Problemen met afvallen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:11

Melewel94 schreef:
Jawel hoor :+ maar om een tussendoortje te kunnen eten doelde ik daarop.

Begin om 8u, heb om half 1 pauze tot 1 en dan tot half 5 - 5u.

Ik weet niet met wat voor goederen je werkt, maar er zijn voldoende tussendoortjes zelf te maken die je ook gewoon mee kan nemen voor die momenten.

Tenzij je direct in aanraking komt met food of feed, dan zal je waarschijnlijk niet mogen eten tijdens je werk.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:12

Ik lees veel koolhydraten en weinig eiwitten en gezonde vetten. Probeer eens minder koolhydraten te eten. Je hoeft niet koolhydraat arm te gaan leven en als je ziet dat je ook met koolhydraatbeperkt heel veel lekkere dingen kan eten je echt af kan vallen. Helemaal zonder koolhydraten zou ik niet doen. Ik ben wel van mening dat een lichaam koolhydraten nodig heeft. Alleen eten we er tegenwoordig vaak teveel van.

DiantaM

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:45

Ik denk dat je én ongezond én te weinig eet waardoor je je juist aankomt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:51

TS: mijn advies is om als allereerst je BMR eens te berekenen. Dat kan via de volgende link:https://krachttraining.info/bmr-berekenen/

Het getal dat hier uit komt, is het aantal kcal dat je in totale rust verbruikt.
Als je dan een app download (bijvoorbeeld My Fitness Pal of Food) dan kan je daar (ongeveer) aangeven hoeveel kcal je per dag moet eten. Ga wel wat boven je BMR zitten (Bijvoorbeeld 200kcal), want BMR is het kcal verbruik in totale rust, dus als je dat aanhoud, hou je het zeer waarschijnlijk niet vol. En houd het dan eens een aantal dagen/weken bij wat en hoeveel je eet. De app laat dan precies zien hoeveel kcal je hebt gegeten per dag en zelfs per maaltijd/tussendoortje. Dit geeft enorm veel inzicht.

En probeer inderdaad gezonde keuzes te maken. Veel groente, 2 stuks fruit, liever volkoren producten dan witmeel producten. Maar gun je zelf af en toe ook wat lekkers. Als dit in het kcal doel past, kom je er niet van aan.
(Medische redenen uitgesloten)

Ik ben zelf ook aan het vechten tegen de kilo's, ooit gelukt om 18kg af te vallen, helaas er weer 15 bij.
Nu ligt het er bij mij ook aan dat ik lichamelijk niet lekker in mijn vel zit, waardoor de motivatie lastig is/blijft. Gelukkig wordt hier aan gewerkt en hoop ik ook langzamerhand weer wat kilo's kwijt te raken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:13

troi schreef:
Tja het heel simpel als je niet afvalt eet je dus teveel.

Dat is juist nou meestal niet het geval. men eet te weinig waardoor het lichaam in de reservestand gaat staan en alles maar op slaat wat het binnen krijgt.
om af te vallen moet je de verbranding op gang houden. meestal resulteert dit in meer eten.
maar wel op een gezonde manier.

kijk eens bij www.projectgezond.nl dat zijn weekmenu's met 6 eetmomenten op een dag, heel gevarieert en gezond maar niet overdreven dat je niks mag en zonder pillen, poedertjes, shakes of weet ik wat

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 14:17

Sorry dat ik niet op ieder bericht specifiek antwoord!

Heb even de app gedownload en even een gemiddelde werkdag ingevuld.

Verschiet ervan dat de hoeveelheid zo snel omhoog schiet! Eye-opener kan je wel zeggen.

Afbeelding

Ik heb hierin gezet:
4 crackers met kaas en Philadelphia

Portie krieltjes
Schnitzel

4 kopjes koffie
2 colas

Dus hier is nog niets eens een bakje chips ofzo bijgeteld... Echt het minimale wat ik eet.

