Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:51

15.3 km in 90 minuten is toch prima?
Ik zou niet zoveel druk op jezelf leggen dat je perse die halve in 2 uur wilt lopen.
Ik heb ook dagen waarop ik heerlijk loop en dagen waar ik na een paar km al op ben. Ja de rest van de afstand is dan even op je tanden bijten.
Ik zou gewoon die 100min pakken en dan wat langzamer beginnen.

Ik ben klaar voor mijn halve aankomende zondag. Heb de afgelopen weken elke week een keer 17/18km gelopen, dus dat moet goedkomen.
Ik heb vanmorgen nog even in het bos gelopen, maar bij mij ging het ook totaal niet lekker.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 21:22

@ Poes, ja dat is mij ook altijd verteld dus het voelt een beetje tegenstrijdig om zo door te lopen. Heb volgende week een afspraak met de sportfysio waar ik wel vaker kom.

@ supervixen het voelt voor mij traag. Ik loop de 10 met 4:50 dus ik heb het gevoel dat ik niet vooruit ga Het doel is ook de halve te doen tussen de 5:30 en 5:45. Dan moet er echt wat gas bij. Nu weet ik wel dat je normaal in een wedstrijd wat harder loopt dan in een training maar dat houd ik geen 21 km vol denk ik :+.

Woensdag de bootcamp hadden we wat meer bovenlijf en dat vond ik nu wel keer fijn.
Donderdag gewoon paard gereden en vrijdag rust als altijd.

Vandaag dan de lange training waar ik behoorlijk tegenop zag. Lichamelijk ging het best prima. Geen gekke pijn in mijn benen of knieën. Bij 14.5 km iets achter mijn been na een gemene zandheuvel.
In mijn hoofd was het wel echt een gevecht over of ik het wel of niet kon. Ik houd mezelf voor dat het nog maar 5 weken is dat moet te doen zijn! Maar hierna ga ik lekker terug naar mijn 10km waar ik me goed bij voel :')
Het resultaat vandaag was 16km 1:33:35 dus gemiddeld 05:50.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:03

Ik mag morgen *\o/*

Ben zo blij dat het niet zo heet is als vorig jaar, toen was het een uur na de start 27 graden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 22:24

Jaa heel veel succes! Volgende week 22 graden dus dat heb je goed uitgezocht!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:55

Veel succes SV!!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:04

Bijna 8 min van mijn p.r. afgelopen *\o/*
Tijd van vandaag 2.00.50. Trots!
Op naar de halve in Hamburg over twee weken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 22:15

Super goed!! Echt respect hoor! En straks gewoon nog 1!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:44

Gaaf dat jullie zo hard en zo ver kunnen. Mijn droom is halve marathon, maar mijn eerste concrete doel is 10km lopen de avond voorafgaand aan de Zeeland marathon in het eerste weekend van oktober. Dit is dus dan wel ook over duinen en strand. Ik ben echt geen getalenteerde loper, ben er niet op gebouwd, en heb ook nog eens een nieuwe kruisband. Ik ben dus echt nog in de opbouwende fase en moet met beleid trainen. Vanmorgen een ronde in het bos gedaan: 20 min echt zandpad, 5 min mountainbikepad en de rest asfalt. De tijd hebben we het maar niet over. Voor mij was het goed! :j

Leuk om jullie vorderingen te volgen!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 14:57

Oei op de duinen en het strand is wel zwaar! 1x de mud masters in Scheveningen gedaan op het losse zand 10km. Mij kon je oprapen daarna hoor :+ .
Maar beginnen met 10km is de logische stap. Zo ben ik ook begonnen ooit. En ach het is gewoon een kwestie van leren lopen en routine krijgen. Dan kan iedereen het. Owja en doorzettingsvermogen.

Vorige week 2x gelopen zoals altijd eigenlijk.
5km in 25 min voor de snelheid.
60 min 11km/h voor het herstel.

Nog 2 lange trainingen voordat het zover is!!!Bijna....

@sv jij nog spierpijn gehad? Nu rustig aan naar de volgebde halve denk ik?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:59

Ik heb wel wat spierpijn gehad ja. Maar viel erg mee, na mijn eerste halve schoten mijn spieren bijna in de kramp als ik de trap af liep :') . Nu liep ik de woensdag erna alweer een kilometer of acht. Ik heb van tevoren ook veel vaker rond de 17 tot 20 km in het bos gelopen. Dat helpt enorm.

