Ziek thuis zitten: en wat doe je dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Ziek thuis zitten: en wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:59

Wat een fijn gesprek Jolien. Echt een cadeautje voor jezelf dus.

Ook vanuit mij uiteraard liever gezien dat je lekker in je vel met energie voor 10 rond zou springen. Maar helaas is het even niet zo. Dan is het in de huidige situatie wel een goed cadeau voor jezelf.

Over een aantal dagen weken of maanden zie je die vaat niet meer ;-)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:04

Wat fijn zeg dat er zoveel begrip is op je werk. Dat moet inderdaad rust geven. En wat knap dat je een doel hebt gesteld en behaald vandaag! Omdenken op de goede manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:13

Wat een fijn gesprek Jolien, van hieruit kun je echt 'verder' al voelt dat nu nog even niet zo.. Ik weet dat ik destijds ook met een blok aan mijn been naar de huisarts ging, ik was zo bang dat ik me moest verdedigen.. Helemaal niet, ze zei meteen dat ik overspannen was (waarop weer dacht "Neeeeee joh, dat overkomt mij niet" :roll: ) en eerst maar eens gewoon 3 weken rust moest nemen en alleen dingen doen die ik wou doen. Mijn werk gebeld en dit hier ook doorgegeven en was meteen goed, hij begreep het en afspraak met de bedrijfsarts volgde. Ook hier best wel weer met een blok aan mijn been heen, maar ook hier heel fijn en begripvol gereageerd. Stom he, dat je dan het gevoel hebt dat je misschien niet geloofd wordt.
Van daaruit gewerkt aan mijn herstel, zo ging ik eens naar de sauna 'om lekker te ontspannen' maar stond binnen een uur weer buiten. Het lukte me gewoon niet :n Jammer dan, later weer een poging.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:29

Sterkte in deze strijd.

Heel fijn dat er begrip is vanuit je werk zo sta je er toch weer anders in.

Ik heb jaren geleden een zware burn-out gehad.
Het kaarsje ging uit in oktober en 1.5 jaar later in februari ben ik pas weer voor 4 dagen aan het werk gegaan.

Ik moest toen na 4 maanden langzaam 2 dagen 2 uur gaan opbouwen.
Dikke paniek want hoe moest ik nu alles regelen.
Als dat weer eenmaal gezakt is dan is er helemaal geen ramp.

Ik moest leren mezelf te vervelen.
Hoe dan.... als je altijd energie heb en altijd bezig bent... Hoe dan vervelen.

Dat leer je wel.

Ik heb hele goede hulp gehad van een bedrijfsmaatschappelijk werkster.
Kwam daar met mijn grote bek binnen want nee hoor ik hoefde maar 3 sessies ik was toch niet ziek en gek ook niet.
Nee dat was ik ook niet ik was alleen even wat van het pad af. Nou 6 sessies had ik wel nodig _O-

Ik heb in die tijd ook het boek de wijze lessen van een burn-out gelezen. Was best herkenbaar.

Ik voelde me schuldig als ik in die tijd op stal was want dat was in de baas zijn tijd.
Maar ik moest op mijn tempo leuke dingen doen.

Mijn vriend kwam wel eens thuis en dan zei hij... wat heb je gedaan.
Niets... alleen gezeten.
Prima toch zei hij dan.
Nooit geen verwijt gehad.

Ik kwam uit bed wel gelijk met mijn vriend want ik wilde wel het ritme erin houden omdat dat het ritme is wat je straks ook gewoon weer moet aanhouden.
Dan rustig aan beetje rommelen tv kijken en dan ging ik aankleden en een boodschapje doen.
Dan ging ik tussen 12 en 1 een uurtje slapen.
Dan in de middag naar stal of op visite of gewoon niets... en dan eten maken en op tijd naar bed.

Ik voelde me dan zo schuldig als ik bv leuk aan het shoppen was maar dat moest ik dan 3 dagen van bijkomen.
Dat zag de buitenwereld niet.

Doe alles in je eigen tempo niets moet...
Blijf wel je ritme houden.
Voel je absoluut niet schuldig dat is nergens voor nodig.

Ik kreeg na mijn sessies een kaart van mijn bedrijfsmaatschappelijk werkster en die kaart heb ik na 15 jaar nog steeds bij me.

Ze had daarop geschreven.

Ik kon geen zekere weg naar succes, alleen één naar de zekere mislukking. Het iedereen naar de zin te maken althans te willen maken. -Plato-

Zo is het wel je kan niet het iedereen naar zijn zin maken en soms moet je gewoon voor jezelf kiezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:09

Jolien87 schreef:
Gini, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. De crux zit hem in het feit dat ik rust moet nemen en dat ik dingen moeten leren verdragen. Dat heb ik geen seconde gedaan. Ik heb gigantisch doorgedraafd en in mijn geval moet ik dat juist niet doen. Zeker niet nu al.
Natuurlijk is het fijn om een opgeruimde keuken te hebben maar niet als je kijkt waar dat ten koste van is gegaan.