-O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:21

Ts het echt heel ongezond wat je eet.
Ik mis groente en fruit in jou dieet.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:53

Lengte 1.77, gewicht 70 kg. Leeftijd bejaard. Ontbijt kom muesli gemixt met melk, 11 uur banaan en appel, 13 uur 3 sneden brood boter activ en iets kaas/ jam, middag 2 latte machato zonder suiker, avond 2x per week vis, 2x matig liever geen vlees,weinig aardappelen, groente of groenteschotel dus vegetarisch. Later avond, rode wijn of halve liter Hefe Weissbier alcoholvrij met ongezouten nootmix 100 gram. Beweging: fietsen per week 100 km op gewone fiets, intensief paard rijden 5x per week 1 uur, 5x per week enkele stallen mesten e.d. Gewicht varieerd met bovenstaand maximaal plus min een halve kg. 1 x per maand sauna gecombineerd met half uur zwemmen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 15:04

Afbeelding

Vond het wel interessant dus even eentje gemaakt van toen ik nog thuis woonde en naar school ging.

Wat ik erin heb gezet:
2 boterhammen met choco
Kinder bueno

Kippensoep
Gekookte aardappelen met jus
Braadworst
Bloemkool +saus
Vla pudding

6x cola

En 2x 15min fietsen (school)

Ik moet inderdaad iets gaan aanpassen zoals jullie ook aangeven.

Handige app!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:06

Lau schreef:
Ik eet het liefst zonder veel moeite en weinig stukjes :')
Maar ik heb wel meer eetproblemen gehad, ik eet het liefst niet. Of te weinig het is al heel wat dat ik 2x eet. Maar ik probeer nu wat ik eerder postte bij te houden met die 6 eetmomenten. En dan val ik wel af. Maar ik val snel terug in niet eten of maar 2 maaltijden. En dan kom ik weer aan dus geen idee waar het aan ligt.

Op het gevaar af van off topic: een lichaam "dat een hongersnood heeft meegemaakt" is dol op opslaan. Dit is zelfs waar te nemen bij kinderen die tijdens de hongerwinter in de baarmoeder zaten.

Je lichaam laten voelen 'dat er heus eten is' is dus zinnig.
Al zou ik juist ook bij psychische problemen kiezen voor de vetverbranding (ipv de met stress geassocieerde koolhydratenstofwisseling).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:16

Evelyne79 schreef:
troi schreef:
Tja het heel simpel als je niet afvalt eet je dus teveel.

Dat is juist nou meestal niet het geval. men eet te weinig waardoor het lichaam in de reservestand gaat staan en alles maar op slaat wat het binnen krijgt.
om af te vallen moet je de verbranding op gang houden. meestal resulteert dit in meer eten.
maar wel op een gezonde manier.

kijk eens bij http://www.projectgezond.nl dat zijn weekmenu's met 6 eetmomenten op een dag, heel gevarieert en gezond maar niet overdreven dat je niks mag en zonder pillen, poedertjes, shakes of weet ik wat

En die reservestand is dus de allergrootste onzin die er is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:28

Citaat:
Op het gevaar af van off topic: een lichaam "dat een hongersnood heeft meegemaakt" is dol op opslaan. Dit is zelfs waar te nemen bij kinderen die tijdens de hongerwinter in de baarmoeder zaten.

Citaat:

Wellicht zijn deze twee uitspraken te verzoenen, maar ik zie efkes niet precies hoe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:32

Als je te weinig eet, word je wel minder actief en breken je spieren af of ze komen in elk geval niet bij. Spiermassa verbruikt de hele dag door, ook in rust, energie. Meer spieren betekent dus meer verbranding. Als je lange tijd structureel weinig eet en beweegt, verlies je toch zodanig veel verbranding dat je idd minder verbrandt dan iemand die genoeg eet en beweegt. Daar geloof ik wel in.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:33

Er is zelfs een onderzoek naar gedaan.

https://drogespieren.nl/afvallen/spaars ... tand_mythe

Hoe je het ook wendt of keert. Je gaat niet aankomen door te weinig eten. Als je meer verbruikt dan erin komt, val je af, punt. Tuurlijk zijn er mensen die een stofwisselingsziekte hebben maar dat is zelden het geval.

