Lante schreef:Elisa2 schreef:Volgens mij richt de TS zich ook vooral op begeleiding en niet zozeer op behandeling.
Daarnaast vind ik dat een goede therapeut los staat van de hoeveelheid (reguliere) diploma's, maar dat eigen ontwikkeling, bepaalde zelfreflectie, emphatisch vermogen, kunnen verbinden en een ander mens holistisch kunnen bekijken zonder hokjes erg belangrijk is.
Uiteraard is bepaalde basiskennis wel noodzakelijk, maar kan ook juist een valkuil zijn om niet meer de "mens" maar alleen de diagnose te "zien". En daardoor niet meer open te staan voor wat er nu echt is..
Er worden veel "ziektes" gelinkt aan HSP, ik geloof daar niet in...ik geloof meer in een probleem met emotie regulatie. Want dat word ons niet geleerd in deze maatschappij en op school.
Als de basiskennis in orde is, dan zou je juist de mens achter de diagnose moeten kunnen zien. Het lijkt alsof jij denkt dat een gedegen opleiding slechts uit theorie bestaat. De eigen ontwikkeling, bepaalde zelfreflectie, emphatisch vermogen, kunnen verbinden en een ander mens holistisch kunnen bekijken zonder hokjes leer je dus juist bij gedegen opleidingen die erop gericht zijn om te werken met mensen met een psychische/emotionele kwetsbaarheid.
En daar is de opleiding van TS helaas juist niet op gericht. Die richt zich juist helemaal op mensen zonder psychische/emotionele kwetsbaarheid, die een ‘live event’ doormaken en stressregulatie nodig hebben voor een periode.
Nee dat denk ik niet, en ik ben het met je eens..maar uit eigen ervaring weet ik dat goede of slechte therapie vooral valt of staat met degene die het geeft en dat niet bij iedereen die basiskennis op orde is ongeacht de opleiding(en).