Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:18

Ik voelde mij juist erg beroerd zonder pil en ben daarom na 2 maanden weer begonnen. Uiteindelijk spiraal laten plaatsen maar wel met hormonen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:27

Ik merkte wel verschil toen ik stopte maar dan negatief. Ik kreeg een hele vette huid, veel puistjes en vet slap haar. Ik was er niet blij mee in ieder geval. Ook kreeg ik meer buikpijn als ik ongesteld was. Dus Ik ben toen weer begonnen en niet meer gestopt. Ik voel me veel beter als ik de pil slik. Ik heb de Yasmin trouwens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:54

Suzanne F. schreef:
Ik merkte wel verschil toen ik stopte maar dan negatief. Ik kreeg een hele vette huid, veel puistjes en vet slap haar. Ik was er niet blij mee in ieder geval. Ook kreeg ik meer buikpijn als ik ongesteld was. Dus Ik ben toen weer begonnen en niet meer gestopt. Ik voel me veel beter als ik de pil slik. Ik heb de Yasmin trouwens.

Hier hetzelfde.
Zonder pil ernstig labiel (hormoongerelateerd), met andere pillen geen verbetering; wel met de Yasmin.
Manlief is al 15 jaar geleden "geholpen", maar ik slik nog steeds de pil.

Ben een 1/2 jaar gestopt geweest ivm andere klachten waarvan ze dachten dat het pil gerelateerd was, maar was een zware periode.

Ricie

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:55

Nadeel, je kan zwanger worden _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:55

Ik ben een tijdje terug gestopt met de pil omdat ik me echt niet fijn voelde. Moodswings, geen libido meer, heel naar allemaal. Dus van de pil af. Nou, dat was wat :') Rondom m'n eisprong kon ik niets zonder dat het heel erg pijn deed, alsof dat ei met messen losgepeuterd werd. Ongesteld zijn was ook echt geen pretje. Dus aan de nuvaring. Hallo migraine-aanvallen :=

Dus terug naar de HA en ik zit nu op een lichtere pil, de 20 ipv de 30. En dat werkt prima! Geen eisprong dus geen pijn, en lichte ellende tijdens de stopweek. Libido is normaal, en geen extreme moodswings meer. En vooral wel een goede en betrouwbare anticonceptie. Ik ben niet zo'n fan van condooms en hij ook niet. Dus zo hebben we iets wat voor ons allebei werkt.

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:59

Ik heb nu mijn eerste menstruatie sinds ik na 4 jaar slikken gestopt ben. Ik liep al bijna 2 jaar met hartkloppingen en druk op de borst. Hier heb ik al vanalles voor geprobeerd: psychosomatische therapie, bioresonantie therapie enik heb een week met een hartritme meter gelopen en niks hielp. Uiteindelijk kwam het vermoeden bij mij dat het misschien door de pil kwam. In een maand tijd zijn de hartkloppingen al bijna volledig verdwenen en de druk op m’n borst ben ik kwijt. Wel bloed ik nu verschrikkelijk heftig en heb ik moeite met het niet kunnen regelen van mijn menstruatie. Ik hoop dat ik me mentaal lichter en stabieler ga voelen, maar dat moet met de tijd blijken. Verder vind ik de anticonceptie wel een gemis. Al met al kan ik het voor nu alleen maar aanraden, want die hoeveelheid hormonen kan bijna niet gezond zijn.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:00

ik loop ook al een hele tijd rond met het idee te stoppen. Alleen ben ik een ontzettende paniekpiet. Dus ik moet dan echt goed bij houden wanneer ik ongesteld moet worden, anders zou ik alle maanden door elke dag maandverband dragen, bang om ongesteld te worden als ik ergens anders ben. Nu met de pil is dat natuurlijk een stuk handiger en weet je van tevoren ongeveer welke dag je ongesteld moet worden. Anyway, ik ben asexueel, de pil slik ik puur voor de controle op menstruatie. Maar wil er ook erg graag mee stoppen, hoop erdoor sneller uit mijn depressies te komen of in ieder geval minder depressie te voelen.

Alleen durf ik niet zo goed te stoppen.....

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:09

Ik ben ook gestopt een paar maanden geleden met de pil. En ik ben zo te zien 1 van de weinigen die weinig verschil merkt haha. Nouja ik heb wel het idee dat ik wat meer energie heb en dat mijn emoties wat minder afgevlakt zijn. Maar ik ben ook van baan veranderd en meer gaan sporten, dus ik denk dat het niet 100% aan de pil te wijten is.

