Ervaringen met de NIPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:46

Wij hebben in 2013 en 2015 de nipt laten doen (in Belgie, zelf betaald).

Ik heb het idee dat er in NL erg conservatief voorgelicht wordt over de nipt. Het mondt steeds uit in een ethische discussie terwijl het gewoon een medische test is. Over de 20 weken echo wordt toch ook niet zo spastisch gedaan en die meet precies hetzelfde (en nog meer)maar dan later?

In Belgie en Denemarken is de Nipt al jaren een standaardtest (die gratis is). Men heeft het hier over moeilijke keuzes waar je voor komt te staan maar bij twee van de drie geteste aandoeningen is het kindje sowieso niet levensvatbaar en bij Down wil je ook als je het wil houden, het wel vroeg weten. Dan kun jij en je medisch team je daarop voorbereiden. En bij de 20 weken echo sta je voor dezelfde keuzes, maar daar hoor ik niemand over?

Het stelde mij in ieder geval erg gerust om de nipt te laten doen. De 20 weken echo vond ik daardoor lang zo spannend niet, de ergste dingen waren immers al uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:51

denice schreef:
3 maanden geleden de NIPT laten doen. Ik weet even niet hoe ik het zachtaardig kan zeggen, maar ik ga het proberen:

Het krijgen van een kindje met down of erger wilden we voorkomen. Zeker nu dit de tweede is, je 'zadelt' er toch ook anderen mee op. Dat willen wij bewust liever niet.

Ik begrijp ook dat anderen het minder interesseert. Lekker doen wat goed voelt lijkt me hierin het enige juiste.

Dit is ook onze reden geweest om de NIPT in maart 2018 te doen. De uitslag bij onze NIPT (+nevenbevindingen) was goed, dat heeft er hier wel voor gezorgd dat er rust kwam en ons goede gevoel bevestigde. Bij de 20-weken echo werd goede gevoel weer bevestigd.

Britt schreef:
Tja, vanaf het moment dat je die positieve zwangerschaps test in handen hebt beginnen de zorgen. En die houden niet meer op tot je overlijd, volgens mij :=

Dit is zó waar :=

Liezel1

Re: Ervaringen met de NIPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:55

Ik had hem graag willen doen, maar ivm tweeling zwangerschap kon dit niet.
Daarom alsnog een combinatietest laten doen.

Onze reden was heel duidelijk. De zwangerschap was niet gepland. Als het dan ook nog een tweeling blijkt te zijn, staat je leven op zijn kop.
Daarom wilden wij deze test wel laten doen. Niet perse om de zwangerschap af te breken, maar wel omdat we al genoeg verrassingen hadden gehad. Een tweeling zwangerschap brengt al risico's met zich mee, dus we wilden ons goed kunnen voorbereiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:38

Citaat:
en bij Down wil je ook als je het wil houden, het wel vroeg weten. Dan kun jij en je medisch team je daarop voorbereiden. En bij de 20 weken echo sta je voor dezelfde keuzes, maar daar hoor ik niemand over?

Ik hoef dat niet te weten hoor, of mijn kind down heeft.

En bij de 20wkn echo screenen ze op hele andere dingen. En je komt dan lang niet altijd voor dezelfde keuzes te staan :n
Echt totaal 2 verschillende tests.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:46

Ook hier de nipt gedaan vooral omdat ik al wat ouder ben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 05:56

Nipt en 20 weken echo zien totaaaal verschillende dingen Waves :=

Nipt test het DNA op afwijkingen, en enkel wanneer die DNA afwijkingen zichtbare kenmerken aan het kindje geeft kunnje het zien bij de echo. Maar een missend beentje of bijvoorbeeld sommige hartafwijkingen zijn niet per definitie een DNA foutje en zal dus wel op de echo naar voren komen en niet op de nipt.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:47

Wij hebben in 2013 en 2015 de nipt test laten doen maar dit was alleen om een specifieke bloedgroep te testen. Hier kwam een goede uitslag uit waardoor ik opeens niet meer medisch was. Een hele geruststelling.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:53

In 2017 had ik me aangemeld voor de nipt test. Mar vlak van te voren kreeg ik ineens stress :=
Ik heb hem toen afgezegd. Ik vond het prima om alleen een 20 weken echo te doen. Ik heb nadat ik besloot om hem niet te doen, ook heen stress meer gehad of de baby gezond zou zijn of niet. Mijn man en ik zaten niet in een risico groep, in de familie geen afwijkingen oid.

Was ik al ouder dan 35 of als er afwijkingen waren in de familie had ik het misschien wel gedaan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:27

Wij hebben afgelopen jaar de NIPT test gedaan, het geeft zeker een stukje gerustheid en zekerheid.

