Ervaring met slaaptraining baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:11

Emoe dat geldt dus ook voor jou dat als het bij jou kindje goed werkt dat niet voor een ander hoeft te werken. Kindje van ts slaapt overdag maar s’nachts niet goed zoals die van jou. Dan zal ik wel heel nuchter zijn maar dan zeg ik overdag eens proberen minder te slapen en s’nachts geen borstvoeding (=aandacht) meer geven maar een aai over de bol en een flesje water

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:14

En ik geloof niet in manipulerende kids van 1. Als ze vragen om geborgenheid en troost moet je ze dat gewoon geven :)[/quote]

Hier moet je wel mee oppassen, ook kinderen, hoe jong ook, leggen heel gemakkelijk de verbinding met huilen= aandacht=eten en hebben daar echt geen klok bij nodig. Natuurlijk moet je op de behoeftes van je kind inspelen maar ook de mijne kregen als laatste voeding een fles en sliepen daarna van 10 tot 6, alle drie. Natuurlijk zijn ze de eerste weken bezig een ritme op te bouwen maar de drie regels, rust reinheid regelmaat zijn niet voor niets een nog steeds actueel. Ts geeft aan dat haar kind boos word, nou en, dat mag maar wanneer je elke keer toegeeft , ook wanneer er niets aan de hand is dan houd je zelf ook een groot gedeelte van het nachtelijk gedrag in stand. Elk kind is verschillend maar dan vind ik het wel toevallig dat het bij ons wel werkte. Ik heb ze ook nooit laten door laten huilen maar ben vanaf een aantal maanden wel heel duidelijk geweest. En naast geborgenheid kun je een kind geen groter plezier doen dan duidelijkheid want ook dat betekend veiligheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:16

Wat is er mis met je kind aandacht geven als het daarom vraagt en dus ook nodig is?
Ik vind dat geen manipuleren. Als je kind je nodig heeft vind ik dat je er gewoon moet zijn. Ook ‘s nachts. Of zelfs júist ‘s nachts.
Hoe weet je dat er niets aan de hand is, en wat is niets? Ms voelt het kind zich alleen, bang in het donker, mist ie z’n mama, is dat dan niets?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:20

Aandacht geven kan ook zonder eten.
Dan merk je vanzelf of het om de aanwezigheid gaat of die aangewende hap. Toen wij consequent geen slokje gaven (behalve water) werd ze ook niet meer wakker. Ofwel, het ging niet om onze aanwezigheid maar om die aangewende slok.
Maar goed dat schijn je niet meer zo te mogen doen geloof ik.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:22

[***]
Onzin dat je avondvoeding dan niet nodig zou zijn en minder voedzaam. Dat het voor jou allemaal zo heeft gewerkt wil niet zeggen dat het waar is....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:23

Misschien is het handiger om hier alleen mogelijke tips te geven en de discussie achterwege te laten?

Alle moeders doen hun best en geen kind is hetzelfde! Laten we er geen strijd van maken wie het beste antwoord heeft, er zijn geen absolute waarheden bij kinderen.

@TS: volg je eigen gevoel. Jij kent jouw kind het beste. Weet dat je het sowieso goed doet en bedenk bij alles dat nog niet zo gaat als gehoopt: het is een fase!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:26

Sizzle schreef:
Aandacht geven kan ook zonder eten.
Dan merk je vanzelf of het om de aanwezigheid gaat of die aangewende hap. Toen wij consequent geen slokje gaven (behalve water) werd ze ook niet meer wakker. Ofwel, het ging niet om onze aanwezigheid maar om die aangewende slok.
Maar goed dat schijn je niet meer zo te mogen doen geloof ik.

Op deze leeftijd is het geven van nachtvoedingen (borstvoeding) helemaal niet vreemd. Wordt vanuit de WHO wordt aangeraden om borstvoeding in ieder geval tot 2 jaar te geven. Dus om nu al nachtvoedingen te ontnemen terwijl ze daar om vraagt, lijkt me niet heel goed.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:26

Natuurlijk gezien zijn nachtvoedingen heel normaal, helaas staan ontzettend veel mensen van de natuur af, hun baby's nog niet en daarom worden er van dat soort trainingen bedacht om de baby's in hun ouders ritme te laten draaien.

