Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 20:53

Zoveel reacties!! Had ik niet verwacht, heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga proberen zoveel mogelijk op iedereen te reageren.

Op het kdv doet ze meestal 1 kort slaapje, wanneer ze thuiskomt is ze he-le-maal op en gaat ze eten, even knuffelen en direct slapen. Dan slaapt ze meestal ook wel goed. Soms ook juist niet en lijkt ze te overprikkeld om te kunnen slapen.

Koemelkallergie is ze eigenlijk niet op getest, maar daar zijn echt 0,0 aanwijzingen voor. Dan zou ze toch wel iets van lichamelijk ongemak moeten laten zien? Buikpijn oid op z'n minst? In principe gaan we er niet meer vanuit dat het iets lichamelijks is, omdat we daar geen aanwijzingen voor kunnen vinden.

Sensorische integratie is wel iets wat ik vaker voorbij heb zien komen, maar wellicht goed om me hier verder in te verdiepen!

Noor ook dankjewel voor de tip. Dit doen we al eigenlijk precies zoals je omschrijft. In het donker werkt vaak het best.

Ik heb de bykay click carrier, hele fijne draagzak. Het is meer dat ik zelf maar een klein meisje ben :+ waardoor ik het niet volhoudt om dl de hele dag te dragen. Ze is ook geen paar weken oud meer natuurlijk. Maar als we ergens naar toe gaan dan doe ik het wel vaak. Tis alleen ook een kindje wat in beweging wil blijven, stil op een stoel zitten met haar in de draagzak gaat niet. Wanneer we ergens op visite zijn kruipt ze dan ook meestal rond.

Hooggevoeligheid heb ik al wel op gezocht inderdaad. Herken wel veel maar over zulke kleine kindjes is er niet heel veel informatie te vinden. Ze is heel blond inderdaad (net als ikzelf) Wat zou dat er mee te maken kunnen hebben ? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:03

1 kort slaapje lijkt me wel erg weinig voor een baby van 9 maanden. Is ze niet op het KDV zo overprikkeld dat het zich de hele dag opstapelt en thuis dus ook niet meer lukt? Hoe vaak gaat ze er heen?
Is het mogelijk om een wat prikkelarmere opvang te zoeken, zoals bv een kleinschalige gastouder?
Mijn kind kon ook absoluut niet tegen prikkels, was/is een enorm gevoelig kind. (Maar ik ben ook een HSP, dus heel wonderlijk is het niet, plus icm couveusekind)
Ik had het geluk dat mijn ouders 3 dagen per week konden oppassen, maar anders had ik hem zeker het eerste jaar ook niet naar een KDV gebracht. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk
Nu is hij 2,5 en merk ik dat hij langzaam wel toe is aan meer kindjes om zich heen, dus hij gaat in januari 3 ochtenden per week naar peuterspeelzaal.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 21:08

Even nog een aanvulling maar overzag de reacties even niet meer ;)

Buiten slapen lijkt me opzich heel fijn, maar zoals ze nu is lijkt me dat geen optie. Ze slaapt wel in een heel koel kamertje, heb er zelfs geen verwarming aan. Ze ligt zelf in een warme slaapzak met mouwtjes en heeft het niet te koud of te warm. Ik denk dat het voor nu belangrijker is om eerst wat ritme te vinden overdag, en dat ze daardoor gemakkelijker kan slapen.

Iemand had het over ritueeltjes. Dit doen we heel veel, bij de fles en bij het slapengaan. Elke keer hetzelfde. En als het niet werkt en ze weigert de fles bijvoorbeeld, begin ik opnieuw met het ritueel en dan wil ze soms wel. Ze lijkt wel veel baat te hebben bij de voorspelbaarheid. Soms ook lastig, mijn man doet de dingen bijvoorbeeld net wat anders, en dan betekent regelmatig dat ze bij hem niet wil drinken voor het slapengaan. Maar dat is dan maar zo, het moet niet zo zijn dat ik de enige ben die haar naar bed kan brengen.

