Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:19

Ik vind niet dat je zomaar iemand op zijn uiterlijk, of dat nu gewicht of knapheid is, kunt afrekenen. Zelfs niet als jij denkt dat het iemands eigen schuld is dat ze er zo uit zien.

Maar het wordt anders als er zgn. leuke foto's worden gepost, of vragen komen waarom staakt mij paard en je ziet iemand van 100 kg op een pony van 400 kg zitten.
Of wanneer, ik zit meestal in shetlander-men-topics, 2 of soms zelfs 3 stevige mensen op een soort van bolderwagen zitten, waar dan een kleine shet voor staat. Dan denk ik wel, arm beest, en voel mij om die reden vaak genoodzaakt er wat van te zeggen, in het kader van dierenwelzijn.

Ik denk : Koop of groter paard, of ga tig kg afvallen als je toch zo nodig zo wilt rijden :+
Ik schrijf vaak iets in het kader van opbouwende kritiek.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 22-10-18 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:20

Tja, je kan er natuurlijk aanleg voor hebben/medicatie die niet bepaalt helpt etc, maar uiteindelijk kiest iedereen ervoor wat hij of zijn naar binnen werkt, en hoeveel je beweegt. Als je jezelf in de spiegel kan aankijken en kan zeggen "dit is wie ik ben, en mijn lichaam voelt nu fijn" dan prima. Uit ervaring zit ik wel altijd beter in mijn vel en geniet ik meer wanneer ik een goed gewicht heb en fit ben. Nu sport ik ook nog vrij veel, heb dat altijd gedaan en vind ik het ook leuk, en dat scheelt een hoop.

Wat mij kan storen als ik iemand met zwaar overgewicht zie die ook nog eens een kroket naar binnen werkt, is dat ik wel meebetaal aan de zorgverzekering die alle problemen die uit overgewicht voortvloeien moet gaan vergoeden. Dat vind ik ook heel irritant bij rokers. Ik kan zo gezond leven als ik wil, ik moet alsnog gaan meebetalen voor de luiheid/vraatzucht/zelfdestructie van anderen.

Ik zou iemand er echter niet op aanspreken, tenzij het een goede vriendin/familielid is waarbij ik het heel voorzichtig zou kunnen brengen. Ik kan me er namelijk misschien wel aan ergeren, maar ik ken de geschiedenis van die vetter kroket-eter niet. Misschien is die persoon wel op een streng dieet en is dit de ene kroket die hij/zij per week mag eten, of wat het ook is, niet mijn zaken en dus zou ik nooit zomaar commentaar geven.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:22

CharmingS, zoek eens op het syndroom van Prader Willi. Zulke aan doeningen bestaan dus wel maar zijn zeer zeldzaam.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:23

wauw RedKiwi, ik mag hopen voor je dat jij later nooit een ernstige ziekte krijgt. Stel je voor dat er dan mensen over jou gaan zeggen: zie, ze heeft blijkbaar toch niet gezond geleefd, anders was ze nooit ziek geworden. Ik wil echt niet meebetalen aan haar ziekte hoor!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:23

RedKiwi schreef:
Tja, je kan er natuurlijk aanleg voor hebben/medicatie die niet bepaalt helpt etc, maar uiteindelijk kiest iedereen ervoor wat hij of zijn naar binnen werkt, en hoeveel je beweegt. Als je jezelf in de spiegel kan aankijken en kan zeggen "dit is wie ik ben, en mijn lichaam voelt nu fijn" dan prima. Uit ervaring zit ik wel altijd beter in mijn vel en geniet ik meer wanneer ik een goed gewicht heb en fit ben. Nu sport ik ook nog vrij veel, heb dat altijd gedaan en vind ik het ook leuk, en dat scheelt een hoop.

Wat mij kan storen als ik iemand met zwaar overgewicht zie die ook nog eens een kroket naar binnen werkt, is dat ik wel meebetaal aan de zorgverzekering die alle problemen die uit overgewicht voortvloeien moet gaan vergoeden. Dat vind ik ook heel irritant bij rokers. Ik kan zo gezond leven als ik wil, ik moet alsnog gaan meebetalen voor de luiheid/vraatzucht/zelfdestructie van anderen.

