Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
denice schreef:3 maanden geleden de NIPT laten doen. Ik weet even niet hoe ik het zachtaardig kan zeggen, maar ik ga het proberen:
Het krijgen van een kindje met down of erger wilden we voorkomen. Zeker nu dit de tweede is, je 'zadelt' er toch ook anderen mee op. Dat willen wij bewust liever niet.
Ik begrijp ook dat anderen het minder interesseert. Lekker doen wat goed voelt lijkt me hierin het enige juiste.
Britt schreef:Tja, vanaf het moment dat je die positieve zwangerschaps test in handen hebt beginnen de zorgen. En die houden niet meer op tot je overlijd, volgens mij
Citaat:en bij Down wil je ook als je het wil houden, het wel vroeg weten. Dan kun jij en je medisch team je daarop voorbereiden. En bij de 20 weken echo sta je voor dezelfde keuzes, maar daar hoor ik niemand over?
Waves schreef:Wij hebben in 2013 en 2015 de nipt laten doen (in Belgie, zelf betaald).
Ik heb het idee dat er in NL erg conservatief voorgelicht wordt over de nipt. Het mondt steeds uit in een ethische discussie terwijl het gewoon een medische test is. Over de 20 weken echo wordt toch ook niet zo spastisch gedaan en die meet precies hetzelfde (en nog meer)maar dan later?
In Belgie en Denemarken is de Nipt al jaren een standaardtest (die gratis is). Men heeft het hier over moeilijke keuzes waar je voor komt te staan maar bij twee van de drie geteste aandoeningen is het kindje sowieso niet levensvatbaar en bij Down wil je ook als je het wil houden, het wel vroeg weten. Dan kun jij en je medisch team je daarop voorbereiden. En bij de 20 weken echo sta je voor dezelfde keuzes, maar daar hoor ik niemand over?
Het stelde mij in ieder geval erg gerust om de nipt te laten doen. De 20 weken echo vond ik daardoor lang zo spannend niet, de ergste dingen waren immers al uitgesloten.
Paulusjuh schreef:Ik ben vast een uitzondering op de “regel” maar wij hadden 1,5 jaar geleden ook de keuze voor een nipt of de combinatietest. Wij hebben deze laatste gekozen (net als bij ons eerste kindje) omdat hierop veel meer te zien is. En dan ook echt zien. Ze kijken met de echo niet alleen naar de nekplooi maar bijvoorbeeld ook naar doorbloedingen, het hartje, en dat soort zaken. Hierdoor kunnen afwijkingen ook eerder worden ontdekt als met de 20 weken echo. Bij de nipt heb je dat weer niet, dat is alleen een bloed onderzoek.
Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja het geeft mij wel rust om zo test te doen. Zou de uitslag negatief zijn dan heb je diverse keuzes en kun je je evt voorbereiden op wat komengaat...
dromertje2 schreef:Paulusjuh schreef:Ik ben vast een uitzondering op de “regel” maar wij hadden 1,5 jaar geleden ook de keuze voor een nipt of de combinatietest. Wij hebben deze laatste gekozen (net als bij ons eerste kindje) omdat hierop veel meer te zien is. En dan ook echt zien. Ze kijken met de echo niet alleen naar de nekplooi maar bijvoorbeeld ook naar doorbloedingen, het hartje, en dat soort zaken. Hierdoor kunnen afwijkingen ook eerder worden ontdekt als met de 20 weken echo. Bij de nipt heb je dat weer niet, dat is alleen een bloed onderzoek.
Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja het geeft mij wel rust om zo test te doen. Zou de uitslag negatief zijn dan heb je diverse keuzes en kun je je evt voorbereiden op wat komengaat...
Ik kreeg elke maand echo, en daar werd sowieso elke keer naar de organen gekeken.
troi schreef:@ts een tip: het is een stuk sterker als je mensen interviewt ipv quotes van een forum plukt. Dat gaat veel dieper en heeft meer zeggenskracht. Desnoods via de telefoon!