Gisteren een rustig rondje van 8km met mijn zusje gelopen, die herstellende is van een blessure. Vanmorgen heuvels getraind in het bos, ook 8km. Morgen nog een klein rondje van ongeveer 6km met een vriendin die pas sinds kort hardloopt en dan rust tot zondag. Dan loop ik de halve in Hamburg.
Het weer ziet er redelijk uit, voorspelling van 14 graden met wat regen. Die mag van mij wel wegblijven.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 09:28

Haha Sv dat kan ik me voorstellen. Ben heeel benieuwd hoe ik loop de dag na de halve. Vind het wel raar om maar 16/17km te trainen en dan 21 te moeten lopen...

Loop jij nog zoveel in de laatste week? Ik lees beetje verschillende dingen maar meeste zeggen 1 hele week rust of een trim loopje. Denk dat ik na de training van zaterdags maandag nog rustig loopje die dan en dan rust evt wat wandelen.

Gisteren weer een rondje gelopen. Voelde goed.
Afbeelding

Vanavond weer bootcamp ~~}> en donderdag weer lopen. De laatste intensieve weken zijn begonnen...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:55

Lekker tempo heb je! Hoe ziet je schema er nog uit tot de halve?

Een hele week rust van tevoren hoef ik niet hoor.
Voor mijn 1e halve heb ik ook maar tot 16km getraind en van tevoren vier dagen rust genomen. Voor Enschede maar twee dagen rust.
In Hamburg wordt mijn 4e en ik ben blij dat ik veel vaker tot 21km heb getraind en dan ook nog in het bos met heuvels.
Mijn nieuwe doel wordt in februari de Asselronde van 25km en ik wil heel graag met mijn zusje de 36k challenge doen in Disneyland volgend jaar en een halve marathon trailen op de Veluwe wil ik ook nog graag. Een hele marathon ga ik niet aan beginnen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 11:03

Een hoop ambities SV. De Disney challenge lijkt me ook top!
En idd lijkt mij ook fijner als je al x 20km in de benen hebt! Het zal op karakter moeten voor mij...

In de bossen en de heuveltjes trainen doe ik idd ook das wel een fijn idee! Straks zal het veel vlakker zijn verwacht ik.

Schema nu nog.
25-4 rust loop 30 min (rust=11km/h)
27-4 16 tot 18km
29-4 tempoloop 8km (11.5/12km/h)
1-5 bootcamp
2-5 rust loop 30 min
4-5 17 tot 19km
6-5 tempoloop 8/10km
8-5 bootcamp
9-5 rustloop 60min
11-5 rustloop 60min
13-5 rustloop 30 min
19-5 halve marathon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:36

Dat moet goedkomen als ik dat zo zie. Ben benieuwd wat je voor een tijd neerzet.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 15:57

Vandaag goede benen en op 1 moment na ging het ook goed in mijn kop haha (mul zandpand, bakken met regen).
18km op de teller *\o/* . Super constant gelopen. Alles tussen de 5:45 en 5:30 op de laatste km na, die was 5:25 :D
Afbeelding

Het moet nog heel iets sneller maar dat zal wel lukken met wat extra motivatie.
Wel een heftige pijnsteek op mijn linkerknie vanaf de 14km. Hopelijk was dat eenmalig want dat was niet heel tof.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:47

Heel erg netjes. Moet goedkomen zo.

Ik ben in Hamburg. Mijn startnummer is binnen, ik kan er tegenaan morgen :D

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:06

Hé wat een leuk topic! Heel leuk om je voortgang te lezen en wat ben je lekker fanatiek! Echt een mooi tempo hoor.

Succes morgen SuperVixen! Geniet ervan!

Ik loop nu sinds een jaar en heb me ook ingeschreven voor een halve marathon in de Veluwezoom. Wel pas in oktober dus ik heb nog even :D Samen met mijn hond.
Mijn tempo ligt veel lager dan dat van jullie. Als ik binnen 6 min/km kom ben ik echt heel erg trots op mezelf :)) Ik loop graag comfortabel, het moet me niet teveel moeite kosten. Lekker in mijn prettige pas rondhossen en wat om me heen kijken onderweg, kletsen tegen de hond en vogels spotten.
Ik lees graag mee om een beetje van jouw fanatisme te profiteren :D
Je bent in elk geval heel lekker bezig!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:46

Heel veel succes SV! Go for it!

Haha Lisitano, ik hoop dat ik je juist niet ontmoedig met mijn verhalen over hoe zwaar ik het vind! Vind het wel dapper na 1 jaar hardlopen al zo ver! Mag je hond mee met die loop?
Met hond lopen is een goede motivator!

