Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:07

Ik heb ook last van paniek aanvallen.

Als puber is het begonnen.
Ik viel regelmatig flauw in warme drukke omgevingen. Ik ben daar toen eigenlijk goed overheen gegroeid. Van mijn 18de tot mijn 30stw eigenlijk geen tot weinig last van gehad.

Tot mijn auto ongeluk.
Het is nu erger terug dan in mijn puberteit.
Bij mij is het dus een traumatische gebeurtenis met in combinatie denk ik ook wel gevoeligheid ervoor.

Het erge is dat je in een visueel cirkeltje komt.
In het begin na mijn ongeluk was ik niet bang.
Het werd beetje bij beetje erger!

Op een gegeven moment werd ik bang om met sneeuw te rijden, daarna werd ik bang op met regen in het donker op de snelweg te rijden.
Ik kreeg dan een paniek aanval.

Daarna kreeg ik ook een paniek aanval overdag met regen op de snelweg...

Ik besef heel goed dat ik dat zelf doe. Ik wordt bang, ga anders ademhalen waardoor ik ga hyperventileren.

Ik probeer dat tegenwoordig om te buigen.
Ik voel het aankomen en ga nu letten op mijn ademhaling.

Tegenwoordig rij ik zelfs weer in het donker in de regen op de snelweg.

Wel merk ik dat ik goed kan praten over mijn angst. Maar niet over mijn ongeluk. Zo gauw ik daar over praat ga ik hyperventileren.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:07

Matheno schreef:
Galaika schreef:
Ik ben 13 en in augustus heb ik de diagnose autisme en angststoornis gehad. Is gesteld door een psychiater en ondertussen neem ik ook medicatie. Man, wat zou ik het graag faken om er maar vanaf te zijn. Het is zo zwaar voor mij en mijn gezin. Er rust echt wel een taboe op, zeker bij mijn leeftijdsgenoten.

Trek het je niet persoonlijk aan.

Ik begreep de opmerking wel.
Bijvoorbeeld net als bij 'prikkelbare darmsyndroom'. Hartstikke erg als je het hebt; maar er zijn ook zó veel mensen die onbeperkt slecht voedsel nuttigen, veel alcohol drinken, niet genoeg bewegen, vervolgens maag en/of darmklachten krijgen en dan gaan roepen: "Ik heb ook prikkelbare darmsyndroom!".

Juist door die mensen worden de 'echte' gevallen soms niet (meer) serieus genomen.
Idem bij bijvoorbeeld depressie. Iedereen heeft weleens een slechte dag, maar soms wordt er dan meteen geroepen: "Ik ben depressief!".

Depressie is ook een ziekte van hersenen. Vaak ontbreekt er een stof/stofjes. Dus niet iets waar je voor kiest. Wel kan iemand daar eerder last van krijgen bij stress, en de gevoeligheid hiervoor is vaak erfelijk bepaald of kan ook deels te maken hebben met iemand zijn persoonlijkheid. Maar het is dus niet een keuze. Maar ik hoor inderdaad ook wel eens iemand zeggen: 'Ooo ik ben depressief aan het worden' terwijl die persoon gewoon een paar dagen wat minder voelt. Ben het met je eens dat daar nog wel een groot verschil tussen zit.