En wat betreft het in hokjes denken: het kleuterverhaal is 1 van de vele voorbeelden. Dat ik slechts 1 voorbeeld noem betekent niet dat jij weet hoe de rest van mijn gedachtegang werkt. Ik zit er letterlijk met mijn neus bovenop en ben er zelf bij wanneer ik het niet trek als ik ergens de fout in ga of als ik nog werk heb liggen. Jij ziet niet wat dit met me doet. Het gaat mij er niet om dat ik vastdenk in de zin van 'dat is nu eenmaal zo', ik gebruik het niet als excuus maar het is wel 1 van de oorzaken dat ik dingen moeilijk kan loslaten of kan laten liggen voor later.
Dit is geen topic om te zeuren, om zielig te doen of om overal 'ja, maar...' op te zeggen maar het is een roep om hulp. Ik hoop dat jij ook ziet dat ik open sta voor hulp maar ik denk dat je er goed aan doet om je eens te verdiepen in de gedachten van iemand met een depressie voor je zulk commentaar plaatst.

Gevalletje dit:
[ [url=m/LdUtFD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van hoeveel mensen ik niet heb gehoord: ben je depressief? Misschien helpt het als je stopt met negatief denken'. Serieus? Als dat toch zo simpel was, dan was dat dé oplossing geweest. Helaas werkt het niet zo met depressies en is het niet zomaar een kwestie van negatieve gedachten verdrijven.

Ik vind het jammer dat je mijn reactie opvat als een simpel 'wees gewoon niet depressief', want er zit echt wel eigen ervaring achter mijn reactie. Ik zeg ook nergens dat je aan het zeuren bent, zielig doet of niet openstaat voor hulp, dus ik schrik een klein beetje dat je denkt dat ik dat zou bedoelen.
Bij deze bied ik dus mijn excuses aan voor mijn blijkbaar verkeerd neergetypte bericht. Ik zal me uit het topic terugtrekken, maar niet voordat ik je oprecht veel beterschap en kracht toewens.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:40

Jolien87 schreef:
Ik ben zo blij met al jullie reacties!
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik had liever gehad dat we allemaal niet in dit schuitje hadden gezeten maar het is prettig om te weten dat ik écht niet gek ben en dat mijn gedachten niet raar zin. Hooguit buitengewoon, het moet natuurlijk niet normaal gaan worden.
Ik schrik wel enorm van het aantal mensen wat hier al zegt gelijksoortige klachten te hebben. Wat kunnen mensen toch ongelukkig zijn. Ik las gisteren ook ergens dat de uitspraak: 'Maar er zijn altijd mensen die het slechter hebben' zo'n enorme dooddoener is en tegelijkertijd een valkuil want mede daardoor merk ik aan mezelf dat ik ook altijd maar door, door, door wil. Ik heb een gezond lijf, ik heb een dak boven mijn hoofd, ik heb mijn droombaan (ironisch gezien), ik heb een fijne partner, kortom: mijn schaapjes staan op het droge. Wat heb ik dan te klagen? En dat is nu juist waar ik merk dat het mis gaat. Ik laat me teveel beïnvloeden door wat anderen misschien wel denken of vinden.
Het feit dat ik dit weet maar dat ik hier niet voldoende van overtuigd ben in mijn handelen frustreert me.

Het gesprek vanmorgen is heel fijn gegaan. De directrice was uitermate begripvol. Haar boodschap was heel duidelijk: ik MOET rust nemen en tijd voor mezelf maken. Nu ik weet dat zij achter me staat voel ik meer rust. Ze vond het helemaal niet gek dat ik me nu zo voelde, ze kon zich wat mijn verleden betreft goed in mij verplaatsen en vond ook dat ik nu echt eerst aan mezelf moest gaan denken. Waar ze eerst zei dat ik niet op de rand van mijn bed moest gaan zitten, zei ze nu dat ik desnoods hele dagen met de gordijnen dicht op de bank moest liggen en dan mijn telefoon aan de kant. 'Wil je niet praten? Dan leg je, je telefoon weg als je wordt gebeld.'
Toen ik aangaf dat ik me heel schuldig en teleurgesteld voel en van daaruit dus gisteren ook heb lopen poetsen was ze heel stellig dat ik dat écht niet meer moet doen.
Ik had geen moment het idee dat ik voor mijn rust moest pleiten. En het inschakelen van de bedrijfsarts was niet nodig want ze was het volkomen met me eens dat ik voorlopig rust moet nemen en dat werken dus even geen optie is. Na de herfstvakantie maken we een nieuwe afspraak.
Mijn opdracht van vandaag: iets lekkers en leuks voor mezelf kopen en op de bank liggen met een leuke serie.
En dan zul je altijd zien: we kwamen het kamertje uit gelopen en vanuit het niets kwam een moeder van mijn klas op me af gestoven: "Goedemórgen!". Daar wist de directrice heel tactisch tussen te springen.

