Narcisme, wat is jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij narcisme ervaren?

Een ouder, geen last van gehad
6 (2%)
Een ouder, matig last van gehad
23 (9%)
Een ouder, veel last van gehad
88 (34%)
Een partner, geen last van gehad
3 (1%)
Een partner, matig last van gehad
22 (8%)
Een partner, veel last van gehad
113 (44%)

Totaal aantal stemmen: 255

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:34

Nikass, je hebt voor een deel wel gelijk, maar narcisme is inmiddels een verzamelnaam geworden waarvan het gros van de mensen weet welk gedrag ermee wordt bedoeld.

En bij veel psychiatrische aandoeningen, is narcisme wel het sleutelwoord, zodra mensen in de relationele sfeer er op een bepaalde manier last van krijgen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:36

Citaat:
Maar het is precies wat Joolien al zei: een fors gedeelte van de mensen met een narcistische stoornis (al dan niet de meerderheid) wordt nooit gediagnosticeerd omdat ze nooit een therapeut op zouden zoeken. Ze vinden niet dat er iets mis met ze is. En dan kunnen ze nog zoveel tegenslagen in hun leven hebben, dat ligt altijd aan anderen en nooit aan henzelf. Dus waarom zouden ze dan hulp zoeken?

Ik werd van die twee eerdere posts in dit topic een beetje nijdig, dat je niet van narcisme kan spreken zonder officiële diagnose. Hier wordt niemand met naam en toenaam genoemd, alles is anoniem, dus wat maakt het dan uit hoe die personen omschreven worden? Als dat rust geeft aan het slachtoffer, zodat het gedrag van hun 'dader' in een hokje gestopt kan worden, dan is daar toch niks mis mee? Want nogmaals, een heel groot deel zal nooit gediagnosticeerd worden maar iedereen met een beetje verstand van psychiatrie en de DSM kan wel voorzichtig puzzelstukjes laten vallen. En als de 'dader' anoniem blijft is daar toch niks mis mee?

Wat jij zegt. Bij mijn vader is het gediagnosticeerd omdat een heel goede vriend van mijn ouders een gekend psycholoog is en nauw betrokken was (als ik zijn naam hier noem gaat er vast en zeker een belletje rinkelen bij enkele mensen aangezien hij vaak in de media komt) maar mijn vader zelf zou nooit zelf naar een psycholoog zijn gegaan.
Hoewel het bij mijn ex niet is vastgesteld, toonde hij wel ieder teken van iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, ik heb zelf namelijk ook 3 jaar Humane wetenschappen gestudeerd en zou niet zomaar iedereen een stoornis toeschrijven, helemaal niet zelfs aangezien ik tegen labels ben... Maar ben vrij zeker dat er bij hem ook wel sprake is van een pebaalde vorm van Narcisme. Dit is natuurlijk ook bij iedereen anders, ik vind mijn vader bijvoorbeeld veel narcistischer dan mijn ex, ook al was mijn ex veel erger qua verbale agressie en dwang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:46

A3a1 schreef:
Nikass, je hebt voor een deel wel gelijk, maar narcisme is inmiddels een verzamelnaam geworden [i]waarvan het gros van de mensen weet welk gedrag ermee wordt bedoeld[/i].

Die indruk heb ik nou juist niet. Ook in dit topic staan reacties waarbij het gedrag van alles kan zijn, van bepaalde persoonlijkheidstrekken (niet persé narcistisch) tot helemaal geen stoornis. Narcisme is een mode woord geworden en wordt te pas, en vooral te onpas, gebruikt. Ik vind dat wel degelijk heel kwalijk.

Anoniem: er wordt misschien niemand met naam en toenaam genoemd, maar dat wil niet zeggen dat er niet iemand kan meelezen die narcistische trekken heeft, of iemand kent die dat heeft. Daarbij is er, zoals gezegd, een heel groot gebied tussen narcistische persoonlijkheidsstrekken en een persoonlijkheidsstoornis. Het is niet voor niks dat alleen een deskundige een diagnose mag stellen en het is dus zaak om dat niet als leek te doen, omdat je op internet wat dingen hebt gelezen die wel toepasbaar lijken. Dat is gewoon niet correct.