Groot nadeel is iedere maand ongesteld worden vind ik. De pil slikte ik altijd 2 a 3 keer door.

Ik zit eraan te denken om juist weer te beginnen met de pil.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:02

Witchcraft schreef:
ik loop ook al een hele tijd rond met het idee te stoppen. Alleen ben ik een ontzettende paniekpiet. Dus ik moet dan echt goed bij houden wanneer ik ongesteld moet worden, anders zou ik alle maanden door elke dag maandverband dragen, bang om ongesteld te worden als ik ergens anders ben. Nu met de pil is dat natuurlijk een stuk handiger en weet je van tevoren ongeveer welke dag je ongesteld moet worden. Anyway, ik ben asexueel, de pil slik ik puur voor de controle op menstruatie. Maar wil er ook erg graag mee stoppen, hoop erdoor sneller uit mijn depressies te komen of in ieder geval minder depressie te voelen.

Alleen durf ik niet zo goed te stoppen.....

Er zijn meerdere apps die het voor je bijhouden. Ook voorspellen ze het n.a.v. voorgaande cyclussen.
En als je ongesteld wordt heb je echt niet opeens een kopje bloed in je onderbroek hoor.
Ik zie het niet eens in mijn onderbroek, maar het zit dan aan toiletpapier.

Heb altijd een tampon en maandverband in mijn tas. En tegen de tijd dat ik weet dat het gaat komen doe ik ook alvast mijn menstruatiecup in mijn tas. De tampon en maandverband is echt voor nood.

Ben serieus nog nooit doorgelekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:17

Nessa schreef:
Er zijn meerdere apps die het voor je bijhouden. Ook voorspellen ze het n.a.v. voorgaande cyclussen.
En als je ongesteld wordt heb je echt niet opeens een kopje bloed in je onderbroek hoor.

Heb altijd een tampon en maandverband in mijn tas. En tegen de tijd dat ik weet dat het gaat komen doe ik ook alvast mijn menstruatiecup in mijn tas. De tampon en maandverband is echt voor nood.

Ik wel hoor.
Althans, geen hele kop vol;
Maar ik voel een kramp en op dat moment komt er een guts en ben ik al doorgelekt voordat ik de wc bereik (als ik niet aan de pil ben).
Nu slik ik de pil door en dan heb ik wel dat ik bij een doorbraakbloeding ik eerst een klein beetje bloed verlies.
Dan stop ik met de pil voor een kleine week en weet dan ook dat ik die dagen ongesteld ben.

Mijn middelste dochter is/was ook gelijk ernstig ongesteld.
Met een gewoon maandverbandje red ze het amper 2 uur de eerste 2 dagen.
Zodra ze van school naar huis fietste was ze al weer doorgelekt.
Nu is zij ook aan de pil en is het veel minder.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:41

Zo zie je maar dat ieder lichaam anders is, wat voor de één werkt. Hoeft voor de ander niet te werken

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:47

Dat is zeker waar!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:51

Ik ben gestopt met de pil (mijn vriend heeft een vasectomie laten doen), mijn libido is sindsdien véél hoger *D

Ik heb altijd een enorme lichte menstruatie dus ik moet mij ook geen zorgen maken als ik een krampje voel dat er al direct iets zou kunnen lekken. Vanaf de moment dat ik de voortekenen voel (lage rugpijn, kramp) steek ik mijn cup in. Maar er zijn inderdaad wel mensen die zwaarder menstrueren en kan mij voorstellen dat dat iets minder handig is dan als je niet regelmatig bent.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:54

Hier ook al enkele jaren gestopt met de pil. Voordelen: niet meer huilerig en slechtgezind om alles, hoger libido, enkele kilo's lichter.
Nadelen: meer angst om zwanger te worden, puistjes en helaas mijn vollere boobies weer kwijt :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:00

Ik ben een aantal jaar gestopt echter had ik veel last van PMS. Uiteindelijk daarom toch besloten om weer aan de pil te gaan.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:29

Brainless schreef:
Nessa schreef:

Ik wel hoor.
Althans, geen hele kop vol;
Maar ik voel een kramp en op dat moment komt er een guts en ben ik al doorgelekt voordat ik de wc bereik (als ik niet aan de pil ben).
Nu slik ik de pil door en dan heb ik wel dat ik bij een doorbraakbloeding ik eerst een klein beetje bloed verlies.
Dan stop ik met de pil voor een kleine week en weet dan ook dat ik die dagen ongesteld ben.

