgezaagd en zijn pols gebroken. Hij vond dat hij met een gebroken pols best kon metselen :Y) (tempo hebben we het maar niet over :') )
Arboarts had gelukkig ook al heel erg snel dat mijn vader hiermee niet stil kon zitten. En tsjah, verzekeringstechnisch mocht hij zijn werk toch niet uitvoeren, dus ja... :+
Het staat wel ultra banketstaaf natuurlijk.

Ik baal er best van dat ik pas in april terecht kan. Heb ook voorgesteld om naar de arbo van mijn opdrachtgever te gaan, maar dat mag natuurlijk niet juridisch gezien. Daarnaast is het uzb als de dood dat ze je te vroeg weer aan het werk sturen.

Hutcherson schreef:
Let er wel mee op.
Iemand die een hernia heeft en in de ziektewet zit, die vervolgens wordt gezien als ie zware boodschappen tassen tilt. Dat wordt gezien als fraude.

Overleg goed wat je wel en niet kunt doen

Bedankt voor de tip! Ik ga even goed navragen wat ik wel mag!

Veraaaaah schreef:
Ik heb vorig jaar mijn ribben gebroken. En ook ik werd er op aan gesproken dat ik 5/10 minuten op stal was om mijn paard te knuffelen. Dat ik daarna de hele dag op bed lag deed er niet toe ;(

Dit vond ik persoonlijk absurt, aangezien het duidelijk was dat ik 3 ribben had gebroken, en ik maar een parttime baantje heb (1 uur op contract) waardoor ze me nieteens hoefde te betalen

Meen je niet :(:)
Wat een rotstreken, zoiets werkt ook niet echt mee aan je herstel zeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:27

Veraaaaah schreef:

Maar dan loop je dus bewust wel een risico, je paard al maar een lieve duw tegen je gebroken rib geven waardoor hij een long doorboort ?? Ik vind het niet slim.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:28

Blue_Eyes schreef:
Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?

Als werkgever ben ik het hiermee hartgrondig oneens. Je hebt ziek en ziek. Ze is aan het opbouwen, dat gaat goed, daartegenover moet ook ontspanning staan. Een uurtje naar je paard is van een heel andere orde qua energieverbruik dan een uur werken.

Dit is echt appels met peren vergelijk inderdaad..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:32

bigone schreef:
Maar dan loop je dus bewust wel een risico, je paard al maar een lieve duw tegen je gebroken rib geven waardoor hij een long doorboort ??

Ben je arts en had je toegang tot de rontgenfoto's van Verah? Zo nee, hoe kun je dan beoodelen of dat een risico is?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:50

Blue_Eyes schreef:
Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?

Als werkgever ben ik het hiermee hartgrondig oneens. Je hebt ziek en ziek. Ze is aan het opbouwen, dat gaat goed, daartegenover moet ook ontspanning staan. Een uurtje naar je paard is van een heel andere orde qua energieverbruik dan een uur werken.

Natuurlijk heb je ziek en ziek, maar je hebt ook “ziek”.
Ts geeft zelf in de OP aan dat ze ziek thuis zit, maar zich helemaal niet meer ziek voelt. Heb je als werkgever alles maar te accepteren dan? Er is geen Arbo-arts die ook maar íets beoordeeld heeft...

Janine1990 schreef:
Momenteel zit ik gedeeltelijk ziek thuis, ziekte van Pfeiffer. Ik voel me niet ziek, werk deze week 3 x 5 uur, en zo bouwen we steeds een beetje verder op.
Dit houdt in dat ik op dinsdag en donderdag vrij ben.
.......
En nu voel ik me gewoon relatief goed. De vermoeidheid waar iedereen het over heeft, het écht niet meer kunnen, niet herkenbaar voor mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:53