Wat mij opvalt in dit topic, en ook in het imo vrij dubieuze artikel dat Amber-anne heeft geplaatst, is dat er voortdurend de nadruk wordt gelegd op de opzet van het gedrag van de narcist. En hoewel iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wel degelijk verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag, is er wel sprake van een stoornis, hetgeen in eerste instantie onmacht inhoudt.

De tendens in dit topic heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik het bericht over mijn ervaringen heb laten verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-11-18 20:53, in het totaal 4 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:48

A3a1 schreef:
En bij veel psychiatrische aandoeningen, is narcisme wel het sleutelwoord, zodra mensen in de relationele sfeer er op een bepaalde manier last van krijgen.

Dit snap ik niet helemaal? Bedoel je te zeggen dat gedragsproblemen in relationele sfeer meestal zijn toe te schrijven aan narcisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:56

Nikass schreef:
Die indruk heb ik nou juist niet. Ook in dit topic staan reacties waarbij het gedrag van alles kan zijn, van bepaalde persoonlijkheidstrekken (niet persé narcistisch) tot helemaal geen stoornis. Narcisme is een mode woord geworden en wordt te pas, en vooral te onpas, gebruikt. Ik vind dat wel degelijk heel kwalijk.

Anoniem: er wordt misschien niemand met naam en toenaam genoemd, maar dat wil niet zeggen dat er niet iemand kan meelezen die narcistische trekken heeft, of iemand kent die dat heeft. Daarbij is er, zoals gezegd, een heel groot gebied tussen narcistische persoonlijkheidsstrekken en een persoonlijkheidsstoornis. Het is niet voor niks dat alleen een deskundige een diagnose mag stellen en het is dus zaak om dat niet als leek te doen, omdat je op internet wat dingen hebt gelezen die wel toepasbaar lijken. Dat is gewoon niet correct.

Wat mij opvalt in dit topic, en ook in het imo vrij dubieuze artikel dat Amber-anne heeft geplaatst, is dat er voortdurend de nadruk wordt gelegd op de opzet van het gedrag van de narcist. En hoewel iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wel degelijk verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag, is er wel sprake van een stoornis, hetgeen in eerste instantie onmacht inhoudt.

De tendens in dit topic heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik het bericht over mijn ervaringen heb laten verwijderen.

Het gaat hier niet perse om de stoornis en hoe iemand dat ervaart met die stoornis. De insteek van dit topic is meer wat je voor schade kunt oplopen als je een reatlie hebt met een narcist, in welke vorm dan ook. Het is aan de mensen zelf om te benoemen of iemand een narcist is of niet, het is niet mijn bedoeling om mensen aan te moedigen de stempel narcisme op iemand zn gedrag te drukken, of iemand hier in dit topic te diagnostiseren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:01

Begrijp ik Joolien, en het is ook zeker geen kritiek op jou
Maar dat is wel wat er gebeurt: er worden pseudo-psychologische diagnoses gesteld. En dat is waar ik tegen ageer, omdat ik vind dat dat ook schade aanricht.

Het is vervolgens niet mijn bedoeling jouw ervaringen topic te maken tot een discussie topic.
Dus als ik de enige ben die er zo over denkt, dan laat ik het hier verder bij en trek ik mij terug uit het topic.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:08

Joolien schreef:
Het gaat hier niet perse om de stoornis en hoe iemand dat ervaart met die stoornis. De insteek van dit topic is meer wat je voor schade kunt oplopen als je een reatlie hebt met een narcist, in welke vorm dan ook. Het is aan de mensen zelf om te benoemen of iemand een narcist is of niet, het is niet mijn bedoeling om mensen aan te moedigen de stempel narcisme op iemand zn gedrag te drukken, of iemand hier in dit topic te diagnostiseren.

Nee, het is aan een psychiater om iemand tot narcist te benoemen, niet aan een ieder die het woord DSM ooit heeft horen vallen.

Ik lees het topic ook met enige verbazing, iedereen bestempelt een ander probleemloos tot narcist terwijl bepaald gedrag misschien wel uit iets heel anders voortkomt. Bijzonder.

