Bevolkingsonderzoek Borsten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:00

elizabeth85 schreef:
Magrathea schreef:
Ik kan me ook indenken dat het moeilijk is voor vrouwen die seksueel geweld hebben meegemaakt. Dan is de drempel hoger denk ik.
Daar willen ze nu ook meer op inzetten bij het uitstrijkje, een zelftest die je thuis kan doen zodat het makkelijker wordt. Maarja, zo'n pletter is niet iets wat je even bij de Kruidvat haalt :o

Oei ..ik was er vanuit gegaan dat er alleen vrouwen werkten... voor mij helaas dan een hele grote drempel, het duurt nog even ben pas 33... maar weet nu al wel dat ik zal gaan maar mm man dan meeneem. Heb zelf een verleden en vind het heel lastig mannen dichtbij te laten komen in een kwetsbare situatie. Maar ik ga wel. Al veel borstkanker in mijn omgeving gezien en vindt het heel belangrijk...

Ik zou even bellen van tevoren. Ze begrijpen het vast wel. Ik heb wel eens een mannelijke co-assistent gehad bij de gynaecoloog, daarbij vroegen ze netjes of het OK was als hij erbij was, en daarna of hij misschien de controle mocht uitvoeren. Maw, er zijn vaak mogelijkheden, kan me bijv voorstellen dat je problemen hebt met een man die je aanraakt maar niet als ie er alleen bij staat, dat daar dan een assistent voor komt helpen oid.
En in het allerergste geval kun je je altijd nog omdraaien en weglopen. :)*

LadyMadonna

Re: Bevolkingsonderzoek Borsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:13

Ik had, als zedenslachtoffer (naar woord) totaal geen moeite met de mammografie. Heb er 3 gehad, 3x door een vrouw. De tweede keer doorheen soort Russische kogelstootster :') (toen ben ik 3 daden van mn oksel tot halverwege m’n ribben blauw geweest :oo ).
De echografie en punctie zijn door een man uitgevoerd.

Uitstrijkje (door een vrouw) vond ik vele maken lastiger en heb ik ook lang uitgesteld...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:38

Mijn laatste foto's van 2 jaar geleden zijn ook gemaakt door een niet banketstaaf maar poetsen type, gevolg een week lang last van mijn ribben gehad en twee beurse borsten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:00

Mijn moeder wou 5 jaar geleden ook niet voor de mammografie gaan. Ik vond dat ze het wel moest doen omdat het gratis is, en mijn Oma ( en bijna alle familieleden aan die kant ) is overleden aan borstkanker. De huisarts kwam mooi wel met het bericht dat het foute boel was. Nu naar operaties en bestralingen schoon. Mijn moeder is blij dat ze toch is gegaan.

Ik mag ook al vanaf mijn 30ste ivm mogelijk risico en ik ga dat wel doen. Mijn nicht mag ook al maar ze doet het niet, ze is juist bang dat ze verkeerd bericht krijgt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:03

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn moeder wou 5 jaar geleden ook niet voor de mammografie gaan. Ik vond dat ze het wel moest doen omdat het gratis is, en mijn Oma ( en bijna alle familieleden aan die kant ) is overleden aan borstkanker. De huisarts kwam mooi wel met het bericht dat het foute boel was. Nu naar operaties en bestralingen schoon. Mijn moeder is blij dat ze toch is gegaan.

Ik mag ook al vanaf mijn 30ste ivm mogelijk risico en ik ga dat wel doen. Mijn nicht mag ook al maar ze doet het niet, ze is juist bang dat ze verkeerd bericht krijgt.

Jammer dat jouw nicht niet durft, juist in jullie geval is het fijn dat jullie in de gaten worden gehouden. Tuurlijk is het spannend, maar als jouw nicht straks wel de pineut is dan is het: Had ik nou maar....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:09

Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet aan je knaagt dan. Dan wil je toch liever duidelijkheid?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:11

Ik ben begin van dit jaar 50 geworden, maar heb niet eens een uitnodiging gehad! Wacht er eigenlijk al het hele jaar op! Mocht ik hem op mijn volgende verjaardag nog niet hebben dan bel ik er achter aan!