Ik zou iemand er echter niet op aanspreken, tenzij het een goede vriendin/familielid is waarbij ik het heel voorzichtig zou kunnen brengen. Ik kan me er namelijk misschien wel aan ergeren, maar ik ken de geschiedenis van die vetter kroket-eter niet. Misschien is die persoon wel op een streng dieet en is dit de ene kroket die hij/zij per week mag eten, of wat het ook is, niet mijn zaken en dus zou ik nooit zomaar commentaar geven.

Maar dit doe je nu toch wel?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 15:24

RedKiwi schreef:

Ik ben het eens met je eerste alinea, de tweede heb ik wat minder mee. Of ik wel of niet meebetaal aan iemands verzekering, dat boeit me niet zo. Er zullen ook genoeg mensen zijn die aan de mijne meebetalen. Als jij valt met je paard en hebt een dwarslaesie, dan betaalt "de maatschappij" daar net zo goed aan mee.
Het laatst gedeelte van je post is stuk genuanceerder en daar ben ik het met je eens.
Al met al toch een moeilijk onderwerp.

CharmingS

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:28

Prima als mensen met overgewicht zichzelf prima vinden, echt waar, ik laat daar in ieder in zijn/haar waarde. Het gaat om wat aan de binnenkant zit en niet de buitenkant.. Ik heb liever alleen maar vriendinnen met overgewicht dan trutten met maatje 36 (wil niet zeggen dat iedereen met maatje 36 een trut is natuurlijk :+ )

Heb er wel meer moeite mee als je de buitenwereld of dieren daar mee gaat belasten.. Dan ben je niet eerlijk bezig imo..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:32

Ik vind dit voor mijzelf een pijnlijk onderwerp. Al kan ik het steeds beter van mij af zetten.

Ik krijg regelmatig te horen dat ik dik, zwaar ben. Nu heb ik een geloof ik 7 jaar geleden een auto ongeluk gehad met blijvend nekletsel. Waar ik inmiddels mee kan leven. Maar dat de eerste 3 jaar zeker niet kon! Toen ben ik veel gaan sporten, gezond gaan eten maar nee hoor, mijn vetjes werden ietsjes minder, maar de weegschaal werd zwaarder en zwaarder.
Tussendoor door eczeem (al van kinds af aan) aan de prednison kuren gezeten en zware medicijnen waardoor ik aankwam en niks kon eten omdat ik dagen geen honger had, maar ook dagen dat ik alles at :o
Vorig jaar mijn rug gebroken door een super stom glijbaan ongeluk, waar ik volgens het ziekenhuis nummer 7 of 8 al was. In dat jaar ook bij een arts op controle geweest, die in mijn dossier zette zwaarlijvig. Waarop ik antwoordde, wat kan ik daar aan doen dan? Daar kon hij zo snel geen antwoord op geven.

Inmiddels ben ik in de sportschool gestopt, vond er geen zak aan. En sinds afgelopen zomervakantie heb ik mij aangesloten bij de waterpolo vereniging. En train ik lekker 2x in de week en speel ik mee in de competitie. Ja ik voel mij nog zwaar. Maar ik zit nu beter in mijn vel.

Tuurlijk zou ik minimaal 20 kilo lichter willen zijn en een strakke buik hebben.

Het is altijd makkelijk oordelen vanaf de buitenkant. Maar hier word ook 1x per week een frietje gegeten, maar word er wel dagelijks gekookt met verse groenten, soms wel met hulp van een pakje want dan ben ik blij dat manlief gekookt heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:41

Even in relatie tot een ander topic waardoor dit topic waarschijnlijk is ontstaan. Dat iemand te zwaar is moet diegene helemaal zelf weten, ongeacht de reden boeit me dat helemaal niets. Of iemand nu zwaar is van de medicatie of elke dag bij de McDonalds zit, soit. Voel je je happy met je lijf, helemaal goed. Maar in relatie tot een paard vind ik het gewoon echt een no go. Ik vind het dan tamelijk egoïstisch om op een paard te stappen. Het paard heeft immers geen keus en als je het treft met een loyaal paard, gooit hij je er ook niet vanaf. Dát vind ik dus heel oneerlijk en in zo'n situatie vind ik gewicht absoluut belangrijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:47

x_Jeanine_x schreef:
Ik vind dit voor mijzelf een pijnlijk onderwerp. Al kan ik het steeds beter van mij af zetten.

