Postnatale depressie/angststoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Postnatale depressie/angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:56

Over de borstvoeding. Ik vind dit werkelijk zalig. Het voelt zo intiem en fijn om mijn kind zo ‘groot’ te kunnen brengen. Indien medicatie eis ik dan ook medicatie waarbij dit mogelijk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:57

Ik zal later op iedereen persoonlijk proberen reageren (ook de pb’tjes). Ik wil sowieso al zeggen dat ik jullie berichtjes heel fijn en lief vind!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:58

Nou wat mij stoorde is dat er werd gezegd: Ja, er zijn je al zoveel vrouwen voorgegaan en die kunnen het ook allemaal hoor, een huishouden combineren met kinderen en werk en een gezinsleven dus waarom jij dan niet?
Hierdoor ga je je nog rotter en waardelozer voelen. Ik wilde eigenlijk helemaal niks de weken na de bevalling. Ik was moe, had overal pijn, ik zag er niet uit, mijn buik blubberde, mijn haar zat voor geen meter en van douchen werd ik doodmoe. Slapen deed ik amper want baby sliep ook amper. Ik had geen zin om mezelf te verzorgen of om sowieso iets te doen. Laat staan voldoen aan de verwachtingen die mensen van mij hadden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:58

Kaka schreef:
Ik heb hier wel eens eerder verzucht hoe raar het is dat je na een ongeluk direct slachtofferhulp aangeboden krijgt, al dan niet nodig, maar dat je na een zware bevalling (of operatie of ic opname) je zelf naar hulp op zoek moet.

Goed dus dat direct hulp zoekt! hier ook ervaringsdeskundige en als je op bokt zoekt, vind je vele verhalen. Ik vond het heel troostend die te lezen. De wetenschap dat ik niet de enige was, hielp.

Ik kan niet in het algemeen spreken, maar ik had zelf een bevalling die je als traumatisch mag zien (extreme weeen, uiteindelijk met ruggeprik naar zkh, daar 16u op 1zij gelegen en geeindigd met een spoedkeizersnee). Bij mij was er heel veel aandacht voor de psychische kant. Ik kreeg mijn dossier mee om terug te lezen, foto's in de ok voor de verwerking en de de dagen in het zkh standaard de vraag hoe het ging en er werd me op het hart gedrukt dat er hulp was als ik dat nodig had.
Thuis is de kraam daar mee door gegaan, vk heeft me voorgelicht over traumatische bevallingen en zelfs met me gesproken over eventuele angst bij een tweede. Zkh heeft het bij de nacontrole ook nog eens besproken. En ik kreeg flink wat kraamzorg extra, maar dat was ook door de ks en borstvoeding die niet op gang kwam.

@Anoniem, nog een tip. Lareb en medicatiefabrikanten nemen vaak het zekere voor het ontzekere w.b. Medicatie en birstvoeding. Thomas Hale heeft zich er meer in verdiept en er zijn lactatiekundige met extra verstand van medicatie-borstvoeding. Laat je dus niet te snel zeggen dat borstvoeding en medicatie niet kan!
https://www.borstvoeding.com/problemen/ ... 015NL.html

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:06

Wat heftig dit ts. I'm sorry to hear that.
Daarnaast gefeliciteerd met jullie zoon.

Helaas kan ik je verder niet helpen maar wel kan ik zeggen dat ik het onwijs bijzonder vind dat zoveel mensen zo open zijn hierover. Vind ik erg knap
Laatst bijgewerkt door daphne_xxx op 02-01-19 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:11

Anoniem schreef:
Littletash en Dromertje, hoe is het bij jullie verlopen? Hoe liep het traject, wanneer ging het beter, waren jullie ook bang voor jullie gedachten?
Ik kan/durf hierdoor ook niet te slapen.

Bij mij ging het lichamelijk en geestelijk beter na 18 maanden. Ik ben bij een psychiater geweest, medicatie gehad. T was randje opname geweest.
En dan ineens ging het beter. Ik weet eigenlijk niet waardoor.
Nu, achteraf is in oktober bij mijn oudste autisme vast gesteld en zie ik nu bij mijn jongste hoe een normale ontwikkeling verloopt.
Ik had die heel vroege tekenen op mij genomen terwijl het kindgebonden was ( dat iedereen mijn gevoel dat er iets was met mijn kind, onder stoelen en banken stak, kwam ook niet ten goede natuurlijk voor mijn gedachten en angsten.