Dus ik ben vanmiddag eerst naar het tuincentrum gereden waar ik tussen de pensionado's en de plantjes heb rondgescharreld, dat was enorm rustgevend. Heel anders dan zaterdagmiddag waarop heel Almere daar loopt en alleen maar haast heeft.
Het feit dat het aanrecht vol staat met afwas is me wel een doorn in het oog maar ik heb duidelijk instructies van mijn vriend gekregen: 'Vandaag mag je NIETS schoonmaken of opruimen'.

Super dat er zo mee gedacht wordt. Maar let op dat er wel op tijd een bedrijfsarts ingeschakeld wordt. Na 6 weken gaat de wet poortwachter in en dan moet er oa een plan van de bedrijfsarts zijn. Hier is de werkgever maar ook werknemer verantwoordelijk voor.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... werknemers

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:27

Ik ben ook zeer verbaasd dat de werkgever een bedrijfsarts niet nodig vindt :?
Het is wel degelijk van belang dat die er bij betrokken is en dat er vanaf het begin verslagen zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:46

Na de herfstvakantie is in principe vroeg genoeg voor de bedrijfsarts - maar die hoort wel ingeschakeld te worden!

En therapeuten die werken met cgt gaan uit van 'wat gebeurd is is gebeurd en nu vooruit kijken'.
Als levenshouding voor niet getraumatiseerde mensen is het uitstekend.
Maar als er in een diepere laag dan je logische verstand allerlei zaken borrelen is het als therapievorm volstrekt achterhaald om daar niet mee bezig te gaan en stug 'in het hier en nu je op de toekomst te richten'. (Okee, voor een specifieke cliënt of tijdens een bepaalde periode kan het reuze verstandig zijn.)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:17

Fijn dat het gesprek goed uitpakte!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:59

Fijne werkgever TS!

Wat ik nog mee wilde geven, probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Je zegt zelf al, je bent heel perfectionistisch. Omdat je niet stil mag zitten van jezelf heb je de hele keuken schoongemaakt en dat was nou juist niet de bedoeling. Er bestaat een kans dat je dan gaat denken "zie je wel, zelfs stilzitten kan ik niet, zelfs dit doe ik verkeerd". Ik weet niet of je dat echt voelt hoor, maar dat was een cirkeltje waar ik zelf vaak in terecht kwam. Probeer op zo'n moment ook mild voor jezelf te zijn. Oké, vandaag is stilzitten niet gelukt, blijkbaar was dat vandaag te lastig. Maar morgen is er weer een dag waarop je stil kan zitten. En misschien lukt het dan wel, al is het maar even. En dan mag je daar ook best trots op zijn, want voor jou is stilzitten moeilijk.
Top dat je lekker een middag in het tuincentrum hebt doorgebracht!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 17:57

Even een update hier.
Ik zou graag op iedereen persoonlijk willen reageren maar dat wordt een te grote opgave. Maar wederom waardoor ik alle reacties en de moeite die jullie allemaal nemen om te reageren.

We zijn vrijdagavond teruggekomen van een week Terschelling. Dat was heel relaxed en ongedwongen en het liefst zou ik daar de hele wereld achter me willen laten maar op een gegeven moment moet je toch weer terug naar de werkelijkheid. Ergens was het wel lekker om weer thuis te komen maar een paar uur later zat ik alweer met dikke tranen op de bank. En waarom? Ik denk bang om de waarheid onder ogen te zien. Op Terschelling was ik even niet de overspannen depressieveling maar gewoon iemand die héél rustig over het eiland heen scharrelt en niet op de klok hoeft te kijken.
Ik had dus bedacht om eenmaal thuis de muren in de woonkamer te verven. Die hadden we ten tijde van de verhuizing simpel wit geschilderd maar ik voel behoefte aan meer warmte en sfeer en in dat soort simpele klusjes kan ik mijn ei altijd wel kwijt. Maar nee, vriendlief wilde gisteren ab-so-luut niet met mij naar de bouwmarkt. Dik drama, een enorme huilbui van mij want ik moet echt leren om dingen uit te stellen. Verdragen, zo noemt mijn psycholoog het. Enfin, eenmaal bijgekomen ben ik maar naar bed gegaan.

Gisterochtend heel eventjes naar het tuincentrum gegaan, dat vind ik altijd zo fijn en ik heb gemerkt dat dit soort simpele uitstapjes best prettig zijn en voor nu ook even voldoende.
En toen ging de deurbel om 2 uur. Stond er ineens een groep vrienden op de stoep: "Verrassing!"
Daar kwam de aap uit de mouw: ik kon toch niet de muren gaan verven terwijl mijn vriend de vriendengroep als verrassing had uitgenodigd om mijn verjaardag te komen vieren.
En wat was het fijn. Heel ontspannen en vooral heel gezellig. Ze hadden allemaal eten en drinken meegenomen zodat ik me daar niet druk om hoefde te maken en gewoon vanaf de bank kon genieten
Ze hadden gehoord dat ik me vreselijk minderwaardig voelde en vooral overbodig in de vriendengroep dus daar moest even een stokje voor gestoken worden.
Daarnaast had ik met enige tegenzin ervoor gekozen om mijn verjaardag maar niet te vieren omdat ik er altijd een enorm ding van maak met uitgebreide catering. Wel verstandig dus om het dit jaar over te slaan maar ik werd er best verdrietig van. Dus dit was echt enorm lief van ze.
Ook een prachtig zelfgemaakt cadeau van een vriend gekregen, een tekening van Renzo.