Tel je calorieen en je valt af. Zo simpel is het.

Maar zo is de richtlijn van 2000klcal per dag voor veel vrouwen ook veel te veel. Zeker wanneer je zoals TS maar 1.55cm bent en nauwelijks beweegt. Dan kom je 2000klcal per dag echt flink aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:41

Kaus schreef:
Maar zo is de richtlijn van 2000klcal per dag voor veel vrouwen ook veel te veel. Zeker wanneer je zoals TS maar 1.55cm bent en nauwelijks beweegt. Dan kom je 2000klcal per dag echt flink aan.

Daarom kun je ook beter een diëtist je voedingsbehoefte laten berekenen :) Het kan idd echt veel verschillen per persoon. Ik moet er veel meer dan 2000 eten om überhaupt op gewicht te blijven en een ander moet er weer veel minder eten om niet aan te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:42

...dat het experiment in Minnesota dit soort magere types oplevert, geloof ik grif.
(Medische ethische commissie...??? "Dat dit mocht!")

Maar dat is iets anders het uitgebreide onderzoek naar mensen die een hongersnood hebben meegemaakt. Dat ging over de reactie van het metabolisme op een levensbedreigende situatie: nog vele jaren na de hongersnood zijn er effecten te meten.
(Maar we zijn geloof ik off topic.)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:56

TS: ik heb even snel je BMR berekent. Dat komt uit op 1546 kcal per dag. Tel daar 200 kcal bij op en je zit op 1746, rond dit af naar 1750.
Ik denk als je dit aantal kcal aan houd, gezonde keuzes gaat maken (met af en toe best iets lekkers) en dat je op welke manier dan iets meer probeert te bewegen, de kilo’s er langzaam af zullen gaan :).

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:00

Kaus schreef:

verklaar u nader........ als je iets wilt ontkrachten prima maar onderbouw het dan en roep niet wat in de leegte.....

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:01

Ik ben 2,5 maand geleden eindelijk naar de dietist gegaan. Die gaf me een eetpatroon mee waar ik van schrok. Veel meer dan ik gewend was, maar vooral ook meer brood/zetmeel (koolhydraten). Ik moest dus vooral anders gaan eten.

Ik schrok me een hoedje, maar dacht:ok, ik probeer het een maand. Er was bijna 4 kilo af. Inmiddels zit ik op plm 8 kilo (begin gaat altijd sneller). Ik moet met mijn 1.70m van 86 naar de 70 (uiteindelijk stabiel iets onder de 70). Ben nu dus halverwege.

Ik heb vroeger problemen gehad met eten, dus vond de stap doodeng, maar eerlijk gezegd vind ik het echt een eitje tot nu toe!

Mijn tip dus: ga niet zelf aanmodderen, maar plan gewoon een afspraak bij de dietist in. Dat ook zonder huisarts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:03

Je hebt weinig eten en weinig eten. Je kan elke dag 1600 calorieën binnenkrijgen aan goed gezond voedsel en daarmee afvallen en je kan elke dag 1600 calorieën binnenkrijgen aan vette troep, snoep en frisdranken dan dus wel aankomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:06

Nee hoor 1600 kcal is 1600 kcal. Maar je hebt vullen of voeden. Als je verkeerde dingen eet (en dus vult ipv voedt) neemt je zin om te snaaien alleen maar toe en is het cirkeltje rond.

Ik heb de reservestand altijd begrepen als: je valt idd wel af als je onder je BMR gaat zitten. Maar zodra je iets meer gaat eten denkt je lichaam meteen "opslaan!!" en kom je dus heel snel weer bij en meer dan voorheen. Het bekende jojo effect wat je ziet bij bijvoorbeeld een crash dieet.