Maar dan even mijn mening in het algemeen. Ik denk dat het voor een deel wel meer voorkomt. Maar dat dat dus komt doordat de stress waar mensen onder staan tegenwoordig veel groter is. En stress triggert dit soort problemen.
Pak en beet 50 jaar geleden. Zat moeder de vrouw thuis en zorgde voor het huishouden en de kinderen en vaders werkte een baantje van 8 tot 5 en kon daarna aanschuiven voor het eten. Kinderen deden hooguit 1 activiteit en dat was het. Ik wil niet zeggen dat men toen perse minder druk had dan nu. Maar het was wel overzichtelijker en de 'gebieden' waar ze verantwoordelijk voor waren, waren te overzien. Tegenwoordig werken beiden ouders, zorgen beiden voor de kinderen, zorgen beiden voor het huishouden etc (wel of niet gescheiden van elkaar). Ze moeten ieders dus meer ballen tegelijk omhoog houden en zijn voor meer gebieden verantwoordelijk. Daarnaast hebben ze banen maar is men niet volledig 'vrij' als ze thuis zijn. Want ze lezen toch nog even de werkmail of krijgen toch nog dat telefoontje of moeten toch nog even wat uitzoeken etc. Vergeet niet wat dat met een mens doet. Je kunt wel zeggen het is maar één telefoontje maar je hele gedachte hebben stress en zijn daardoor constant met het werk bezig. Zowel binnen als buiten werktijd. Kinderen moeten tegenwoordig ook maar van alles doen. En wat ze doen moeten ze goed doen. En daarnaast ervaren we allemaal (bewust en onbewust) druk vanuit de sociale media. Want ja daar lijkt iedereen het allemaal maar wel gewoon te kunnen. Kan iemand zonder zorgen en stress moeder en werkende zijn. Kan iemand daarnaast ook nog eens er tiptop uit zien, dagelijks sporten en het huis schoon hebben. Onbewust ga je denken dat het zo hoort. Terwijl als je praat met vrienden, pik je misschien op dat zij het ook wel eens moeilijk vinden om alle ballen omhoog te houden. En dat is normaal. Maar vroeger hadden we alleen die kader, onze eigen sociale kring om ons heen. Nu hebben wel de hele wereld in de telefoon en iedereen probeert perfect te zijn., waardoor onze verwachtingen/eisen van onszelf te hoog worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:24

kistaah schreef:
Toch vind ik ook dat het nogal aan jou zelf is of je meegaat met de stroom en akkoord gaat met alles wat ‘moet.’ Vaak angst; ja maar als ik dat niet doe...Tja, dan wat?
Mensen hebben tav niet “meedoen” irreële angsten vind ik. Hand in eigen boezem steken en eigen keuzes durven maken, ongeacht alles, scheelt een hoop klachten.

Hoe bedoel je dit nu precies...?
Vlak boven dit citaat stond een (voor mij herkenbaar) bericht van een bokker die geen nieuws meer kijkt, omdat het zo binnenkomt.
(Ik kijk weinig teevee, en ooit kocht ik een klein vierkant zwart-wit teevee-tje, zodat ik wel het journaal kon zien, maar dat het niet zo binnenkwam.)

Meedoen kan van alles zijn, maar ik vind het voor mijzelf geen optie om geen nieuws en krant te volgen.
Dat is een keuze, maar tegen de tijd dat iemand dit 'niet meer kan' zijn er naar mijn idee maatregelen aan de orde.
(Ik vind niet dat een eventuele vlieger 'sluit je compleet af, dan zijn er ook geen klachten' opgaat, laat staan dat het zou gelden als je verantwoordelijkheid nemen.)

;) ...en "irreële angsten" is in mijn taalgevoel een tautologie.
Angst komt per definitie van buiten je logische verstand. (Cognitieve gedragstherapie werkt dus uitsterst beperkt, nl inventariseren en de schade wat beperken - technieken zoals emdr werken in op de 'plek' waar de angst wel vandaan komt.)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:56

Cerilene_ schreef:
Ik denk dat er vroeger ook gewoon veel minder aandacht voor was en Geen 'stempeltjes'.
Mijn oma is eind jaren 60 al opgenomen in het klooster, al haar kinderen (waaronder dus mijn moeder) ook maanden intern bij de nonnen omdat mijn oma het niet meer aan kon. En ze waren niet de enigen daar.