Ik krijg regelmatig te horen dat ik dik, zwaar ben. Nu heb ik een geloof ik 7 jaar geleden een auto ongeluk gehad met blijvend nekletsel. Waar ik inmiddels mee kan leven. Maar dat de eerste 3 jaar zeker niet kon! Toen ben ik veel gaan sporten, gezond gaan eten maar nee hoor, mijn vetjes werden ietsjes minder, maar de weegschaal werd zwaarder en zwaarder.
Tussendoor door eczeem (al van kinds af aan) aan de prednison kuren gezeten en zware medicijnen waardoor ik aankwam en niks kon eten omdat ik dagen geen honger had, maar ook dagen dat ik alles at :o
Vorig jaar mijn rug gebroken door een super stom glijbaan ongeluk, waar ik volgens het ziekenhuis nummer 7 of 8 al was. In dat jaar ook bij een arts op controle geweest, die in mijn dossier zette zwaarlijvig. Waarop ik antwoordde, wat kan ik daar aan doen dan? Daar kon hij zo snel geen antwoord op geven.

Inmiddels ben ik in de sportschool gestopt, vond er geen zak aan. En sinds afgelopen zomervakantie heb ik mij aangesloten bij de waterpolo vereniging. En train ik lekker 2x in de week en speel ik mee in de competitie. Ja ik voel mij nog zwaar. Maar ik zit nu beter in mijn vel.

Tuurlijk zou ik minimaal 20 kilo lichter willen zijn en een strakke buik hebben.

Het is altijd makkelijk oordelen vanaf de buitenkant. Maar hier word ook 1x per week een frietje gegeten, maar word er wel dagelijks gekookt met verse groenten, soms wel met hulp van een pakje want dan ben ik blij dat manlief gekookt heeft!

Maar dit fascineert me dus. Je reageert daar geïrriteerd (mag ik dat zo zeggen?) op, terwijl hij gewoon een medische situatie noteert. Als hij had opgeschreven "halfzijdig verlamd" had je geknikt en gedacht "klopt helemaal".
Maar volgens mij beschrijf je wel de reden waarom obesitas zo gevoelig is: het wordt omschreven als iets simpels wat je simpelweg kan oplossen (minder eten, meer bewegen), terwijl er voor veel mensen een hele grote psychologische last achter zit en een samenleving die nog steeds stimuleert meer te eten. Mensen ervaren een schuldgevoel als ze overgewicht hebben en nogmaals op dat schuldgevoel wijzen maakt dat mensen zich ongemakkelijk voelen.

Waarmee ik niet ontken dat overgewicht in principe theoretisch gezien niks meer is dan een leefstijlprobleem(stukje natuurkunde, wat eventueel beïnvloed (maar nooit overgenomen) wordt door lichamelijke aspecten, maar dat is wat anders dan "gewoon minder eten en meer bewegen". Daarvoor is het samenspel van lichaam, psyche en samenleving te ingewikkeld.

Wat mij betreft is het dus te vergelijken met een dame met een hele lieve hond, maar die eigenlijk geen geld heeft om die bult te laten opereren. Want hij heeft er toch geen last van, voelt zich goed, blablabla. Maar als iemand er op wijst wordt toch dat schuldgevoel getriggerd, want diep van binnen weet ze wel dat het niet ideaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:48

Paardrijden met overgewicht is fout volgens sommigen hier...

Dan mag zo ongeveer meer dan de helft van paardrijdend Nederland wel direct stoppen met paardrijden geloof ik?

Ik ben toch maar blij dat de meeste van ons prima zelf kunnen bepalen wat wel en niet ok is. En ook ben ik blij dat er de percentages zijn waar je je aan kunt houden...