App bijhouden is heel zinvol, ben ik ook flink mee afgevallen en nu al een tijd mooi op gewicht. TS: in jouw geval zou ik wel inzetten op veel meer groente, ook meer fruit en veel meer eiwitten. Mn eiwitten vullen lang.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:59

Wat Janneke zegt klopt wel. Een lichaam met honger wil eten, eten, eten. Gaat daarnaast zuinig met de energie die binnen komt om (aka je moe en lusteloos voelen).

Ofwel, wat ik al zei waarom "meer eten" vaak werkt:
Nies_ schreef:
Omdat je nu je lichaam beter voedt waardoor het niet schreeuwt om eten wat dan onherroepelijk tot een eetbui gaat leiden. Oftewel: onder de streep eet je weldegelijk minder.

Dus de "hongerstand" bedoelt als aankomen van lucht bestaat niet, maar je lichaam reageert weldegelijk op te weinig voeding. De proefpersonen in het starvation experiment beschrijven ook bijna allemaal dat ze alleen nog maar aan eten konden denken. Sommige deelnemers van expeditie Robinson zeggen ook na deelname een verstoorde relatie met eten te hebben die jaren later nog aanwezig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:18

Cola, tosti, worstenbroodje, koffie, pasta,... die zouden voor mij al afvallen.

Ik ben in een jaar meer dam 6kg afgevallen door alleen die dingen weg te laten of beperken.
Ipv cola zou ik water of thee nemen. Tosti en worstenbroodje echt weglaten. Ik heb een hele tijd allee donker brood of koolhydraatarm brood gegeten als ontbijt. Of kwark met een gezonde granola. Genoeg eten s morgens is echt belangrijk. Eitjes zijn ook goed. Omeletje ipv brood bv. In de ochtend tussendoor komkommer of wortel (rauwe groenten zijn vetvreters), een handjevol ongebrande noten kunnen ook. S avonds kun je proberen mager vlees te nemen ipv gehaktbereidingen, in vloeibare olie bakken en koolhydraten beperken. Groenten mag je onbeperkt eten, aardappel rijst of pasta neem je maar een beetje van.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:21

Tip kijk niet na hoeveel je vroeger woog en at! Laat dat los en je heb een frustratie minder. Kijk voorruit en naar je doel! Van wat je wilt wegen en ga daarmee aan de slag.

Hoe ouder je wordt veranderd ook je stofwisseling.

Vele tips zijn al gegeven..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:35

Evelyne79 schreef:
Kaus schreef:

verklaar u nader........ als je iets wilt ontkrachten prima maar onderbouw het dan en roep niet wat in de leegte.....

Heb je iemand in expeditie Robinson ooit zien aankomen sinds het programma bestaat?? Bijna iedereen valt een kilo of tien af. Alle survivalprogramma's op discovery waar mensen minimaal 10 dagen in de bushbush zitten met weinig eten? Zij vallen kilo's af. Zo. Onderbouwd.

Ik weeg al een jaar of 15 hetzelfde. 65 kilo bij 1.73m. Ik eet veel koolhydraten, ik eet een stuk of zes keer per dag en heb ongeveer 2400kcal per dag nodig. Ik loop zo'n 30 tot 35 km per week hard. Met de feestdagen eet ik meestal teveel. Dan hou ik een tijdje bij wat ik eet en ga ik op 2000kcal per dag zitten. Ik val dan af omdat ik meer verbrand. Je schrikt inderdaad hoe snel de kcal omhoog gaan als je het bijhoudt.

Ben bij een diëtist geweest om me te laten adviseren over mijn voeding in combi met het hardlopen. Wordt dus niet vergoed uit de basisverzekering, ik moest het zelf betalen.

Kun je zwemmen of is dat ook niet mogelijk?