Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Matheno schreef:Galaika schreef:Ik ben 13 en in augustus heb ik de diagnose autisme en angststoornis gehad. Is gesteld door een psychiater en ondertussen neem ik ook medicatie. Man, wat zou ik het graag faken om er maar vanaf te zijn. Het is zo zwaar voor mij en mijn gezin. Er rust echt wel een taboe op, zeker bij mijn leeftijdsgenoten.
Trek het je niet persoonlijk aan.
Ik begreep de opmerking wel.
Bijvoorbeeld net als bij 'prikkelbare darmsyndroom'. Hartstikke erg als je het hebt; maar er zijn ook zó veel mensen die onbeperkt slecht voedsel nuttigen, veel alcohol drinken, niet genoeg bewegen, vervolgens maag en/of darmklachten krijgen en dan gaan roepen: "Ik heb ook prikkelbare darmsyndroom!".
Juist door die mensen worden de 'echte' gevallen soms niet (meer) serieus genomen.
Idem bij bijvoorbeeld depressie. Iedereen heeft weleens een slechte dag, maar soms wordt er dan meteen geroepen: "Ik ben depressief!".
kistaah schreef:Toch vind ik ook dat het nogal aan jou zelf is of je meegaat met de stroom en akkoord gaat met alles wat ‘moet.’ Vaak angst; ja maar als ik dat niet doe...Tja, dan wat?
Mensen hebben tav niet “meedoen” irreële angsten vind ik. Hand in eigen boezem steken en eigen keuzes durven maken, ongeacht alles, scheelt een hoop klachten.
Cerilene_ schreef:Ik denk dat er vroeger ook gewoon veel minder aandacht voor was en Geen 'stempeltjes'.
Mijn oma is eind jaren 60 al opgenomen in het klooster, al haar kinderen (waaronder dus mijn moeder) ook maanden intern bij de nonnen omdat mijn oma het niet meer aan kon. En ze waren niet de enigen daar.
Matheno schreef:Het valt me op dat de laatste tijd depressies, angststoornissen (paniekaanvallen, hyperventilatie etc.) ineens veel meer voorkomen. Zou het zijn omdat de taboe hierop steeds minder wordt, of zou ons voedsel, de continue straling van de electronica of de constante druk van sociale media hier de oorzaak van zijn?
Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren.
verootjoo schreef:Ik denk wel dat de druk in deze maatschappij erg hoog ligt. Niet alleen door sociale media maar ook omdat je tegenwoordig zoveel moet.
Je moet eigenlijk wel studeren wil je een goede baan krijgen later. Daarvoor moet geld geleend worden en om dit niet de spuigaten uit te laten lopen moet er ook veel gewerkt worden, terwijl de studie al een fulltime belasting is.
Als je eenmaal aan het werk bent en je hebt een gezin moet je vaak wel tweeverdieners zijn om goed rond te kunnen komen. Daarnaast komt nog het huishouden, de zorg voor de kinderen.
Daarnaast wil je ook nog een soort van sociaal leven hebben, zit je vaak nog bij een vereniging waar ook vrijwilligerswerk verwacht wordt. Wil je echtgenoot nog aandacht. Ren je van hot naar her om de kids overal op tijd af te leveren (school, sport, speelafspraken etc) Zitten je kids eindelijk op school en denk je dat je veel tijd gaat hebben, moet je continu hulpouder wezen op school.
Ik vind het pittig om alle ballen in de lucht te houden en ik kan me voorstellen dat hier daardoor tegenwoordig vaker zulk soort klachten ontstaan.
Ik zeg niet dat het vroeger allemaal makkelijk en geweldig was, want bv het huishouden is de afgelopen decennia wel veel makkelijker geworden, waardoor je ook meer tijd hebt om te werken en andere dingen doen. Maar ik vind wel dat het verwachtingspatroon erg hoog ligt.
SparklingApp schreef:Iemand wel eens gehoord van de verhoogde trillingsfrequentie van onze aarde als mogelijke oorzaak?
https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... bbeld.html
Lynnepinny schreef:SparklingApp schreef:Iemand wel eens gehoord van de verhoogde trillingsfrequentie van onze aarde als mogelijke oorzaak?
https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... bbeld.html
Hmm ja ik ben soms best een zweverig persoon, maar dat vind ik dus een beetje te zweverig, sorry.![]()
Het feit dat alle gegevens over angststoornissen samen kunnen komen tegenwoordig is een gevolg van de sterke ontwikkelingen in technologie en communicatie. Hetzelfde geldt een beetje voor het fenomeen dat veel mensen denken dat we in een soort dieptepunt van menselijk welzijn zitten, terwijl dit gemiddeld gezien nog nooit zo goed is geweest (vroeger wisten we gewoon minder over hoe het er elders aan toe ging).