Wat goed dat je zo snel hulp krijgt en sterk van u dat je aan de bel hebt getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:21

Foldertje ziet er i.i.g. goed uit!

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:31

Ik heb zelf geen ervaring hiermee (geen kinderen) maar wil je wijzen op de site van Eileen Engels https://www.kraamtranen.nl/eileen-engels.html

Zei zegt dat je een postnatale depressie krijgt door het wegvallen van het hormoon progesteron wat tijdens de zwangerschap veel aangemaakt wordt en daarna niet meer. Veel vrouwen zijn geholpen met duphaston die de progesteron balans weer hersteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:06

Wauw.. Gesprek met de psycholoog..
Ik ben/wordt niet gek. Ik ben licht depressief en heb last van dwang en dwangedachten daardoor. Dat komt nu zo heftig op doordat ik geen controle heb en dat een rode draad door mijn leven is geweest. En die heb ik nu niet/overzie ik nu niet.

Ben vreselijk opgelucht, al weet ik dat het hier niet mee ophoudt/over is. Ik krijg een licht anti depressiva voorgeschreven door de psychiater waarbij ik borstvoeding kan blijven geven. En ter zijner tijd therapie, dat leek hem nu nog niet handig i.v.m. vermoeidheid en eerst energie krijgen.

De psych laat ook bloed prikken i.v.m. vitamine huishouding etc.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:07

Klinkt heel fijn!! Heel veel sterkte TS! YOU CAN DO THIS!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:18

Heel fijn TS +:)+ Super dat er zo snel geschakeld wordt en je gehoord wordt. Echt, er is licht aan het einde van die tunnel! Niet dat ouderschap plots heel makkelijk wordt (dat vind ik tot op de dag van vandaag best ingewikkeld), maar zonder die donkere wolk is de wereld een heel stuk beter te hanteren.

@ secricible: fijn te horen dat er ook anders gereageerd kan worden. Ik weet niet wanneer jij bevallen bent, maar ik weet dat er grofweg sinds 2017 meer actieve aandacht is voor de psychische gevolgen van een zware bevalling. Een jaar eerder zei de gyn die mijn spoedkeizersnede uitvoerde bij de nabespreking doodleuk dat hij niet begreep waar al die vrouwen nou zo over jankten (ja, ik heb hem, figuurlijk gesproken, eerst over de tafel getrokken en daarna een klacht tegen hem ingediend. Die woede hielp wel fantastisch bij de verwerking, ironisch genoeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:24

Heftig ts, veel sterkte. De mogelijkheid tot het hebben van zo’n heftige bevalling weerhoud mij er (voorlopig) van aan kinderen te beginnen. Vreselijk. Hopelijk kun je met hulp snel van alles genieten en verdwijnen de angsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:27

Joman schreef:
Heftig ts, veel sterkte. De mogelijkheid tot het hebben van zo’n heftige bevalling weerhoud mij er (voorlopig) van aan kinderen te beginnen. Vreselijk. Hopelijk kun je met hulp snel van alles genieten en verdwijnen de angsten.

Ik zou de bevallig nog 10 keer overdoen, incl. deze gevoelens. Immers ben ik het beste ter wereld rijker. <3

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:35

Fijn dat je zo goed geholpen bent!
Hopelijk kan je snel zonder strubbels genieten. :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:41

Lieve Daph, ik kan je niet helpen, maar ik wil je wel een hele dikke knuffel geven :*

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:44

Ik heb na beide geboortes een postnatale depressie gehad. Ook 2 maal een pittige bevalling gehad, dus ik herken je verhaal wel. Ik had het alleen minder heftig dan jij als ik het zo lees. Het is niet niks, een kindje krijgen en ineens een grote verantwoordelijkheid te moeten dragen. Plus een heftige bevalling erbij. Goed dat je hulp gezocht hebt in ieder geval! Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:06

Nog een gesprek met de psychiater gehad over medicatie en heb citalopram gekregen en quetiapine. Die laatste indien nodig. Mogen beide bij borstvoeding aldus psycholoog en psychiater!

Ze stuurde aan op in de toekomst trauma therapie in verband PTSS.. Had ik niet zien aankomen..

