Kies trekken, of wortelkanaal behandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:07

upendo schreef:
Ik zou het er even goed over hebben met de tandarts, maar als je helemaal klaar bent met je endo zit er hard gezegd geen gevoel meer in die kies (want er zit geen zenuw meer), dus dan heb je ook meteen geen pijn meer. :)

Dat je na een endo geen pijn meer hebt is niet zo. De kies kan tot 6 maanden erna nog wat klachten geven.

Zit er een hele hevtige ontstekig aan de wortelpunt kan alleen een endo zelfs niet de oplossing zijn. Dan wordt daarna wel eens een apex uit gevoerd, verwijdering van de wortelpunt.

Maar als is ts zo hoor en ze doet het nu zonder pijnstilling en ligt niet al bij de tandarts op de stoep zou ik uitgaan van een endo en hierna gauw geen klachten meer en de kies zeker behouden.

Alle optie's die hierna komen om het gat optevullen mocht je dit willen zijn vele malen duurder.

SecretLIN

Re: Kies trekken, of wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:45

ben niet bang voor de napijn met andere kies week met beste ontsteking gelopen wang was mega dik (eigen schuld moest eigenlijk terug weer open laten maken) net de assistente gesproken dat ik er tovh tegen op zie omdat gaatjes boren al enorm pijn doet hoe de tandarts ook bij verdoofd en bij de spoeddienst tandarts heb ik niks gevoeld en daar zat zelfs een beste ontsteking in (ze zei wel kan zijn dat de verdoving minder werkt hierdoor) ik zou echt graag overstappen maar ze willen me niet opnemen omdat ik dr in de spoed geweest ben.

14 feb heeft mijn tandarts pas plek.. fijn zolang met kiespijn. 20 feb wil de spoeddienst tandarts mn andere kies/wortelkanaal behandeling afmaken.. ga dan toch nog vragen over het overstappen. assistent van mijn tandarts zegt je moet doen waar jij je goed bij voelt.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:48

Hetzelfde gehad, mega pijn de hele kerst, net na nieuwjaar wkbh, helaas na 4 dagen weer pijn. Toen antibiotica en wortels nog beter verwijderd. Na een week de definitieve vulling erin en geen centje pijn meer gehad.
Het kost wat, het is niet leuk maar zou op deze leeftijd (40) echt nog geen kies willen missen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:57

marije ik ben nog wat jonger, wil liever ook niks missen hoor, ga voor de wkb.. hoop alleen liever bij de andere tandarts.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:04

SecretLIN schreef:
iedereen hier zegt ook trekken zie je toch niet en gelijk van de pijn af.. vind het een lastige ook omdat ik bang ben dat het wel heel pijn gaat doen.. denk ik trekken en weg mja denk dat je het wel ziet

Zeker weten dat je het niet ziet? Wanneer dat wel zo is heb je dan namelijk wel een gat. En dat is zonde.

Ik zou voor een wortelkanaal gaan. Hoe zit je tandartsverzekering?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:10

helaas niet zo geweldig dit ga ik volgend jaar ook drastisch veranderen. het mag op afbetaling dus dat vind ik zeker de moeite.
mis liever geen kiezen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:31

Ik heb nergens gezegd dat ik mondhygiënist ben, dat staat in mijn profiel gedateerd uit 2016.. Deze informatie is dus niet langer correct.

Zeg ook niet dat er een kroon op moet. De kans is wel degelijk aanwezig. Het is alleen slecht dat een hoop tandarts zijn of haar patiënt niet volledig informeren met informatie die ik heb genoemd en mvdbijl nog eens bevestigd.

Gezien ts deze rekening niet in een keer kan betalen zou het mooi zuur zijn de kies wel afbreekt binnen een half jaar. Dan zit ts met een afbetalings regeling of een die net voldaan is en is er misschien geen geld voor een kroon.

Het is gewoon de taak van de tandarts richting zijn of haar patiënt om deze zo uitgebreid mogelijk te informeren. Ik heb een hoop ellende zien voortkomen uit zulke dingen en dat is gewoon niet nodig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:37

wendeley jij denkt dus kies trekken beter?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:43

Ik heb dit laten trekken. Al was het bij mij iets anders.
Bij mij was de kies te grazen genomen door een wortelpuntontsteking. Dit hebben ze behandeld en gevuld met een tijdelijke vulling. Een endodontoloog moest het verder afmaken, dit was juni 2018. in oktober 2018 kon ik daar terecht. 1 week voor behandeling is er een flinke ontsteking onder de kies gekomen. Toen is besloten om de kies met spoed te laten verwijderen door een kaakchirurg. Ik kon direct door.
Ik denk niet dat ik ooit zoveel pijn heb gehad.

Het betrof bij mij de rechteronderkaak, de achterste kies. Die zie je dus niet.
Deze ingreep kostte mij mijn volledige eigen risico, plus de pijnmedicatie. (de ontsteking was overgegaan op het kaakbot, dus dat schoonmaken kwam er ook bij).
Die, even uit het hoofd, 400 euro waren het meer dan waard om die klerelijer eruit te halen.
2 weken later zat ik namelijk al in het vliegtuig naar Suriname. Alle artsen en tandartsen waren blij dat ze ingegrepen hebben voor SU.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:44

SecretLIN schreef:
wendeley jij denkt dus kies trekken beter?

Absoluut niet, mijn advies is zeker behouden. Je bent nog jong, hij kan er altijd nog uit.
Je moet je er alleen van bewust zijn dat er meer achterweg kan komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:47

wendely schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik mondhygiënist ben, dat staat in mijn profiel gedateerd uit 2016.. Deze informatie is dus niet langer correct.