Zelf overigens geen ervaring met mensen met narcisme, wel met mensen die huftergedrag vertoonden.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:12

Inmiddels bijna 50.
Last gehad.....nou eigenlijk af en toe nog altijd last.
Opgroeien met een vader die narcist is heeft echt mijn leven enorm beïnvloed.
Op mijn 28e banden resoluut verbroken.
3 jaar geleden stond hij in ene keer voor de deur bij mijn moeder.
Arme mens was totaal overstuur.
Vader wilde mijn adres en telefoonnummer daar had hij "recht"op.
Sindsdien weer tal van incidenten.
En sorry maar ik zal blij zijn als hij deze aardbol heeft verlaten.
Misschien is er dan eindelijk weer rust en hoef ik niet meer die druk te voelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:13

Het is natuurlijk dubbel.
Enerzijds is het plakken van een diagnose natuurlijk stigmatiseren van een bepaalde stoornis, waarbij degene die die stoornis heeft natuurlijk niet per se dit gedrag hóeft te vertonen. En ik kan me zomaar voorstellen, dat als er door de psychiater tegen je gezegd wordt: jij hebt die en die stoornis, met name cluster B stoornissen, dat het door het stigma wat erop ligt, het heel moeilijk wordt om zoiets bespreekbaar te maken en eraan te werken. In die zin is het contraproductief om als leek een stempel te plakken, en maatschappelijk gezien niet wenselijk.

Anderzijds hebben we het hier idd over huiselijk geweld, wat gewoon crimineel gedrag is en moreel verkeerd. En heb ik er een issue mee dat mensen zich achter een stoornis kunnen verschuilen, waardoor je iets krijgt van: ik kon er niets aan doen, het is een stoornis, en dus niet mijn schuld. Maar er is niemand die ze dwingt hun partner en/of kinderen dit immense leed aan te doen. Mishandeling is strafbaar. Zijn mensen die dat doen, gestoord? Mogelijk. Ik denk dat er ook daders zijn, die gewoon slechte mensen zijn. Sommigen ervan zijn sadisten, en dat is dan weer geen stoornis, voor zover ik weet. Daar wordt dan het woord psychopaat gebruikt, maar dat is geen pathologisch gedragspatroon.

Er is iig een waarvan ik vrij zeker weet dat hij gewoon slecht is. Die meerdere wake up calls gehad heeft, en ervoor gekozen heeft, daar niets mee te doen. En dat is laakbaar.

In die zin snap ik de issue met ableism wel.

Anderzijds ben ik er niet zeker van dat narcisme altijd gediagnosticeerd wordt, en ik denk dat het in de meeste gevallen niet gediagnosticeerd wordt, omdat de daders zelf denken dat er niets mis met hen is, het is de rest van de wereld die het mis heeft. De DSM V geeft een aantal kenmerken van de stoornis, en sommige daarvan zijn herkenbaar. Ik denk dat een deskundige ook kan diagnosticeren op observatie en daar niet per definitie een persoonlijk gesprek voor nodig heeft. Pathologisch liegen is immers ook een van de kenmerken, en je moet wel de waarheid kennen op voorhand, om dat kenmerk te kunnen herkennen bij iemand, en juist een pathologisch leugenaar kan bijzonder overtuigend zijn. Dat maakt het bijzonder lastig om een definitieve diagnose te stellen. En als dat voor een deskundige al moeilijk is, is het voor een leek vrijwel onmogelijk.

De cijfers suggereren nog iets anders: een machtsinbalans.
Veel huiselijk geweld gebeurt in een man/vrouw relatie. Naarmate het leeftijdsverschil groter wordt (en de man ouder is) neemt de kans op huiselijk geweld exponentieel toe. In homoseksuele relaties (dus ook lesbische) gebeurt het vrijwel niet onder leeftijdsgenoten, maar leeftijdsverschil doet de kans wel weer toenemen.
Zo zijn er meer cijfers, die suggereren dat geweld toeneemt naarmate de kans groter wordt dat de dader meer macht heeft, over het slachtoffer, en dus meer kans om ermee weg te komen. Dat suggereert een gecalculeerde situatie. En dat maakt voor mij het geloven dat het alleen een stoornis is die het veroorzaakt wat moeilijk.

