Ik zit er doorheen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:27

Huisarts mag gewoon AD voorschrijven als hij dat een goed idee vind. Ik krijg de mijne ook via de HA, is geen psychiater aan te pas gekomen.
Nu 2,5 week aan de sertraline, voel me terug goed én weer een normale eetlust gelukkig

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:32

Het klinkt mij als spanning om over te geven en jezelf daarmee misselijk maken. Omdat dat je niet over geeft ( ondanks je angst, als het echt somatisch is kun je overgeven niet tegen houden).
Wat voelt voor jou wel veilig om te eten? Waarvan heb jij niet het idee misselijk te worden?

Je bent nu sowieso misselijk door de ondervoeding en daar reageert een lichaam op. Je kunt misselijkheid stillen met eten. Eten waar je maag rustig van word.
Wellicht beginnen met drink shakes. Van de apotheek zijn die calorie rijk maar geen aanslag op je aangetaste maag. Neem een shake, dan is je maag even rustiger waarschijnlijk en dan iets eten.
En daarna blijven eten. Iedere 2 uur iets, dat houd je maag gevuld en gaat hij dus niet vragen om eten.

Daarnaast het probleem weghalen: de spanning..
Een opname kan je waarschijnlijk wel uit je huidige situatie halen. Soms is dat genoeg om ongezonde patronen te doorbreken en je op weg te helpen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:08

xLes schreef:
Huisarts mag gewoon AD voorschrijven als hij dat een goed idee vind. Ik krijg de mijne ook via de HA, is geen psychiater aan te pas gekomen.
Nu 2,5 week aan de sertraline, voel me terug goed én weer een normale eetlust gelukkig

Dat kreeg mijn vader ook, heeft hij maar heel kort gehad, om hem blijkbaar even weer de drempel over te helpen. Eet nu weer als een slootgraver :+

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 15:20

Kinke schreef:
xLes schreef:

Dat kreeg mijn vader ook, heeft hij maar heel kort gehad, om hem blijkbaar even weer de drempel over te helpen. Eet nu weer als een slootgraver :+

Dat klinkt hoopvol :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:49

Allereerst sterkte TS.

Ik had ook verschrikkelijk last van emetofobie. Na 2 hypnotherapie sessies ben ik voor 99% 'genezen'.
In dat kader; baadt het niet dan schaadt het niet toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:54

Geen ervaring met ondergewicht en zo. Maar heb omdat mijn maag iets anders dan vloeibaar niet wilde binnenhouden en ivm voedselallergie ik meeste vloeibare voeding niet mocht hebben door ziekenhuis dietiste op fruitsap voeding gezet. Niet goedkoop (ook zonder verwijzing te kopen maar wordt ook vergoed) maar drinkt weg als een glas fruitsap. En ligt erg licht op de maag. Alles wat je nodig hebt zit er in ook. Ik ga even zoeken naar het spul

Gevonden, deze dus. Smaak niet vergeljken met de echte smaak. Annanas is echt vies de andere twee eenmaal gewend aan de smaak erg lekker :j

https://www.sorgente.nl/providextrar-drink

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 17:06

Matheno schreef:
Allereerst sterkte TS.

Ik had ook verschrikkelijk last van emetofobie. Na 2 hypnotherapie sessies ben ik voor 99% 'genezen'.
In dat kader; baadt het niet dan schaadt het niet toch?

Ik heb inmiddels ook al 2 sessies erop zitten.

Zojuist gebeld door huisarts. En helaas, er wordt niks gedaan. Mijn oom die werkt in een huisartsenpraktijk heeft het "voorval" overlegd met de huisartsen daar. Niemand snapt hoe ze me in het ziekenhuis naar huis hebben kunnen sturen.

Ook kwam hij met een opname voor eetstoornissen en psygisch. Maar mijn huisarts wil me niet doorverwijzen. Omdat dit in een ander ziekenhuis is _-:(

Ik krijg wel AD. Tenminste iets goeds...

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 17:10

xLes schreef:

Volgens mij is dat die ik ook krijg.
Edit; toch niet: citalopram

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:18

Wil niet doorverwijzen omdat het een ander ziekenhuis is? Wat is de logica daarachter?

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 17:23

karuna schreef:
Wil niet doorverwijzen omdat het een ander ziekenhuis is? Wat is de logica daarachter?

Tja vertel het mij maar.. omdat ggz via het ziekenhuis hier verloopt. En omdat ik nu iht krijg..

Maargoed, even afwachten wat mijn oom nog gaat zeggen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:43

Waarom ga je verder niet in op de goede tips om speciale drankjes met veel calorieën te halen ?? Lijkt me toch dat je in deze fase alles wil aangrijpen om maar niet verder af te vallen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:56

123Shadow123 schreef:
xLes schreef:

Volgens mij is dat die ik ook krijg.
Edit; toch niet: citalopram

Heeft hij echt citalopram voorgeschreven?
Dat middel staat ervoor bekend dat het verminderde eetlust tot zelfs anorexie kan veroorzaken (staat ook duidelijk in de bijsluiter). Dat moet je nu echt niet hebben, dus als deze bijwerking optreed zou ik meteen de dokter bellen. Ik hoop dat ik je hiermee niet bang maak maar een gewaarschuwd man is er twee waard.