Nog even over de draagzak: dit biedt haar idd veel veiligheid en geborgenheid. Tegelijkertijd geeft dit ook diepe druk, wat ook weer kalmerend werkt. Misschien kan ik het nog vaker weer van gebruiken ook wanneer we de deur uitgaan. (Al doen we dat niet zoveel door dr omstandigheden)

Iemand had het over of ik genoeg backup / steuntroepen heb. Ik heb hele lieve zusjes die graag oppassen af en toe wanneer ze niet naar school hoeven. Dat scheelt heel veel, zoals morgen past mijn zusje hier op en dan hoeft ze niet naar t kdv. Dat betekent dat we zaterdag wat meer mogelijkheden hebben :)

Ook nog bedankt voor de tip van deepsleep, wel gruwelijk duur die slaapzakken maar misschien kan ik er ergens één goedkoper vinden!

Bij mij in bed slapen kan ze niet. Ze wil dan alleen maar spelen.

verootjoo

Re: Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:13

Als je de draagzak te zwaar vindt, draag je dan voorop? Je kan ook met een doek of misschien drager op je rug gaan dragen? Dat is helemaal niet zwaar en dan heb je ook niet veel gewicht aan de voorkant, draagt meestal makkelijker. En je kunt dan ook dingen doen; wandelen, buiten frisse neus, je huis een beetje poetsen (als je daar überhaupt nog energie voor hebt) of eten koken oid.

Met 9 maanden een ritme vinden hoeft denk ik nog niet perse. Ik merkte pas een duidelijk ritme met een jaar ongeveer. Vanaf toen ging alles echt makkelijker, het eerste jaar vond ik echt afzien met zo’n gevoelig kind. Maar met meebewegen in de behoeftes van je kind gaat het makkelijker vond ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:14

Ik vind dit persoonlijk een erg boeiend stuk, betreft mensen met een beperking maar ook wel toepasbaar op andere doelgroepen :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:35

Symptomen voor koemelkallergie.

Hoe weet je dat ze geen buikpijn heeft? Ze jengelt veel zeg je + eerste 4 maanden gehuild. Dat kan op pijn duiden.
Slecht slapen is een symptoom net als slecht groeien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:56

Toeval of niet maar ik ken veel hooggevoelig kinderen die blond zijn.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:06

Op de site van AKK (anders kijken naar kinderen)vindt je een lijst met SI therapeuten.
Misschien zit er een praktijk in de buurt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:18

Hier een mama van een hoogsensitief meisje van 1,5.
Ik ga je een pb sturen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:41

Ik ben zelf geen ouder, maar mijn jaren jonger broertje sliep ook (zeer) slecht, huilde veel en was nauwelijks te troosten. Hij bleek verscheidene allergiëen te hebben (koemelk, stofmijt) alsmede astma, waardoor hij veel (buik)pijn had en vaak ziek was.

Pas toen hij daar meer voor behandeld werd (als peuter) ging het beter en werd hij gezonder en rustiger.

Ik zou dus toch lichamelijke oorzaken niet uitsluiten, zeker niet bij hele jonge kinderen die niet kunnen praten en aangeven of het pijn doet. (Overigens wil ik niet per definitie zeggen dat een allergie voor jouw kind ook het geval is, maar meer dat het dus vaker voorkomt dat een kind met allergie als symptomen vooral heeft veel huilen en weinig slapen.)

Veel sterkte trouwens TS, het is echt vervelend om dit soort slaapgebrek tegen te komen als ouder :(:)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:46

Mijn eerste ingeving was osteopaat erbij halen. Maar op het einde zag ik dat die er al bij is geweest. Klinkt als KISS, maar ga er maar vanuit dat dat is uitgesloten/behandeld door de osteo.

Iemand anders droeg het ook al aan, een strik mutsje... zit meer in de alternatieve hoek en valt gewoon onder kleding, kost niet veel en kan wel grote verschillen maken.
Helpt met het verminderen van prikkels, mijn dochtertje heeft er baat bij.