Ik wordt serieus een beetje misselijk van bepaalde opmerkingen hier en in andere topics die over gewicht van anderen gaan; alsof men doodleuk denkt te kunnen gaan bepalen wat ze er aantrekkelijk uit vinden zien en wat niet en wat daardoor algemeen acceptabel is en wat niet. Beseffen die mensen wel dat hatelijke karakters ook van het gezicht en zelfs de schrijfstijl af te lezen zijn?

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:49

BloemBloem schreef:
RedKiwi schreef:

Maar dit doe je nu toch wel?

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, ik zou nooit tegen iemand, of achter diens rug om, commentaar leveren. Daarmee bedoel ik dat ik niet één persoon ga targetten (want ik weet nou eenmaal niet wat er misschien allemaal aan de hand is).
In de context van een forum kan ik wel mijn mening uiten, maar daar blijft het ook bij, dit is mijn mening en ik ga niet afzonderlijke bokkers erop wijzen dat zij overgewicht hebben, of daar iets over zeggen in een persoonlijke vorm. Het is dus geen commentaar die naar iemand is gericht, enkel mijn mening.
Weet niet of ik het nu wel goed uitleg of alleen warriger maak? >;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 15:55

MiniMeLona schreef:
Paardrijden met overgewicht is fout volgens sommigen hier...

Dan mag zo ongeveer meer dan de helft van paardrijdend Nederland wel direct stoppen met paardrijden geloof ik?

Ik ben toch maar blij dat de meeste van ons prima zelf kunnen bepalen wat wel en niet ok is. En ook ben ik blij dat er de percentages zijn waar je je aan kunt houden...

Ik wordt serieus een beetje misselijk van bepaalde opmerkingen hier en in andere topics die over gewicht van anderen gaan; alsof men doodleuk denkt te kunnen gaan bepalen wat ze er aantrekkelijk uit vinden zien en wat niet en wat daardoor algemeen acceptabel is en wat niet. Beseffen die mensen wel dat hatelijke karakters ook van het gezicht en zelfs de schrijfstijl af te lezen zijn?

Dan begrijp je het topic verkeerd. Volgens wordt hier juist op een respectvolle en belangstellende manier door iedereen gereageerd.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:55

@secricible, Ja dat mag je zo zeggen. Op dat moment ook een hoop frustratie dat je het niet expres doet. Door het ambulance personeel half uit het zwembad gehaald moeten worden, van een verhoging getild worden :o En je kapot schamen omdat je daar in je bikini ligt met een hele hoop pijn :+

Inmiddels train ik mijzelf kapot in het zwembad om beter, sterker en krachtiger te worden. Waarop, gelukkig een deel van mijn team vergeet dat ik pas een half jaar (max) waterpolo :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:56

Ik snap wel wat je bedoeld redkiwi. Dat werd ook aangehaald in het topic over het model op de cover. Het is een puur theoretische discussie die je kan voeren, zonder daarin iemand persoonlijk te benaderen maar het gewoon te hebben over het "maatschappelijke probleem". Want laten we wel wezen, obesitas kost de samenleving gewoon geld.
En dan heb je mensen die daarop reageren met "maar ik...", omdat ze zich persoonlijk aangevallen voelen, maar zo werkt het gewoon niet.

Feit is gewoon dat obesitas veel zorgkosten met zich mee brengt en dat we daar met zn allen voor meebetalen. Als het dan iets is dat te vermijden is (wat het 9vd 10x is, misschien soms niet op individueel niveau maar wel op maatschappelijk niveau) zijn dat zure kosten en imo niet te vergelijken met onvermijdelijke zorgkosten door een ongeluk ofzo.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:03

Ik ben wel van mening dat wanneer je op een dier zijn rug gaat zitten je wel met je eigen gewicht rekening moet houden. Gelukkig word dit op steeds meer maneges ook gedaan maar helaas zijn er nog wat stallen die iedereen maar laten rijden. Natuurlijk ligt het heel erg aan de bouw en de grootte van een paard maar er moet een grens getrokken worden, wij krijgen immers toch ook pijn aan onze schouders als we een veel te zware tas dragen?