Dat TS geen bedrijfs/arboarts heeft gezien is niet haar schuld := Dan moeten ze zorgen dat ze daar terecht kan.
Tot die tijd neemt de casemanager verzuim waar, en die heeft dit voorgesteld. Maar met Pfeiffer moet je nu eenmaal niet te vroeg weer volledig aan het werk + je eigen leven, de kans op verder verzuim daarna wordt dan veel groter. En daar heeft de werkgever dan alleen zichzelf mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 19:54

verootjoo schreef:
Dat TS geen bedrijfs/arboarts heeft gezien is niet haar schuld := Dan moeten ze zorgen dat ze daar terecht kan.
Tot die tijd neemt de casemanager verzuim waar, en die heeft dit voorgesteld. Maar met Pfeiffer moet je nu eenmaal niet te vroeg weer volledig aan het werk + je eigen leven, de kans op verder verzuim daarna wordt dan veel groter. En daar heeft de werkgever dan alleen zichzelf mee.

Nouja, het is niet echt de casemanager die dit heeft voorgesteld... Ik ben er zelf mee gekomen. Casemanager had mij nog lang niet weer aan het werk verwacht.

Maar de rest klopt inderdaad :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:57

Oh, sorry ik nam dat aan. Maar hij is er iig blijkbaar akkoord mee gegaan :P
Ik zou gewoon open bespreken wat je allemaal kan en doet en dan samen met die casemanager bepalen hoe je verder gaat opbouwen. Het is iig al goed dat je op je werk bent, want lang van het werk af verkleint ook weer de kans op een goede reintegratie, maar te snel opbouwen ook. Maar daar heb je dus normaal de bedrijfsarts voor, die heeft daar voor geleerd.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:02

verootjoo schreef:

De casemanager heeft misschienj voorgesteld om rustig aan te doen met opbouwen van het hervatten van de werkzaamheden, toch niet om te gaan paardrijden op de dagen dat ze nog niet kan werken? Als de bedoeling is dat je je rust pakt op de dagen dat je niet werkt, dan is het naar mijn mening niet acceptabel om op die dagen te gaan paardrijden. Als je je dusdanig fit voelt om te gaan sporten op je vrije dagen, dan kan je imo ook proberen om op die dagen een paar uur naar je werk te gaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:05

Ocean_Child schreef:
verootjoo schreef:

De casemanager heeft misschienj voorgesteld om rustig aan te doen met opbouwen van het hervatten van de werkzaamheden, toch niet om te gaan paardrijden op de dagen dat ze nog niet kan werken? Als de bedoeling is dat je je rust pakt op de dagen dat je niet werkt, dan is het naar mijn mening niet acceptabel om op die dagen te gaan paardrijden. Als je je dusdanig fit voelt om te gaan sporten op je vrije dagen, dan kan je imo ook proberen om op die dagen een paar uur naar je werk te gaan.

En jij bent arts? Jij weet hoe intensief ze rijd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:05

Nou sporten... je weet toch niet wat TS doet? Ms gaat ze een kwartiertje rondjes stappen. Dat is toch niet te vergelijken met een paar uur naar je werk :? Sowieso een uurtje paardhobbelen niet.
Zou ze de hele dag stallen gaan mesten en intensief trainen is het nog anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:07

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Maar dan loop je dus bewust wel een risico, je paard al maar een lieve duw tegen je gebroken rib geven waardoor hij een long doorboort ??

Ben je arts en had je toegang tot de rontgenfoto's van Verah? Zo nee, hoe kun je dan beoodelen of dat een risico is?

Iets met logisch nadenken misschien?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:10

Shadow0 schreef:
bigone schreef:

Iets met logisch nadenken misschien?

Ligt ook een beetje aan het paard.
Met een gebroken rib zou ik bv absoluut het onverantwoord vinden om de knuffelen met Kelan terwijl Blazy bv weer heel goed kan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:12

Ocean-Child, wat wil je nou bereiken? Dat moet toch niet leuk zijn om zo met werknemers om te gaan. Niet iedereen is er op uit om de kantjes ervanaf te lopen en veel mensen vallen uit omdat ze te snel weer onder druk gezet worden. (Want ontspannen mag niet, alleen werken mag, en dat is een recept voor overbelasting.)

