Seksuele voorlichting, wanneer begin je daar mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:54

verootjoo schreef:
9-10 jaar is wel uitzonderlijk vroeg toch voor menstrueren? := In mijn groep 8 was er nog niemand ongesteld.

Hier is kind pas 2,5 dus nog niet over nagedacht hoe ik dit onderwerp zal introduceren.

Nou, bij ons was op brugklaskamp echt bijna iedereen het al. Tien jaar is niet uitzonderlijk vroeg en ik vind in dit geval 'better safe than sorry' hoor...

Sannens

Re: Seksuele voorlichting, wanneer begin je daar mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:20

Ik heb het topic even doorgelezen en ik wilde vooral nog even toevoegen: Elk kind is anders. Het ene kind is nog super jong en nog totaal niet bezig met die dingen, en het andere kind wel. Dus ik denk dat er geen harde leeftijdsgrens is, maar dat je vooral moet ingaan op de behoeftes en vragen van het kind zelf. Volgens mij was ik zelf echt nog heel jong en vroeg ik niet zoveel.
Wel hadden we in groep 8 een soort rondje met uitleg en alle mogelijke vragen stellen enzo. Dat was toen heel fijn, maar volgens mij heb ik daarvoor ook al wel eens met mijn moeder er over gepraat.

Daarbij, 10 jaar is wel erg vroeg voor de eerste menstruatie. Op het moment dat een meisje voor haar tiende jaar ongesteld raakt spreken we namelijk van Pubertas Praecox, dus een te vroege puberteit, wat mogelijk gevolgen met zich kan meebrengen en een officiele diagnose is. Maar het bespreken van de menstruatie voor het tiende levensjaar lijkt me inderdaad wel fijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:02

Misschien is het al gezegt in dit topic maar denken jullie eraan dat de kleuters die er aan toe zijn de uitleg aan andere kleuters vertellen die dat niet zijn of dat de ouders van die kinderen het nog te vroeg vinden.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:42

Britta31 schreef:
Misschien is het al gezegt in dit topic maar denken jullie eraan dat de kleuters die er aan toe zijn de uitleg aan andere kleuters vertellen die dat niet zijn of dat de ouders van die kinderen het nog te vroeg vinden.

Ja, daar denk ik over na. Dus alles naar leeftijd vertellen. En bovendien: ze kunnen het ook van een ouder broertje/zusje/vriendje etc etc horen. Dat voorbeeld is hier ook al meerdere keren gegeven waarbij dat gebeurt was en dan niet altijd even fijn was. Dan kunnen ze het toch echt beter van een ouder horen op een gepaste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:47

Britta31 schreef:

Dan ja je er maar beter voor zorgen dat je kleuter het van jou hoort, op een goede manier, die past bij de leeftijd en ontwikkeling van je kleuter. Of niet?

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:20

Mijn ouders hebben er nooit een taboe van gemaakt. Wanneer ik vragen had beantwoordde ze die gewoon normaal, en soms begonnen ze er ook zelf over, op jonge leeftijd al. Dit heb ik hierdoor nooit als een taboe of ongemakkelijk ervaren. Kleine kinderen zijn juist nieuwsgierig.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:04

Is 10 jong voor menstruatie? Ik was 8 :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:20

Jeetje ik was bijna 17. .. en heb het echt niet gemist blij dat ik niet zo vroeg was. Vond het in de derde klas al lastig. Klasgenoot vertelde dat ze met twaalf het al was vond ik dat al vroeg. Maar acht.. wow

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:29

Britta31 schreef:

Ja maar dat kan ook met 8. Of met 12. Hier in de buurt veel gereformeerde kinderen. Die spelen ook buiten met onze dochter die wel vrij wordt opgevoed. Ik ga daar echt geen rekening mee houden hoor. Niks mis met leeftindsadequaat vertellen hoe de dingen zitten. Is aan de andere ouders om het op te pakken als hun eigen kinderen met verhalen komen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:36

Sorry 'kinderen die er niet aan toe zijn'. Waarom zou een kind er niet aan toe zijn? Kind krijgt er toch geen trauma van mag ik hopen.. Dus omdat andere kinderen er niet aan toe zouden kunnen zijn of de ouders het niet zouden willen moet jij jouw kind maar voor de domme houden? Kinderen vertellen nu eenmaal dingen tegen elkaar, of je dat als ouder nu leuk vindt of niet.
Zullen wel ergere dingen zijn om over te spreken dan menstruatie en seks.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:37

Wat Susan zegt doen wij ook. Wij vertellen onze kinderen op hun eigen gekozen moment over de bloemetjes en de bijtjes. Ik hou hierbij geen rekening met de omgeving. Mijn ervaring is, ook als juf, dat kinderen alleen de 'gekke' dingen met elkaar bespreken. Dus benoem zaken zoals ze zijn, maak er geen raar verhaal van en choqueer ze niet, dan is er nies aan de hand, ook voor de omgeving niet

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:52

ik was zelf 10 toen ik voor het eerst ongesteld was. Mijn moeder had 't er nooit met mij over gehad en ik weet nog dat ik het probeerde te verbergen voor haar. Ik schaamde mij dood, ik dacht namelijk echt dat er iets mis met mij was. Eigenlijk heeft ze het nooit over sex en alles wat er bij komt kijken gehad met mij.

