Kind met autisme, ervaringen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Kind met autisme, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:24

Ik wou even een up date plaatsen.

Vrijdag 22 maart was d day en ging hij alleen slapen in zijn eigen bed. Ik had er niet al te veel vertrouwen in, was ook zelf superoververmoeid maar dit was ook 1 van de oorzaken dus het moest.
Maar de crisis bleef uit, het was eigenlijk enkel moeilijk om hem naar bed te brengen, niet om het alleen slapen en sich.
Hij heeft een speciaal lampje voor in bed, ik blijf in de gang aan zijn deur op een stoel zitten en ga weg als hij slaapt.
Hij slaapt dus al 10 dgn in zijn ved alleen *\o/*
Wel moet ik er s nachts soms is een keer er uit om hem gerust te stellen maar dat is zeker niet elke nacht. Gisteren moest ik hem zelfs wakker maken voor naar t school te gaan en vannacht heeft hij doorgeslapen.

Voor mijn geestelijke gezondheid zijn die paar uurtjes savonds voor mij zonder kinderen een hele verademing. Heb minder het gevoeldat ik helemazl opgeëist wordt.
Hebben het met een aftelkalender gedaan en elke avond dezelfde routine.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:48

Wat fijn zeg! Super dat hij je positief heeft verbaasd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:50

dromertje2 schreef:
Ik wou even een up date plaatsen.

Vrijdag 22 maart was d day en ging hij alleen slapen in zijn eigen bed. Ik had er niet al te veel vertrouwen in, was ook zelf superoververmoeid maar dit was ook 1 van de oorzaken dus het moest.
Maar de crisis bleef uit, het was eigenlijk enkel moeilijk om hem naar bed te brengen, niet om het alleen slapen en sich.
Hij heeft een speciaal lampje voor in bed, ik blijf in de gang aan zijn deur op een stoel zitten en ga weg als hij slaapt.
Hij slaapt dus al 10 dgn in zijn ved alleen *\o/*
Wel moet ik er s nachts soms is een keer er uit om hem gerust te stellen maar dat is zeker niet elke nacht. Gisteren moest ik hem zelfs wakker maken voor naar t school te gaan en vannacht heeft hij doorgeslapen.

Voor mijn geestelijke gezondheid zijn die paar uurtjes savonds voor mij zonder kinderen een hele verademing. Heb minder het gevoeldat ik helemazl opgeëist wordt.
Hebben het met een aftelkalender gedaan en elke avond dezelfde routine.

*\o/* topper ben je

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:34

Wat fijn!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:52

Superrr *\%/*

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:58

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Ik ben autistch en ik heb een taalspraakachterstand (gehad of heb het nog...)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:58

Wat fijn zeg!!! *\o/*

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:51

Wat super *\o/* *\o/*

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:59

Ik heb een vraag,
Ik denk dat onze zoon licht autistisch is. Het is nog niet onderzocht.
Waar en wanneer kunnen ze dit "testen" ik weet niet of testen het goede woord hiervoor is.
Onze zoon wordt in Juli 4. Hij heeft binnenkort een psychologisch onderzoek bij Kentalis. Taal/spraak achterstand.

Hebben jullie ervaringen met een drukvest?

Wat mij veel opvalt
* autootjes in een rij zetten, allemaal dezelfde kant op.
* andere weg van kinderdagverblijf naar huis, van slag. Als je het eerst uitlegt is het goed.
* natte mouw van de trui, het liefst een andere aan.
*liep veel op de tenen, is de laatste tijd niet meer opgevallen.

De twee zonen van mijn broer zijn licht autistisch en hoog begaafd.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:17

Mijn zoontje verdenken ze van ass en adhd, ikzelf ben gediagnoseerd met add en ass. Mijn vriend heeft adhd. Dus ja aangezien alles 50% kans heeft op erfelijkheid is de kans de redelijk dath ij het ook heeft,de oudste dan.

Hij keek heel lang mensen niet aan, maar er langs heen tot ongeveer 2,5 jaar.
Hij sprak zijn eerste worden ook rond die tijd pas. Hij ging pas echt praten met 3 jaar ongeveer.
Eigenlijk met alles heel laat in zijn ontwikkeling, hij heeft daarin een achterstand van 1,5 jaar ongeveer.
Verdomd lastig af en toe. Je moet er echt heel erg omdenken hoe en wat je doet. Hoe en wat je zegt. En dat alles 10000 keer herhalen. We zijn gewoon dik jaar bezig geweest om het geluidje brrrr (auto maakt dat geluid volgens logo) te zeggen. Hij zit nu op speciaal onderwijs en het gaat harstikke goed gelukkig. Ik vind nog steeds lastig om er mee om te gaan, want je moet echt engelen geduld hebben en meer.
Maar hij is ook altijd heel vrolijk, zorgzaam en lief. Creatief. Wil altijd helpen. Vind alles intresant.
Er heeft wat werk ingezeten, maar hij maakt nu contact en is aardig sociaal (niet op zijn eigen niveau maar is wat jonger). En praten gaat ook steeds beter.
Het kost wat moeite en heel veel tijd maar uiteindelijk komt het wel goed. Soms via andere wegen dan andere mensen nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:25

Haffie eerste stap is huisarts die verwijst je door.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:09

StalNollie schreef:
Haffie eerste stap is huisarts die verwijst je door.

