Het is natuurlijk ook niet zo dat je uit iedere tegeslag beter komt. Het moet wel in verhouding blijven, niet voor niets zijn er ook veel mensen die zelfmoord plegen.
Ik kan rustig zeggen dat ik geen echte grote tegenslagen gekend heb in mijn leven. Ik ben een zeer gelukkig persoon en hoop dat het nog lang zo blijft. Ik heb er daarom ook moeite mee om te beweren dat ik een bepaalde pijn op zoek door bijvoorbeeld een relatie aan te gaan. Iedereen gaat immers vroeger of later dood, dus dat is geen abnormale situatie.
Een kind verliezen daarentegen is veel heftiger en maakt dat je al veel sterker moet kunnen zijn en potentieel sterker uitkomt. Een garantie is het echter niet, met zo goed gaat iemand in een chronische depressie.
Als ik dan hoor van een situatie waarin iemand ziek wordt (US, dus geen sociaal systeem), de partner diegene daarom verlaat, diegene dan vanwege de ziekte de baan verliest, vervolgens met kinderen op straat komt te staan en dan de kinderen ter adoptie moet afgeven en zelf nergens terecht kan en fysiek kapot is dan kun je amper nog spreken van een situatie waar je sterker uit gaat komen.