Maar voor nu medicatie en vrijdag de psycholoog weer zien om te kijken hoe het gaat en of medicatie niet te vervelend gaan zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:42

Wat naar dat je je zo rot voelt na je bevalling. Het krijgen van een kind is iets waar je zo lang naar uitkijkt en het doet echt pijn als je zo hard van je roze wolk af pleurt :(
Zelf had ik na een traumatische zwangerschap en een bevalling een lichte postnatale depressie. Ik vond het vooral zo naar dat ik voor mezelf vond dat ik blij moest zijn met het kind (en dat was ik ook wel) maar ik voelde me allesbehalve blij en kon alleen maar huilen en had geen flauw idee wat ik met een baby aanmoest en hoe ik hem moest gaan verzorgen. Soms keek ik in zn bed en dan dacht ik alleen maar: wie ben jij en wat doe je hier? Ik heb hem ook wekenlang niet bij zijn naam genoemd, dat lukte om de een of andere manier niet.
Hij huilde ook nog eens heel erg veel en toen heb ik wel eens gedacht dat als ik hem het raam uit zo gooien dat ik er dan vanaf was. Maar gelukkig nooit echt in staat geweest om dat te doen.
Ik was erg bang dat ik niet goed met hem kon hechten, ik wilde heel graag hechten met hem maar kon het op een of andere manier niet.
Uiteindelijk is het weer helemaal opgeklaard, het ging steeds beter en na een jaar voelde ik mezelf ook weer de oude.
Ik hoefde gelukkig geen medicatie. Ik had een psycholoog en kreeg EMDR voor traumaverwerking. En ik kreeg videocoaching om mij te coachen bij de omgang met mijn baby. Dat werkte ook als een tierelier!

Heel veel sterkte! Onthou dat je geen slechte moeder bent en dat je gedachten niet echt uit jezelf komen. Je wordt voor de gek gehouden, je hormonen spelen spelletjes. Hopelijk krijg je ze snel getemd met de medicatie en kan je ook wat gaan genieten van je baby.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:44

verootjoo schreef:
Wat naar dat je je zo rot voelt na je bevalling. Het krijgen van een kind is iets waar je zo lang naar uitkijkt en het doet echt pijn als je zo hard van je roze wolk af pleurt :(
Zelf had ik na een traumatische zwangerschap en een bevalling een lichte postnatale depressie. Ik vond het vooral zo naar dat ik voor mezelf vond dat ik blij moest zijn met het kind (en dat was ik ook wel) maar ik voelde me allesbehalve blij en kon alleen maar huilen en had geen flauw idee wat ik met een baby aanmoest en hoe ik hem moest gaan verzorgen. Soms keek ik in zn bed en dan dacht ik alleen maar: wie ben jij en wat doe je hier? Ik heb hem ook wekenlang niet bij zijn naam genoemd, dat lukte om de een of andere manier niet.
Hij huilde ook nog eens heel erg veel en toen heb ik wel eens gedacht dat als ik hem het raam uit zo gooien dat ik er dan vanaf was. Maar gelukkig nooit echt in staat geweest om dat te doen.
Ik was erg bang dat ik niet goed met hem kon hechten, ik wilde heel graag hechten met hem maar kon het op een of andere manier niet.
Uiteindelijk is het weer helemaal opgeklaard, het ging steeds beter en na een jaar voelde ik mezelf ook weer de oude.
Ik hoefde gelukkig geen medicatie. Ik had een psycholoog en kreeg EMDR voor traumaverwerking. En ik kreeg videocoaching om mij te coachen bij de omgang met mijn baby. Dat werkte ook als een tierelier!

Heel veel sterkte! Onthou dat je geen slechte moeder bent en dat je gedachten niet echt uit jezelf komen. Je wordt voor de gek gehouden, je hormonen spelen spelletjes. Hopelijk krijg je ze snel getemd met de medicatie en kan je ook wat gaan genieten van je baby.

Dit had ik ook, babbelen tegen hem de3d ik amper. Zorgde er goed voor maar alles op automatische piloot.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:44

Kaka schreef:
Heel fijn TS +:)+ Super dat er zo snel geschakeld wordt en je gehoord wordt. Echt, er is licht aan het einde van die tunnel! Niet dat ouderschap plots heel makkelijk wordt (dat vind ik tot op de dag van vandaag best ingewikkeld), maar zonder die donkere wolk is de wereld een heel stuk beter te hanteren.

@ secricible: fijn te horen dat er ook anders gereageerd kan worden. Ik weet niet wanneer jij bevallen bent, maar ik weet dat er grofweg sinds 2017 meer actieve aandacht is voor de psychische gevolgen van een zware bevalling. Een jaar eerder zei de gyn die mijn spoedkeizersnede uitvoerde bij de nabespreking doodleuk dat hij niet begreep waar al die vrouwen nou zo over jankten (ja, ik heb hem, figuurlijk gesproken, eerst over de tafel getrokken en daarna een klacht tegen hem ingediend. Die woede hielp wel fantastisch bij de verwerking, ironisch genoeg).