Vandaag zijn we dan toch naar de bouwmarkt geweest om verf uit te kiezen onder het mom van 'ik moet leuke dingen doen en in beweging blijven'. Ik heb de opdracht gekregen om mezelf meer fysiek moe te maken en aangezien ik het fijn vind om te verven is dit een mooie klus voor komende week.
Aan de andere kant merk ik ook dat dit weer een manier is om vooral niet stil te staan bij het feit dat ik ziek ben. Een dag niks gedaan kan ik me volgens mijzelf niet veroorloven, ik 'mag' vooral geen tijd verdoen van mezelf en zit nu alweer tegen de volgende afspraak met mijn werkgever aan te hikken, ondanks dat ze heel begripvol is.

Ze heeft voor de vakantie aan de ouders in mijn klas laten weten dat ik langdurig afwezig ben ivm privé omstandigheden. Dit geeft me ergens wel rust omdat ik nu weet dat die tijd me ook is gegund alleen ik gun het mezelf niet. Voor de vakantie heb ik hier ook nog even met een collega over gebeld omdat ik het echt lastig vind om die tijd en ruimte te pakken zonder een schuldgevoel te krijgen.
Op Terschelling ging dat nog aardig omdat het toen toch vakantie was en ik niet thuis zat, maar nu word ik er weer mee geconfronteerd dat ik ziek thuis zit. Ik kan die tijd dus nog niet goed benutten maar ik hoop dat dit snel gaat komen.

Ik heb de psycholoog ook op de hoogte gebracht van mij ziekmelding. Dit vond ze knap van me maar ze benadrukte nog eens dat we nog maar één afspraak te gaan hebben ivm verzekering en dat ik daarna met de groepstherapie begin. Er is naar mijn gevoel dus weinig ruimte om het hier nog met haar over te hebben. Ik heb dus besloten om een andere psycholoog te benaderen. Eentje die niet het aantal afspraken aan het aftellen is en min of meer zegt: "Wat gebeurd is, is nu eenmaal gebeurd en niemand loopt hier helemaal beter de deur uit".

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:02

Janneke2 schreef:
Na de herfstvakantie is in principe vroeg genoeg voor de bedrijfsarts - maar die hoort wel ingeschakeld te worden!

En therapeuten die werken met cgt gaan uit van 'wat gebeurd is is gebeurd en nu vooruit kijken'.
Als levenshouding voor niet getraumatiseerde mensen is het uitstekend.
Maar als er in een diepere laag dan je logische verstand allerlei zaken borrelen is het als therapievorm volstrekt achterhaald om daar niet mee bezig te gaan en stug 'in het hier en nu je op de toekomst te richten'. (Okee, voor een specifieke cliënt of tijdens een bepaalde periode kan het reuze verstandig zijn.)

Nog even een aparte reactie hierop. Dit is precies waar ik tegenaan loop. De CGT werkt volgens het principe van negatieve overtuigingen ombuigen naar iets positiefs. Dit werkt prima zolang het goed met me gaat maar de helft van de tijd ben ik al te ver heen om mezelf op die positieve gedachten te brengen en raak ik vooral gefrustreerd omdat dat niet lukt. Dat is ook het hele ironische en lastige bij een depressie, dan kun je dat dus niet op eigen krachten.
Als dat ombuigen zo makkelijk voor me was geweest dan was het nu niet zo slecht met me gegaan.
Ik wéét best dat mijn gedachten niet redelijk of reëel zijn maar zo voel ik het niet. En op dit moment heeft mijn gevoel de overhand.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:35

Jolien87 schreef:
Even een update hier.
Ik zou graag op iedereen persoonlijk willen reageren maar dat wordt een te grote opgave. Maar wederom waardoor ik alle reacties en de moeite die jullie allemaal nemen om te reageren.

We zijn vrijdagavond teruggekomen van een week Terschelling. Dat was heel relaxed en ongedwongen en het liefst zou ik daar de hele wereld achter me willen laten maar op een gegeven moment moet je toch weer terug naar de werkelijkheid. Ergens was het wel lekker om weer thuis te komen maar een paar uur later zat ik alweer met dikke tranen op de bank. En waarom? Ik denk bang om de waarheid onder ogen te zien. Op Terschelling was ik even niet de overspannen depressieveling maar gewoon iemand die héél rustig over het eiland heen scharrelt en niet op de klok hoeft te kijken.
Ik had dus bedacht om eenmaal thuis de muren in de woonkamer te verven. Die hadden we ten tijde van de verhuizing simpel wit geschilderd maar ik voel behoefte aan meer warmte en sfeer en in dat soort simpele klusjes kan ik mijn ei altijd wel kwijt. Maar nee, vriendlief wilde gisteren ab-so-luut niet met mij naar de bouwmarkt. Dik drama, een enorme huilbui van mij want ik moet echt leren om dingen uit te stellen. Verdragen, zo noemt mijn psycholoog het. Enfin, eenmaal bijgekomen ben ik maar naar bed gegaan.

