Meniscus operatie ervaringen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 17:28

Oh ja dat is een herkenbaar beeld. Mijn scheenbeen is ook nog helemaal geel. Jij hebt hechtingen in die sneetjes zo te zien. Dat heb ik dan weer niet. Mijn been is geel.


Afbeelding

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:38

Kregen jullie niet gelijk fysio? Ik ben 5 jaar geleden aan gescheurde meniscus en stuk kraakbeen dat los zat geopereerd. Voordat ik naar huis mocht kwam de fysio. 2 dagen erna kwam de fysio de 1e keer thuis (gelukkig woon ik in een bungalow gelijk vloers) om te kijken hoe ik het beste kon bewegen in huis met de krukken. Daarna 2x in de week fysio. Moet zeggen dat ik gauw weer op de been was.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:42

Exvriend heeft tweemaal meniscus reconstructie gehad. hierbij hebben ze meniscus eerst met een soort nagelknippertje middels een kijkoperatie afgeknipt (het chipje wat los was komen te zitten). Deze scheurde alsnog in en toen moest het gehecht worden. Herstel was 6-8 weken met een robocop brace om.
Ook wij hadden destijds geen lift en hij woonde drie hoog.
Maar met de brace om was het best te doen. Gewoon je pootje wat naar de zijkant draaien en met krukken en al de trap op huppen. Niet te vaak doen per dag maar best te doen.
Even zorgen dat je washandjes om de handvaten van je krukken doet anders gaan je handen kapot.
Exvriend durfde het been niet goed te bewegen en belasten toen de brace eraf moest maar na een maand of twee kon hij alles wel weer.

Overigens bij de tweede operatie bleek dat zijn kruisbanden niet goed functioneerde en als hij nogmaals in de knoei kwam met zijn meniscus dan moest er een kruisband reconstructie gebeuren met een revalidatietijd van 9 maanden.

Getup

Berichten: 8380
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:45

Sonja_vR schreef:
Ik Ben nu twee keer aan mijn knie geopereerd
Meniscus bijwerken, de boel glad poetsen en losse Rommel Verwijderen
Gewoon Lopen gaat heel vlot na de operatie
Trap is nog even wat voorzichtiger aan doen (zo ver buigen is een beetje veel, maar als je gewoon bewust trap loopt en Met je goede been eerst stapt en dan je slechte been bij zet was het voor mij wel te doen)



Precies zo ging het bij mij ook. Binnenste en buitenste meniscus waren stuk. Arts zei:"opstaan en gaan" ( kerel naar mijn hart :D )

Mijn knie zag er net zo uit als die van zonnebloem. Maar mijn been was niet zo gekleurd

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 17:55

Nee geen fysiotherapie. En ik ben gewoon 2 weken thuis. Dus geen gehannes met trappen op of af.

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:11

Is bij jullie de operatie ook naar bevinding gedaan?

Op de mri die ik heb gehad is een scheur te zien, de verpleegster zei dat het herstel afhangt van wat de chirurg nog meer tegenkomt.

Ik heb niets gehoord over fysio die ik eventueel zal moeten volgen.
Ik heb met mijn werkgever overlegd dat ik sowieso tot eind feb in de ziektewet ga. Daarna hoop ik wel weer aan het werk te kunnen, mijn werkgever en roosteraar hebben mij voor maart de zo min mogelijk belastende diensten gegeven ( ik werk in de zorg).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:23

Na MRI idd afwachten of dat alles is

Bij de laatste operatie vonden ze ook nog een oude scheur met littekenweefsel in de rechter voorste kruisband
En een bak met gruis
Daarop advies gehad over hoeveelheid wandelen etc (als in ; ga maar fietsen )
Wat ik niet volg ivm twee grote honden + paardenhobby (hoe dan ??)
Dus als ik voor de volgende ronde ga dan zal ik wel op mijn sodemieter krijgen
Indertijd was de slijtage rondom graad 2 , rechtsbuiten 3 a 4 en die Schaal gaat maar tot 4 :')
Die zal inmiddels wel 3 a 4 Rondom zijn en off the scale voor rechsbuiten

Laatste keer in ZH wel Fysio aan bed gehad voor ik naar huis ging voor krukgebruik
Naderhand naar eigen fysio gegaan
De zaken die ze extra Vonden tijdens de OP gaven geen gevolgen voor revalidatie

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:11

Ik heb in het ziekenhuis geen fysio gezien. Morgen maar eens bellen met mijn fysio of ze wat tips heeft voor mijn kuit. Die knie zit vooral vocht in maar daar heb ik verder geen last van, maar door die kuit kan ik nu bijna niet meer lopen.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:50

Oh dat is balen Zonnebloem, ik hoop dat de fysiotherapeut wat tips voor je heeft.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:21

Heb je nog hulp gehad voor je kuit Zonnebloem?