Wat ik wel vreemd vind is dat mensen hier op bokt helemaal wild gaan wanneer er een ' te lang ' persoon op een pony rijd maar het totaal niet erg vinden als er een erg zwaar persoon op een pony rijd. Ik denk dat het het belangrijkste is om eerlijk te blijven naar het paard of pony en als je het idee hebt dat je er te zwaar voor bent er niet op te rijden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 16:10

secricible schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld redkiwi. Dat werd ook aangehaald in het topic over het model op de cover. Het is een puur theoretische discussie die je kan voeren, zonder daarin iemand persoonlijk te benaderen maar het gewoon te hebben over het "maatschappelijke probleem". Want laten we wel wezen, obesitas kost de samenleving gewoon geld.
En dan heb je mensen die daarop reageren met "maar ik...", omdat ze zich persoonlijk aangevallen voelen, maar zo werkt het gewoon niet.

Feit is gewoon dat obesitas veel zorgkosten met zich mee brengt en dat we daar met zn allen voor meebetalen. Als het dan iets is dat te vermijden is (wat het 9vd 10x is, misschien soms niet op individueel niveau maar wel op maatschappelijk niveau) zijn dat zure kosten en imo niet te vergelijken met onvermijdelijke zorgkosten door een ongeluk ofzo.

@secricible: jij weet het wel erg goed te verwoorden.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:19

chevax schreef:
Ook bij overgewicht door medicatie is het heel vaak dat veel van de pondjes door het mondje gaan. Als ik prednison gebruik, hou ik vocht vast en word ik zwaarder. Maar ik krijg er ook enorme eetlust van en dat is dan toch echt de reden van de meeste kilo's.

Ik heb zelf 92 kilo gewogen door medicijn gebruik. En ik had er juist geen honger mee, maar alles werd opgeslagen.
Ik mocht stoppen en gelukkig verdwenen die kilo's extra van het medicijn ook weer. Ik weet ook niet waar ik geëindigd zou zijn op de weegschaal als ik niet had kunnen stoppen.

Dus wat kort door de bocht.

Citaat:
Waarschijnlijk omdat er geen 'instant fix' voor is. Tegen hoofdpijn heb je een pilletje,

En naar deze ben ik ook hard opzoek, zelfs de neuroloog heeft hem niet gevonden.
Wel bovenstaande pilletje wat niet werkte maar waar je zwaar van aankwam.

Wat niet weg neemt dat paardrijden dan geen optie meer was vond ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:34

Ik heb geen mening over mensen met overgewicht die tevreden zijn met zichzelf. Moeten ze zelf weten.
Heb het zelf gehad en elke kg zelf in mijn mond gestopt. Op mijn zwaarste punt vond ik mezelf echt afschuwelijk en is er ruim 30 af gegaan en gebleven alweer 4 jaar. Vind mezelf slank mooier, hoe een ander in zijn lijf wil zitten is niet aan mij.

Heb pas een oordeel als iemand met obesitas een paard ermee gaat belasten. Dat is puur egoisme.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:54

Ik interesseer me nooit in dat soort topics.
Ikzelf ben vrij lang en ben geen slanke den maar noem mezelf ook niet dik. Er mag een paar kilo af maar ik net zoveel met afvallen als met gewicht zelf. Heb mezelf recent gewogen voor een operatie die eraan komt maar verder doe ik dat nooit. Het interesseert me niets zolang mn spiegelbeeld nog door de beugel kan.

Mijn vriend geeft aan niet op mijn paard te willen rijden (jong dier) omdat hij zich te zwaar daarvoor vindt. Dat respecteer ik.
Zelf rijdt ik wel met mate op hem.
Soms zie ik wel eens beelden van combinaties die er gewoon niet uitzien door het postuur van de ruiter in cmbi met een klein iel ding.. Tja.
Hetzelfde met lengte. Soms heeft iemand een omwijs lang bovenlichaam of lange benen. Wat doe je eraan? Nooit meer rijden? Onzin.
We betuttelen veel tegenwoordig.