Gisterochtend heel eventjes naar het tuincentrum gegaan, dat vind ik altijd zo fijn en ik heb gemerkt dat dit soort simpele uitstapjes best prettig zijn en voor nu ook even voldoende.
En toen ging de deurbel om 2 uur. Stond er ineens een groep vrienden op de stoep: "Verrassing!"
Daar kwam de aap uit de mouw: ik kon toch niet de muren gaan verven terwijl mijn vriend de vriendengroep als verrassing had uitgenodigd om mijn verjaardag te komen vieren.
En wat was het fijn. Heel ontspannen en vooral heel gezellig. Ze hadden allemaal eten en drinken meegenomen zodat ik me daar niet druk om hoefde te maken en gewoon vanaf de bank kon genieten
Ze hadden gehoord dat ik me vreselijk minderwaardig voelde en vooral overbodig in de vriendengroep dus daar moest even een stokje voor gestoken worden.
Daarnaast had ik met enige tegenzin ervoor gekozen om mijn verjaardag maar niet te vieren omdat ik er altijd een enorm ding van maak met uitgebreide catering. Wel verstandig dus om het dit jaar over te slaan maar ik werd er best verdrietig van. Dus dit was echt enorm lief van ze.
Ook een prachtig zelfgemaakt cadeau van een vriend gekregen, een tekening van Renzo.

Vandaag zijn we dan toch naar de bouwmarkt geweest om verf uit te kiezen onder het mom van 'ik moet leuke dingen doen en in beweging blijven'. Ik heb de opdracht gekregen om mezelf meer fysiek moe te maken en aangezien ik het fijn vind om te verven is dit een mooie klus voor komende week.
Aan de andere kant merk ik ook dat dit weer een manier is om vooral niet stil te staan bij het feit dat ik ziek ben. Een dag niks gedaan kan ik me volgens mijzelf niet veroorloven, ik 'mag' vooral geen tijd verdoen van mezelf en zit nu alweer tegen de volgende afspraak met mijn werkgever aan te hikken, ondanks dat ze heel begripvol is.

Ze heeft voor de vakantie aan de ouders in mijn klas laten weten dat ik langdurig afwezig ben ivm privé omstandigheden. Dit geeft me ergens wel rust omdat ik nu weet dat die tijd me ook is gegund alleen ik gun het mezelf niet. Voor de vakantie heb ik hier ook nog even met een collega over gebeld omdat ik het echt lastig vind om die tijd en ruimte te pakken zonder een schuldgevoel te krijgen.
Op Terschelling ging dat nog aardig omdat het toen toch vakantie was en ik niet thuis zat, maar nu word ik er weer mee geconfronteerd dat ik ziek thuis zit. Ik kan die tijd dus nog niet goed benutten maar ik hoop dat dit snel gaat komen.

Ik heb de psycholoog ook op de hoogte gebracht van mij ziekmelding. Dit vond ze knap van me maar ze benadrukte nog eens dat we nog maar één afspraak te gaan hebben ivm verzekering en dat ik daarna met de groepstherapie begin. Er is naar mijn gevoel dus weinig ruimte om het hier nog met haar over te hebben. Ik heb dus besloten om een andere psycholoog te benaderen. Eentje die niet het aantal afspraken aan het aftellen is en min of meer zegt: "Wat gebeurd is, is nu eenmaal gebeurd en niemand loopt hier helemaal beter de deur uit".

Wat een fijne vriendengroep heb je zeg!

Wat is het grootste verschil tussen terschelling en weer thuis zijn? Omdat het daar allemaal een stuk beter ging?

Veel sterkte iig!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:02

Ja, het zijn lieverds. Ik had enorm het gevoel dat ik niets zou toevoegen en niet gemist zou worden maar daar waren ze het dus niet mee eens. Mijn vriend heeft dit achter mijn rug om in de groep gegooid en zo hebben ze mijn verjaardag gepland.

Ik kom al van jongs af aan op Terschelling. Het moment dat ik vanaf de vaste wal de boot op stap, kom ik in een andere wereld en kan ik al mijn zorgen achter me laten. Dit is altijd al zo geweest.
Daarnaast is Terschelling een vakantieplek, door hier thuis te zijn word ik geconfronteerd met het feit dat ik eigenlijk aan het werk zou moeten zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:39

Ik herken je gevoel. Afgelopen week hadden de kinderen vakantie. Dus veel gezelligheid en afleiding om me heen en geen tijd om te piekeren. Maar morgen gaan ze weer naar school en ben ik weer alleen met mijn gevoel van mislukking en falen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:46

Precies dat. Dat je weer wordt overgelaten aan de werkelijkheid en je eigen gedachten.