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:14

Ik kon helaas vandaag niet meer terecht, maar ze heeft aan de telefoon nog wat tips gegeven qua oefeningen en vanmorgen was het al een heel stuk beter. Vandaag door het lopen wel weer iets meer last, maar tussendoor met de oefening wel minder als de afgelopen dagen. Maandag heb ik een afspraak en dan hoop ik ook wat tips te krijgen voor het vocht in mijn knie. Mijn knie kan ik nog niet zo ver buigen.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 21:06

Ja ik heb hetzelfde. Het vocht wil van geen wijken weten. Heb jij ook zo'n kous (tubigrip) voor erover heen? Ik heb van een fysiotherapeut site een pdf met kleine oefeningen gedownload. Hele simpele oefeningen, maar het werkt goed.
Sterkte ermee.

hagelslag
Berichten: 9267
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:19

Als tip een beetje beweging in de been te krijgen zonder teveel belasting.
Je voet/tenen naar je toe trekken en weer na achter duwen. En daarbij ook je kuitspieren langzaam aantrekken

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 21:30

Dank voor de tip Hagelslag!

hagelslag
Berichten: 9267
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:38

Je achillespeez verkort snel bij gebrek aan beweging.
En door de "pompbeweging" met je voet houd je de bloedsomloop in je been ook in de gang waardoor een goed herstel mogelijk is

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:12

Die tip kreeg ik ook van de fysio, werkt best goed. Verder buig en strek ik mijn been regelmatig door beweging in de knie kan het vocht ook beter weg als ik het goed begrijp. Is verder ook niet pijnlijk zolang ik niet over mijn grenzen ga.

Ik heb er niets omheen alleen 2 pleisters over de sneetjes, die mogen er morgen definitief af.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 14:52

Die sok geeft wat stabiliteit en tegen nog meer vochtvorming. Ik doe nu 2 a 3 keer op een dag die oefeningen en dat helpt best.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 11:24

Heb je nog tips tegen het vocht in de knie gekregen van de fysio Zonnebloem?

Er zit bij mij echt weinig vebetering in, de knie blijft dik en kan moeilijk lopen. Ik ga van de week de dokter even bellen.

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:09

Vooral blijven bewegen. Heb 2 oefeningen erbij gekregen.

- been languit (op de bank of op bed) met een opgerolde handdoek of kussentje onder de knie, voet zo ver mogelijk optillen/been strekken en weer neerleggen om er meer strekking in te krijgen.
- zittend op een stoel 3 plastic zakken op elkaar op de grond leggen onder je voet (met je sokken) en dan met je voet naar voren en achteren glijden over de plastic zakken.

Verder been hoog om de doorbloeding te bevorderen.

Ik heb gisteren en vandaag mijn dochter weer zelf lopend naar school gebracht, gaat wel goed, rustig aan en het is in totaal zo'n 500 meter lopen.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:35

Oh ja die oefeningen doe ik ook. Been omhoog ook. Ik zal iets meer gaan wandelen, kijken of dat helpt. Het loopt alleen zo lastig omdat het vocht de knieschijf blokkeerd.

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:43

Ja had ik ook heel erg hoor, maar dit weekend rondje boodschappen gedaan en met mijn dochter naar het theater geweest en ik merk wel dat er minder vocht in zit en ik elke dag iets verder kan buigen.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 13:42

Fijn dat het beter gaat. Misschien doe ik ook wel te voorzichtig.

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:44

Ik herken dat wel. Traplopen durfde ik niet op de normale manier. Gisteren toch maar geprobeerd na wat aanmoediging van mijn man. Naar boven gaat prima mits ik rustig aan doe, maar naar beneden was nog wel pijnlijk dus dat doe ik gewoon per tree dat wil wel.
Dit weekend had ik 4000 stappen per dag en vandaag zal ik rond de 6000 uitkomen.

Probeer zo veel mogelijk te doen wat je normaal doen en dan merk je het vanzelf als iets nog niet wil.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 15:18

Het lastige is dat ik 6 trappen af moet als ik naar buiten wil. :D

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:23

O ja dat is niet heel ideaal.