Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:49

Orgaan donor ben ik niet en zou het op dit moment (nog) niet willen, maar stamceldonatie vind ik wel iets heel bijzonders en ben er gelijk op gaan inlezen. Naar aanleiding van dit topic zit ik er nu wel serieus over na te denken om me aan te melden.
Het idee om zo iemand te kunnen redden ....

Nymphe

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:04

Ik ben al orgaandonor er door je verhaal wilde ik me net aanmelden als bloeddonor maar helaas ben ik daar net te licht voor.. Voor stamceldonor wil ik me toch even iets beter inlezen maar nu helaas geen tijd voor.
Ik lees hier wel dat de kans heel klein is dat er een match gevonden wordt als je stamcellen nodig hebt. Komt die door te weinig aanbod of hangt zo een match gewoon van heel veel factoren af (wat dan bijvoorbeeld)?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:12

Ik ben bloed, orgaan een stamcel dono :).
Vlak na mijn 18e aangemeld, wist het toen heel zeker.
Als ik zo mensen kan helpen, vind ik een operatie o.i.d helemaal niet erg :).

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:32

Ik heb trouwens nog een vraagje he, ik heb gehoord dat je 5 dagen voor je donatie jezelf moet injecteren met ... (iets dat meer stamcellen aanmaakt). Ik ben dus niet bang voor naalden, maar durf me zelf niet te prikken. Weet iemand of het mogelijk is dan gewoon 5 dagen achter elkaar naar een huisarts te gaan om dit te laten doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Me moeder zie ik het namelijk ook niet doen...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:02

Ik ben ook stamceldonor, aanleiding was een topic op bokt van een meisje die een ander geholpen heeft. Vond ik zo bijzonder, dat ik mij direct aangemeld heb.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:05

Ik ben al best lang donor en mijn vriend door mij ook. Ben ontzettend bang voor naalden maar het idee dat de kans zo klein is voor zo iets groots heeft me wel over de streep getrokken.

Stichting matchis kan je alle informatie vinden en je inschrijven

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:12

Ik ging me n.a.v. dit topic mij aanmelden maar ik kom helaas niet in aanmerking ivm ernstige allergie -O- (pinda-allergie kan een anafylactische shock krijgen)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:15

Nymphe schreef:
Ik ben al orgaandonor er door je verhaal wilde ik me net aanmelden als bloeddonor maar helaas ben ik daar net te licht voor.. Voor stamceldonor wil ik me toch even iets beter inlezen maar nu helaas geen tijd voor.
Ik lees hier wel dat de kans heel klein is dat er een match gevonden wordt als je stamcellen nodig hebt. Komt die door te weinig aanbod of hangt zo een match gewoon van heel veel factoren af (wat dan bijvoorbeeld)?

https://www.hematologienederland.nl/sta ... plantaties

Ergens in de lap tekst, in het lichtblauw, kader1, staat uitgelegd waar een match aan moet voldoen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:19

Ik ben stamceldonor en ben een keer opgeroepen. Ik bleek helaas niet de beste match, dus ik mocht niet doneren...

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:29

Ik ben ook stamceldonor geworden laats. Zag er op fb iets van voorbij komen en dacht waarom ook niet. Vroeger vond ik het eng omdat ze dan in je ruggenmerg moesten prikken. Nu kan het gewoon via het bloed en daarom gelijk aangemeld. De kans op een match is zo klein dat ik dacht hoe meer mensen zich aanmelden hoe meer kans op een match voor iemand die het nodig heeft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:30

Aan iedereen die bloeddonor is; hoevaak word je ongeveer opgeroepen? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:31

Kans is 13% ofzo toch?

@preugelpiet, ik ongeveer 1x per maand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:32

Oh wauw. Hier in België mag je zelfs niet zo vaak gaan :) Ik denk 4 x per jaar maximum.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:35

prugelpiet schreef:

Bij mij was het 3 a 4 x per jaar.
Helaas mag ik niet meer.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:43

Bloed geven 3-4x per jaar, ook afhankelijk van geslacht. Bloedplasma mag veel vaker.