Dat is wel waar. Mijn oma van vaders kant heeft ooit zelfmoord geprobeerd te plegen voordat zij mijn opa ontmoeten. Dat werd altijd afgedaan als een ongeluk. Haar redder was goed bevriend met mijn opa en oma van mijn moeders kant. Zo is het later (toen mijn ouders gingen trouwen) boven water gekomen dat het een zelfmoordpoging was. Anders had niemand dat in onze familie geweten. Zij is eigenlijk altijd wel depressief geweest maar ook dat werd niet erkend of gezien. Het lag allemaal aan het feit dat ze slechte knieën had. Ja dat verklaart een stukje op de stoel blijven zitten de hele dag en niet buitenhuis komen maar niet de rest. Ze was gewoon wie ze was en er werd geen stempel depressief op gedrukt. Een label die ze in deze tijd wel zou hebben gekregen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:03

Ik kwam dit op YouTube tegen en moest gelijk aan dit topic denken.

https://www.youtube.com/channel/UC6OQZg ... FqSmkcmN_Q

Vroeger waren er ook psychische problemen. Meer of minder, weet ik niet. Ik denk wel dat er minder over gesproken werd. Je was al gauw 'gek' al je psychisch iets mankeerde, denk ik.

Burn-out komt wel steeds vaker voor, ben ik bang. Er wordt zoveel meer van je verwacht, zoveel prikkels op een dag. Studie, studentenvereniging, carrière maken, sporten, andere verplichtingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:04

Matheno schreef:
Het valt me op dat de laatste tijd depressies, angststoornissen (paniekaanvallen, hyperventilatie etc.) ineens veel meer voorkomen. Zou het zijn omdat de taboe hierop steeds minder wordt, of zou ons voedsel, de continue straling van de electronica of de constante druk van sociale media hier de oorzaak van zijn?

Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren.

Ik vind vooral die 'constante druk' (of het nu van social media is, of de samenleving in het algemeen) een interessante factor hierin. Ik heb zelf ook wel eens het gevoel dat we als mensen drukker zijn dan ooit, het leven heel gecompliceerd is en dat het logisch is dat mensen daar last van hebben.

Tegelijkertijd ervoeren mensen dat vroeger volgens mij niet anders. Neem bijvoorbeeld dit citaat van Laura Ingalls Wilder, van bijna 100 jaar geleden:

"We are so overwhelmed with things these days that our lives are all, more or less, cluttered. I believe it is this, rather than a shortness of time, that gives us that feeling of hurry and almost of helplessness. Everyone is hurrying and usually just a little late. Notice the faces of the people who rush past on the streets or on our country roads! They nearly all have a strained, harassed look and anyone you meet will tell you there is no time for anything anymore"

Dat werpt de vraag of; is dit echt iets van nu? Of ervaart elke generatie dit gevoel?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:43

Blijheid, ik denk dat elke generatie dit gevoel heeft. 2 Generaties geleden werkte alleen de man, maar die had dus wel automatisch de financiele zorg over een gezin waar meer kinderen geboren werden. Kindersterfte was ooit veel hoger dan nu, sowieso zijn we heel wat opgeschoten qua hygiene en gezondheidszorg. Vroeger ging je gewoon dood als er iets kleins was, nu niet meer. Bovendien wanen we ons tegenwoordig veilig van oorlogen en dergelijke, we hebben politie en een leger om ons te beschermen. Dus eigenlijk denk ik dat elk tijdvak zijn eigen dingetje sheeft en we moeten niet vergeten om te kijken naar de verworvenheden waardoor we tegenwoordig veilig en gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:52

Ik denk dat er meerdere factoren zijn. Ten eerste weten we zoveel meer over stoornissen en depressies dan 50 jaar geleden en kunnen we de diagnose ook veel beter stellen, maar ook weten de mensen zelf eerder wat er aan de hand is.
Daarnaast zijn we natuurlijk ontzettend aan het groeien in populatie, dus ja dan komt iets ook vaker voor.

Maar het belangrijkste is wel de verandering in de wereld is zijn geheel. 30 jaar geleden was er nog geen internet, toen kreeg je alleen info via tv en radio, en als je iemand nodig had belde je naar het huisnummer. Nu, kunnen we ten aller tijde info opzoeken, we horen veel, we zien veel, zoveel meer informatie krijgen we te verwerken, at kan ons brein gewoon niet aan. Met gevolg dat we eerder overprikkeld raken.
Daarnaast is social media ook een enxtra druk. Iedereen laat altijd alleen maar zien wat er wel goed gaat, wat leuk is. We zien anderen op vakantie zijn, nieuwe kleren hebben, lachen met vrienden, mooie dingen kopen, genieten van het leven, hard werken en nooit problemen hebben. En heel vaak is dat niet conform aan hoe je je zelf voelt. Dat kan ook niet, want het is onmogelijk om 24/7 gelukkig te zijn en mooie dingen mee te maken. Maar social media doet denken dat dat wel moet. En dat is een groot probleem, mensen gaan de lat hoog leggen, zijn niet meer tevreden met wat we 30 jaar helemaal geweldig vonden. En dat eist ook zijn tol.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:01