Bigone: ik vind dat je op basis van erg weinig erg stellige conclusies trekt (en dat is nou juist niet logisch.)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:15

ElviraKelan schreef:
Ocean_Child schreef:

En jij bent arts? Jij weet hoe intensief ze rijd?

Nee. Ik ben geen arts en in heb geen flauw idee hoe intensief ze rijd. Maar ik ben wel ondernemer en een zieke werknemer kost geld. Heel veel geld. En als een werknemer in mijn ogen niet zorgvuldig met mijn geld omgaat, dan zal diegene z’n stinkende best moeten doen om dít uit te leggen. Lijkt mij dat als je alleen al de schijn tegen hebt, je dit zou willen voorkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:21

Nou, ik ben toch blij dat ik niet zo’n werkgever getroffen heb. Hier zijn ze erg zuinig op hun werknemers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:22

Shadow0 schreef:
Ocean-Child, wat wil je nou bereiken? Dat moet toch niet leuk zijn om zo met werknemers om te gaan. Niet iedereen is er op uit om de kantjes ervanaf te lopen en veel mensen vallen uit omdat ze te snel weer onder druk gezet worden. (Want ontspannen mag niet, alleen werken mag, en dat is een recept voor overbelasting.)

Bigone: ik vind dat je op basis van erg weinig erg stellige conclusies trekt (en dat is nou juist niet logisch.)

Tja , ze heeft drie ribben gebroken , lag de hele dag plat. Dan zijn het geen kleine haarscheurtjes. En dus kun ke echt wel de conclusie trekken dat het niet slim is om te knuffelen met een paard, het blijft een groot dier met veel kracht .

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:24

Shadow0 schreef:

Ts zoekt een aai over de bol en “doe maar lekker”. Maar je kán gewoon niet zelf bepalen wat acceptabel is om te doen als je ziekgemeld bent. Dit kan enorm verkeerd over komen en dan kan ts over een poosje echt 24/7 heerlijk ontspannen.
Mijn werknemers hadden overigens niets te klagen. Ik ben altijd een enorm coulante werkgever geweest, maar er gebeurde niets buiten mijn weten en toestemming. Zelf bepalen dat je kan gaan sporten terwijl ik je riant doorbetaal tijdens je ziektedagen ging er bij mij dus echt niet in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:27

Ocean_Child schreef:
Shadow0 schreef:

Ts zoekt een aai over de bol en “doe maar lekker”. Maar je kán gewoon niet zelf bepalen wat acceptabel is om te doen als je ziekgemeld bent. Dit kan enorm verkeerd over komen en dan kan ts over een poosje echt 24/7 heerlijk ontspannen.
Mijn werknemers hadden overigens niets te klagen. Ik ben altijd een enorm coulante werkgever geweest, maar er gebeurde niets buiten mijn weten en toestemming. Zelf bepalen dat je kan gaan sporten terwijl ik je riant doorbetaal tijdens je ziektedagen ging er bij mij dus echt niet in.

Nee, dat kan ook niet. Daarom moet je als bedrijf ook een bedrijfsarts hebben. Dat TS haar werkgever er geen een tot hun beschikking heeft is dan ook niet TS haar schuld dat het nu zo loopt.

En jouw toestemming en zelfs je medeweten over wat er aan de hand is, is niet nodig om thuis te blijven en dingen te doen, enkel die van de bedrijfsarts. Je klinkt niet echt als een vriendelijke en coulante WG :o

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:29

Ik zit momenteel een beetje in het zelfde schuitje. Sinds kort heb ik na lange tijd dokteren een diagnose gekregen. Precieze situatie licht ik verder niet toe. Ik heb vooral veel pijn en gebruik daarvoor een zware dosis antiepileptica en ben onder behandeling bij een neuroloog. Begin februari ben ik 1 week thuis geweest. Daarna werkte ik halve dagen. Sinds 2 weken ben ik weer volledig thuis. Door bijwerkingen mag ik geen autorijden en kan ik mijn kantoorbaan niet uitvoeren. Er lopen nog onderzoeken en tot die zijn afgerond mag ik van de bedrijfsarts niet werken.