Dit is de tekening van Renzo. Het is hem ook echt, zo knap gemaakt.
Afbeelding

En op Terschelling laat ik Renzo boetseren. Ze heeft me al een voorproefje laten zien. Rond de kerst neemt mijn tante hem voor me mee.
Dit soort dingen helpen me wel om het verlies een plekje te geven.
Afbeelding

We zouden eigenlijk zijn as verstrooien op Terschelling maar die behoefte voelde ik echt nog niet. Ik merk dat ik het nog wel fijn vind dat hij thuis is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:58

Dat zijn waardevolle cadeaus zeg! Lief dat de tekening speciaal voor jou gemaakt is. Dat is een vriend die snapt hoe het zit ♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:17

Wat stom dat die psych zich zo aan de tijd moet houden, dat is niet prettig voor jou. Als je het financieel kunt trekken, kun je ook kijken naar een eerstelijnspsycholoog. Dan moet je vaak de rekening (meestal €94.-) vooraf betalen, maar als je dan een trajectrekening krijgt, kun je dit in zijn geheel declareren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:44

Wat naar dat de psycholoog zo aan het aftellen is.

Met de problematiek die jij omschrijft zou jij toch terecht moeten kunnen bij tweedelijns/gespecialiseerde psychologie?

Ik ben destijds met mijn burn-out/depressie direct doorgestuurd naar tweedelijns. Dan kun je gewoon binnen je basis verzekering terecht zolang als nodig is. Dat wordt dan gewoon steeds met een jaar verlengd als dat nodig blijkt. Het lijkt mij niet verstandig dat je in je eentje uit dit dal probeert te komen.

Je gaat hulp nodig hebben om dat gevoel dat je “iets moet” los te laten. Een nutteloze dag zonder schuldgevoel. Dat is volgens mij essentieel voor je herstel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 21:00

benangelique, zeker weten. Zulke cadeaus zijn zoveel meer waard dan iets groots of duurs.

Joolien, ja dat maakt het niet makkelijker voor mij. Ik heb ook direct aangegeven dat het financieel gezien echt geen probleem voor mij is als het buiten de verzekering valt. Ik vind het veel belangrijker om nu beter te worden.

Wat is het verschil tussen een tweede- en eerstelijns psych?
mijn werkgever en een collega hebben allebei een psych aangeraden die hier toevallig een paar straten verderop woont. Zij is echt een gevoelsmens en schijnbaar heel prettig om mee te werken. Ik merk dat ik nog heel erg de behoefte heb om mijn verhaal te doen, ik zit nog niet in de oplossingsfase. Tijdens de 3 intakegesprekken met mijn huidige psych heb ik natuurlijk wel veel verteld maar dat is ook zo'n beetje alles geweest. We hebben wel mijn negatieve overtuigingen besproken en mogelijke oorzaken daarachter maar die heb ik zelf aangedragen, daarbij is er dus niet verder gewroet of geanalyseerd. Ik kreeg als reactie: "Jeetje, je hebt nogal wat meegemaakt zeg, wat rot voor je". En vervolgens gingen we naar de oplossing kijken.
Ik heb een brief moeten schrijven over een trauma, toen dacht ik dat we eindelijk naar de kern zouden gaan. Die brief heb ik aan de psych voorgelezen, ik kreeg wederom als reactie dat ze het heel rot voor me vond en dat het niet niks was. Daarna vroeg ze wat dit met mij deed en dat het door dit op te schrijven wellicht een plekje krijgt en dat anders in de toekomst EMDR een optie was, maar zeker niet nu al.

Tijdens de intakegesprekken heb ik vooral alles heel zakelijk en emotieloos verteld, alsof ik over iemand anders vertelde tijdens mijn werk. Ik schoot dus in een soort beschermings modus om het vooral niet te voelen. Mijn instelling tijdens de intake was: Nu moet alles duidelijk op tafel komen dus even zakelijk zijn en een helder verhaal vertellen. Geen tijd voor tranen.
Dit was de psych wel opgevallen, ze zei dat ik het verhaal eigenlijk al heel duidelijk had voor mezelf. Tijdens het laatste intakegesprek waren er eindelijk een paar tranen, ze zei ook dat ze blij was dat ik die toch liet zien maar ik voel me ook tijdens de sessies geblokeerd. Ik wil het liefst heel hard huilen maar voel me dan vreselijk opgelaten. Er moet immers aan gewerkt worden en dan kan ik niet een potje gaan zitten janken, gezien het beperkte aantal afspraken.

Ik ben vandaag heel druk geweest met verven. Ergens vond ik het heel leuk om te doen, maar voor ik zover was moest er natuurlijk eerst van alles afgeplakt en afgedekt worden en dat was me eigenlijk wel teveel. Na een half uur liep het zweet me over de rug en toen het eenmaal klaar was had ik knallende koppijn. Niet goed aangepakt dus. Maar het is wel heel mooi geworden en daar kan ik dan wel een beetje van genieten.
Ik merk ook dat ik al allerhande dingen aan het plannen ben want ik moet toch echt iedere dag iets doen. Zo slecht. En er is niemand die van mij verwacht dat ik mezelf nuttig maak, ik ben echt de enige die er zo over denkt. en ondanks dat ik dit weet blijf ik hiervan overtuigd. Dus ik ga nu toch maar met een tijdschema werken om mezelf echt die rustmomenten te gunnen.