De reden dat ik dit wel een heel goed topic vindt, is dat het focust op de slachtoffers, op het geleden leed, op een stuk herkenning, de bevestiging dat je niet gek bent, dat jij niet degene is waar iets mee mis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:17

Goof schreef:
Joolien schreef:

Nee, het is aan een psychiater om iemand tot narcist te benoemen, niet aan een ieder die het woord DSM ooit heeft horen vallen.

Ik lees het topic ook met enige verbazing, iedereen bestempelt een ander probleemloos tot narcist terwijl bepaald gedrag misschien wel uit iets heel anders voortkomt. Bijzonder.

Zelf overigens geen ervaring met mensen met narcisme, wel met mensen die huftergedrag vertoonden.

Zucht, ik bedoel meer dat het iemand zijn eigen verantwoordelijkheid hier is om te zeggen of diegene narcistisch is of met nps is gediagnostiseerd. Niet helemaal goed verwoord, maar ik ga er niet vanuit dat men hier zelf diagnoses gaat stellen.
Maar goed, dat voorkom je nooit, zeker niet met narcisme ;) Moeten we dan maar niet de verhalen delen? Mogen we de niet spreken van een vermoeden? Dat maakt de verhalen niet minder heftig.

Mijn vader heeft ook een narcistische vader gehad, trauma's van vroeger mee gemaakt en een ellendige jeugd gehad, maar dat geeft hem 0 recht om mij zo te behandelen, en dat geldt voor alle stoornissen, waar het ook vandaan komt, wat ook de oorzaak is. We kunnen niet zeggen, 'ach, die man is narcistisch, hij kan er ook niks aan doen dat hij altijd maar zijn zin door wil drijven, en dat hij zich niet kan inleven in jouw gevoel, ach, zo is hij nou eenmaal'.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:20

Joolien schreef:
Mijn vader heeft ook een narcistische vader gehad, trauma's van vroeger mee gemaakt en een ellendige jeugd gehad, maar dat geeft hem 0 recht om mij zo te behandelen, en dat geldt voor alle stoornissen, waar het ook vandaan komt, wat ook de oorzaak is. We kunnen niet zeggen, 'ach, die man is narcistisch, hij kan er ook niks aan doen dat hij altijd maar zijn zin door wil drijven, en dat hij zich niet kan inleven in jouw gevoel, ach, zo is hij nou eenmaal'.

Precies. Het is geen excuus, en dat mag het ook nooit zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:28

Joolien schreef:

Ik zie ook niet in waarom narcistische gedragingen waar mensen last van hebben gehad, niet besproken kunnen worden.

In mijn geval, maar lang zo directe relatie niet als de verhalen van o.a. Joolien, heb ik met beide personen onwijs veel medelijden. Ik weet best waar het vandaan komt. Maar dat betekent echt niet dat slachtoffers van dergelijke personen daar naar moeten kijken. Zeker als het volwassenen betreft, die weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

In mijn post heb ik gezegd dat ik niet zeker weet of ze ook daadwerkelijk de narcisten zijn volgens de psychologie. Maar met nummer 2 heb ik er onwijs veel gehad om op die manier met hem om te gaan. Het maakte alles een stuk dragelijker.

Dus ik denk zeker dat het voor een hoop mensen heel erg prettig is/kan zijn om ervaringen van anderen te lezen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:32

Zelfs met die hele diagnosestelling weten ze de helft van de tijd niet wat iemand heeft en of het in 1 of 2 valt.

Volgens mij doet niemand hier aan diagnoses stellen maar deelt zijn ervaring en zelfs dat is maar een puntje van de ijsberg.
Er zijn dingen die ik niet schrijf, omdat ik daarmee heel duidelijk maak om wie het gaat, zelfs al noem ik geen namen. Dus je zou zelfs kunnen zeggen, het is een slap aftreksel van wat er werkelijk aan de hand was.