Ik ben met dit soort dingen totaal niet bezig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:56

Zelf ben ik ook door medicatie behóórlijk aangekomen. Dusdanig dat ik weiger nog op een paard te gaan zitten tot het er voor het grootste deel weer af is. Ik vind het gewoon doodzielig voor zo'n dier, dat niet alleen het gewicht van de ruiter (of die nu wel of niet in balans is) maar ook alle tuigage er nog eens bij moet zeulen. Volgens velen zit het tussen mijn oren en moet ik er gewoon weer opklimmen, maar dit is een dingetje waar ik zelf mee worstel. Over het algemeen moet een ander zelf weten wat hij of zij doet, maar ik zie wel eens extreem dikke mensen op paarden voorbij komen, dat ik het gewoon niet kan aanzien. Val dan alsjeblieft eerst wat kilo's af voordat je erop klimt. Nogmaals: ik veroordeel dikke(re) mensen niet, bij sommigen vind ik het zelfs beter staan dan een slanker lichaam, maar ik vind het wel een punt als er dieren aan te pas komen waar men zo nodig op wil zitten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:02

Ik ben ook door medicatie erg veel aangekomen om en nabij de 40 kilo. En nee ik heb niet extra gegeten ik stopte zelfs met eten. En toch kwam ik aan. Helaas kan ik niet stoppen met de medicatie maar ben nu stabiel en zelfs 8 kilo afgevallen. Ging het er maar zo makkelijk af als dat het eraan kwam.
In 2015 heb ik voor het laatst op een paard gezeten. Daarna voelde het niet meer goed, heb wel veel vanaf de grond gedaan. En dit jaar heb ik de knoop doorgehakt en mijn paard verkocht. Ik reed toch nooit en deed hem echt te kort.
Pas als die 40 kilo en nog een beetje extra zou fijn zijn eraf is durf ik weer op een paard te stappen.
Mensen kunnen best denken van goh ze eet een keer mac. Maar realiseren niet dat dit dan mijn maandelijkse cheatday is. Sporten vind ik altijd lastig. Ik doe het niet graag alleen, en mijn vriend is het type zak chips en op de bank zitten. Dus niet erg veel motivatie. Maar leer zo wel sterk zijn om niet ook mee te eten. Dus dat is iig een mentale sport.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:02

Waarom gewicht zo'n issue is? Vanwege de vooroordelen die ermee gepaard gaan.

Kijk in dit topic: iedereen met obesitas kost de maatschappij geld, mensen met obesitas zijn een zo zware belasting dat het niet eerlijk is tegenover het paard. Mensen met obesitas kunnen niet fit zijn.

Tjonge. Er is een reden voor dat ze bij de EHBO intussen niet meer zeggen dat iemand obees is, maar adipositas heeft. Ander woord voor hetzelfde, maar minder beladen.

Ik heb overgewicht. Nogal, op dit moment, omdat ik niet mijn hele leven in het teken wil zetten van het beperken van dat overgewicht terwijl dat lagere, theoretisch gezondere gewicht, juist meer gezondheidsproblemen opleverde dan het te zwaar zijn. Dan liever te zwaar, maar wel met een goede conditie. Dat is mijn overweging over mijn leven.

Nobody's business but mine.

Waar bemoeit iedereen zich mee die vindt dat ik bepaalde dingen wel of niet zou moeten doen? Iedereen mag naar McDonalds, maar niet de mensen met overgewicht. Maakt niet uit wat je daar eet: het mag niet, want je bent te zwaar. Ik mag geen kroket eten - maakt niet uit hoe dat in het dieet van de dag past: nee. Huh? Mag ik wel naar een niet-fastfood restaurant? Mag ik überhaupt eten? Alsof vasten goed is voor een mens.

Nogmaals: waar bemoeit iedereen zich mee? Ik heb een uitstekend contact met mijn huisarts over alle risicofactoren in mijn familie, en ik handel naar haar advies (en dat is geen behandeling, maar vinger aan de pols houden vanwege risicofactoren. Mijn BMI is het hoogst van mijn familie, maar mijn zorgkosten zijn het laagst). Lijkt me de weg te gaan. Bijna iedereen in dit topic kent mij niet, kent mijn geschiedenis niet, kent mijn familiegeschiedenis niet, maar er staat TOCH een hoop mening over dat overgewicht en wat dat voor mijn gezondheid betekent. Wrong.