9weken geleden, dus echt heel recent. Bizar hoe die gyn bij jou zich gedragen heeft. Wat dat betreft is er gelukkig veel verandert. Gelukkig maar...

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:55

Jeetje TS, wat onwijs heftig. Zit je zo lekker op je roze wolk, breekt ineens het onweer los...
Ik heb geen ervaring met bevallen (wel met Emergis, maar dan vanwege een ‘gewone’ depressie), maar wilde wel even zeggen: ik vind het heel dapper dat je meteen hulp hebt gezocht en ik duim voor je dat het snel weer op mag klaren!
En je natuurlijk, ondanks deze pech, van harte feliciteren met de kleine man :+:

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:11

Ten eerste gefeliciteerd met de geboorte van jullie baby!
Ik heb (nog) geen ervaring met bevallen en de gevoelens die daarbij kunnen komen, maar wel in mijn “normale” leven. Ik heb ook last van dwang gedachten gehad, voornamelijk naar de mensen waarvan ik veel houd, mijn vriend en mijn ouders. Daarnaast ook depressies en angstaanvallen. Ik ga er verder niet op in wat de dwang was, maar wil je op je hart drukken dat je niet alleen bent en dat je niet gek bent.
Op de momenten in mijn dwang denk ik ook dat ik een of andere mafkees ben, maar dat is niet wie ik ben en dat weet ik nu, als ik er geen last van heb. Kans bestaat dat ik ook tijdens en/of na mijn eventuele zwangerschap er last van zou kunnen krijgen en dat vind ik best een eng idee, maar probeer ik nog niet te veel over na te denken.
Ik vind je sterk dat je er zo over durft te praten en blijf dat vooral doen. De dierbare in je omgeving weten dat je niet echt gek bent.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:31

Dani schreef:
Witchcraft, een baby is wel anders dan een hondje hè. ;) Jij hebt geen bevalling gehad en hebt niet alle hormonen in je lijf razen, 't is niet voor niets dat een postnatale depressie bestaat en geen, eh, post-hond depressie. Maar paniekaanvallen zijn natuurlijk nooit leuk, wat de oorzaak ook is. Misschien kom jij in dit topic ook wel nuttige tips tegen. :)

Wat naar TS. Mijn ervaring was ongeveer het tegenovergestelde dus ik heb geen advies voor je, maar wil je wel sterkte wensen. Ik hoop dat je goede hulp krijgt via de pop-poli en dat je binnenkort volop kunt genieten van je prachtige kereltje en van jouw rol als mama. :(:) En je hoeft je echt niet te schamen! Ook niet over de nare gedachten die je hebt, die dringen zich aan je op maar je wil dat niet en zo ben jij ook niet.

klopt, maar ik had het dan ook over de angststoornis die er is. En dat voelt hetzelfde, of het nu om je pas geboren kindje gaat of niet. Het was maar om de angststoornis aan te geven en een (hopelijk voor TS ook) oplossing aan te kaarten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:50

Anoniem schreef:
Wauw.. Gesprek met de psycholoog..
Ik ben/wordt niet gek. Ik ben licht depressief en heb last van dwang en dwangedachten daardoor. Dat komt nu zo heftig op doordat ik geen controle heb en dat een rode draad door mijn leven is geweest. En die heb ik nu niet/overzie ik nu niet.

Ben vreselijk opgelucht, al weet ik dat het hier niet mee ophoudt/over is. Ik krijg een licht anti depressiva voorgeschreven door de psychiater waarbij ik borstvoeding kan blijven geven. En ter zijner tijd therapie, dat leek hem nu nog niet handig i.v.m. vermoeidheid en eerst energie krijgen.

De psych laat ook bloed prikken i.v.m. vitamine huishouding etc.

Klinkt alsof je goed geholpen wordt!

Wil je veel sterkte wensen en ik vind het ontzettend goed dat je dit topic hebt geopend :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:51

Ik heb bij mijn dochter ptts opgelopen door de zwangersschap en ik voelde mij ook erg slecht na de bevalling. Ik heb emdr behandelingen gehad en dit heeft mij super geholpen! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik pas 2 jaar na de geboorte mijzelf weer goed voelde, dit heeft bij mij wel veel tijd nodig gehad en is nooit helemaal goed gekomen.

Het klinkt wel super hoe je geholpen word!