En met de winter voor de deur ook lekker makkelijk als je de deur uit gaat. Mutsje heeft ze dan alvast op!

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:01

Britta31 schreef:
Klink misschien raar.Maar buiten laten slapen overdag.Niet als het te koud is natuurlijk.

In Zweden en Denemarken (van wat ik weet) slapen de kinderen zelfs in de vrieskou buiten. Dik aangekleed, wantjes aan, mutsje op en een kruik erbij.
Iemand die hier naar Nederland is geëmigreerd paste ik op haar kinderen, en die sliepen dus ook gewoon naast de achterdeur in de tuin, in een kinderwagen.
Daar sliepen ze het allerbeste.
Dat is misschien ook nog uit te proberen?

Hier in mijn ouderlijk huis was ook het probleem dat ons huis precies op een meridiaan van de wereld lag, en daardoor hebben we alle 3 slaapproblemen gehad als kind.
In de alternatieve hoek zit misschien ook nog wel iets helpends; als het maar werkt.

Edit: vriendin van mij had 6 maanden een huilbaby, en kwam er toen pas achter dat het kindje een koemelkallergie had. Was geen enkele aanwijzing mbt buikpijn ofzo. Dus zeker ook te testen!

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:11

Over je ByKay draagzak, het is namelijk een fijne zak, maar vooral voor de eerste maanden waarin de baby nog niet zo zwaar is. De heupband is namelijk vrij zacht, waardoor het meeste gewicht op je schouders terecht komt en het dus zwaar draagt. Eentje met een stevigere heupband gaat waarschijnlijk ontzettend veel verschil maken, dan gaat er veel gewicht gedragen worden via die heupband en dat draagt zoveel lichter. Ik ben ook redelijk klein, maar ik kan uren achter elkaar dragen. Wellicht zit er een draagconsulent of doekenbieb bij je in de buurt waarbij je een andere zak kan proberen. Een veelgebruikte draagzak is trouwens de Tula, die past de meeste mensen goed. Als je in de buurt van Breda woont mag je wel een keertje komen passen hoor!
En het is trouwens niet gek dat je kindje onrustig wordt als je gaat zitten, dat is bij de meeste kindjes het geval.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:40

Ik weet niet of jou helpt, maar zal even wat tips typen mbt prikkels. Ervaring met prikkelgevoelige kinderen, maar dan vanuit werk ;)
Excuus als ik dingen noem die al gezegd zijn, heb niet alles gedetailleerd gelezen. Overigens vind ik dat lichamelijke pijn uitgesloten moet zijn, maar dat is natuurlijk ontzettend lastig op deze leeftijd en helemaal als je al zover hebt geprobeerd.

- rustige kamer (geen felle kleuren, maar rustige en neutrale kleuren) eventueel een klein lampje, maar dan niet iets wat wisselt van kleuren etc. Liefst helemaal niet, ook zo'n lampje is natuurlijk weer een prikkel.
- zorg voor afwisseling tussen actief en passief. Ik weet niet precies wat je overdag doet, maar zou heel bewust momenten gaan plannen van rust. Geen TV of drukke beelden, rustig muziekje kan bijvoorbeeld wel
- heel duidelijk bedritueel! Dit heb je grotendeels al, maar misschien helpt het zelfs op bijvoorbeeld iedere keer hetzelfde te zeggen, hetzelfde boekje, hetzelfde knuffeltje etc. Dit klinkt heel geforceerd, maar anderzijds biedt het ook voorspelbaarheid en daardoor veiligheid.
- En, heel logisch, kijk naar je kind. Is ze eerder moe, dan eerder naar bed. Later moe, dan later naar bed. Als ze wakker is en je haar op bed ligt wordt het natuurlijk al lastiger. Als het eenmaal goed gaat, dan kan het, maar zou eerst kijken naar haar signalen (soms gapen, aan haar oor zitten? Ieder kind heeft daarvoor eigen dingetjes en die zul je zelf vast weten)
- En heel rot, die passieve/rustige momenten, kijk of je die kan afwisselen. Wanneer ze aan het spelen is, doe de stofzuiger eens aan, gooi de deur dicht, maak geluid. Wel goed afwisselen met de rustige momenten. Ik denk namelijk dat het voor jullie wel heel fijn is als ze aan deze geluiden went.