In mijn tijd dat ik creatieve therapie studeerde was trouwens het eerste wat ze zeiden bij DSM dat het een inadequate manier was maar dat ze nog niks beters hadden....en dan heb ik het over 15 jaar geleden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:35

Omdat het hier vaak over huiselijk geweld gaat, vraag ik mij iets af; is elke narcist agressief? Mijn vader was enkel verbaal heel agressief, fysiek kon hij ook macht uitoefenen naar zijn kinderen toe, met 'pedagogische tikken' maar nooit echt echt fysiek agressief en zeker niet tegen mijn moeder. Over mijn ex zal ik zwijgen aangezien narcisme niet door een proffesional is erkend.

Tweede vraag, Nikass: opzet van het gedrag van een narcist? Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb het artikel niet gelezen maar volgens mij (als ik begrijp wat je bedoelt) heeft een narcist niet echt door wat hij doet en is zich niet bewust van de schade die hij toe richt, mijn vader als voorbeeld, heeft zich volgens mij echt geen besef van hoe k*t hij zich gedraagt, en als je er wat van zegt gaat dat het ene oor in en het ander weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:43

CalipsoLover schreef:
Omdat het hier vaak over huiselijk geweld gaat, vraag ik mij iets af; is elke narcist agressief? Mijn vader was enkel verbaal heel agressief, fysiek kon hij ook macht uitoefenen naar zijn kinderen toe, met 'pedagogische tikken' maar nooit echt echt fysiek agressief en zeker niet tegen mijn moeder. Over mijn ex zal ik zwijgen aangezien narcisme niet door een proffesional is erkend.

Tweede vraag, Nikass: opzet van het gedrag van een narcist? Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb het artikel niet gelezen maar volgens mij (als ik begrijp wat je bedoelt) heeft een narcist niet echt door wat hij doet en is zich niet bewust van de schade die hij toe richt, mijn vader als voorbeeld, heeft zich volgens mij echt geen besef van hoe k*t hij zich gedraagt, en als je er wat van zegt gaat dat het ene oor in en het ander weer uit.

Mijn vader was ook enkel verbaal agressief, en ja, dat vind ik ook huiselijk geweld, of geestelijke mishandeling. Dat heb ik zelf nooit zo gezien eerder, maar mijn psycholoog benadrukte dit, juist om de ernst van de situatie in te zien. En nu zie ik dat zelf ook, want het kan gewoon heel veel schade berokkenen aan iemand.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:46

Agressie is een lastig iets.
Mijn ex was agressief in de zin dat hij met dingen ging gooien als ie kwaad was, die heeft een keer met een asbak een gat in de deur gegooid. Imo valt dat wel onder fysieke agressie, je hoeft niet te slaan. Verbaal agressief was hij zeker. Seksueel ook. Dan is er ook nog passieve agressie.

Wat betreft niet door hebben wat ze doen: ik ken mensen die wel degelijk is verteld hoeveel schade ze aanrichtten, maar ze wílden het niet weten, wilden er niet over nadenken. Maar volgens mij wisten ze het diep in hun hart echt wel. Een mens kan zichzelf behoorlijk voor de gek houden, en sommige mensen geloven in hun eigen leugens, maar er is altijd een punt waar ze zichzelf willens en wetens die leugen vertellen. Hoe dan ook zijn ze volledig verantwoordelijk voor de schade die ze berokkenen.

Joolien schreef:
CalipsoLover schreef:

Mijn vader was ook enkel verbaal agressief, en ja, dat vind ik ook huiselijk geweld, of geestelijke mishandeling. Dat heb ik zelf nooit zo gezien eerder, maar mijn psycholoog benadrukte dit, juist om de ernst van de situatie in te zien. En nu zie ik dat zelf ook, want het kan gewoon heel veel schade berokkenen aan iemand.

Juist. Het ondermijnt net zo goed het vertrouwen in anderen en het zelfvertrouwen, het boezemt angst in, vooral als je voor kleine dingen, die nergens op slaan, zo'n gigantisch verbaal pak slaag krijgt...... dan durf je op zeker moment niets meer. En dat is wel degelijk mishandeling.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:48

Joolien schreef:
CalipsoLover schreef:

Daar ben ik me heel bewust van, daarom dat het ook verbale agressie genoemd wordt en emotionele mishandeling. Ik heb dit vooral meegemaakt met mijn ex, aangezien mijn vader weinig betrokken was heb ik hier niet zoveel van gemerkt buiten dat hij goed kan manipuleren en enkel aan zichzelf denkt. Mijn moeder is ondertussen al een hele poos alleen en wil door de ervaring met mijn vader ook nooit meer een relatie...