Vorige week heel de week in bed gelegen. Als ik een activiteit vericht moet ik er daarna ook echt van bij komen/slapen. Maar nu zit ik op het punt dan de muren op me af beginnen te komen.

Ik voel mij bezwaard om op dit moment 'leuke' dingen te doen, zoals een bezoekje aan de paarden etc. Maar ik ben ook van mening dat dat mij op dit moment niet zieker zal maken dan ik al ben. Aankomende zaterdag heb ik een etentje waar ik al heel lang naar uitkijk. Me weer even onder de mensen begeven. Maar het voelt 'crimineel' om daar naar toe te gaan.

Inmiddels heb ik me er bij neergelegd dat ik even niet kan functioneren zoals ik zou willen. Maar de balans vinden in wat wel en niet geoorloofd is. Ik vind dat het mijn situatie niet ten goede komt om me geheel te onttrekken aan mijn sociale leven. Het blijft lastig dit eeuwife dilemma.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:29

Janine1990 haha ze stonden hier voor de deur toen ik iets van 25weken zwanger was en dus melde dat ik het niet redden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:33

stalxpaard schreef:
Ik zit momenteel een beetje in het zelfde schuitje. Sinds kort heb ik na lange tijd dokteren een diagnose gekregen. Precieze situatie licht ik verder niet toe. Ik heb vooral veel pijn en gebruik daarvoor een zware dosis antiepileptica en ben onder behandeling bij een neuroloog. Begin februari ben ik 1 week thuis geweest. Daarna werkte ik halve dagen. Sinds 2 weken ben ik weer volledig thuis. Door bijwerkingen mag ik geen autorijden en kan ik mijn kantoorbaan niet uitvoeren. Er lopen nog onderzoeken en tot die zijn afgerond mag ik van de bedrijfsarts niet werken.

Vorige week heel de week in bed gelegen. Als ik een activiteit vericht moet ik er daarna ook echt van bij komen/slapen. Maar nu zit ik op het punt dan de muren op me af beginnen te komen.

Ik voel mij bezwaard om op dit moment 'leuke' dingen te doen, zoals een bezoekje aan de paarden etc. Maar ik ben ook van mening dat dat mij op dit moment niet zieker zal maken dan ik al ben. Aankomende zaterdag heb ik een etentje waar ik al heel lang naar uitkijk. Me weer even onder de mensen begeven. Maar het voelt 'crimineel' om daar naar toe te gaan.

Inmiddels heb ik me er bij neergelegd dat ik even niet kan functioneren zoals ik zou willen. Maar de balans vinden in wat wel en niet geoorloofd is. Ik vind dat het mijn situatie niet ten goede komt om me geheel te onttrekken aan mijn sociale leven. Het blijft lastig dit eeuwife dilemma.

He jakkes, dit vind ik wel een wat heftiger schuitje hoor! Veel sterkte! :(:)

Voor mij wel fijn om te lezen dat ik niet de enige (en jij ook niet als je de rest van het topic hebt gelezen) ben die zich best wel bezwaard voelt om ook het privéleven weer op te pakken.

Ik hoop dat je zaterdag fit genoeg bent voor dat etentje, het is zó fijn om je weer onder de mensen te begeven!

Zelf zag ik enorm op tegen de eerste werkdag. Ik werk met alleen maar mannen in een vrij klein kantoor (11 man). We hebben regelmatig een oorlog met balletjes, er wordt regelmatig veel lawaai gemaakt. En dat hebben we ook nodig want het werk is af en aan redelijk stressvol.
Maar wat was het heerlijk om weer zoveel mensen om je heen te hebben. En met regelmaat waren we met meer dan 11 omdat iedereen wilde weten hoe het met mij ging. :roll:
Maar ik kan je écht aanraden om je weer onder de mensen te begeven. Het is zó fijn om je weer even écht mens te voelen!