Shampoobars van shampoobars.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:59

Sprintje schreef:
Licor schreef:

De polderheks geeft ook workshops hierin.. dus hoe zeep/shampoo te maken.. geloof dat ze er binnenkort weer een gepland heeft

Ambachtelijk zeep maken klinkt mij niet als shampoobar maken. Deze workshops gaan denk ik om verzeping met loog zoals Aleppo zeep en dergelijk. Ook super leuk om te doen! Maar niet direct shampoo dus.

Ow ik dacht dat je dan ook shampoo zou gaan maken.. maar misschien heb ik me dan vergist.. ik weet wel dat ze zelf gemaakte shampoo verkoopt en ook een hele boel andere verzorgingsproducten.. dus misschien kun je tijdens zo'n workshop ook wel kiezen om shampoo te maken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:12

Sprintje schreef:
https://itsallinmyhands.com/2016/04/09/ ... d-shampoo/ hier een online verhaal over shampoobars.

Ik gebruik zelf dit recept:
    SLSA 22%
    SCI 32%
    Cocamidopropyl Betaine 20%
    Argan oil 5%
    Cocos oil 5%
    BTMS 50 10%
    Cetyle Alcohol 3,5%
    EO Figg 1,5%
    EO vanille 1%

Dat slsa is toch juist waar mensen vanaf willen? Zou agressief zijn? Zit in jouw recept veel van in. Of snap ik het niet?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:14

Ik heb een boek: "Ecologie op hoge hakken" dacht dat daar ook wel wat recepten in staan voor zeep en shampoo. Wil ze hier gerust delen. Zelf helaas nog niet kunnen uit proberen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:24

Goh, ik dacht echt dat haarzeep en een shampoobar hetzelfde waren ! Maar ik begrijp dat shampoobars dus nog allerlei chemische middelen bevatten ?!
Ik denk eigenlijk dat soms toch die termen wel door elkaar gebruikt worden. Bij zepeig.nl kan je shampoobars kopen op basis van zeep, dus een haarzeep.

Sprintje

Re: Shampoobars van shampoobars.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:16

Klopt dat de termen zeep en shampoo veel door elkaar worden gebruikt.

SLSA is vriendelijker dan het veel besproken SLS. Maar het is zeker waar dat dit recept vriendelijker kan!

Voor mijn haar werkt dit recept fijn. Zeepbars geven bij mij een laagje waardoor het haar met iedere wasbeurt vetter werd, maar voor anderen werkt dit wel super, en dan is dat vriendelijker dan de shampoobar die je kan kopen of ik zelf maak.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:22

Ik kom even kijken hier want ik ben dus heel tevreden over mijn shampoobar van Lush, maar moest er wel voor naar Antwerpen. Wil dat altijd graag vast gehad hebben voor ik het koop, een blok shampoo vond ik toch maar raar eerst :+ . Maar het werkt super!
Dus ik lees het topic even verder door want andere opties zijn altijd leuk natuurlijk

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:16

Ik heb veel dun haar wat snel vet wordt op mijn hoofdhuid met jeuk en roos als gevolg, maar gortdroog is aan de uiteinden.

Heb al veel geprobeerd. Maar niets helpt voldoende.

Ik probeer het om de dag te wassen met shampoo (wordt wel elke dag nat onder de douche) maar dag 2 vind ik echt afschuwelijk :x

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:23

Sprintje schreef:
Zeepbars geven bij mij een laagje waardoor het haar met iedere wasbeurt vetter werd, maar voor anderen werkt dit wel super, en dan is dat vriendelijker dan de shampoobar die je kan kopen of ik zelf maak.

Ja, dat herken ik helemaal. Ik denk dat het komt omdat je de zeepresten niet helemaal uit je haren gewassen krijgt dan. En misschien ook wel aan je type haar.
Daarom was ik ook om en om met een haarzeep en een normale ( SLS en andere troep vrije ) shampoo. En na de haarzeep een mengsel met azijn en water om uit te spoelen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:47

Milieu vriendelijk maar wel met palm olie? -O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:48

Maris schreef:
Sprintje schreef:
Zeepbars geven bij mij een laagje waardoor het haar met iedere wasbeurt vetter werd, maar voor anderen werkt dit wel super, en dan is dat vriendelijker dan de shampoobar die je kan kopen of ik zelf maak.

Ja, dat herken ik helemaal. Ik denk dat het komt omdat je de zeepresten niet helemaal uit je haren gewassen krijgt dan. En misschien ook wel aan je type haar.
Daarom was ik ook om en om met een haarzeep en een normale ( SLS en andere troep vrije ) shampoo. En na de haarzeep een mengsel met azijn en water om uit te spoelen.

Ik had dit ook met mijn lang haar, sinds ik mijn haar heb afgeknipt (+/- 35cm er af) vind ik dit al veel beter.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:48

Aprella schreef:

Waar staat dat er palmolie in zit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:50

CalipsoLover schreef:
Aprella schreef:

Waar staat dat er palmolie in zit?

Bij de ingrediënten -O-

Helaas. Maar met zelf maken kan je er denk ik ook wel andere olie voor gebruiken :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:51

Bij zepig.nl kan je volgens mij kiezen voor zepen zonder palmolie.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:51

Aha, zie het juist. Nee dan bestel ik ook liever elders.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:55

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:50

Ik gebruik een citroen shampoo bar van lush voor mijn snel vettige haar op hoofdhuid, die werkt echt geweldig.
Eventueel met conditioner in de puntjes is het top, al doe ik dat nu niet eens meer.

Ik volg hier ook eens zien wat de ervaringen zijn. :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:34

Ik zelf doe het ook vanwege milieuredenen.. en het zou dan gek zijn als ik het uit China ga halen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:08

Ook bij ali kun je zo te zien puur natuur kopen. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Maar voelt het wel zo als echte shampoo? Of is het toch minder gevuld zeg maar?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:11

ik merk dat ik met heel weinig 'bubbels' op mijn hand toch heel veel schuim in mijn haar krijg, dus dat vind ik heel fijn :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:22

Maris schreef:

Maar SLS is toch gewoon 'zeep'?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:40

SLS = Sodium Lauryl (Laureth) Sulfaat SLS is een vrij agressief reinigingsmiddel. KAN in zeep zitten, maar heel vaak niet in de handgemaakte zepen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:00

Ik heb mijn bar binnen, vanmorgen mee gewassen, mijn hoofdhuid jeukt gelijk al minder. Qua vettigheid merk ik nog niet veel verschil maar dat is niet zo gek. Ik kwam er wel al redelijk doorheen met de borstel zonder conditioner!

Hoe doen jullie eigenlijk de niet- was dagen? Wel nat maken met water?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:14

nope haren in een knot tijdens douchen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:25

corine1981 schreef:
Ik heb mijn bar binnen, vanmorgen mee gewassen, mijn hoofdhuid jeukt gelijk al minder. Qua vettigheid merk ik nog niet veel verschil maar dat is niet zo gek. Ik kwam er wel al redelijk doorheen met de borstel zonder conditioner!

Hoe doen jullie eigenlijk de niet- was dagen? Wel nat maken met water?

Ik spoel mijn haren altijd goed uit.. was ze niet zo vaak met shampoo eigenlijk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:32

Een vraag voor de mensen die 1 of 2 keer per week hun haren wassen. Rijden jullie niet zo vaak paard? Als ik heb gereden, en dus caphaar heb, moet ik echt mijn haren wassen. Dat ruikt dan niet zo fris (ook al is cap nog prima schoon) en ziet er ook vet uit. Dus was ik zeker 5 keer per week mijn haar.