Jolien87 schreef:benangelique, zeker weten. Zulke cadeaus zijn zoveel meer waard dan iets groots of duurs.
Joolien, ja dat maakt het niet makkelijker voor mij. Ik heb ook direct aangegeven dat het financieel gezien echt geen probleem voor mij is als het buiten de verzekering valt. Ik vind het veel belangrijker om nu beter te worden.
Wat is het verschil tussen een tweede- en eerstelijns psych?
mijn werkgever en een collega hebben allebei een psych aangeraden die hier toevallig een paar straten verderop woont. Zij is echt een gevoelsmens en schijnbaar heel prettig om mee te werken. Ik merk dat ik nog heel erg de behoefte heb om mijn verhaal te doen, ik zit nog niet in de oplossingsfase. Tijdens de 3 intakegesprekken met mijn huidige psych heb ik natuurlijk wel veel verteld maar dat is ook zo'n beetje alles geweest. We hebben wel mijn negatieve overtuigingen besproken en mogelijke oorzaken daarachter maar die heb ik zelf aangedragen, daarbij is er dus niet verder gewroet of geanalyseerd. Ik kreeg als reactie: "Jeetje, je hebt nogal wat meegemaakt zeg, wat rot voor je". En vervolgens gingen we naar de oplossing kijken.
Ik heb een brief moeten schrijven over een trauma, toen dacht ik dat we eindelijk naar de kern zouden gaan. Die brief heb ik aan de psych voorgelezen, ik kreeg wederom als reactie dat ze het heel rot voor me vond en dat het niet niks was. Daarna vroeg ze wat dit met mij deed en dat het door dit op te schrijven wellicht een plekje krijgt en dat anders in de toekomst EMDR een optie was, maar zeker niet nu al.
Blijkbaar is dit gewoon geen passende psych vvoor jou, dus laat jezelf niet tegenhouden en meldt je aan bij die psych die je wordt aangeraden. Google even over eerste en tweede lijns. Er is genoeg informatie te vinden. Als je daar nog meer over wilt weten, kun je gewoon even huisarts bellen
Jolien87 schreef:Tijdens de intakegesprekken heb ik vooral alles heel zakelijk en emotieloos verteld, alsof ik over iemand anders vertelde tijdens mijn werk. Ik schoot dus in een soort beschermings modus om het vooral niet te voelen. Mijn instelling tijdens de intake was: Nu moet alles duidelijk op tafel komen dus even zakelijk zijn en een helder verhaal vertellen. Geen tijd voor tranen.
Dit was de psych wel opgevallen, ze zei dat ik het verhaal eigenlijk al heel duidelijk had voor mezelf. Tijdens het laatste intakegesprek waren er eindelijk een paar tranen, ze zei ook dat ze blij was dat ik die toch liet zien maar ik voel me ook tijdens de sessies geblokeerd. Ik wil het liefst heel hard huilen maar voel me dan vreselijk opgelaten. Er moet immers aan gewerkt worden en dan kan ik niet een potje gaan zitten janken, gezien het beperkte aantal afspraken.
Een potje janken is anders ook hard werken. Sterker nog, het is juist de hele essentie wanneer je je gevoel beter wilt leren kennen, en wanneer je nog het een en ander te verwerken hebt. Lekker potje janken dus, of noem het maar huilen, want janken klinkt negatief
Huilen is goed, huilen is loslaten. Met iedere traan wordt je lichter.
Jolien87 schreef:Ik ben vandaag heel druk geweest met verven. Ergens vond ik het heel leuk om te doen, maar voor ik zover was moest er natuurlijk eerst van alles afgeplakt en afgedekt worden en dat was me eigenlijk wel teveel. Na een half uur liep het zweet me over de rug en toen het eenmaal klaar was had ik knallende koppijn. Niet goed aangepakt dus. Maar het is wel heel mooi geworden en daar kan ik dan wel een beetje van genieten.
Ik merk ook dat ik al allerhande dingen aan het plannen ben want ik moet toch echt iedere dag iets doen. Zo slecht. En er is niemand die van mij verwacht dat ik mezelf nuttig maak, ik ben echt de enige die er zo over denkt. en ondanks dat ik dit weet blijf ik hiervan overtuigd. Dus ik ga nu toch maar met een tijdschema werken om mezelf echt die rustmomenten te gunnen.
Ondertussen merk ik wel dat ik beter word in het aangeven van mijn behoeftes tegenover andere mensen. Ik voel me hier ook minder rot om. Zo ga ik woensdagavond met mijn zus naar een receptie en we hadden afgesproken om voor die tijd nog even in het centrum van Zwolle rond te scharrelen. Ze stelde voor dat ik al 's ochtends kwam maar wetende dat ik dan halverwege de dag echt gaar ben en 's avonds met een naar gevoel naar huis ga heb ik gezegd liever 's middags te komen. En het is dan fijn dat ze dit begrijpt.
In tegenstelling tot de rust die ik mezelf niet gun, durf ik wel steeds meer voor mezelf op te komen en waar nodig voor mezelf te kiezen. ik ben nu bewuster bezig met wat mij energie kost en wat mij energie oplevert. Een stukje bewustwording begint dus wel te groeien maar op dagen dat ik me slecht of moe voel, is dit wel moeilijker voor me.
Nu nog naar jezelf betere keuzes maken, maar dat vergt ook tijd en training. Maar ik zou je wel willen uitdagen om gewoon eens een hele dag niks te doen. Lekker op de bank hangen, serie kijken, beetje eten en drinken tussendoor. Verder niks.