Ik denk dat het vroeger niet veel beter gesteld was, maar dat het wel is veranderd de laatste jaren. Ik heb ergens wel eens een onderzoek gelezen waarin stond dat kinderen die nu naar de middelbare school gaan, dezelfde stress levels hebben als patiënten die werden opgesloten in psychiatrische klinieken in 1951.

En ook kan je zeggen dat we nu geen oorlog kennen maar dat is ook niet helemaal waar. Het wordt nu steeds meer bekend dat er nog heel veel jongere mensen zijn die leven met de doorgegeven trauma 's uit de oorlog, die afkomen van hun ouders en grootouders.

Plus de druk tegenwoordig, je moet je tegenwoordig een slag in de rondte werken om rond te kunnen komen. Al als student moet je naar school en minstens 1 baan als je geluk hebt. Weinig tijd voor jezelf hebben en constant maar die sociale druk. Dat laat gewoon schade achter. :o
Tel daarbij de staat van de wereld op, alle milieu problematiek en de vooruitzichten die niet zo best zijn en het feestje is rond om zo maar te zeggen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:54

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:11

verootjoo schreef:
Ik denk wel dat de druk in deze maatschappij erg hoog ligt. Niet alleen door sociale media maar ook omdat je tegenwoordig zoveel moet.

Je moet eigenlijk wel studeren wil je een goede baan krijgen later. Daarvoor moet geld geleend worden en om dit niet de spuigaten uit te laten lopen moet er ook veel gewerkt worden, terwijl de studie al een fulltime belasting is.

Als je eenmaal aan het werk bent en je hebt een gezin moet je vaak wel tweeverdieners zijn om goed rond te kunnen komen. Daarnaast komt nog het huishouden, de zorg voor de kinderen.

Daarnaast wil je ook nog een soort van sociaal leven hebben, zit je vaak nog bij een vereniging waar ook vrijwilligerswerk verwacht wordt. Wil je echtgenoot nog aandacht. Ren je van hot naar her om de kids overal op tijd af te leveren (school, sport, speelafspraken etc) Zitten je kids eindelijk op school en denk je dat je veel tijd gaat hebben, moet je continu hulpouder wezen op school.

Ik vind het pittig om alle ballen in de lucht te houden en ik kan me voorstellen dat hier daardoor tegenwoordig vaker zulk soort klachten ontstaan.

Ik zeg niet dat het vroeger allemaal makkelijk en geweldig was, want bv het huishouden is de afgelopen decennia wel veel makkelijker geworden, waardoor je ook meer tijd hebt om te werken en andere dingen doen. Maar ik vind wel dat het verwachtingspatroon erg hoog ligt.

Dat hoge verwachtingspatroon zal zeker meespelen daarbij moeten mensen naast hun vaste baan, als ze die al kunnen krijgen, naast de verplichtingen die ze al hebben, ook nog eens bijscholen. Geen wonder dat mensen het op een gegeven moment niet meer bijbenen...

