Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is je schoenmaat?

42
61 (59%)
43
27 (26%)
44
8 (7%)
45
4 (3%)
>45
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 103

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:01

Ik ben 1.83 met een heel smalle schoenmaat 42, en loop al zolang ik deze maat heb op allstars, wandelschoenen en kistjes. Ik heb ook een paar heel leuke Palladiums, maar daar zwemmen mijn voetjes in. Hakken heb ik niet, maar met mijn enkels moet ik dat ook niet willen.

Ik ben benieuwd wat er uit je gesprek komt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:12

Relaxed schreef:
Maat 42 :j Ik loop momenteel op Adidas sneakers, heerlijke schoenen! Ga binnenkort naar Duitsland toe, daar zit een schoenenwinkel met véél keuze en ook in de grotere maten, ben alleen de naam ff kwijt.. :+

Klasens? Richting Aschendorf zit die geloof ik. Die hebben echt heel veel keuze inderdaad. Daar heb ik ook wel eens schoenen en laarzen gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:14

Murosch schreef:
Relaxed schreef:
Maat 42 :j Ik loop momenteel op Adidas sneakers, heerlijke schoenen! Ga binnenkort naar Duitsland toe, daar zit een schoenenwinkel met véél keuze en ook in de grotere maten, ben alleen de naam ff kwijt.. :+

Klasens? Richting Aschendorf zit die geloof ik. Die hebben echt heel veel keuze inderdaad. Daar heb ik ook wel eens schoenen en laarzen gekocht.

Jaa die idd :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:38

Ik zelf niet maar mijn vriend heeft maat 49/50, brede voeten en steunzolen.
Ook geen leuke combinatie om iets deftig te vinden en betaalbaar.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:05

Maat 43 en extreem brede voeten (breedtemaat M). Echt niet te doen kan ik je vertellen. Ik heb ook nog een blessure aan m'n voet dus t is echt drama op t moment. Zomer was prima met sandalen en slippers, maar nu de winter er weer aan komt weet ik echt niet wat ik onder mn jurkjes aan moet. Hakken doe ik niet aan, kan ik niet op lopen.

Relaxed, ik geloof dat ik wel weet welke winkel je bedoelt. Misschien daar ook maar weer eens kijken.

Op de website van Vamos is ook veel keuze. https://www.vamos-schoenen.nl/dames-schoenen/

Bij mn ouders in t dorp zat een poos een schoenenwinkel voor grote voeten: SchoenXL, maar ze zijn gestopt. Echt heel erg jammer!

Schutrups in Exloo is ook een fijne winkel.

Kosten maken mij niet uit, het gaat mij om de pasvorm / comfort en hoe de schoen er uit ziet. Als ze dan 200 euro zijn heb ik dat er voor over. Duurzaamheid doe ik niks mee.

Sintara

Re: Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:14

Ikzelf heb geen grote voeten maar mijn moeder wel, maat 43/44. Zij loopt ook wel op hakken en koopt vaak (naast van haren, maar die had je alv :P ) schoenen in Hilversum, daar hebben ze een grote maten schoenwinkel best dichtbij het station. Wel wat duurder.. Net rond de 100 euro zeg maar. Hoop dat je daar ook iets aan hebt :).

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:36

:wave:
Hier ook 42/43 met lengte 1,84 ongeveer. Van Haren kom ik wel eens, net als Bristol en Scapino, maar het allerliefst loop ik op mijn Adidas sneakers. Ik heb snel last van hielspoorachtige klachten en mijn zwarte Adidas sneakers zijn de allereerste schoenen waar ik lang op kan lopen (als in: zeker een ochtend en middag) zonder dat ik na een uur of twee bijna niet meer kan lopen :D
In Leeuwarden (hi TS) had je tot een tijd terug ook een winkel voor grote schoenmaten, maar die is nu weg. Ook vooral dure merken en niet altijd even fancy trouwens.
Edit: voor écht goeie schoenen wil ik wel 100+ uitgeven, maar liever wat minder 8-) vroeger moest ik inderdaad als 13/14 jarige ook naar herenschoenen, dat wil je écht niet op die leeftijd...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:44

Sport klahsen was ik vanmorgen nog(wou een grote sportbal/fitnisbal hebben)
Maar aan welke kan hebben ze dan ook leuke schoenen? Ben 1 keer aan de overkant geweest en vond de keuze voornamelijk wat voor oude vrouwen....