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:33

Tegenwoordig moet overal een etiket opgeplakt worden, zonder dat daarbij een diagnose is gesteld. Ik heb twee familieleden waarvan erbij een zeker te weten narcisme is geconstateerd de ander is een twijfelgevalletje maar voldoet aan alle symptomen. Ik vind het vreselijk om met haar te moeten communiceren omdat er bijna altijd een snauw antwoord uit haar mond komt. Qua kritiek kan ze niks hebben of hendelen, het is altijd een ander zijn schuld. De sfeer is vaak om te snijden in haar bijzijn. Ik probeer mij ervoor af te sluiten maar helaas doet het meer met je dan je zou willen. Ik vergeet echter nooit meer dat ik een keukendoek moest aangeven die pal voor haar neus lag. Ik zeg tegen haar: die keukendoek kun je prima zelf pakken vervolgens begint ze mij toch een partij uit te schelden. :7 8)7
Tegen de buitenwereld speelt ze altijd mooi weer, zodra de mensen van buiten af de deur uitgaan dan komt haar ware aard weer naar boven. }>

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:38

Overigens, nee ik denk niet dat een narcist dat expres doet, tenminste niet altijd en niet allemaal.
Maar ik ken er wel die uit zijn op wraak, misschien niet expres maar totaal niet gehinderd door enige mate van zelfreflexie of compassie.

Maar ik was diep in de 30 dat ik hoorde dat ze het niet expres doen maar wel zelf verantwoordelijk voor hun gedrag zijn.
Dat vond ik lastige begrippen, die ik pas veel later ben begrijpen....zoals ik heel veel dingen pas later ben gaan begrijpen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:01

maria1990 schreef:
Tegenwoordig moet overal een etiket opgeplakt worden, zonder dat daarbij een diagnose is gesteld. Ik heb twee familieleden waarvan erbij een zeker te weten narcisme is geconstateerd de ander is een twijfelgevalletje maar voldoet aan alle symptomen. Ik vind het vreselijk om met haar te moeten communiceren omdat er bijna altijd een snauw antwoord uit haar mond komt. Qua kritiek kan ze niks hebben of hendelen, het is altijd een ander zijn schuld. De sfeer is vaak om te snijden in haar bijzijn. Ik probeer mij ervoor af te sluiten maar helaas doet het meer met je dan je zou willen. Ik vergeet echter nooit meer dat ik een keukendoek moest aangeven die pal voor haar neus lag. Ik zeg tegen haar: die keukendoek kun je prima zelf pakken vervolgens begint ze mij toch een partij uit te schelden. :7 8)7
Tegen de buitenwereld speelt ze altijd mooi weer, zodra de mensen van buiten af de deur uitgaan dan komt haar ware aard weer naar boven. }>

Klinkt mij eerder als een hartstikke irritant en humeurig persoon dan een narcist :')
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 25-11-18 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:05

Expres of niet het schaad je medemens wel degelijk. Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag. Tegenover de buitenwereld kan ze zich altijd goed gedragen, ze loopt dan het vuur uit de sloffen en ze is dan erg aardig en behulpzaam. Hoe vaak ik wel niet aan heb moeten horen hoe aardig ze wel niet is. {:)-:(
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 25-11-18 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Re: Narcisme, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:08

maria1990: Je gedrag, ongeacht welke stoornis of handicap je hebt, mag inderdaad niemand anders schaden. Daar ben ik het 100% met je eens, en ik begrijp je situatie en frustratie heel erg. Dat had ik ook bij m'n ex, die kwam heel charmant over bij iedereen, en had veel vrienden. Ongelofelijk frustrerend om dan na je relatie te horen 'wat voor een leuke jongen het is'. Schij uit, hij heeft mijn leven 2 jaar lang echt kapot gemaakt. Maar ja, dat zeg je niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:26