WowAmigo

Re: Ervaring met slaaptraining baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:37

Misschien kan je hier voor ook bij een orthopedagoog terecht, mijn nichtje ging niet alleen slapen (was al 8) en had als baby ook zulk slaapgedrag. Haar gedrag nu linkten ze aan het gedrag (van moeder en kind) als baby en is nu heel goed geholpen. Ik neem aan dat ze dus ook veel jongere kinderen hiermee begeleiden. Op het moment dat je er zelf zo aan onderdoor gaat kan je vast een doorverwijzing krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:59

Noppes, als het om een voeding gaat, ja dat hebben wij nooit ontnomen.
Als het kind alleen maar 3 druppels trekt is het geen voeding.
Dan heb je uiteraard de theorie dat het sabbelen aan de borst essentieel is en dat je daar maar onder moet lijden. Maar wij zagen dat niet zo. We gaven wel aandacht door een hand of vasthouden maar geen gesabbel. Binnen 2 weken werd ze niet meer wakker snachts.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 13:04

Dank voor alle reacties!
Ik ga niet op iedereen reageren, dus even in de algemeenheid.

Ik wil mijn dochter liever niet bij me in bed omdat dat de enige plek is die voor mezelf is. Ik ben de hele dag met haar in de weer en mn bed is dus de enige plek die van mij is. Daarnaast slapen we beide niet als ze bij mij ligt.

De eerste 3u zijn geen probleem voor haar. Ze gaat zonder mopperen naar bed en valt meteen of na even kletsen in slaap. Heb een muziekje die altijd aan gaat. Speelt een kwartiertje. Hoor ik haar na dat kwartier nog haal ik haar er uit, dan slaapt ze niet meer.
Vaak begint het na die 3u (dus laten we zeggen na 22.30)dan wordt ze om de 2a3 u wakker

Heb pap geprobeerd voor het slapen o.dat ik dacht dat de bv misschien niet meer voldoende body had, maar dat maakte geen enkel verschil.

We zijn bij de osteopaat geweest. Chiropractor nog niet. Misschien nog een idee.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:06

Ik sluit me aan bij Sizzle,
Mijn advies is om lekker borstvoeding te blijven geven maar 's avonds een flesje en als ze aandacht wil (en dus aan de borst wil) haar gewoon een flesje te geven.
3 slokjes is natuurlijk geen voeding en daarom klinkt het voor mij ook eerder als aangewend gedrag dan dat het gaat om de aandacht.

Gewoon consequent blijven dan leert ze het vanzelf af.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:10

zonnetje1903 schreef:
Dank voor alle reacties!

Ik wil mijn dochter liever niet bij me in bed omdat dat de enige plek is die voor mezelf is. Ik ben de hele dag met haar in de weer en mn bed is dus de enige plek die van mij is. Daarnaast slapen we beide niet als ze bij mij ligt.

De eerste 3u zijn geen probleem voor haar. Ze gaat zonder mopperen naar bed en valt meteen of na even kletsen in slaap. Heb een muziekje die altijd aan gaat. Speelt een kwartiertje. Hoor ik haar na dat kwartier nog haal ik haar er uit, dan slaapt ze niet meer.
Vaak begint het na die 3u (dus laten we zeggen na 22.30)dan wordt ze om de 2a3 u wakker

Heb pap geprobeerd voor het slapen o.dat ik dacht dat de bv misschien niet meer voldoende body had, maar dat maakte geen enkel verschil.

We zijn bij de osteopaat geweest. Chiropractor nog niet. Misschien nog een idee.