Ik had het liever wel, want ik merk dat ik naar haar toe helemaal niet open ben over bepaalde zaken. Heel lang heb ik ook gedacht dat afscheiding niet normaal was en ik durfde dit dan ook niet met haar te bespreken.

Ik denk daarom ook dat je vanaf 8/9 jaar echt wel er over kan beginnen, het zorgt er voor dat als ze vragen heeft ze het gevoel heeft dat ze bij je terecht kan. Ik denk juist als je preuts er over gaat doen, dat ze ook het gevoel gaat krijgen dat het een onderwerp is om je voor te schamen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:58

Hier ging het ook geleidelijk. Hij vroeg dingen en we antwoordde naar zijn leeftijd wat ons gepast leek. Elke keer een beetje meer vertellen als hij wat meer hoe vragen had en dan komen er wat meer details bij.

Hij was altijd vrij open. Wat ik wel merkte en wat ook gezegd wordt; Toen vriendjes in de klas of bij voetbal er stoer over begonnen te praten en wat grover met wat plattere woorden, zag ik wel dat hij het iets genant vond om die woorden te herhalen.

Er waren kinderen echt heel vroeg wijs die ontzettend veel wisten over sexuele handelingen op de bs en daar schrok ik ook wel van. Maar zelf er altijd nuchter op gereageerd. Gezegd dat sex heel fijn is als je het allebei wil en het geen woorden zijn om mee te schelden en gek mee te doen.

Ook heeeeeeel belangrijk, ben ik vroeg begonnen dat hij meisjes netjes moest behandelen. Zij hem ook natuurlijk, maar heel belangrijk om het daar ook over te hebben in mijn ogen.

Verder, ook veilige sex. Hij had dan ook geen moeite om condooms te kopen en liet ze gewoon openlijk in zijn kamer liggen ( de ongebruikte :) )

Ook al hebben wij een zoon, hebben wij hem ook vroeg uitgelegd dat meisjes gaan menstrueren zodat hij daar ook niet gek op zou reageren.

En natuurlijk ook jong al dat niemand zomaar aan hem mag komen. Dat vond ik wel lastig, want je wil goed uitleggen waarom niet en niet een taboe creeeren of het lichaam als iets raars. Het moet echt duidelijk zijn dat je mooi bent, zoals je bent, je lichaam aanraken of door iemand die je lief vindt later oke is, maar ongewenst niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:19

Sanderijn v/d Doef heeft voorlichtingsboeken, óók voor kleuters, geschreven.

Overigens vind ik plasser zo' n stom woord. Iedereen heeft een plasser. Hier hebben we gewoon piemels en vagina's. En ik doe na het douchen gerust een tampon of maandverband in waar mijn peuter bij is.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:24

Ik denk wel dat er rekening gehouden moet worden met het feit dat de tijd veranderd is. 'Vroeger' waren mobiele telefoons eerder uitzondering dan regel. Tegenwoordig zie ik jonge kinderen op een tablet spelen en hebben de meeste kinderen vanaf een jaar of 10 een smartphone, en zijn ze er vaak nog handig mee ook. Ze kennen google, en besef je vooral dat het onschuldige kind vast wel eens op 'poes' zal zoeken. Om maar een voorbeeld te noemen. In die zin vind ik dat seksuele voorlichting eigenlijk moet beginnen vanaf het moment dat een kind ook in aanraking zal komen met seksualiteit.

Ik werk in het onderwijs, op een vmbo, waar de leerlingen in de brugklas vaak al ervaring hebben op seksueel gebied. Seksuele voorlichting is daar spuit 11. Maar dat geldt ook voor alcohol en drugs.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:25

mijn kinders hadden uitzicht op de wei, met merries en een hengst, die waren er wel snel uit, met een jaar of 8, in groep 7? kregen ze voorlichting op school, en meester tommie en juf ?? gingen het voordoen :D . ik hamer nu meer op voorbehoedsmiddelen, t schijnt dat ik niks meer hoef uit te leggen :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:28

Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen denk ik, juist voordat ze 'rare' dingen van andere kinderen te horen krijgen. Ik werd ook voor het eerst ongesteld op mijn 9e, het was al een schokkende gebeurtenis voor me, maar gelukkig wist ik al wat ongesteld was en kon ik gewoon bij mijn ouders terecht. Ik zou dus zeker niet lang wachten met erover vertellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:34

sassefras schreef:
mijn kinders hadden uitzicht op de wei, met merries en een hengst, die waren er wel snel uit, met een jaar of 8, in groep 7? kregen ze voorlichting op school, en meester tommie en juf ?? gingen het voordoen :D . ik hamer nu meer op voorbehoedsmiddelen, t schijnt dat ik niks meer hoef uit te leggen :D

Gingen het voordoen? }:0

Wat zijn er hier veel al jong ongesteld geworden zeg!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:49

Wij zijn er bewust heel vroeg mee begonnen.
Wij hebben voorleesboeken die ik gewoon voorlees over baby's krijgen.
De oudste (7) weet sinds zijn 4e dat papa's plasser en mama der babygaatje in elkaar passen als een puzzel en je zo baby's kan krijgen.
Misbruik etc weten ze echt nog niets van. Wel dat hun privé niet bekeken en aangeraakt mag worden door anderen. En papa en mama het alleen mogen wassen etc.

Op de basisschool beginnen ze vanaf groep 1 met de verschillen tussen jongen en meisje etc. En vanaf groep 4/5 gaan ze echt over de daad praten. Vanaf groep 7 wordt sexting, loverboys etc besproken.

Wij willen vooral niet dat op seks en er over praten een taboe ofzo rust. Maar we leren wel dat ze er met respect mee om moeten gaan. Vieze praten is niet oké.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:51

Suzanne F. schreef:
Het is hier heel geleidelijk gegaan eigenlijk. Ze vroeg steeds dingetjes en dan legde ik het uit. Ik heb er nooit over gelogen of het anders gemaakt dan het is. Het is ook nooit een beladen onderwerp geweest. Soms vraagt ze nog weleens dingen maar die zijn dan iets explicieter omdat ze al bijna 12 is.
Ik zou het niet te spannend maken en inhaken op vragen die ze stelt. Dus niet met een 7 jarige aan de tafel gaan zitten en 'eens even een serieus gesprek gaan voeren'.

Juist zo gaat het hier precies zo. Vragen beantwoord ik etc.

Toen de oudste 4 was was ik zwanger van onze 3e en kwamen er dus vragen.
Die hebben we beantwoord wel op zijn niveau. Erectie etc hebben we niet besproken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:57

Er zijn ook kinderen die uit zichzelf geen vragen stellen. En dan is het wel verstandig om onderwerpen zelf ter sprake te brengen. Overigens hoeft dat helemaal niet met zo'n geforceerd gesprek aan tafel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:05

Klopt. Daarom hebben wij gewoon leuke voorleesboeken die staan in de kast waar ze hun avondverhaal boekjes hebben staan en dan komt hij vanzelf aanbod. Soms vragen ze niets soms wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:07

Ik denk dat het enige wat je kan doen is een omgeving creëren voor je kind waarin het veilig is om erover te praten, wat ze ook willen weten en wat er ook gebeurt. Er zijn nou eenmaal ook een hoop kinderen die dit soort dingen liever zelf ontdekken en met het internet kan dat gelukkig gewoon. Dat haalt de schaamte van met je ouders over seks moeten praten ook weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:20

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het enige wat je kan doen is een omgeving creëren voor je kind waarin het veilig is om erover te praten, wat ze ook willen weten en wat er ook gebeurt. Er zijn nou eenmaal ook een hoop kinderen die dit soort dingen liever zelf ontdekken en met het internet kan dat gelukkig gewoon. Dat haalt de schaamte van met je ouders over seks moeten praten ook weg.

Op internet ontdekken in plaats van met ouders praten? Je hoopt toch niet dat ze gaan denken dat de seks die je op internet ziet respresentatief is voor hoe het moet.... :?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:25

Mijn ouders hebben nooit wat gedaan aan seksuele voorlichting. Echt helemaal niks.

Mijn pa zei altijd 'als we condooms moeten kopen doen we dat zonder problemen.' Maar ja, daar heb je s elfjarige nou natuurlijk niet echt oren naar.

Mijn moeder zei 'je leest er wel genoeg over in de Girlzz toch?'. Toen ik met 11/12 ongesteld werd wist ik niet wat me overkwam. Ik wist dat mijn zus ongesteld was maar had geen idee wat het was. Heb het dus twee ongesteldheden weten te verstoppen door mijn bebloede onderbroeken weg te gooien. Ik wist echt niet wat er aan de hand was.

Nu groeit je kind natuurlijk wel op in de generatie dat er enorm veel op internet is te lezen en er onderling veel over gepraat wordt. Ik zou vooral de vragen van je kind beantwoorden en er open voor staan. Dus geen ongemakkelijke opmerkingen maken, niet door pushen over een onderwerp waar ze niet over willen praten en vertellen over wat er gaat veranderen aan het lichaam.