Hij heeft binnenkort een psychologisch onderzoek bij kentalis (vanwege taal/spraak achterstand), zouden ze het daar ook kunnen onderzoeken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:17

'Veel op de tenen lopen' is op zich een bagatel en gaat vaak wel vanzelf over.

Wat het je wel vertelt: de motorisch/neurologische ontwikkeling heeft wat vertraging opgelopen.
Als mens hebben we een serie reflexen in onze voetzolen zitten en rond 10 maanden moeten die 'babyreflex' zo zijn 'uitgerijpt' dat je makkelijk op je zolen kunt lopen.

Als dit niet zo is, en vooral als een kind nog meer 'babyreflexen' heeft kan dat problemen geven, die klachten veroorzaken (en/of autisme 'versterken') bijvoorbeeld mbt het moro reflex: kind kan hypergevoelig zijn mbt zintuiglijke prikkels, als het tonische labyrint reflex nog actief is kan het kind zich slecht oriënteren, of moeilijk lichaamstaal lezen (wat in feite een taalachterstand is), etc.
Met een beetje hulp is dit op te lossen, zie www.inpp.nl

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 18:43

Even een up date:

We zijn weer bij af |(
Alles ging redelijk goed, tot de paasvakantie, routine helemaal weg, ging paar dagen naar buitenschoolse opvang( waar hij al geweest was vroeger) waar hij veel geweend heeft. Sindsdien slaapt hij weer bij ons, is hij heel claimerig naar mij toe en heel zelfbepalend.

Binnen 2 weken wordt ik geopereerd aan mijn enkel, 6 weken er niet op lopen dus ook beneden slapen, benieuwd wat dat gazt geven maar hou mijn hart vast...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:13

Wat rot voor je!! Kan je geen thuisbegeleiding krijgen? In NL kan je dat met een diagnose aanvragen via school of de psychiater (gaat hij naar speciaal onderwijs, in BE is dat type 9 dacht ik? In NL kan je dan ‘makkelijker’ begeleiding krijgen dan via het regulier onderwijs, misschien bij jullie ook?).

Veel sterkte!!! Wij hakken met hetzelfde bijltje, andere situaties natuurlijk maar ik snap hoeveel moeite het je kost en hoe lastig het is voor jou als ouder. Als je je ei kwijt wil via PB ben je altijd welkom!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 22:36

Ja, krijgen al thuisbegeleiding. Hij zou vanaf september naar een ambulant revalidatiecentrum kunnen waar hij zowel logo als psychosociale begeleiding krijgt 2 keer in de week en misschien nog een 3de keer in een klein groepje waar ze eigenlijk proberen in de praktijk te zetten wat hij in de individuele therapie hebben geleerd. Ik denk dat dat voor hem goed zou zijn maar hoe ik dat met mijn werk ga moeten regelen voor hem te brengen en te halen , dat weet ik niet.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:12

Ik heb geen ervaring als ouder, maar wel als werk. Mocht je vragen hebben dan staat mijn pb. voor je open. Ook als je even wil kletsen of even je frustratie kwijt wil.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:46

Ik werk inmiddels al 16 jaar met jonge kinderen tot 6 jaar met ASS en o.a ontwikkeling en taalspraak achterstand.
(vaak beginnen kinderen met ASS op de "normale" leeftijd met woordjes, maar stoppen daar van het een op andere moment mee)

Ook ik ben via pb bereikbaar voor vragen, als je dat wilt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:22

Ik werk al een aantal jaar met kinderen met autisme, zowel binnen scholen als daar buiten.

Ik kan je de boeken geef me de vijf aan raden en auticommunicatie van Colette de Bruin. Deze methodiek wordt ook veel ingezet op scholen..

Zorg ook voor rust voor jezelf, biedt structuur en grenzen, dit zorgt voor veiligheid bij het kind. Voor eventuele hulp is misschien aankloppen bij het CJG een optie?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:54

He dromertje wat naar allemaal..
Ik heb geen ervaring maar snap wel dat dit je uitput..

Nu dé routine terug is lukt het niet het weer op te pakken?