Ik denk dat de meeste mensen op de vraag in de topictitel geen antwoord kunnen geven omdat ze A) niemand in hun omgeving hebben die deze diagnose heeft gekregen, en B) niet weten wat narcisme precies inhoudt, laat staan dat het een echte afgebakende persoonlijkheidsstoornis is en niet iets waar iedereen wel trekjes van heeft. Net zoals iedereen wel eens een dagje depressief is, om de maand weer eens manisch gaat shoppen, wat autistisch wordt als er teveel mensen in een kamer door elkaar heen praten en ook wel eens anorectisch is geweest toen je door alle drukte een hele dag maar twee boterhammen en een banaan hebt gegeten. 8-)

Ik zou de topictitel vervangen door 'Manipulatieve ouders/partners: wat is jouw ervaring?' of 'Geestelijke mishandeling/verwaarlozing: wat is jouw ervaring?' Dat laatste vat de openingspost perfect samen. Dan kan het gewoon over de beleving daarvan gaan en hoeft niemand DSM labeltjes op anderen te plakken. Want iemand met autisme kan woedend worden als je zijn structuur verstoort en eisen dat alles volgens zijn regeltjes verloopt, iemand met een bipolaire stoornis kan in een manie over iedereen heenwalsen en compleet egocentrisch denken en doen, iemand met borderline problematiek of PTSS kan in de chronische paniek over of relaties wel echt zijn continu mensen tegen elkaar uitspelen, en iemand die chronisch overwerkt is kan chronisch bij het minste of geringste flippen. En dat is ontzettend naar voor de omgeving, maar dat maakt ze nog niet tot narcisten.
Honden kunnen zwemmen, maar dat maakt ze geen vissen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:42

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen op de vraag in de topictitel geen antwoord kunnen geven omdat ze A) niemand in hun omgeving hebben die deze diagnose heeft gekregen, en B) niet weten wat narcisme precies inhoudt, laat staan dat het een echte afgebakende persoonlijkheidsstoornis is en niet iets waar iedereen wel trekjes van heeft. Net zoals iedereen wel eens een dagje depressief is, om de maand weer eens manisch gaat shoppen, wat autistisch wordt als er teveel mensen in een kamer door elkaar heen praten en ook wel eens anorectisch is geweest toen je door alle drukte een hele dag maar twee boterhammen en een banaan hebt gegeten. 8-)

Ik zou de topictitel vervangen door 'Manipulatieve ouders/partners: wat is jouw ervaring?' of 'Geestelijke mishandeling/verwaarlozing: wat is jouw ervaring?' Dat laatste vat de openingspost perfect samen. Dan kan het gewoon over de beleving daarvan gaan en hoeft niemand DSM labeltjes op anderen te plakken. Want iemand met autisme kan woedend worden als je zijn structuur verstoort en eisen dat alles volgens zijn regeltjes verloopt, iemand met een bipolaire stoornis kan in een manie over iedereen heenwalsen en compleet egocentrisch denken en doen, iemand met borderline problematiek of PTSS kan in de chronische paniek over of relaties wel echt zijn continu mensen tegen elkaar uitspelen, en iemand die chronisch overwerkt is kan chronisch bij het minste of geringste flippen. En dat is ontzettend naar voor de omgeving, maar dat maakt ze nog niet tot narcisten.
Honden kunnen zwemmen, maar dat maakt ze geen vissen.

Volledig me eens en ik vind het heel goed verwoord. Zelf kwam ik nog niet verder dan dat niet elke hufter een narcist is en wat je zegt ben je zelf. Het lijkt mij in het algemeen niet juist om mensen (want dat zijn het) af te rekenen of een vermoeden van een stoornis. Het stickertje is zo geplakt en het helpt uiteindelijk niemand verder. Leren omgaan met jezelf en in het leven leren staan is soms belangrijker dan leren leven met anderen.

Overigens ken ik niemand die met de diagnose moet leven en heb er dus zodoende geen ervaring mee.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 03:11

Dat is ook de reden dat ik aangaf dingen te herkennen in de beschrijvingen die in het topic werden geplaatst over wat een narcist is.
Degenen met wie ik te maken heb gehad zijn bij mijn weten nl niet gediagnosticeerd, zijn mss wel helemaal niet narcistisch maar vertoonden trekken ervan, de een meer dan de ander.