Ondertussen merk ik wel dat ik beter word in het aangeven van mijn behoeftes tegenover andere mensen. Ik voel me hier ook minder rot om. Zo ga ik woensdagavond met mijn zus naar een receptie en we hadden afgesproken om voor die tijd nog even in het centrum van Zwolle rond te scharrelen. Ze stelde voor dat ik al 's ochtends kwam maar wetende dat ik dan halverwege de dag echt gaar ben en 's avonds met een naar gevoel naar huis ga heb ik gezegd liever 's middags te komen. En het is dan fijn dat ze dit begrijpt.
In tegenstelling tot de rust die ik mezelf niet gun, durf ik wel steeds meer voor mezelf op te komen en waar nodig voor mezelf te kiezen. ik ben nu bewuster bezig met wat mij energie kost en wat mij energie oplevert. Een stukje bewustwording begint dus wel te groeien maar op dagen dat ik me slecht of moe voel, is dit wel moeilijker voor me.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:20

Heel kort gezegd is eerstelijns “generalistische basis hulp” voor lichte tot matige problemen van een kortdurend karakter. Dit wordt deels vergoed door de zorgverzekering.

Tweedelijns is specialistische hulp door GGZ psychologen met BIC registratie. Bedoeld voor zwaardere problematiek die niet in een paar maanden verholpen zijn. Dit valt geheel in de basis verzekering. Er wordt dan steeds een dossier geopend voor een jaar en indien nodig verlengd met een jaar. De kosten vallen dan in het haar waarin het dossier is gestart/verlengd. Kortom, als ze nu een jaar starten, dan valt de hulp tot volgend jaar onder de kosten van 2018 en dus ook onder het eigen risico van 2018. Je kunt er dan wel vanuit gaan dat je je hele eigen risico kwijt bent.

Ik ken niemand met een voluit burn-out die niet in tweedelijns terecht kon.

Mijn tip kwa afspraken maken: spreek alles onder voorbehoud af. Leg uit dat je ziek thuis zit, dat onder de mensen komen belangrijk is voor herstel, maar dat niet over je grenzen gaan nóg belangrijker is. Dat het moeilijk is in te schatten en dat je dus op het laatste moment af zou kunnen zeggen. Geen enkele afspraak is definitief. Dat geeft heb ook de vrijheid af te zeggen als het niet gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:25

Jolien87 schreef:
benangelique, zeker weten. Zulke cadeaus zijn zoveel meer waard dan iets groots of duurs.

Joolien, ja dat maakt het niet makkelijker voor mij. Ik heb ook direct aangegeven dat het financieel gezien echt geen probleem voor mij is als het buiten de verzekering valt. Ik vind het veel belangrijker om nu beter te worden.

Wat is het verschil tussen een tweede- en eerstelijns psych?
mijn werkgever en een collega hebben allebei een psych aangeraden die hier toevallig een paar straten verderop woont. Zij is echt een gevoelsmens en schijnbaar heel prettig om mee te werken. Ik merk dat ik nog heel erg de behoefte heb om mijn verhaal te doen, ik zit nog niet in de oplossingsfase. Tijdens de 3 intakegesprekken met mijn huidige psych heb ik natuurlijk wel veel verteld maar dat is ook zo'n beetje alles geweest. We hebben wel mijn negatieve overtuigingen besproken en mogelijke oorzaken daarachter maar die heb ik zelf aangedragen, daarbij is er dus niet verder gewroet of geanalyseerd. Ik kreeg als reactie: "Jeetje, je hebt nogal wat meegemaakt zeg, wat rot voor je". En vervolgens gingen we naar de oplossing kijken.
Ik heb een brief moeten schrijven over een trauma, toen dacht ik dat we eindelijk naar de kern zouden gaan. Die brief heb ik aan de psych voorgelezen, ik kreeg wederom als reactie dat ze het heel rot voor me vond en dat het niet niks was. Daarna vroeg ze wat dit met mij deed en dat het door dit op te schrijven wellicht een plekje krijgt en dat anders in de toekomst EMDR een optie was, maar zeker niet nu al.