Triest dat de artsen je zo in de steek laten, je toestand is erg zorgwekkend, heb je geen tips gehad hoe je zoveel mogelijk kcal kunt binnenkrijgen op een voor nu doenbare manier voor jou?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:00

Movement schreef:
123Shadow123 schreef:
We zijn even langs de huisarts gereden. Die was verbaasd me te zien. Hij gaat erachter aan, vindt het niet kunnen dat ze me naar huis hebben gestuurd.

Ik snap dat de kliniek niet leuk hoeft te zijn, maar als ze zelf al aangeven dat ze niet weten of ze me kunnen helpen?

Die mirtazapine ga ik even onthouden! Ik word morgen toch nog gebeld door huisarts.

Ik geef niet over. (Even afkloppen, al jaren niet meer)

Edit; uurtje geleden alprazolam genomen en ik heb zowaar zin in kipnuggets dus we gaan even naar de mac xD

Als hij de naam mirtazapine niet kent, herkent hij de naam remeron misschien wel. Dat is de oude naam!

Sorry voor de inval, maar Remeron is echt troep van de bovenste plank. Ik moest het ook ooit noodgedwongen innemen van de crisisdienst en was in een week tijd dusdanig aangekomen dat ik wel een ballon leek. Ging er ook heel, heel moeilijk weer af. Eigenlijk helemaal niet meer... Daarna kreeg ik Fevarin, waar ik heel agressief van werd en daarna Sertraline (die ik nu nog steeds slik). Blijf je ook stevig van, maar van Remeron was het echt schrikbarend. Natuurlijk werken medicijnen bij iedereen anders, maar ik hoop voor TS dat ze niet dezelfde negatieve bijwerking hoeft te ervaren.

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 18:07

Oh nou lekker dan... heb de huisarts snel gebeld. Echt hopeloos dit

Edit; huisarts blijft bij deze.. de citalopram dus
Laatst bijgewerkt door 123Shadow123 op 14-12-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:29

Shenavallie schreef:
Movement schreef:

Als hij de naam mirtazapine niet kent, herkent hij de naam remeron misschien wel. Dat is de oude naam!

Sorry voor de inval, maar Remeron is echt troep van de bovenste plank. Ik moest het ook ooit noodgedwongen innemen van de crisisdienst en was in een week tijd dusdanig aangekomen dat ik wel een ballon leek. Ging er ook heel, heel moeilijk weer af. Eigenlijk helemaal niet meer... Daarna kreeg ik Fevarin, waar ik heel agressief van werd en daarna Sertraline (die ik nu nog steeds slik). Blijf je ook stevig van, maar van Remeron was het echt schrikbarend. Natuurlijk werken medicijnen bij iedereen anders, maar ik hoop voor TS dat ze niet dezelfde negatieve bijwerking hoeft te ervaren.

Nou ja, TS heeft een BMI van rond de 13, dus wat aankomen kan bij haar in de eerste 15 kg sowieso geen kwaad.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:56

bigone schreef:
Waarom ga je verder niet in op de goede tips om speciale drankjes met veel calorieën te halen ?? Lijkt me toch dat je in deze fase alles wil aangrijpen om maar niet verder af te vallen.

Inderdaad dat vroeg ik me ook al af...
maar ts zal zelf weten wat goed voor haar is... hoop dat er snel wat veranderd want dit hou je echt niet lang vol!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:25

ApplePapple schreef:
bigone schreef:

Inderdaad dat vroeg ik me ook al af...
maar ts zal zelf weten wat goed voor haar is... hoop dat er snel wat veranderd want dit hou je echt niet lang vol!

Denken jullie er ook even aan dat met een bmi van 13 je echt op extreem gevaarlijk laag gewicht zit. Heel veel calorieën consumeren zonder dat er toezicht op is van ziekenhuis, verpleger, etc, kan juist gevaarlijk zijn. Ik zou hierbij ook echt afwachten net wat de dokter en of het ziekenhuis ervan zegt want die kunnen dit beter inschatten..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:47

Idd niet zomaar als een malle weer gaan eten, dan loop je risico op refeeding syndroom.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:02

Heb je niet een goed familielid of vriend(in) die eens met je mee kan naar die huisarts.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ze iemand met jou gewicht/bmi zo laten gaan. Daar klopt gewoon iets niet.

Het is gewoon wachten tot je lichaam er mee stopt...en dan?