Zijn er meer meiden bij wie de oproep zo lang duurde?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:15

Ik heb op mijn 29e borstkanker gehad. En mag dus sindsdien elk jaar voor controle met mammografie en MRI. Tsja het is niet prettig (denk aan littekenweefsel na borstbesparende operatie), maar ben toch weer blij met elk jaar APK ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:16

KarinLF schreef:
Ik ben begin van dit jaar 50 geworden, maar heb niet eens een uitnodiging gehad! Wacht er eigenlijk al het hele jaar op! Mocht ik hem op mijn volgende verjaardag nog niet hebben dan bel ik er achter aan!

Ja bij mij dus! Ik was al ruim 51 toen de eerste oproep in de bus viel. Ik had net bedacht om contact met de huisarts op te nemen en toen kwam hij binnen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:23

Annem84 schreef:
Ik heb op mijn 29e borstkanker gehad. En mag dus sindsdien elk jaar voor controle met mammografie en MRI. Tsja het is niet prettig (denk aan littekenweefsel na borstbesparende operatie), maar ben toch weer blij met elk jaar APK ;)

Doen zij dat dan niet met een echo bij jou? Ik kan mij heel goed voorstellen dat je ieder jaar wil weten dat het oke is.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:26

astridelise schreef:
Annem84 schreef:

Doen zij dat dan niet met een echo bij jou? Ik kan mij heel goed voorstellen dat je ieder jaar wil weten dat het oke is.

Nope eerste jaren wel, maar laatste jaren alleen mammografie. En de pest is dat die tumormarkers vrij hoog zitten, dus je kunt je bedenken hoe ver ik onder de klemmer mag :o

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:27

Magrathea schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet aan je knaagt dan. Dan wil je toch liever duidelijkheid?

Dat zou ik dus ook hebben, ik denk wel eens:Ach ik sla een keer over en dan over twee jaar weer wel, en toch doe ik dat niet, want het voelt dan niet goed.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:28

@Annem84 zowat met jouw hele bovenlichaam dus.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:33

astridelise schreef:

Ja als je denkt deze houding is onmogelijk, dan nog een stukje verder haha :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:38

Schoonmoeder gaat ieder jaar trouw. Ze heeft 1 jaar overgeslagen ivm geen tijd en nu blijkt ze borstkanker te hebben. Ik kan iedereen aanraden, hoe moeilijk voor sommige ook, laat je testen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:40

Annem84 schreef:
astridelise schreef:

Ja als je denkt deze houding is onmogelijk, dan nog een stukje verder haha :')

Oeps!! Om dan vervolgens te horen krijgen dat je niet mag bewegen! Ja...hoe dan!! Hallo, ik sta klem tussen twee platen met mijn t..t !! +:)+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:11

Magrathea schreef:

Mijn oma ( die een week voor mijn geboorte is overleden aan borstkanker ) heeft heel lang geheim gehouden dat ze ziek was. Ze hield vast aan '' wat vanzelf komt zal ook vanzelf gaan''. Helaas was dat niet het geval. Tegen de tijd dat ze het vertelde was het al te laat.
Het was bij haar als ik er geen aandacht aan geef en het niet zeg dan is het er ook niet.

Snap ook echt niet dat mijn nicht het niet wil controleren. Ik zou het risico echt niet durven nemen. Mijn moeder heeft alle onderzoeken ivm erfelijkheid gehad en wat ze konden testen was niet erfelijk. Toch is het raar dat het aan mijn moeder haar kant zo vreselijk veel voor komt.

Ik laat alles controleren zodra het mag!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:16

KarinLF schreef:

De bus komt elke twee jaar. Het kan dus heel goed dat hij er vorig jaar was en
nu dus weer volgend jaar komt. Dan ben jij idd pas met je 51e aan de beurt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 19:24

truus1957 schreef:
KarinLF schreef:

De bus komt elke twee jaar. Het kan dus heel goed dat hij er vorig jaar was en
nu dus weer volgend jaar komt. Dan ben jij idd pas met je 51e aan de beurt.

Toch zit er verschil in leeftijd met de eerste oproep, zo ken ik ook vrouwen die met 48 al de eerste oproep kregen.