Daarnaast is er wel meer diagnostiek (meer mensen die bij de dokter/psycholoog aankloppen met tekenen van een burnout) dan vroeger. Maar ja, dat komt dan weer door al die verplichtingen... En zo is de cirkel rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:21

Niet om 'kijk mij eens zielig zijn' te doen, maar als je kijkt naar de huidige generatie starters is het ook gewoon een rot tijd economisch etc gezien. Ik ben straks afgestudeerd maar heb iets van 20% kans op een fatsoenlijke fulltime baan daarna, het gemiddelde startersloon in mijn sector ligt ver onder het minimumloon. De kans is groot dat ik een groot deel van mijn leven zal moeten freelancen, wat vrijheid brengt maar ook heel veel stress en kopzorgen. Dan heb ik het nog niet over een huis kopen met mijn vriend, waar we tzt wel naar willen kijken maar wat waarschijnlijk onmogelijk gaat worden tenzij we ver uit onze eigen regio verhuizen naar een krimpregio. Ook daar speelt het weer mee dat ik waarschijnlijk freelancer ga zijn voor in ieder geval een deel van mijn inkomen en dat hypotheekverstrekkers daar nog steeds niet super happig op zijn.

Dan laat ik voor het gemak nog even buiten beschouwing dat ik straks eindig met ~50.000 euro schuld (wat uiteraard mijn eigen keuze is geweest, I know) in een maatschappij die van mij verwacht dat ik fulltime ga werken maar ook een goede moeder ben in een gezinsrol. Tsja.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:31

SparklingApp schreef:
Iemand wel eens gehoord van de verhoogde trillingsfrequentie van onze aarde als mogelijke oorzaak?
https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... bbeld.html

Hmm ja ik ben soms best een zweverig persoon, maar dat vind ik dus een beetje te zweverig, sorry. :')
Het feit dat alle gegevens over angststoornissen samen kunnen komen tegenwoordig is een gevolg van de sterke ontwikkelingen in technologie en communicatie. Hetzelfde geldt een beetje voor het fenomeen dat veel mensen denken dat we in een soort dieptepunt van menselijk welzijn zitten, terwijl dit gemiddeld gezien nog nooit zo goed is geweest (vroeger wisten we gewoon minder over hoe het er elders aan toe ging).
Daarnaast, als die resonantie het gevolg zou zijn, zou dan niet bijna iedereen daar last van moeten hebben? Ik merk dat echt dat de enige rede dat ik stress heb is omdat mijn studie veeleisend is en ik gewoon teveel wil doen, maar verder ben ik gelukkig en slaap ik prima.

Wij mensen zijn gewoon niet gemaakt voor de drukte van het dagelijkse leven in het westen. Als je vergelijkt met eeuwen geleden wat toen de 'norm' was vergeleken met nu dan is dat verschil buitengewoon dramatisch. Dat de technologie en complexiteit van het dagelijks leven snel vordert betekent niet dat wij hier mentaal net zo snel in mee kunnen bewegen :)*

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:36

Ik denk dat de individualisering ook de rol kan spelen hierin. Vroeger speelde religie vaak een grotere rol in het leven van mensen en gingen ze zondag naar de kerk wat mensen denk ik structuur en overzicht gaf, kon je veel meer terugvallen op de mensen om je heen om geholpen te worden. Mensen hoefde niet zoveel als nu alleen te doen. Terwijl nu alles meer op jezelf aankomt en je helemaal zelf vorm moet geven aan je leven

Iets anders wat ik denk dat mee speelt is hoeveel informatie wij binnenkrijgen. Ik heb ergens gelezen dat wij mensen het meest empathie voelde voor mensen/culturen die op ons lijken. Dit schijnbaar omdat we niet zouden kunnen functioneren zouden we voor alles en iedereen in de stress raken als er iets ergs gebeurt. Vandaag de dag worden we doodgegooid met allerlei verschrikkelijke gebeurtenissen op de hele wereld, iets wat vroeger minder was. Dat moeten we allemaal verwerken waar we dus eigenlijk geen tijd voor krijgen.

Het lijkt mij dat al die stress voor best veel mensen zich kan uiten in angst gevoelens

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:40

Dat is negen van de tien keer niet de angst die mensen hebben. Het is angst om er niet bij te horen. Angst om afgewezen te worden. Angst alles alleen te moeten doen. Angst om het niet goed te doen. Die druk is waardoor mensen bezwijken en in een burnout raken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:46

Ik ben ook heel gevoelig voor depressie en angststoornissen door verschillende trauma’s. Bij mij komt het meestal door een tekort aan magnesium dat het weer op speelt