Wel hadden wij de keuze al vaststaan voor het geval de test niet goed zou uitpakken.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:30

Ik zal mijn zus vragen of je contact met haar mag opnemen. Ze heeft een heftige ervaring achter de rug door de NIpt (ook omdat het zh stomme fouten maakte)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:30

Ik ben vast een uitzondering op de “regel” maar wij hadden 1,5 jaar geleden ook de keuze voor een nipt of de combinatietest. Wij hebben deze laatste gekozen (net als bij ons eerste kindje) omdat hierop veel meer te zien is. En dan ook echt zien. Ze kijken met de echo niet alleen naar de nekplooi maar bijvoorbeeld ook naar doorbloedingen, het hartje, en dat soort zaken. Hierdoor kunnen afwijkingen ook eerder worden ontdekt als met de 20 weken echo. Bij de nipt heb je dat weer niet, dat is alleen een bloed onderzoek.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja het geeft mij wel rust om zo test te doen. Zou de uitslag negatief zijn dan heb je diverse keuzes en kun je je evt voorbereiden op wat komengaat...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:43

ik heb de rest ook gedaan rond okt.

mijn man wilde dit heel graag.
door dat wij ivf traject gehad hebben en waar het in 1 x gelukt is.

vond ik het verschrikkelijk om te wachten op de uitslag. meer omdat ik het gevoel had dat het ons te makkelijk was gegaan.

en omdat als ze een afwijking in je eigen bloed tegen komen dit moeten melden. laat nu net zo zijn dat we afgelopen ander half jaar mijn broer vader en schoon moeder vorm van kanker is geconstateerd. vond ik dat denk ik nog het moeilijkste.

maar bij ons alles goed. ik had geen spanning voor de zwangerschap verder. Dit meer omdat ik denk ik te nuchter ben. kan er toch niets aan veranderen als er iets niet helemaal goed zit..

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:48

Waves schreef:
Wij hebben in 2013 en 2015 de nipt laten doen (in Belgie, zelf betaald).

Ik heb het idee dat er in NL erg conservatief voorgelicht wordt over de nipt. Het mondt steeds uit in een ethische discussie terwijl het gewoon een medische test is. Over de 20 weken echo wordt toch ook niet zo spastisch gedaan en die meet precies hetzelfde (en nog meer)maar dan later?

In Belgie en Denemarken is de Nipt al jaren een standaardtest (die gratis is). Men heeft het hier over moeilijke keuzes waar je voor komt te staan maar bij twee van de drie geteste aandoeningen is het kindje sowieso niet levensvatbaar en bij Down wil je ook als je het wil houden, het wel vroeg weten. Dan kun jij en je medisch team je daarop voorbereiden. En bij de 20 weken echo sta je voor dezelfde keuzes, maar daar hoor ik niemand over?

Het stelde mij in ieder geval erg gerust om de nipt te laten doen. De 20 weken echo vond ik daardoor lang zo spannend niet, de ergste dingen waren immers al uitgesloten.

Is het conservatief omdat er in Nederland echt nagedacht wordt over de keuze? Wat ik zelf merk (ik ben verloskundige) is dat het neutraal gebalanceerd informatie geven in Nederland een stuk beter wordt uitgevoerd dan in België. Ik heb werkervaring in beide landen.

In België is het inderdaad een standaard test en is het bijna raar als je hem niet doet. In Nederland wordt het als keuze voorgelegd en dan is het logisch dat daar goed over nagedacht wordt. Ik geef altijd duidelijk aan dat het echt een keuze is en je jezelf niet moet laten leiden door wat je vriendin deed of omdat je denkt dat het hoort.

Overigens vind ik het niet raar dat een medische test tot een ethische discussie leidt? Alle prenatale diagnostiek kan voor ethische vraagstukken zorgen.

Hetzelfde geldt voor de 20 weken echo. Ook dat is een onderzoek waarbij ik benadruk dat het een keuze is. Het is niet omdat de meeste mensen ervoor kiezen dat het standaard zo moet.

En zoals hierboven al uitgelegd: NIPT en 20 weken echo zijn twee totaal verschillende onderzoeken.

@ Verootjoo, wij bieden ook nog de combinatie test aan en in het ziekenhuis zou dat ook nog zo moeten zijn, apart dat jij die keuze niet had.

@TS mocht je nog vragen hebben voor een verloskundige, je kan me altijd pb’en.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:49

Hier ook NIPT gedaan, in december 2017 ongeveer.

Gewoon een gevoel dat we dat wilden doen, meer zekerheid dat het goed gaat, er worden toch ernstige afwijkingen 'opgespoord' of niet.
Het wachten op de uitslag was soms spannend, alleen als ik er veel aan dacht. Ik probeerde dat uiteraard niet te veel te doen en dat lukte best aardig.