Om de 2-3 uur is totaal niet raar hoor voor die leeftijd. Zeker met borstvoeding niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:13

Het klinkt voor mij eigenlijk ook totaal niet raar dat ze ms die voeding nog gewoon nodig heeft. En ik gaf toen geen bv meer, maar kV.
Hij heeft tot ruim 1,5 nachtvoedingen gehad en van de een op andere dag hoefde hij geen drinken meer ‘s nachts, maar werd ie wel wakker 1x per nacht. En dan neem ik hem gewoon in mijn eigen bed en slapen we weer.
Maar ms zit het bij ons in de familie want zelf neem ik ook regelmatig nog een nachtvoeding :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:19

De borstvoedingsmaffia, die hadden we al een poos niet gehad :D Ik weet qua borstvoeding wel waarover ik praat, en niet alle vrouwen zijn hetzelfde. Dus wat voor de één wel gaat (s nachts geen voedingen) werkt voor de ander (en die groep is beduidend groter) bijzonder productieverminderend. Als ts de lastste voeding vervangt voor een fles èn geen nachtvoedingen meer geeft, dan mist ze vergeleken met nu zo'n 4 voedingen en ja, dan gaat het in 9 van de 10 gevallen heel hard qua afbouwen.

Niet dat dat een probleem hoeft te zijn. Als je je kindje een jaar bv geeft, is dat een heel mooie periode. Maar het kán betekenen dat je dreumes ipv gaat doorslapen, nog veel langer s nachts wakker is en dat je een strijd daarmee aangaat die je nog veel meer slaap kost.

Dat in het algemeen gezegd. TS geeft al aan dat samenslapen voor haar niet werkt, dat meeslapen overdag geen optie is en dat ze liever niet zelf ook vroeger naar bed gaat. Eerlijk: dan heb ik geen idee meer. Behalve inderdaad af en toe je kleintje uitbesteden zodat jij bij kunt tanken. Het gegeven dat het heel normaal babygedrag is helpt je wellicht bij de acceptatie. Veel kindjes drinken vaker (met name s nachts want dan hebben ze rust voor) als hun wereld groter wordt (meer ziekteverwekkers waar jouw immuunsysteem bij helpt én meer behoefte aan nabijheid na een hele dag ontdekken).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:27

Ik denk eerlijk gezegd ook wat Chubby zegt, dat er best veel in acceptatie zit. Bij mij was het wel zo. Waar ik eerder echt overstuur en gefrustreerd kon raken van het feit dat ik alweer wakker werd gemaakt ‘s nachts, heb ik op een gegeven moment er maar gewoon aan toegegeven dat dit nu eenmaal zo was, en dat het ooit vanzelf over gaat. En dat werkt een stuk beter. Als ik zelf rustig blijf, werkt dit door op het kind en die slaapt dan ook veel beter. Maar het maakt mij dan ook niet uit waar hij slaapt.

Wat het natuurlijk extra lastig maakt is dat je het allemaal in je eentje moet doen. Misschien kun je dan idd af en toe je kind uitbesteden zodat je zelf wat bij kan tanken.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:41

quera schreef:
zonnetje1903 schreef:
Dank voor alle reacties!

Om de 2-3 uur is totaal niet raar hoor voor die leeftijd. Zeker met borstvoeding niet

En toch vind ik na 1 jaar om de 2/3 uur echt heel veel. Het is geen pasgeboren baby.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:44

Ja mijn dochter komt ook nog regelmatig s nachts, maar 4x is echt slopend. Zeker als dat elke nacht aan gaat. Ik weet niet of je mogelijkheden hebt om haar af en toe eens een nachtje weg te brengen. Wie weet wat het jouw dochter brengt, en op die manier kun jij zelf ook eens bijtanken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:45

En toch is het zeer normaal voor die leeftijd. Alleen ouders zijn nu veel drukker vaak waardoor ze de nachten moeilijker trekken.

Onze oudste sliep tot 2 jaar niet door.