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:24

Lynnepinny schreef:
SparklingApp schreef:
Iemand wel eens gehoord van de verhoogde trillingsfrequentie van onze aarde als mogelijke oorzaak?
https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... bbeld.html

Hmm ja ik ben soms best een zweverig persoon, maar dat vind ik dus een beetje te zweverig, sorry. :')
Het feit dat alle gegevens over angststoornissen samen kunnen komen tegenwoordig is een gevolg van de sterke ontwikkelingen in technologie en communicatie. Hetzelfde geldt een beetje voor het fenomeen dat veel mensen denken dat we in een soort dieptepunt van menselijk welzijn zitten, terwijl dit gemiddeld gezien nog nooit zo goed is geweest (vroeger wisten we gewoon minder over hoe het er elders aan toe ging).
Daarnaast, als die resonantie het gevolg zou zijn, zou dan niet bijna iedereen daar last van moeten hebben? Ik merk dat echt dat de enige rede dat ik stress heb is omdat mijn studie veeleisend is en ik gewoon teveel wil doen, maar verder ben ik gelukkig en slaap ik prima.

Wij mensen zijn gewoon niet gemaakt voor de drukte van het dagelijkse leven in het westen. Als je vergelijkt met eeuwen geleden wat toen de 'norm' was vergeleken met nu dan is dat verschil buitengewoon dramatisch. Dat de technologie en complexiteit van het dagelijks leven snel vordert betekent niet dat wij hier mentaal net zo snel in mee kunnen bewegen :)*

En toch is het wel interessant, want zelfs de NASA schijnt het te gebruiken en dat is niet echt (in die zin) een zweverig instituut. :)
Ik heb ook geen idee hoeveel invloed het heeft, het zal nooit het enige zijn, de hoeveelheid prikkels die we hier te verwerken krijgen speelt natuurlijk zeker een grote rol, maar misschien veroorzaakt het wel wat meer stress zodat het sommige mensen eerder teveel is.

Dr. Ludwig kwam tot de ontdekking dat een onbalans in de Schumann-resonanties bij levende wezens leidt tot stress. In 1974 ontwikkelde hij de eerste apparaten die Schumann-resonanties kunnen opwekken. De NASA consulteerde hem en installeerde dergelijke apparaten vervolgens in bemande ruimtecapsules om de astronauten te beschermen tegen de schadelijke effecten die optreden als ze worden geïsoleerd van deze natuurlijke frequenties.
Bron: https://www.ninefornews.nl/schumann-app ... everblijf/

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:38

AlwaysH schreef:
Lynnepinny schreef:
Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.

Hier ben ik het wel mee eens. Maar je hoort ook steeds vaker dat werknemers een burn-out krijgen en hierdoor helemaal de draad in het vaste, dagelijkse leven kwijt raken.

Dit dus. Komt nog bij dat door het afschaffen van het het leenstelsel jongeren sneller geldstress ondervinden, niet weten of ze wel moeten gaan studeren, en zo jong al een lening aan moeten gaan. Daarbij worden huizen bijna niet betaalbaar meer als je alleenstaand bent, waar je je ook druk om kunt maken. Overmatige stress op alle gebieden gaat hand in hand met de ontwikkeling van depressies, angststoornissen en burn-outs

Ik denk dat social media zeker ook een bijdrage heeft wat betreft altijd de beste kant van je moeten laten zien, maar ik denk ook dat internet vaak juist een uitlaat klep is en een manier om aan de werkelijkheid te ontsnappen, en bijvoorbeeld op alle gebieden lotgenoten te ontmoeten. Wat ik wel denk dat een negatief aandeel is wat betreft stress is de snelheid waarmee nieuws wordt verspreid. We lijken er daardoor veel dichterbij te staan dan we doen. Ik zeg niet dat het slecht is om van wereldnieuws af te weten, maar het is wel een factor die mee moet worden gerekend

Edit: nu eerst even teruglezen :Y)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:48

Zo, ook weer gedaan :')

De redenatie dat veel aandachttrekkerij is, vind ik uit den boze. Juist doordat mensen naar buiten treden is het stigma rondom geestesziekten langzaam aan het afnemen. Sterker nog er heerst een taboe over zelfdiagnoses in de mentale gezondheid wereld, daar het de credibility aantast van mensen die serieuze problemen hebben.