Zeg ook niet dat er een kroon op moet. De kans is wel degelijk aanwezig. Het is alleen slecht dat een hoop tandarts zijn of haar patiënt niet volledig informeren met informatie die ik heb genoemd en mvdbijl nog eens bevestigd.

Gezien ts deze rekening niet in een keer kan betalen zou het mooi zuur zijn de kies wel afbreekt binnen een half jaar. Dan zit ts met een afbetalings regeling of een die net voldaan is en is er misschien geen geld voor een kroon.

Het is gewoon de taak van de tandarts richting zijn of haar patiënt om deze zo uitgebreid mogelijk te informeren. Ik heb een hoop ellende zien voortkomen uit zulke dingen en dat is gewoon niet nodig.

Het kan altijd mis gaan. Maar gaat meestal wel goed.
Als iedere arts alle drama moet uitleggen die er mis kán gaan en je dat voor waar gaat aannemen, kun je beter niets doen (lees maar eens een bijsluiter van een medicijn... je zou accuut niets meer nemen. :) ) En een afgebroken kies kan ook nog wel eens worden gerepareerd zonder kroon, weet ik uit ervaring.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:57

Ts, als jouw tandarts pas op 16 februari ruimte heeft voor een pijnklacht zou ik gaan zoeken naar een andere tandarts. Heb je duidelijk aangegeven dat je er pijn aan hebt?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:00

upendo schreef:
Ts, als jouw tandarts pas op 16 februari ruimte heeft voor een pijnklacht zou ik gaan zoeken naar een andere tandarts. Heb je duidelijk aangegeven dat je er pijn aan hebt?

ja, alleen gister toen ik er was was de pijn niet heel heftig wel zeurpijn maar geen bonkende pijn hij zei de zenuw is nu aan het afsterven en dat ik de ergste pijn al heb gehad..
Laatst bijgewerkt door SecretLIN op 06-02-19 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:02

SecretLIN schreef:
upendo schreef:

ja, alleen gister toen ik er was was de pijn niet heel heftig wel zeurpijn maar geen bonkende pijn jij zei de zenuw is nu aan het afsterven en dat ik de ergste pijn al heb gehad..

Dat mag geen reden zijn om je nog 10 dagen met pijn te laten zitten. Als je er last van blijft houden, kom voor jezelf op hoor. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:04

Heb je de documentaire 'Root cause' al eens gezien op Netflix?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:07

er is eerder geen plek de behandeling duurt een uur.. kan de andere tandarts nog es mailen maar denk dat ze zo langzamerhand flauw van mn gezeur worden.. bang dat ik dan helemaal niet meer welkom ben

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:07

Matheno schreef:

nee.. heb ook geen Netflix :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:10

upendo schreef:
Dat mag geen reden zijn om je nog 10 dagen met pijn te laten zitten. Als je er last van blijft houden, kom voor jezelf op hoor. :)

Dit. Mijn tandarts is voor behandelingen (preventief) ook ver vooruit plannen. Maar toen ik vorige week kiespijn had kon ik in de praktijk wel direct dezelfde dag nog terecht.

Niet welkom is zijn probleem. Dan een andere tandarts. Spoed is spoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:14

Froukje schreef:
Je zit toch niet dagelijks met je vinger in je mondhoek om het anderen te laten zien?

Ik kan zo breed lachen als ik wil maar niemand die het ziet hoor :n Sterker nog, als ik het mensen niet vertel weten ze het niet omdat je het niet ziet.

Waar je nu aan refereert is alleen het cosmetische verhaal. Misschien je eens verdiepen in de feitelijke functie van je tanden en kiezen ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:31

winged was met kerst 3 dagen helse pijn toen maar spoeddienst gebeld was de 27e mijn eigen tandarts was er pas 7 januari weer nou dat hield ik niet vol zat een beste ontsteking kwam heel veel pus en troep uit. wat een fijn moment die verdovingspuit toen.. vind de naalden etc ook totaal niet erg hoor

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:40

SecretLIN schreef:
Matheno schreef:

nee.. heb ook geen Netflix :')

Jammer, dat is een hele interessante documentaire over wortelkanaalbehandelingen en de gevaren ervan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:45

Matheno schreef:
Matheno schreef:

Jammer, dat is een hele interessante documentaire over wortelkanaalbehandelingen en de gevaren ervan.

Een ontsteking laten zitten is gevaarlijker.
Zoals mijn tandarts zei: "Vroeger (en dat is nog niet eens zo heel lang geleden) gingen mensen daar dood aan".
En ook bij hartproblemen kan een niet behandelde ontsteking nare bijeffecten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:52

Jouw redenatie klopt. Maar ook een tandarts mag en zal indien nodig AB voorschrijven. Een jutterende ontsteking die je niet meer voelt als zodanig kan je wel herkennen aan oa oorpijn. Alleen op het internet staan naast gewone zaken ook excessen. De gewone zaken worden voor het gemak overgeslagen en alleen de excessen worden bekeken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:05

Ik denk dat je er niet over heen mag stappen dat een ''gewone zaak'' binnen een krappe 24 uur kan omslaan naar een exces.
Dit ook in de mond. Dat het nu rustig voelt/is betekend niet dat dit het morgen ook is.

Ik ben gezond, heb een goede mondhygiëne, maar ook bij mij ging dit goed fout.
Ondanks dat er wel foto's gemaakt zijn en de ontsteking ''weg'' was.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:07

hoop dat ik volhou tot 14e