Als ik op een paard stap, kijk ik naar mijn gewicht, de draagkracht en de conditie van het paard, de mening van de eigenaar of de combinatie wel of niet kan, de plannen voor de dag en daar handel ik naar. Het enkele feit dat ik overgewicht heb betekent namelijk nog niet dat een paard mij niet kan dragen of niet beter kan worden van een gezellig rondje gymmen met mij op zijn rug. Gelukkig ben ik namelijk ook nog klein (dus mijn overgewicht houdt niet per definitie in dat ik ook te zwaar ben voor het paard) en heb ik dankzij de nodig investering in lessen centered riding een best leuk ontwikkelde balans. Als ik nou gewoon op een goed ontwikkeld paard stap (en niet op een jonkie zonder spieren), dan komt dat echt goed.

Waarom is gewicht voor anderen zo'n issue? Geen idee. Ik heb ook bruin haar, maar dat hoor ik nou nooit. Het wordt grijs, trouwens, en daar hoor ik ook niks over. Maar dat gewicht? Dat is reden om in het wilde weg iets over te roepen.

Hetzelfde geldt dus kennelijk ook voor mensen met ondergewicht. Waarom? Wat is het nou in het gewicht van aan ander dat je je geroepen voelt om er iets van te vinden?

Love a little more and judge a little less. Daar zou de wereld zoveel mooier van worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:12

Sorry prrrr, maar je illustreert precies wat er gezegd wordt, namelijk dat mensen zich persoonlij aangevallen voelen terwijl er gesproken wordt over een maatschappelijk probleem.
Niemand zegt dat iedereen met obesitas de maatschappij geld kost, maar dat obesitas de maatschappij geld kost.
Feit: in 2012 bleek al dat de zorgkosten van mensen met obesitas 12% hoger liggen dan niet-obese mensen. In 2010 werd onderzocht dat overgewicht 3miljard per jaar kost waarvan 1.2miljard aan zorgkosten. Zo zijn er talloze onderzoeken te vinden.

Jou persoonlijke situatie doet er niks aan af. De hoeveelheid mensen met obesitas stijgt, de zorgkosten die daar mee gemoeit zijn zijn een feit. Prima dat jij gezond bent, maar het heeft geen zin om bij een maatschappelijk probleem naar N=1 te kijken. Je wil het landelijke plaatje en landelijke probleem bekijken en opvangen.

Ook de belasting voor een paard is gewoon een feit. Ik wil niet zeggen dat het zwart wit is (een klein persoon met een relatief laag gewicht met een groot paard zal geen probleem zijn en een goed bewegende ruiter kan minder belastend zijn dan een lichtere slecht bewegende ruiter) maar het is wel een feit dat hoe hoger het gewicht hoe zwaarder de belasting wordt als je de andere factoren stabiel houdt.

Niemand heeft hier gezegd dat mensen met obesitas niet fit zijn, dus geen idee hoe je daar bij komt.

Het is jammer dat mensen zich zo persoonlijk aangevallen voelen over een feitelijk maatschappelijk probleem. Daardoor is het zoeken naar een oplossing en daarover discussieren bijna onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-10-18 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:13

Ik lees met regelmaat dit soort topics mee en het enige wat ik erover kan zeggen is dat ik het diep en dieptriest vind dat het cyberpesten nieuwe vormen aangenomen heeft.

Het is niet zo dat je overgewicht niet merkt of niet voelt - de betreffende personen weten dit echt wel.

Waarom zou jij dan nog pagina's lang met de kudde mee moeten blèren? Leg eens uit wat het nut daarvan is? Jezelf mooi slank voelen? Slaap je dan beter? Krijg je dan een aai over je bol? :)

Ik heb altijd geleerd dat het niet nodig is om altijd ergens iets van te vinden, het leven is zo veel simpeler als je niet overal je mening moet spuwen. Heus. ;)

Wederzijds respect is belangrijk voor een goede samenleving toch? Werk daar dan ook aan. :)

#weeronderdemeeleessteen