Ook begrijp ik de rationaliserende opmerkingen wel. Het klinkt natuurlijk allemaal logisch, maar zo simpel werkt het brein helaas (of gelukkig soms) niet.

Zeggen dat we vroeger niet zeurden en niet overal een label op plakte vind ik ook zo'n dooddoener. Veel mensen hebben juist baat bij zo'n label, in die zin dat voor hen oplossingen worden bedacht die voor neurotypische mensen niet van toepassing zijn. Echter worden deze hulpmiddelen vaak gezien als oneerlijk, terwijl het juist ervoor zorgt dat iedereen gelijkvloers met elkaar staat.

Ik denk dat veel mensen dingen zeggen zonder zich in te lezen in een onderwerp, vooral als het slaat op bijvoorbeeld ADHD of autisme, maar ook depressies. Het houdt inderdaad niet in dat iemand een hele dag verdrietig in een hoekje zit, en angstaanvallen hoeven niet enkel een vorm van hyperventilatie, etc. aan te nemen.

Al met al denk ik dat het een goed iets is dat mentale gezondheid steeds meer ter sprake komt en ik hoop ook dat die ontwikkeling zich door gaat zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:46

Mee eens, en als toevoeging..wat denk je van de slechte voeding van tegenwoordig? lichaam en geest zijn ook een geheel.

Al de snelle suikers die de glucosespiegel opjaagt waar de adrenaline niveau's stijgen en dus ook de cortisol. Voorbewerkt eten uit pakjes en zakjes..veel mensen lopen met tekorten aan vitaminen en mineralen. Veel beeldschermlicht..telefoons, computers, tv..weinig natuur, rust en stilte. Veel prikkels en inderdaad daarnaast veel maatschappelijke druk bij een 24 uurs economie.

Ik denk dat veel mensen ook niet goed in contact meer staan met hun lichaam en gevoel (logisch dat word ons ook niet geleerd in deze maatschappij) waardoor ze maar door rennen en vliegen. Subtiele signalen missen van hun lichaam etc. totdat het een keertje Boem Ho is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:52

Elisa2 schreef:
Mee eens, en als toevoeging..wat denk je van de slechte voeding van tegenwoordig? lichaam en geest zijn ook een geheel.

Alsof het vroeger goed was...
Heel eenzijdig eten, helemaal bij het "gewone" volk.

Alle groenten werden ingemaakt en/of gezouten (met heel veel zout).
Buiten het seizoen om dus geen verse groenten.
Als er wel verse groenten waren werden deze helemaal tot moes gekookt en dan pas opgegeten.
Mijn oma vond groenten met een "bite" rauw en die at je niet.
Appelmoes/jam werden (in)gemaakt met heel veel suiker zodat het lang goed bleef.

Aardappels waren alleen de eerste maand nieuw, daarna werden ze slechter en aan het eind van het voorjaar waren ze oud, zacht en gerimpeld.

Wij aten toen ik klein was doordeweeks witbrood met suiker/zelfgemaakte jam met heel veel suiker (bruinbrood en gewoon beleg was te duur).
In het weekend hadden we boterhamworst en wat ham, later ook hagelslag.

In de winter hadden we (snij)bonen uit het zout, en zuurkool die wij ook zelf maakte van wittekool (en veel zout) in de keulsepot.
En veel (heel veel) gedroogde bruine bonen en kapucijners.

Daarnaast werd alles gedompeld in spekvet; niet dat magere van nu, maar echt 5cm dik vet werd er uitgebakken.
En worst, (echt heel veel) varkensworst wat lang te drogen had gehangen op zolder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:18

Elisa2 schreef:

Al de snelle suikers die de glucosespiegel opjaagt waar de adrenaline niveau's stijgen en dus ook de cortisol. Voorbewerkt eten uit pakjes en zakjes..veel mensen lopen met tekorten aan vitaminen en mineralen. Veel beeldschermlicht..telefoons, computers, tv..weinig natuur, rust en stilte. Veel prikkels en inderdaad daarnaast veel maatschappelijke druk bij een 24 uurs economie.