Overigens; absoluut geen expert met baby's en prikkelgevoeligheid. Maar ik zie het heel veel op mijn werk (van 4 tot 60 jaar) :)

Edit: kijk ook eens naar tips voor volwassenen. Geen schermen voor je gaat slapen, rust, warm bad, warme melk. Heel logisch allemaal en dat soort dingen heb je vast geprobeerd, maar beter te vaak gezegd dan te weinig ;)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 23:42

verootjoo schreef:
Als je de draagzak te zwaar vindt, draag je dan voorop? Je kan ook met een doek of misschien drager op je rug gaan dragen? Dat is helemaal niet zwaar en dan heb je ook niet veel gewicht aan de voorkant, draagt meestal makkelijker. En je kunt dan ook dingen doen; wandelen, buiten frisse neus, je huis een beetje poetsen (als je daar überhaupt nog energie voor hebt) of eten koken oid.

Met 9 maanden een ritme vinden hoeft denk ik nog niet perse. Ik merkte pas een duidelijk ritme met een jaar ongeveer. Vanaf toen ging alles echt makkelijker, het eerste jaar vond ik echt afzien met zo’n gevoelig kind. Maar met meebewegen in de behoeftes van je kind gaat het makkelijker vond ik.

Met ritme krijgen bedoel ik meer in de zin van overdag genoeg slaap, zodat ze weer happyer is en beter in dr vel gaat zitten. Op de rug dragen is wel een goed idee! Nog nooit geprobeerd eigenlijk omdat ik op de buik zoveel gezelliger vind, niet over nagedacht dat dat misschien minder zwaar is .

Kma heb ik zelf verschillende keren op aangedrongen, of het dat echt niet kon zijn. Maar altijd werd gezegd dat dat echt niet zo zou zijn . Ik denk dat je aangepaste voeding alleen via de ha kan krijgen?

Reageer later even uitgebreider nu gauw slapen, morgen weer werken. Dl slaapt ook net hopelijk wordt ze niet weer wakker. :Z

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:04

Mijn oudste dochter was ook zo'n wakker ding. Die wilde ook niet slapen in haar bed. In de wandelwagen lag ze altijd zo te slapen dus ik heb vele kilometers gewandeld in het bos. Ook in de auto sliep ze altijd vrij snel. Ik heb regelmatig een blokje om gereden en vervolgens de auto voor de deur met de babyfoon erin geparkeerd. Kon ik tenminste kabaal maken in huis...

Ze heeft ook veel bij ons in bed geslapen.
Als peuter heb ik weleens gedreigd om haar bed te verkopen... dat hielp vaak wel een paar dagen. _O-

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:35

Over buiten slapen. Onze meiden (ondertussen al 20) sliepen tot 8 maanden overdag in de kinderwagen. Sliepen ze langer en beter dan in hun bed. En ja dan konden ze niet meer languit liggen, maar dat was geen probleem.
Daarna sliepen ze op het kdv nog heel lang buiten in een Lutjepotje (buitenslaaphuisje). Vonden ze heerlijk.

Verder heb ik nog de tip voor je om ook eens op het forum van Ouders Online te kijken.