Ik ben wel bloeddonor maar mag geen stamcel donor worden helaas, had dat anders graag willen doen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:53

Ik ben een paar jaar geleden lid geworden nav een topic hier op bokt. Kans is klein dat je aan match hebt maar als je daarmee iemands zijn leven kan redden doe ik dat graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:19

prugelpiet schreef:

Een vrouw mag maximaal 3x per jaar bloed geven. Een man 4 keer.

Ik denk dat Esther plasma donor is, dan mag je inderdaad zelfs 2 keer per maand doneren. Ik heb het zelf een tijdje gedaan, maar ik kreeg teveel littekenweefsel door de dikke naald die ze gebruiken bij plasmaafname. ;(

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:04

Het ex-vriendinnetje van mijn broertje is 2 weken terug gediagnosticeerd met acute lymfatische leukemie. Ik had er eerder al wel aan zitten denken, maar vind het idee van in je ruggenmerg prikken niet heel fijn. Nu ik zie dat het steeds vaker uit het bloed gehaald kan worden zie ik er geen probleem in, alhoewel ik het wrs alsnog wel zou doen als ze wel in het ruggenmerg zouden moeten prikken...
Dus ik denk dat ik me volgende week toch maar ga aanmelden :)
Overigens ben ik wel orgaan donor maar geen bloeddonor. Ik heb ook niet een hele bijzondere bloedgroep en ik vind bloedprikken echt een hel.. Maar wie weet ooit..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:11

Nee, ik doe het niet. Ik heb wel enige jaren bloed gegeven, maar ben daar ook mee opgehouden omdat ik vaak niet mocht wegens bezoekjes aan malarialanden en altijd als ik bloed gegeven had werd ik zelf daarna enige dagen later ziek, terwijl ik normaal nooit ziek ben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:12

ik heb mij toevallig gisteren opgegeven.
Orgaandonor ben ik al heel lang en ik ben ook lang bloeddonor geweest, maar mijn HB was regelmatig te laag en ik werd steeds enorm flauw, zelfs een uur later nog in de auto dat ik mar gestopt ben.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:20

Ik had me voor stamcel donatie opgegeven. Maar uitgesloten wegens immuunziekte. Orgaan donor ben in wel, en zal me binnenkort ook eens inschrijven voor bloed doneren. Kijken of ik dat wel mag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 15:01

Wat tof dat dit zo aanstekelijk werkt! En dat een heleboel het al zijn!

Ik wilde me aanmelden zojuist maar door mijn dagelijks gebruik van medicatie bij astma ben ik uitgesloten..
Helaas..

Dank voor jullie reacties! Hopelijk volgen er meer!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:09

Ik heb me na aanleiding van dit topic zojuist ook geregistreerd :)

Vind het wel 'spannend', voor het geval dat ik word opgeroepen. Maar er zit natuurlijk een hoger doel achter!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:59

Ik ben nu zo'n twee jaar ingeschreven als stamceldonor maar nog nooit opgeroepen. Toen ik het bij mijn vriend op de verjaardag zei reageerde zijn tante super negatief dat ze iemand kende die het had gedaan en mentaal heel veel problemen eraan heeft overgehouden en lichamelijk is het heel zwaar. Gelukkig heb ik vooraf veel onderzoek gedaan, het is niet zo simpel als even boodschappen doen maar als ik er een mensenleven mee kan redden is het het allemaal wel waard. Vond het alleen jammer dat de rest van die familie zich allemaal niet meer in durfde te schrijven door haar horrorverhaal.

Wil ook graag bloeddonor worden maar dan moet je minimaal 50 kilo wegen en zit zelf rond de 51 en schommel de laatste tijd nogal dus ik wil eerst nog even uitzoeken hoe streng die regel precies is en waar het op gebaseerd is. Moet eerlijk toegeven dat ik een beetje te lui was om het uit te zoeken, heel slecht van mij.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:04

Ik ben bloed en orgaan donor, en ook ik heb me net geregistreerd. Als ik zelf ziek zou zijn en een transplantatie nodig zou hebben zou ik ook graag willen dat iemand matched. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe meer mensen er gered kunnen worden.