Jong en onverklaarbare artrose, lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Jong en onverklaarbare artrose, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:42

:n Orthopeed is de dokter die zich bezig houdt met vaststellen van schade aan de gewrichten en plaatsing van protheses of herstellen en behandelen van breuken of behandelen van afwijkingen. :)
Fysiotherapeut = kinesist.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:55

Ook ik zou eerst mijn geld inzetten op goede fysio. Opereren kan altijd nog en moet je in mijn ogen zo lang mogelijk uitstellen (sprak de operatie assistent :D ). Met het juiste gebruik van spieren, niet alleen rond het gewricht maar juist ook het hele lichaam, kun je in sommige gevallen veel winst behalen. Dat ik nog orthopedie deed zag ik soms foto’s van gewrichten dat ik mij afvroeg hoe iemand nog kon lopen en soms zag je mensen met veel pijn en minimale afwijkingen.

Wat mij veel geholpen heeft bij mijn lijf is een fysio met een holistische aanpak die kijkt naar het hele bewegingsapparaat. Dus niet alleen de spieren rond de probleemgebieden behandelt hij, maar ook bijvoorbeeld mijn voeten en onderbenen. Daarnaast wordt heel veel gekeken naar de functionaliteit van het hele bewegingsapparaat.

Wel wil ik je heel veel sterkte wensen met het verwerken van deze uitslag. Het is echt niet grappig om dit zo jong te horen te krijgen. Ik hoop echt dat je weer redelijk pijnvrij aan de wandel kunt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:24

_Ekenna schreef:
Update: MRI gehad en gisteren ook weer bij de orthopeed geweest voor de uitslag. Het is gewoon k*t. :( Kraakbeen is erg dun en ongelijk, botten zijn ongelijk/niet glad.. En ik heb twee vreemde haken aan m’n bot zitten waardoor hij soms blijft hangen/haken in beweging. Nu krijg ik een brace, maar waarschijnlijk wordt de pijn op niet al te lange termijn fiks erger en dan heb ik twee keuzes.. Enkelprothese of vastzetten. Allebei vind ik niks. Ze zijn met enkelprothese nog lang niet zo ver als met knieën en heupen. En na een aantal nieuwe protheses kan hij zich niet meer hechten aan je bot.. dus wat dan? Dan heb ik niks.. vastzetten? Ik ben 25.. dan verlies ik bijna alle beweging in mn enkel.

Het is rot, maar ik had plm hetzelfde op mijn 23ste.
Kraakbeen regeneratie is mogelijk - ik loop op mijn 58ste als een kiviet.

Verder vind ik het een raar verhaal van deze orthopeed - hoezo wordt de pijn "straks erger"?
Hoezo zou opereren de enige mogelijkheid zijn....? (Wellicht is het het enige wat hij kan, maar dat is wat anders.)
En zo vreemd zijn die haken nu ook weer niet, al kunnen ze wel hinderen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:33

Mijn chirurg gaf ook de optien om injectied met gel in het gewricht te spuiten wanneer de pijn erger word, al is dit maar een tijdelijke oplossing. Kijk ook zeker naar een brace :j

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:39

Bij mij in de familie zit hallux falgus en ook ik heb dit. Gelukkig nog niet extreem, maar heb al 3 jaar af en aan last van die teen. Ben toen naar de dokter gegaan en die zij doodleuk dat ik binnen 3 jaar hier waarschijnlijk artrose in heb. (Ik was toen 18....). Vooral op wisselvallige dagen qua tempratuur, koude dagen of juist warme dagen heb ik er af en aan last van. Ik doe het het beste op 15 - 20 graden. Gelukkig heb ik er niet constant last van maar zijn het periodes. En moet ik opletten welke schoenen ik koop, want niet alles kan. Binnenkort weer nieuwe inleg zooltjes aan laten meten en dan ook maar eens vragen voor rontgen. Want die dokter zei toen dat de enigste optie operen was (dus teen vastzetten) en dat geloof ik niet zo en voel ik me nog veels te goed voor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:53

Ibbel schreef:
_Ekenna schreef:
Update: MRI gehad en gisteren ook weer bij de orthopeed geweest voor de uitslag. Het is gewoon k*t. :( Kraakbeen is erg dun en ongelijk, botten zijn ongelijk/niet glad.. En ik heb twee vreemde haken aan m’n bot zitten waardoor hij soms blijft hangen/haken in beweging. Nu krijg ik een brace, maar waarschijnlijk wordt de pijn op niet al te lange termijn fiks erger en dan heb ik twee keuzes.. Enkelprothese of vastzetten. Allebei vind ik niks. Ze zijn met enkelprothese nog lang niet zo ver als met knieën en heupen. En na een aantal nieuwe protheses kan hij zich niet meer hechten aan je bot.. dus wat dan? Dan heb ik niks.. vastzetten? Ik ben 25.. dan verlies ik bijna alle beweging in mn enkel.

Ik weet niet of ik het al eerder heb geschreven: neem eens contact op met óf orthopedie van het UMCU, waar ze in de jaren '90 met zeer goed resultaat gewrichtsdistracties hebben uitgevoerd (maar ik weet niet of ze dit nu nog doen) óf met orthopedie (Gino Kerkhoffs) in het AMC, die bij mijn weten interesse heeft in deze behandeling.

Distractie heeft het nog onverklaarde effect dat je kraakbeenregeneratie kunt krijgen.

(die 'vreemde haken' aan je botten zijn waarschijnlijk osteofyten, een 'normaal' verschijnsel bij artrose)

Ze doen daar wel meer fancy dingen bij de mobility clinic in Utrecht!
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... aal-Marina