Moesten m helaas nog wel zelf betalen, maar dat was het mij wel waard :)
Wij hadden de test trouwens wel zonder neven bevindingen gedaan.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 22-01-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:49

Paulusjuh schreef:
Ik ben vast een uitzondering op de “regel” maar wij hadden 1,5 jaar geleden ook de keuze voor een nipt of de combinatietest. Wij hebben deze laatste gekozen (net als bij ons eerste kindje) omdat hierop veel meer te zien is. En dan ook echt zien. Ze kijken met de echo niet alleen naar de nekplooi maar bijvoorbeeld ook naar doorbloedingen, het hartje, en dat soort zaken. Hierdoor kunnen afwijkingen ook eerder worden ontdekt als met de 20 weken echo. Bij de nipt heb je dat weer niet, dat is alleen een bloed onderzoek.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja het geeft mij wel rust om zo test te doen. Zou de uitslag negatief zijn dan heb je diverse keuzes en kun je je evt voorbereiden op wat komengaat...

Ik kreeg elke maand echo, en daar werd sowieso elke keer naar de organen gekeken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:57

Hier in het noorden van Zweden totaal niet gangbaar. Wij zouden er 6 uur voor moeten reizen (3 uur heen, 3 uur terug) en zou daarnaast 800€ gekost hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:58

@ts een tip: het is een stuk sterker als je mensen interviewt ipv quotes van een forum plukt. Dat gaat veel dieper en heeft meer zeggenskracht. Desnoods via de telefoon!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:01

Wij hebben in april 2017 de NIPT laten doen met positieve uitslag. We wisten nog niet wat we zouden doen met een negatieve uitslag, maar we wilden iig een keuze hebben. We hebben met gezonde spanning de uitslag afgewacht.

Ik had elke afspraak bij de verloskundige een (korte) echo, dat doet onze verloskundige standaard. Dat gaf al een gerust gevoel, en daardoor was de 20 weken echo minder spannend. Maar zoals al vaker gezegd, er kan na een positieve NIPT nog zoveel mis zijn/gaan dus als je daar echt stress over hebt, zal die met de NIPT niet veel minder worden.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:03

Ik heb in december 2018 de NIPT test laten doen, kan je via PB sturen welke vragen ik kan beantwoorden?

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:11

Hier ook NIpt en vervolgens vruchtwaterpunctie , maar ik ben van België. Hier is de mentaliteit helemaal anders , hier bevalt ook niemand thuis in principe. Ik was heel blij met allebei de testen , enerzijds om me voor te bereiden bij slecht nieuws en je de mogelijkheid te geven voor afbreken zwangerschap bij zware defecten. Gelukkig was alles met beeb in orde , maar ik had me wel al voorbereid op slecht nieuws...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:28

dromertje2 schreef:
Paulusjuh schreef:

Ik kreeg elke maand echo, en daar werd sowieso elke keer naar de organen gekeken.

Normaliter krijg je die niet elke maand.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:34

Wij hebben ook een NIPT laten doen, voor een gerust gevoel en als het niet goed was, om ons voor te kunnen bereiden op wat er zou kunnen gaan komen.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:53

Wij hebben heel bewust niet voor de NIPT gekozen, omdat we vinden dat een vals positieve uitslag veel stress geeft, maar ook omdat er maar hee weinig mee onderzocht wordt, dus een goede uitslag van de NIPT betekent niet dat je kindje niets heeft. Daarbij worden de meeste afwijkingen ook gezien bij de 20 weken echo, dan maakt voor mij die par weken ook niets meer uit.

Wij hebben in 2016 een gezonde zoon gekregen, maar vorig jaar januari ben ik bevallen van een kindje met triploidie. Dit is dus een voorbeeld van een afwijking welke niet met de NIPT kan worden opgespoord. Op dit moment ben ik 37 weken zwanger en het lijkt er op dat hij helemaal gezond is, maar dit moet natuurlijk nog blijken. Mensen zijn wel verbaasd dat we dit keer geen NIPT of punctie (vanwege de afwijking bij de vorige zwangerschap mocht ik die ook laten doen) hebben laten doen, maar wij zijn heel nuchter, de afwijking van de vorige zwangerschap was namelijk zooooo ontzettend zeldzaam dat ik de eerste zou zijn die een tweede kindje met triploidie zou krijgen. En, het klinkt misschien gek, maar de vorige keer voelde ik vanaf het begin dat er iets niet klopte en bij deze zwangerschap voelde ik dat het juist wel goed zit.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:58

Ik had ook elke afspraak een echo, en toch vond ik de nipt geruststellend.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:31

troi schreef:
@ts een tip: het is een stuk sterker als je mensen interviewt ipv quotes van een forum plukt. Dat gaat veel dieper en heeft meer zeggenskracht. Desnoods via de telefoon!

Eens. Daarnaast gaat het artikel wat je hebt gekozen over zwangeren die, voor de NIPT, al een hoog risico hadden wat invloed heeft op angsten , terwijl je van de bokkers het risico niet weet.
Ook vind ik dat je al vrij snel hier een conclusie geeft over wat je in je document wilt vermelden, waardoor het lijkt alsof je niet met een open blik de reacties in je opneemt.
Misschien iets voor in je verantwoordings- of leerprocesverslag. Of hoef je dat niet?

Succes met je opdracht!