Www.ouders.nl

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:37

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:10

Bij ons geloofden de artsen ook niet in kma. Vraag aan je huisarts een recept voor voeding en ga zelf héél goed de etiketten lezen van alles wat ze eet. Het is een weinig belastend onderzoek voor haar en geeft je veel informatie.
Pb gerust bij vragen

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:19

Mijn zoontje sliep ook heel slecht. Verder geen kenmerken voor KMA. Toch ben ik toen overgestapt naar de Pepti en hij viel dezelfde avond nog zelf in slaap. We wisten niet wat ons overkwam. Heel ander kind erna. De Pepti kun je zonder recept halen bij de apotheek. Wel even melden bij CB of huisarts. Mocht het idd KMA te zijn krijg je de voeding na de testperiode vergoed.
Voor de rest van haar voeding dan ook even zorgen dat alles wat ze krijgt koemelk vrij is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:14

Pepti is niet koemelkvrij, daar zijn de eiwitten in verknipt. Maar vaak wel een eerste keus om te kijken of dat voldoende is.
Volgorde is
Pepti / hero pep ( licht verknipt) deze zijn vrij verkrijgbaar bij drogist, zijn niet veel duurder als gewone voeding.
Nutramigen lgg / hero baby allergycare ( zwaarder verknipt) verkrijgbaar bij apotheek, maar wel een stuk duurder.
Puramino / Neocate / novarice. (koemelkvrij) Verkrijgbaar bij apotheek, novarice is wel betaalbaar maar zijn momenteel leveringsproblemen mee. De andere twee zijn flink prijzig.

Op recept worden de voedingen vergoed. Als je andere voeding wilt proberen is er wel een fb pagina die blikken goedkoop doorverkopen van mensen die vergoed krijgen maar over hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:43

Emoe, je verhaal is extreem herkenbaar voor mij. Bij die van ons is de tijdens de bevalling toegediende synthetische Oxytocine de boosdoener. Meestal geeft dat weinig problemen maar soms valt die rommel helemaal verkeerd en dan krijg je kindjes die:

- zeer, zéér alert zijn en alles in de gaten willen houden
- heel moeilijk kunnen ontspannen
- daardoor ook erg veel moeite hebben zich aan de slaap over te geven
- heel veel willen drinken / liefst hele dag borst / speen in hun mond en zeker bij het in slaap (proberen te) vallen
- de hele dag aan moeder vast willen plakken of juist overprikkeld raken van kroelen en dat dan liever ook niet willen
- vaak heel erg vrolijk en sociaal zijn maar ook erg boos en heel erg ontroostbaar kunnen zijn in hun ellende
- snel wakker worden àls het al lukt om in slaap te vallen

Mensen die geen ervaring hebben met zo'n kindje lezen bovenstaande punten en denken dan "duh elke baby wil graag drinken en vastgehouden worden" maar hierbij gaat het dat normale beeld vèr te boven.

Die van ons vond een half uurtje in de draagdoek best leuk maar daarna wilde hij er toch erg graag uit, dus dat was ook geen oplossing, net als alle anderen suggesties die aangedragen worden. Zo'n kindje is gewoonweg helemaal hormonaal ontregeld :(:)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:48

twinducklin schreef:
Pepti is niet koemelkvrij, daar zijn de eiwitten in verknipt. Maar vaak wel een eerste keus om te kijken of dat voldoende is.
Volgorde is
Pepti / hero pep ( licht verknipt) deze zijn vrij verkrijgbaar bij drogist, zijn niet veel duurder als gewone voeding

Niet veel duurder?
Een pot pepti is 30-35 euro.
Normale voeding 13 ofzo.
Vind dat wel een aardig prijsverschilletje

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:52

Goed dat de osteo er al bij is geweest! Een vriendin had bij haar 2e kind het hele 1e jaar ook zo'n baby. Verschrikkelijk, haar partner en zij gingen er bijna aan onderdoor. De osteo hielp daar ook niet maar nadat ze bij de acupuncturist is geweest hebben ze er een heel ander kind voor teruggekregen, vrolijk, altijd lachen, heerlijk slapen, etc. Heel bijzonder! Wellicht een tip dus. :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:25

Wat moeilijk joh :(:) Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een hoop gelezen online dus ik moest ook denken aan wat Pmarena zegt, oxytocineschade van de bevalling. Dit kun je homeopathisch laten ontstoren. Baat het niet, dan schaadt het niet... Sterkte en hoop dat jullie de oplossing vinden!