De jongste van 8 maanden heeft nu een aantal keer doorgeslapen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:02

quera schreef:
En toch is het zeer normaal voor die leeftijd. Alleen ouders zijn nu veel drukker vaak waardoor ze de nachten moeilijker trekken.

Onze oudste sliep tot 2 jaar niet door.

De jongste van 8 maanden heeft nu een aantal keer doorgeslapen.

Hier idem. Bv gehad tot 1.5 jaar oud. Hoeveel mensen wel niet zeiden.nu nog niet doorslapen etc

Het lijkt tegenwoordig wel een sport om ze zo vroeg mogelijk door te laten slapen. Hoe trots moedersdat wel niet roepen :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:06

Maar hebben ze de voeding nodig of hebben ze bevestiging nodig dat er iemand is?

Hier hebben de kinderen naast ons gelegen in een cosleeper en ik had dan snel in de gaten als ze wakker werden. Baby uit bed tegen je aan schuiven en slaapt zo een uur verder. Dan lijkt het mij geen honger maar behoefte aan warmte/willen weten dat er iemand is.

Ja ik had ook iedere keer meteen (borst) voeding kunnen geven en dat heb ik zeker de eerste maanden wel gedaan. Maar naarmate ze ouder worden kunnen ze echt wel langer dan 2 uur zonder bv ‘s nachts. Mijn productie is daarvan ook zeker niet achteruit gelopen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:06

Ik ga de reacties niet lezen want dan irriteer ik me teveel.

Maar wij hebben toen ons zoontje 15 maanden was Suzanne Willekes ingehuurd van de Sleepagency. Ons zoontje werd elke 2 uur wakker en wilde zelf doorslapen maar het lukte hem niet. Wij hadden alle boeken al gelezen maar het lukte ons ook niet om het hem zelf aan te leren.

Met behulp van the shuffle methode (super vriendelijk!!) hebben we hem uiteindelijk goed aan het slapen gekregen. Na 3 nachten sliep hij opeens door. Dat was ons doel niet eens hoor, maar elke 2 uur wakker worden was wel teveel.

Het kostte een duit, maar we zijn er nog altijd heel
Blij mee.

Slapen is een vaardigheid die niet elke kind automatisch onder de knie heeft. Ze moeten het echt leren. Het ene kind kan vroeg lopen, en laat zelf slapen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:08

MizzMontana schreef:
Maar hebben ze de voeding nodig of hebben ze bevestiging nodig dat er iemand is?

Hier hebben de kinderen naast ons gelegen in een cosleeper en ik had dan snel in de gaten als ze wakker werden. Baby uit bed tegen je aan schuiven en slaapt zo een uur verder. Dan lijkt het mij geen honger maar behoefte aan warmte/willen weten dat er iemand is.

Ja ik had ook iedere keer meteen (borst) voeding kunnen geven en dat heb ik zeker de eerste maanden wel gedaan. Maar naarmate ze ouder worden kunnen ze echt wel langer dan 2 uur zonder bv ‘s nachts. Mijn productie is daarvan ook zeker niet achteruit gelopen.

Dat verschilt per kind denk ik. Bij ons haalde hij s nachts echt in. Hij ar overdag niets aan bijvoeding dus tankte hij overdag bij.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:12

Een héle dikke virtuele knuffel.. :(:) !
Zulke nachten zijn superheftig en dan doe jij het ook nog eens alleen.

Ik hoop dat je gauw de manier vind die voor jou en je kleintje werkt.

edit: mensen, zullen we proberen het bij adviezen te houden ipv het discussiëren wat TS moet doen? Ze heeft het al lastig genoeg. En voor iedereen is er weer een andere weg.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 04-03-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:21

Geen tips en adviezen, alleen maar een hele dikke knuffel en virtueel de hand schudden :(:)

Hier een peuter van bijna 3 en een baby van 7 maanden die momenteel beide spoken 's nachts.
De jongste drinkt standaard nog 2-3 flessen per nacht maar spookt nu dus daarnaast ook.

Het is zo ontzettend zwaar dat slaaptekort.
:(:)