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:17

TS ik heb het idee dat je last hebt door dat je ahw in de 'slachtofferrol' kruipt/zit. Anderen de schuld geven, anderen je problemen willen proberen op te laten lossen,tips die hier gegeven worden lijk je ook weinig op in te gaan..Dat schiet echt zo niet op meid. Hup, schop onder je kont desnoods, maar je zult het echt zelf moeten doen. Zelf eten, zelf tips aannemen, zelf naar de huisarts en zeggen ik wil wat anders, desnoods naar een andere huisarts overstappen, je je dus wat meer volwassener gaan gedragen!
Zo alleen in de 'slachtofferrol' en je afhankelijk houden van anderen ga je het lastig zelf redden. Uit die slachtofferrol dus, en zorg hebben voor je zelf, dus je goed eten,kleden, wassen, slapen, rusten, sporten, enz

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:33

Shenavallie schreef:

Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt gehad! Ik ben er zelf verder zeer over te spreken. Zo zie je maar dat toch ieder lichaam anders reageert. Ik heb nooit last gehad van overgewicht of het gevoel alsof ik op een ballon leek. Ik ben zelfs nog steeds wel aan de lichte kant, maar geen ondergewicht meer.

Het enige waar ik last van heb bij dit medicijn is dat ik af en toe onwijs moe ben en dan wel 12 uur lang kan slapen, maar dat is dan maar de prijs die ik er voor betaal...

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:34

Nee ik snap dat je ook niet als een malle moet gaan eten, maar het valt mij gewoon op dat er op de tips van opnames of hoe gek de dokter het vind dat ze haar weg sturen in het ziekenhuis wel gereageerd wordt maar als mensen goed bedoeld met wat tips over wat eten/drinken komen er niet op gereageerd wordt.
In haar OP staat dat ze misschien hoopt op tips/ervaringen. Daar lijkt ze weinig mee te doen.

Desalniettemin zal ze het erg zwaar hebben, en veel op een rijtje moeten zetten. Ik hoop gewoon dat ze snel hulp krijgt, want op deze manier ga je het echt niet lang meer volhouden, en dat is echt zonde want het leven is zo veel mooier...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:21

Sannens schreef:
Nou ja, TS heeft een BMI van rond de 13, dus wat aankomen kan bij haar in de eerste 15 kg sowieso geen kwaad.

Je hebt aankomen en aankomen, helaas. Ik was 54 kilo en schoot in no-time over de 80 en uiteindelijk ben ik met Sertraline op 95 kilo blijven hangen. Bewegen en gezond eten ten spijt... Ik eet te weinig, dat weet ik en daarom zal ik ook niet afvallen, maar met die troep in mijn lijf is het helemaal ellende om weer op een gezond gewicht te komen. 54 Kilo was veel te licht, dat weet ik, maar dit is wel even de heel andere kant... Wat ik al zei, iedereen reageert anders op medicatie, maar dit was/is mijn ervaring. Inmiddels bijna 14 jaar verder en ik kom maar niet van die rotzooi af. Zoveel pogingen gedaan om af te bouwen - met en zonder hulp -, maar zelfs de artsen zeggen dat ik het beter kan blijven slikken (daar heb ik zo mijn ideeën over, maar dat is een andere discussie). En ook dat verschilt per persoon, maar als ik dit van tevoren had geweten dan had ik me nooit over laten halen om die troep te slikken. Oké, dan had ik waarschijnlijk ook niet meer geleefd, maar dat is een ander verhaal. Ik ben geen arts, maar wil mensen wel waarschuwen om niet zomaar medicatie te gaan slikken waar ook andere (misschien wel veel betere) oplossingen voor zijn.

@ Movement: Dat slapen doe ik evengoed heel veel. Ik heb 's nachts minimaal 10 uur nodig, dus lig meestal om half 10 al in bed (een enkele keer zelfs eerder) en slaap overdag ook nog een goed uur op de bank, soms twee. Als dat het enige probleem had geweest, dan had ik ervoor getekend. Ik ben wel blij om te lezen dat het bij jou wel goed heeft mogen aanslaan. Slik je het al lang? Wat is bij jou het vooruitzicht, denk je? Blijven slikken of denk je dat je het op een gegeven moment wel kunt/mag afbouwen?

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 23:01

Cowgirl schreef:
Heb je niet een goed familielid of vriend(in) die eens met je mee kan naar die huisarts.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ze iemand met jou gewicht/bmi zo laten gaan. Daar klopt gewoon iets niet.

Het is gewoon wachten tot je lichaam er mee stopt...en dan?

Mijn vriend was erbij.. en de andere keren mijn moeder. En het is inderdaad zo dat er eerst iets moet gebeuren (uitdroging of zelfs orgaanuitval) wil er iets gebeuren.

Wat betreft dat ik niet reageer op die speciale drankjes; ik heb al bijvoeding! Van de dietist. Verder wil ik inderdaad niet zomaar vanalles gaan innemen...

Ik heb nu al zo'n 4 verschillende huisartsen gezien. Ik ben duidelijk geweest. Alleen nu mijn gewicht onder de 40 is gekomen wil ik gewoon echt dat er iets gebeurd. En wat ik zelf ook dacht; opname en dan daar soort bijvoeding onder controle van artsen.

Mijn oom heeft inmiddels gereageerd en vindt het niet kunnen. We zijn inmiddels wel klaar met dit ziekenhuis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:04

ik vind ervaringen over hoe dik je wel niet bent geworden door bepaalde middelen niet gepast in dit topic. Waarom zou je de TS deze info op dit moment geven.