Daarnaast, als die resonantie het gevolg zou zijn, zou dan niet bijna iedereen daar last van moeten hebben? Ik merk dat echt dat de enige rede dat ik stress heb is omdat mijn studie veeleisend is en ik gewoon teveel wil doen, maar verder ben ik gelukkig en slaap ik prima.
Wij mensen zijn gewoon niet gemaakt voor de drukte van het dagelijkse leven in het westen. Als je vergelijkt met eeuwen geleden wat toen de 'norm' was vergeleken met nu dan is dat verschil buitengewoon dramatisch. Dat de technologie en complexiteit van het dagelijks leven snel vordert betekent niet dat wij hier mentaal net zo snel in mee kunnen bewegen
AlwaysH schreef:Lynnepinny schreef:Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar je hoort ook steeds vaker dat werknemers een burn-out krijgen en hierdoor helemaal de draad in het vaste, dagelijkse leven kwijt raken.
Elisa2 schreef:Mee eens, en als toevoeging..wat denk je van de slechte voeding van tegenwoordig? lichaam en geest zijn ook een geheel.
Elisa2 schreef:Mee eens, en als toevoeging..wat denk je van de slechte voeding van tegenwoordig? lichaam en geest zijn ook een geheel.
Al de snelle suikers die de glucosespiegel opjaagt waar de adrenaline niveau's stijgen en dus ook de cortisol. Voorbewerkt eten uit pakjes en zakjes..veel mensen lopen met tekorten aan vitaminen en mineralen. Veel beeldschermlicht..telefoons, computers, tv..weinig natuur, rust en stilte. Veel prikkels en inderdaad daarnaast veel maatschappelijke druk bij een 24 uurs economie.
Ik denk dat veel mensen ook niet goed in contact meer staan met hun lichaam en gevoel (logisch dat word ons ook niet geleerd in deze maatschappij) waardoor ze maar door rennen en vliegen. Subtiele signalen missen van hun lichaam etc. totdat het een keertje Boem Ho is.
verootjoo schreef:Elisa2 schreef:Mee eens, en als toevoeging..wat denk je van de slechte voeding van tegenwoordig? lichaam en geest zijn ook een geheel.
Al de snelle suikers die de glucosespiegel opjaagt waar de adrenaline niveau's stijgen en dus ook de cortisol. Voorbewerkt eten uit pakjes en zakjes..veel mensen lopen met tekorten aan vitaminen en mineralen. Veel beeldschermlicht..telefoons, computers, tv..weinig natuur, rust en stilte. Veel prikkels en inderdaad daarnaast veel maatschappelijke druk bij een 24 uurs economie.
Ik denk dat veel mensen ook niet goed in contact meer staan met hun lichaam en gevoel (logisch dat word ons ook niet geleerd in deze maatschappij) waardoor ze maar door rennen en vliegen. Subtiele signalen missen van hun lichaam etc. totdat het een keertje Boem Ho is.
Ik heb juist het idee dat de voeding van tegenwoordig steeds beter wordt. En ook meer bewustzijn op het belang van goede voeding.
Vroeger had je limonadesiropen en snoep dat stijf stond van de kleur- en smaakstoffen en de suikers. Die giftige kleuren limo en snoep zie je nu steeds minder. Overal gaat steeds minder kleur-/smaakstoffen in en steeds minder suiker.
Vroeger stopte men overal suiker bij, of enorm veel zout. Dat wordt ook minder. Lustte je je groenten niet, kreeg je er een schep suiker over en elk kind at de groente. Thee werd standaard aangeboden met suiker.
verootjoo schreef:Met ‘toen’ heb ik het over de jaren ‘60/‘70/‘80. En de pakjes en zakjes kwamen toen enorm in opkomst met allerlei ellende erin. Tegenwoordig zijn de pakjes een heel stuk minder slecht dan toen.
Maar ik kreeg idd ook nauwelijks snoep thuis. Maar als ik bij mijn oma was, kreeg je overal suiker bij. Ik hoefde nooit suiker in de thee maar zij vond dat niet te drinken dus kreeg ik ook gewoon suiker in mijn theeWant zo dronk je je thee nu eenmaal.