Ik ben altijd een tempo loper geweest. Liever hard dan ver. Dat blijkt nu ook wel haha :+

Kan echt niet wachten tot het 19 mei is zodat ik daarna mijn rust kan pakken en niet meer MOET rennen maar gewoon kan gaan wanneer ik wil.
De eerst volgende run daarna is 5 weken later 13km obstakel run dus ik kan dan wel even ademhalen eerst :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:08

Loop je dan de strong viking?

Ik heb over drie weken op zaterdag de marikentrail en op zondag de marikenloop. Ik hoop dat ik aanstaande donderdag alweer zoveel hersteld ben dat ik weer lekker kan trailen in het bos. Daar kijk ik weer naar uit.
Ik ga denk ik langzamer lopen dan in Enschede, want ik wil niet helemaal kapot zijn morgen. Dan kan ik hier nog wat rondlopen en de stad bekijken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:08

leonie87 schreef:
Heel veel succes SV! Go for it!

Haha Lisitano, ik hoop dat ik je juist niet ontmoedig met mijn verhalen over hoe zwaar ik het vind! Vind het wel dapper na 1 jaar hardlopen al zo ver! Mag je hond mee met die loop?
Met hond lopen is een goede motivator!

Ik ben altijd een tempo loper geweest. Liever hard dan ver. Dat blijkt nu ook wel haha :+

Kan echt niet wachten tot het 19 mei is zodat ik daarna mijn rust kan pakken en niet meer MOET rennen maar gewoon kan gaan wanneer ik wil.
De eerst volgende run daarna is 5 weken later 13km obstakel run dus ik kan dan wel even ademhalen eerst :o

Nee helemaal niet, juist niet! Het is ook gewoon moeilijk. Helemaal als je zo hard gaat als jij :j
Ik vind het wel bewonderingswaardig hoor, zelfs met pijntjes blijf je gemotiveerd. Echt een bikkel!

Ik heb wel al een paar keer 15 km gelopen en laatst 16. Wel altijd trails. De hond loopt gewoon mee :j Ik vind dat zelf wel heel gezellig haha. En handig, want hij is gelijk goed uitgeweest O:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:28

Pfoeh ik heb het zwaar gehad vandaag. De hele afstand in de stromende regen gelopen. Mijn mooie tijd van Enschede was echt niet haalbaar vandaag, maar toch mijn op één na snelste halve gelopen in 2.05.34.
Ik ben zelf niet helemaal tevreden, maar ja. Volgende keer beter.
Mijn volgende halve loop ik in Keulen in oktober, maar als er nog een leuke voorbij komt dan misschien al eerder.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:12

Super goed SV! Wel balen dat het weer niet meezat. :(
Respect hoor dat je al meteen al een volgende denkt. Mij niet gezien. :')

@lisi. Ja dat is top met de hond. Onze hond was alleen de lol vaak beetje kwijt na km of 8/9. Die wilde ook kunnen snuffelen en met andere honden kletsen. Hij liep wel altijd los. Wel knap dat je in zoon korye tijd zulke afstanden loopt. Je bent duidelijk gemaakt voor afstand :D

Mijn knie doet nog steeds heel zeer en ik heb moeite met lopen. Moest toevallig toch al naar de HA vandaag dus hoop dat hij even naar mijn knie kan kijken... kan nu echt geen blessure gebruiken! :\

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:30

Oh nee! Dat zou wel heel erg balen zijn. Ik hoop voor je dat het meevalt.

Ja, ik hou er wel van om een beetje te lijden :')
In juni loop ik de Veluwezoomtrail van 18km. Inclusief de hoogtemeters en het terrein is dat ook wel te vergelijken met een halve marathon.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:33

Hey wat een leuk topic! :D
Ik ga over 3 weken ook mijn aller eerste halve marathon lopen in Leiden.
Ben erg zenuwachtig maar kijk er erg naar uit.
Ik moet zeggen dat ik er niet gericht op heb getraind kwa schema's enzo, wel heb ik natuurlijk mijn kilometers wat meer opgeschroefd om wat te wennen aan langere afstanden en geoefend met gelletje's.
Ik verwacht geen toptijd en dat hoeft gelukkig ook niet van mijzelf. :')
Je bent erg goed bezig en hopelijk heb je geen knie blessure, zou zo zonde zijn!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:09

Oeps weer ingeschreven voor een halve.. op 12 mei in Utrecht :+