Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Maar het is precies wat Joolien al zei: een fors gedeelte van de mensen met een narcistische stoornis (al dan niet de meerderheid) wordt nooit gediagnosticeerd omdat ze nooit een therapeut op zouden zoeken. Ze vinden niet dat er iets mis met ze is. En dan kunnen ze nog zoveel tegenslagen in hun leven hebben, dat ligt altijd aan anderen en nooit aan henzelf. Dus waarom zouden ze dan hulp zoeken?
Ik werd van die twee eerdere posts in dit topic een beetje nijdig, dat je niet van narcisme kan spreken zonder officiële diagnose. Hier wordt niemand met naam en toenaam genoemd, alles is anoniem, dus wat maakt het dan uit hoe die personen omschreven worden? Als dat rust geeft aan het slachtoffer, zodat het gedrag van hun 'dader' in een hokje gestopt kan worden, dan is daar toch niks mis mee? Want nogmaals, een heel groot deel zal nooit gediagnosticeerd worden maar iedereen met een beetje verstand van psychiatrie en de DSM kan wel voorzichtig puzzelstukjes laten vallen. En als de 'dader' anoniem blijft is daar toch niks mis mee?
A3a1 schreef:Nikass, je hebt voor een deel wel gelijk, maar narcisme is inmiddels een verzamelnaam geworden [i]waarvan het gros van de mensen weet welk gedrag ermee wordt bedoeld[/i].
A3a1 schreef:En bij veel psychiatrische aandoeningen, is narcisme wel het sleutelwoord, zodra mensen in de relationele sfeer er op een bepaalde manier last van krijgen.
Nikass schreef:Die indruk heb ik nou juist niet. Ook in dit topic staan reacties waarbij het gedrag van alles kan zijn, van bepaalde persoonlijkheidstrekken (niet persé narcistisch) tot helemaal geen stoornis. Narcisme is een mode woord geworden en wordt te pas, en vooral te onpas, gebruikt. Ik vind dat wel degelijk heel kwalijk.
Anoniem: er wordt misschien niemand met naam en toenaam genoemd, maar dat wil niet zeggen dat er niet iemand kan meelezen die narcistische trekken heeft, of iemand kent die dat heeft. Daarbij is er, zoals gezegd, een heel groot gebied tussen narcistische persoonlijkheidsstrekken en een persoonlijkheidsstoornis. Het is niet voor niks dat alleen een deskundige een diagnose mag stellen en het is dus zaak om dat niet als leek te doen, omdat je op internet wat dingen hebt gelezen die wel toepasbaar lijken. Dat is gewoon niet correct.
Wat mij opvalt in dit topic, en ook in het imo vrij dubieuze artikel dat Amber-anne heeft geplaatst, is dat er voortdurend de nadruk wordt gelegd op de opzet van het gedrag van de narcist. En hoewel iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wel degelijk verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag, is er wel sprake van een stoornis, hetgeen in eerste instantie onmacht inhoudt.
De tendens in dit topic heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik het bericht over mijn ervaringen heb laten verwijderen.
Joolien schreef:Het gaat hier niet perse om de stoornis en hoe iemand dat ervaart met die stoornis. De insteek van dit topic is meer wat je voor schade kunt oplopen als je een reatlie hebt met een narcist, in welke vorm dan ook. Het is aan de mensen zelf om te benoemen of iemand een narcist is of niet, het is niet mijn bedoeling om mensen aan te moedigen de stempel narcisme op iemand zn gedrag te drukken, of iemand hier in dit topic te diagnostiseren.
Goof schreef:Joolien schreef:Het gaat hier niet perse om de stoornis en hoe iemand dat ervaart met die stoornis. De insteek van dit topic is meer wat je voor schade kunt oplopen als je een reatlie hebt met een narcist, in welke vorm dan ook. Het is aan de mensen zelf om te benoemen of iemand een narcist is of niet, het is niet mijn bedoeling om mensen aan te moedigen de stempel narcisme op iemand zn gedrag te drukken, of iemand hier in dit topic te diagnostiseren.
Nee, het is aan een psychiater om iemand tot narcist te benoemen, niet aan een ieder die het woord DSM ooit heeft horen vallen.
Ik lees het topic ook met enige verbazing, iedereen bestempelt een ander probleemloos tot narcist terwijl bepaald gedrag misschien wel uit iets heel anders voortkomt. Bijzonder.
Zelf overigens geen ervaring met mensen met narcisme, wel met mensen die huftergedrag vertoonden.
Joolien schreef:Mijn vader heeft ook een narcistische vader gehad, trauma's van vroeger mee gemaakt en een ellendige jeugd gehad, maar dat geeft hem 0 recht om mij zo te behandelen, en dat geldt voor alle stoornissen, waar het ook vandaan komt, wat ook de oorzaak is. We kunnen niet zeggen, 'ach, die man is narcistisch, hij kan er ook niks aan doen dat hij altijd maar zijn zin door wil drijven, en dat hij zich niet kan inleven in jouw gevoel, ach, zo is hij nou eenmaal'.
Joolien schreef:Mijn vader heeft ook een narcistische vader gehad, trauma's van vroeger mee gemaakt en een ellendige jeugd gehad, maar dat geeft hem 0 recht om mij zo te behandelen, en dat geldt voor alle stoornissen, waar het ook vandaan komt, wat ook de oorzaak is. We kunnen niet zeggen, 'ach, die man is narcistisch, hij kan er ook niks aan doen dat hij altijd maar zijn zin door wil drijven, en dat hij zich niet kan inleven in jouw gevoel, ach, zo is hij nou eenmaal'.
