De zin en onzin van supplementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:55

Ik denk dat het slikken van multivitamines of 'alles in één'-pillen inderdaad onzin is, alsin, je neemt maar wat in, daarbij neem je vitamines in die je waarschijnlijk nieteens extra nodig hebt en de vitamines die je wel extra nodig hebt zit er waarschijnlijk te weinig van in.

Maar gericht kijken en aanvoelen wat je nodig hebt is denk ik juist heel verstandig om te doen. Ik ben bijvoorbeeld vega en woon in Nederland: B12 haal ik niet tot nauwelijks uit voedsel en vitamine D krijg ik ook niet binnen in de herfst/winter want nauwelijks zon(die sowieso niet sterk genoeg is). Ik neem daarom sowieso B12 bij en ook vitamine D. Daarnaast okk vitamine C, zodat ijzeropname beter wordt(daar neem ik dan weer regelmatig een glaasje bietensap voor, supplementen vinden mijn maag/darmen niet fijn).

Van vitamine B12 en vitamine D zijn er vaak lage doseringen of waardes die al als goed beschouwt worden, terwijl er uit diverse onderzoeken wat anders blijkt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:03

Mijn moeder neemt de B12 injecties
ik zou zelf ook extra vitamine moeten nemen maar ik heb geen zin om pillen te slikken en injecties ben ik ook niet dol op :')
Ik slik elke dag al een paar dingen en heb zoiets van ja dan lijk ik wel zoon oma die een medicijnen doosje vol heeft voor elke dag………….. Probeer wel heel veel groentes te eten :j
Laatst bijgewerkt door shilady op 26-12-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:04

@Air die vitamine D mis ik ook
kunnen we die trouwens niet oplossen met afentoe een zonnebankje van 10 min in de winter?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:31

Ik slik vitamine D en magnesium. Bij beginnende keelpijn neem ik wat vitamine C in, daarmee voorkom ik verkoudheid soms. Zonder magnesium kan ik echt niet. Door een beschadiging in mijn rug wordt ik helemaal gek van de zenuwen in mijn benen zonder magnesium. Kramp, spasmes, tinteling. Ik merk het echt als ik het niet neem. Vitamine D zou ook een positieve bijdrage moeten leveren aan mijn spieren en zorgen voor meer energie. Dat laatste is voor mij wel merkbaar.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:58

Merken jullie verschil met het tijdstip van inname van magnesium en vitamine D?
Magnesium, omdat je er goed van slaapt en ontspant?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:45

tylando schreef:
Merken jullie verschil met het tijdstip van inname van magnesium en vitamine D?
Magnesium, omdat je er goed van slaapt en ontspant?

Vitamine D daar gebruik ik een daglichtlamp voor, om daar het beste effecf van te krijgen is het de bedoeling dat je die in de ochtend gebruikt omdat het ook een soort energie boost geeft. Als je dat in de avond doet, dan heeft het een effect wat een beetje te vergelijken is met laat koffie drinken: dan kom je moeilijker of niet in slaap. Of dat met een pilletje ook zo werkt weet ik niet

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:49

Klinkt logisch! Ook voor een pilletje eigenlijk.
Lijkt mij de D in de morgen en de magnesium s'avonds.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:59

Als je schildklier hormoon slikt moet met magnesium een paar een wachten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:35

Nu ik snipverkouden ben vitamine C. Anders af en toe magnesium en (hier nog helemaal niet genoemd) zwavel. Ja, dat is ook nodig voor de spieren. MSM zwavel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:52

germie schreef:
Nu ik snipverkouden ben vitamine C. Anders af en toe magnesium en (hier nog helemaal niet genoemd) zwavel. Ja, dat is ook nodig voor de spieren. MSM zwavel.

Waarom denk je dan dat je een tekort aan zwavel hebt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:04

Marie_Anne schreef:
germie schreef:

Waarom denk je dan dat je een tekort aan zwavel hebt?

Ik neem dit op advies van een bodybuilder en ben er mee begonnen toen ik een peesontsteking had. Die was gelukkig zo weer over, maar heb het idee dat het helpt en gebruik het dus. Niet dagelijks, wel paar keer per week 3 gram. Ht werkt niet als pijnstiller, maar wel ter v oorkoming van ontstekingen zegt men. Als ik zwaar gesport heb pak ik het.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:58

MSM is uit de veterinaire wereld ook bij mensen in gebruik geraakt.

Het is niet zo zeer een ontstekingsremmer - een ontsteking is een reactie op een beschadiging (want overbelaste pees, spier etc).
MSM repareert de (micro)beschadigingen (zodat de fase van ontsteking wordt voorkomen - of zo kort mogelijk duurt).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:02

Vind het toch weer zeer typisch, in april gebruikte ik een aantal weken heel onregelmatig kurkuma en werd ik ziek. En ook nu ben ik al een paar weken nogal onregelmatig kurkuma aan het nemen en ben ik ook weer wat ziekig aan het worden. Meteen maar weer besteld :+ Misschien is het toeval, maar ik zag het al een paar dagen aan mijn huid, ik kreeg weer onverklaarbare rode vlekken en af en toe hevige jeuk...