Ik denk dat veel mensen ook niet goed in contact meer staan met hun lichaam en gevoel (logisch dat word ons ook niet geleerd in deze maatschappij) waardoor ze maar door rennen en vliegen. Subtiele signalen missen van hun lichaam etc. totdat het een keertje Boem Ho is.

Ik heb juist het idee dat de voeding van tegenwoordig steeds beter wordt. En ook meer bewustzijn op het belang van goede voeding.

Vroeger had je limonadesiropen en snoep dat stijf stond van de kleur- en smaakstoffen en de suikers. Die giftige kleuren limo en snoep zie je nu steeds minder. Overal gaat steeds minder kleur-/smaakstoffen in en steeds minder suiker.
Vroeger stopte men overal suiker bij, of enorm veel zout. Dat wordt ook minder. Lustte je je groenten niet, kreeg je er een schep suiker over en elk kind at de groente. Thee werd standaard aangeboden met suiker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:33

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb juist het idee dat de voeding van tegenwoordig steeds beter wordt. En ook meer bewustzijn op het belang van goede voeding.

Vroeger had je limonadesiropen en snoep dat stijf stond van de kleur- en smaakstoffen en de suikers. Die giftige kleuren limo en snoep zie je nu steeds minder. Overal gaat steeds minder kleur-/smaakstoffen in en steeds minder suiker.
Vroeger stopte men overal suiker bij, of enorm veel zout. Dat wordt ook minder. Lustte je je groenten niet, kreeg je er een schep suiker over en elk kind at de groente. Thee werd standaard aangeboden met suiker.

Maar aan de andere kant at ik wel veel minder ongezonde dingen toen.

Het was gewoon standaard smorgens en Smiddags een bruine boterham.
S'avonds standaard aardappelen, groente en vlees. Tussendoor hoogstens wat fruit.

Alleen in het weekend kreeg ik een koekje s'avonds bij mijn melk. En/of op zaterdag avond een klein schaaltje met chips. (zn vla schaaltje)
Frisdrank hadden we niet. Het was water, melk of karnemelk.

Overdag geen tv dus buiten.

Nu de hele dag op kantoor.
Als ik een zak chips open moet/gaat hij leeg.
Elke avond een koekje bij de koffie.
Tussendoortjes.
Pizza, patat,
Blikje cola.

Ik denk ondanks wat jij beschrijft we toen toch gezonder aten.
Er was niks uit pakjes met Poeder. Alles maakte je zelf. En misschien nog belangrijker. Alles met mate...
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 30-01-19 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:35

Met ‘toen’ heb ik het over de jaren ‘60/‘70/‘80. En de pakjes en zakjes kwamen toen enorm in opkomst met allerlei ellende erin. Tegenwoordig zijn de pakjes een heel stuk minder slecht dan toen.

Maar ik kreeg idd ook nauwelijks snoep thuis. Maar als ik bij mijn oma was, kreeg je overal suiker bij. Ik hoefde nooit suiker in de thee maar zij vond dat niet te drinken dus kreeg ik ook gewoon suiker in mijn thee :') Want zo dronk je je thee nu eenmaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:37

verootjoo schreef:
Met ‘toen’ heb ik het over de jaren ‘60/‘70/‘80. En de pakjes en zakjes kwamen toen enorm in opkomst met allerlei ellende erin. Tegenwoordig zijn de pakjes een heel stuk minder slecht dan toen.

Maar ik kreeg idd ook nauwelijks snoep thuis. Maar als ik bij mijn oma was, kreeg je overal suiker bij. Ik hoefde nooit suiker in de thee maar zij vond dat niet te drinken dus kreeg ik ook gewoon suiker in mijn thee :') Want zo dronk je je thee nu eenmaal.

Ik ben opgegroeid in de jaren 80.
Maar wij hadden echt geen pakjes ofzo hoor.

En bij oma kregen we alleen een snoepje als we naar huis gingen. Verder niet. :j