Mijn middelste dochter is/was ook gelijk ernstig ongesteld.
Met een gewoon maandverbandje red ze het amper 2 uur de eerste 2 dagen.
Zodra ze van school naar huis fietste was ze al weer doorgelekt.
Nu is zij ook aan de pil en is het veel minder.

Nou precies, dit heb ik in het verleden dus regelmatig gehad, dat was dus ook de reden dat ik de pil ben gaan slikken.

Maar een app is altijd weer handig, ik ga kijken of dit voor mij werkt, bedankt voor de tip!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:32

Ik ben een tijd gestopt met de pil die ik al jaren pakte (mycroginon 30) omwille van de typische kwaaltjes (zware moodswings, libido). Na een jaartje zonder en wat geprobeer met een nuvaring (maar duur!), overgeschakeld naar een lichtere pil (20 ipv 30) met een ander actief hormoon (problemen besproken met huisarts, dewelke aangaf dat je reactie kan afhangen van welke hormonen gebruikt worden), geen problemen meer nu!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:39

Ik ben jaren terug gestopt met de pil, in eerste instante om mijn toenmalige vriend te jennen maar het was zo fijn zonder dat ik niet meer terug ben gegaan :j
Achteraf gezien voelde ik me enorm "dof" op de pil, ik herinner me nog goed dat ik na het stoppen iets op TV aan het kijken was en daar zo onbedaarlijk om moest lachen. Dat was me in tijden niet gebeurd.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:15

Ik hoor nu veel over een spiraal. Maar dat is ook niet alles hoor :\

Ik had er met gemeenschap echt last van. En daarnaast deden die hormonen mij ook geen goed. Ik heb een topic geopend Mirena IUD en daar staan zeer veel ervaringen in. Misschien daar ook op kijken

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:22

Ik wil graag stoppen alleen vind momenteel eigenlijk geen andere anticonceptie fijn genoeg lijken om in te ruilen voor de pil. :P

Ik vind alleen een condoom veel te risicovol. Ben echt als de dood om zwanger te worden. Ik heb een vaste relatie trouwens.

Ik zou het zo top vinden als er voor mannen anticonceptie komt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:25

Als jullie beide 100% zeker geen kinderen willen kun je ervoor kiezen om een vasectomie uit te laten voeren op je man.

Mijn vriend wil dat niet, omdat hij niet zeker weet of hij over een aantal jaar nog steeds geen kinderen wil.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:26

Ik ben van de microginon 30 naar een mirena spiraal gegaan. Veel minder moodswings, beter in vel en een libido waar je U. Tegen zegt.

Niet gestopt maar merk wel flink verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:55

Ik was een ramp toen ik stopte met de pil. Bloedchagrijnig, cyclus kwam niet op gang en ik voelde me totaal niet mezelf. Mee naar de huisarts gegaan en daar bleek dat ik PMDS heb en dus soort van vast zit aan hormonale anticonceptie als ik mijn hoofd erbij wil houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:22

Maar is er dan een spiraal zonder hormonen?
Want veel stappen daar op over, merk ik ook in mijn persoonlijke kringen..

Hier binnen een aantal jaar wel een kinderwens, dus ik wil liever voor een jaar geen spiraal meer. Moet ook zeggen dat ik me niet helemaal op mn gemak voel dat zo iets wordt ingezet.
Voor de rest vind ik een condoom ook weer niet helemaal een fijn gevoel geven.

Oftewel blijf ik best nog hangen aan die pil.. Die gelukkig ook weer op voorraad komt, hoorde ik. Had voor de pil puisten, nu ik aan de pil ben nog steeds en toen ik 2 jaar tussendoor ben gestopt ook nog. Dus dat maakt ook niet veel uit. Gewicht ook niet. Libido was weinig, is nog steeds weinig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:25

Het koperspiraal is zonder hormonen :j, je word nog wel elke 4 weken opgesteld.

De Mirena spiraal is met hormonen (een laag percentage), je word dan niet meer ongesteld.

Je hebt merken die je om de 5 jaar moet laten verwijderen, andere om de 10 jaar.

Het laten zetten is even pijnlijk, maar dat duurt maar 1 dag ongeveer de pijn.