CalipsoLover schreef:Omdat het hier vaak over huiselijk geweld gaat, vraag ik mij iets af; is elke narcist agressief? Mijn vader was enkel verbaal heel agressief, fysiek kon hij ook macht uitoefenen naar zijn kinderen toe, met 'pedagogische tikken' maar nooit echt echt fysiek agressief en zeker niet tegen mijn moeder. Over mijn ex zal ik zwijgen aangezien narcisme niet door een proffesional is erkend.
Tweede vraag, Nikass: opzet van het gedrag van een narcist? Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb het artikel niet gelezen maar volgens mij (als ik begrijp wat je bedoelt) heeft een narcist niet echt door wat hij doet en is zich niet bewust van de schade die hij toe richt, mijn vader als voorbeeld, heeft zich volgens mij echt geen besef van hoe k*t hij zich gedraagt, en als je er wat van zegt gaat dat het ene oor in en het ander weer uit.
Joolien schreef:CalipsoLover schreef:Omdat het hier vaak over huiselijk geweld gaat, vraag ik mij iets af; is elke narcist agressief? Mijn vader was enkel verbaal heel agressief, fysiek kon hij ook macht uitoefenen naar zijn kinderen toe, met 'pedagogische tikken' maar nooit echt echt fysiek agressief en zeker niet tegen mijn moeder. Over mijn ex zal ik zwijgen aangezien narcisme niet door een proffesional is erkend.
Tweede vraag, Nikass: opzet van het gedrag van een narcist? Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb het artikel niet gelezen maar volgens mij (als ik begrijp wat je bedoelt) heeft een narcist niet echt door wat hij doet en is zich niet bewust van de schade die hij toe richt, mijn vader als voorbeeld, heeft zich volgens mij echt geen besef van hoe k*t hij zich gedraagt, en als je er wat van zegt gaat dat het ene oor in en het ander weer uit.
Mijn vader was ook enkel verbaal agressief, en ja, dat vind ik ook huiselijk geweld, of geestelijke mishandeling. Dat heb ik zelf nooit zo gezien eerder, maar mijn psycholoog benadrukte dit, juist om de ernst van de situatie in te zien. En nu zie ik dat zelf ook, want het kan gewoon heel veel schade berokkenen aan iemand.
Joolien schreef:CalipsoLover schreef:Omdat het hier vaak over huiselijk geweld gaat, vraag ik mij iets af; is elke narcist agressief? Mijn vader was enkel verbaal heel agressief, fysiek kon hij ook macht uitoefenen naar zijn kinderen toe, met 'pedagogische tikken' maar nooit echt echt fysiek agressief en zeker niet tegen mijn moeder. Over mijn ex zal ik zwijgen aangezien narcisme niet door een proffesional is erkend.
Mijn vader was ook enkel verbaal agressief, en ja, dat vind ik ook huiselijk geweld, of geestelijke mishandeling. Dat heb ik zelf nooit zo gezien eerder, maar mijn psycholoog benadrukte dit, juist om de ernst van de situatie in te zien. En nu zie ik dat zelf ook, want het kan gewoon heel veel schade berokkenen aan iemand.
maria1990 schreef:Tegenwoordig moet overal een etiket opgeplakt worden, zonder dat daarbij een diagnose is gesteld. Ik heb twee familieleden waarvan erbij een zeker te weten narcisme is geconstateerd de ander is een twijfelgevalletje maar voldoet aan alle symptomen. Ik vind het vreselijk om met haar te moeten communiceren omdat er bijna altijd een snauw antwoord uit haar mond komt. Qua kritiek kan ze niks hebben of hendelen, het is altijd een ander zijn schuld. De sfeer is vaak om te snijden in haar bijzijn. Ik probeer mij ervoor af te sluiten maar helaas doet het meer met je dan je zou willen. Ik vergeet echter nooit meer dat ik een keukendoek moest aangeven die pal voor haar neus lag. Ik zeg tegen haar: die keukendoek kun je prima zelf pakken vervolgens begint ze mij toch een partij uit te schelden.![]()
Tegen de buitenwereld speelt ze altijd mooi weer, zodra de mensen van buiten af de deur uitgaan dan komt haar ware aard weer naar boven.
xyzutu2 schreef:Ik denk dat de meeste mensen op de vraag in de topictitel geen antwoord kunnen geven omdat ze A) niemand in hun omgeving hebben die deze diagnose heeft gekregen, en B) niet weten wat narcisme precies inhoudt, laat staan dat het een echte afgebakende persoonlijkheidsstoornis is en niet iets waar iedereen wel trekjes van heeft. Net zoals iedereen wel eens een dagje depressief is, om de maand weer eens manisch gaat shoppen, wat autistisch wordt als er teveel mensen in een kamer door elkaar heen praten en ook wel eens anorectisch is geweest toen je door alle drukte een hele dag maar twee boterhammen en een banaan hebt gegeten.![]()
Ik zou de topictitel vervangen door 'Manipulatieve ouders/partners: wat is jouw ervaring?' of 'Geestelijke mishandeling/verwaarlozing: wat is jouw ervaring?' Dat laatste vat de openingspost perfect samen. Dan kan het gewoon over de beleving daarvan gaan en hoeft niemand DSM labeltjes op anderen te plakken. Want iemand met autisme kan woedend worden als je zijn structuur verstoort en eisen dat alles volgens zijn regeltjes verloopt, iemand met een bipolaire stoornis kan in een manie over iedereen heenwalsen en compleet egocentrisch denken en doen, iemand met borderline problematiek of PTSS kan in de chronische paniek over of relaties wel echt zijn continu mensen tegen elkaar uitspelen, en iemand die chronisch overwerkt is kan chronisch bij het minste of geringste flippen. En dat is ontzettend naar voor de omgeving, maar dat maakt ze nog niet tot narcisten.
Honden kunnen zwemmen, maar dat maakt ze geen vissen.