Blijkbaar is dit gewoon geen passende psych vvoor jou, dus laat jezelf niet tegenhouden en meldt je aan bij die psych die je wordt aangeraden. Google even over eerste en tweede lijns. Er is genoeg informatie te vinden. Als je daar nog meer over wilt weten, kun je gewoon even huisarts bellen :j
Jolien87 schreef:
Tijdens de intakegesprekken heb ik vooral alles heel zakelijk en emotieloos verteld, alsof ik over iemand anders vertelde tijdens mijn werk. Ik schoot dus in een soort beschermings modus om het vooral niet te voelen. Mijn instelling tijdens de intake was: Nu moet alles duidelijk op tafel komen dus even zakelijk zijn en een helder verhaal vertellen. Geen tijd voor tranen.
Dit was de psych wel opgevallen, ze zei dat ik het verhaal eigenlijk al heel duidelijk had voor mezelf. Tijdens het laatste intakegesprek waren er eindelijk een paar tranen, ze zei ook dat ze blij was dat ik die toch liet zien maar ik voel me ook tijdens de sessies geblokeerd. Ik wil het liefst heel hard huilen maar voel me dan vreselijk opgelaten. Er moet immers aan gewerkt worden en dan kan ik niet een potje gaan zitten janken, gezien het beperkte aantal afspraken.

Een potje janken is anders ook hard werken. Sterker nog, het is juist de hele essentie wanneer je je gevoel beter wilt leren kennen, en wanneer je nog het een en ander te verwerken hebt. Lekker potje janken dus, of noem het maar huilen, want janken klinkt negatief ;) Huilen is goed, huilen is loslaten. Met iedere traan wordt je lichter.

Jolien87 schreef:
Ik ben vandaag heel druk geweest met verven. Ergens vond ik het heel leuk om te doen, maar voor ik zover was moest er natuurlijk eerst van alles afgeplakt en afgedekt worden en dat was me eigenlijk wel teveel. Na een half uur liep het zweet me over de rug en toen het eenmaal klaar was had ik knallende koppijn. Niet goed aangepakt dus. Maar het is wel heel mooi geworden en daar kan ik dan wel een beetje van genieten.
Ik merk ook dat ik al allerhande dingen aan het plannen ben want ik moet toch echt iedere dag iets doen. Zo slecht. En er is niemand die van mij verwacht dat ik mezelf nuttig maak, ik ben echt de enige die er zo over denkt. en ondanks dat ik dit weet blijf ik hiervan overtuigd. Dus ik ga nu toch maar met een tijdschema werken om mezelf echt die rustmomenten te gunnen.

Ondertussen merk ik wel dat ik beter word in het aangeven van mijn behoeftes tegenover andere mensen. Ik voel me hier ook minder rot om. Zo ga ik woensdagavond met mijn zus naar een receptie en we hadden afgesproken om voor die tijd nog even in het centrum van Zwolle rond te scharrelen. Ze stelde voor dat ik al 's ochtends kwam maar wetende dat ik dan halverwege de dag echt gaar ben en 's avonds met een naar gevoel naar huis ga heb ik gezegd liever 's middags te komen. En het is dan fijn dat ze dit begrijpt.
In tegenstelling tot de rust die ik mezelf niet gun, durf ik wel steeds meer voor mezelf op te komen en waar nodig voor mezelf te kiezen. ik ben nu bewuster bezig met wat mij energie kost en wat mij energie oplevert. Een stukje bewustwording begint dus wel te groeien maar op dagen dat ik me slecht of moe voel, is dit wel moeilijker voor me.

Nu nog naar jezelf betere keuzes maken, maar dat vergt ook tijd en training. Maar ik zou je wel willen uitdagen om gewoon eens een hele dag niks te doen. Lekker op de bank hangen, serie kijken, beetje eten en drinken tussendoor. Verder niks.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:43

Jij moet van alles van jezelf. Ik werd noodgedwongen op de bank gezet ivm een heupoperatie. De eerste 3 weken vloog ik tegen de muren op een nu, halverwege week 7, zit ik als een aardappel op de bank. De hele dag. En ik doe niets. Echt niets. En daar ben ik toch heel erg druk mee want de dagen vliegen voorbij. Als ik denk aan iets moeten, zucht ik diep en kruip onder een dekentje voor de tv. Die ik niet echt bekijk want tegelijk met deze toestand kwam de concentratie van een fruitvlieg.
Blijkbaar is t écht klaar zo. Voor mijn lijf en hoofd

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:57

Joolien, soms word je niet lichter van huilen. Soms blijf je gewoon huilen en huilen. En die donkere wolk blijft gewoon hangen.
Bij "gewone" mensen kan een huilbui fijn zijn en opluchten. Bij een depressie werkt het anders.

TS dat je maar door blijft gaan kan ook te maken hebben met een verstoring van processen in je hersenen. Je loopt al zo lang op adrenaline dat die niet zomaar even zakt. Normaal gesproken gaat adrenaline omhoog als het nodig is en zakt daarna weer. Bij depressie of burn-out kan die adrenaline alsmaar hoog blijven. Dan kom je gewoon niet tot rust. Kun je wel slapen?
Laatst bijgewerkt door estja op 29-10-18 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:58

estja schreef:
Joolien, soms word je niet lichter van huilen. Soms blijf je gewoon huilen en huilen. En die donkere wolk blijft gewoon hangen.
Bij "gewone" mensen kan een huilbui fijn zijn en opluchten. Bij een depressie werkt het anders.

Klopt, ik heb zelf meerdere malen een depressie meegemaakt, en uiteindelijk stop je weer met huilen. :)