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:25

Hier iemand met maat 43-44 en “probleem voeten” waar ik hele dikke steunzolen voor heb. Hierdoor kom ik aan de voorkant hoger te liggen in de schoen waardoor de meeste reguliere schoenen waar zolen uit kunnen voor mijn maat te klein zijn.
Hierdoor al een paar jaar veroordeeld tot het merk Durea. Gelukkig tegenwoordig veel keuze en echt leuke moderne schoenen. Maar die prijs... gemiddeld 200 euro. Gelukkig heeft Schutrups in Exloo in januari container uitverkoop en heb hier al een paar keer een stel Durea kunnen kopen voor 100 euro.
Gelukkig is de kwaliteit en materiaal erg goed en gaan ze voor mijn doen lang mee.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:32

Murosch schreef:
Relaxed schreef:

Kom ik ook wel maar laatste jaren teleurstellend weinig keuze bij de echt grote maten. Paar jaar geleden nog heel veel keus. Nu echt minder

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:34

Hier ook 43 en ga het liefst naar Duitsland, daar gaat heb ik het bij de (betere) schoenenzaak voor het uitzoeken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 10:13

Heel erg bedankt iedereen weer voor de reacties en het stemmen op de poll! De tips voor winkels/websites die voorbij komen zijn ook ontzettend handig (en leuk, mocht ik nog eens schoenen willen kopen voordat de mijne in productie gaan ;) ), ik zal ook eens gaan kijken wat de competitie over de grens is in Duitsland en België. Iemand een idee wat in die landen de gemiddelde schoenmaat is? Ik overweeg namelijk om maat 41 ook op te nemen in het assortiment, mits daar voldoende vraag naar is, omdat 41 in sommige provincies/landen ook al onder de noemer 'grote maat' kan vallen.

Wat vinden jullie trouwens van halve maten? Zitten jullie bijvoorbeeld vaak tussen een maat in en zou een halve dan een uitkomst zijn? Of dan liever de grotere maat kopen met een extra zooltje?

troi schreef:
Leuk plan zeg!

Welke prijsklasse gaat zo’n type schoen uitkomen?

Ik heb zo’n flauw vermoeden namelijk dat het nog wel eens flink prijzig kan worden

Daar kan ik nog niet veel over zeggen, ik ben nu bezig met het berekenen van alle kosten en dat zal de kostprijs en verkoopprijs gaan bepalen. De schoen zal gaan kosten wat er nodig is om het te produceren van duurzaam, kwalitatief goed materiaal door iemand die daar een eerlijk loon voor krijgt. Dan komen er nog indirecte kosten bij zoals website, branding, man-uren (ik moet ook ergens van leven tenslotte :P al zal dit wss niet mijn full-time inkomen worden en dat hoeft ook niet - zolang ik maar geen verlies draai ). Afhankelijk van met wie ik ga samenwerken (particuliere ontwerper of reeds bestaand groot merk) zullen de kosten ook nog eens kunnen dalen of stijgen. Zodra ik al deze kosten heb berekend zal blijken wat de minimale verkoopprijs moet zijn, maar het is voor mij wel heel belangrijk dat het een toegankelijke prijs wordt. Aan de ene kant wil ik niet dat iemand (dier, mens, planeet) benadeeld wordt door de productie, aan de andere kant wil ik vrouwen met een grote maat (eindelijk!) de kans bieden om voor een normale prijs een goede schoen te kopen. :j

Om de haalbaarheid van dit project te ontdekken is het dus van groot belang dat ik weet wat ongeveer het bedrag is wat men voor zo'n schoen over heeft, wetende dat 'ie op een dusdanige manier is geproduceeerd die op de lange termijn geen schadelijke effecten heeft - tegenover een schoen die wellicht goedkoper is maar dramatische gevolgen heeft voor milieu (chemisch gelooid leder), mens (onderbetaling) en dier (dieronvriendelijke houderij/slachterij).

Tot nu toe zie ik hier verschillende bedragen voorbij komen, van 80 tot 200 euro. Om bovenstaande redenen ben ik dus erg benieuwd naar wat iedereen te zeggen heeft over de prijs, in de hoop dat ik daarmee in het juiste prijs segment kan gaan zitten :j

Butterfly schreef:
:wave:
Hier ook 42/43 met lengte 1,84 ongeveer. Van Haren kom ik wel eens, net als Bristol en Scapino, maar het allerliefst loop ik op mijn Adidas sneakers. Ik heb snel last van hielspoorachtige klachten en mijn zwarte Adidas sneakers zijn de allereerste schoenen waar ik lang op kan lopen (als in: zeker een ochtend en middag) zonder dat ik na een uur of twee bijna niet meer kan lopen :D
In Leeuwarden (hi TS) had je tot een tijd terug ook een winkel voor grote schoenmaten, maar die is nu weg. Ook vooral dure merken en niet altijd even fancy trouwens.
Edit: voor écht goeie schoenen wil ik wel 100+ uitgeven, maar liever wat minder 8-) vroeger moest ik inderdaad als 13/14 jarige ook naar herenschoenen, dat wil je écht niet op die leeftijd...

Hee, nog een Liwadder? Leuk :D Passo is idd al een tijdje opgeheven in Leeuwarden, ook niet gek vind ik als je het assortiment hebt gezien :o Persoonlijk vond ik ze nogal ouwelijk en inderdaad flink aan de prijs.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:24

Interessant TS! Ik heb dan wel geen grote voeten (maat 39), maar als podotherapeut student met een enome schoenentic vind ik dit wel heel interessant om te lezen hoeveel vrouwen een grotere maat dan 42 hebben. Ik zie namelijk in de praktijk ook al aardig wat zolen voorbij komen voor dames die groter zijn dan 42.
Als je nog een schoen-technische input nodig hebt mag je mij pb-en, ik vind het echt een enorm leuk en interessant initiatief. Ik zit zelf namelijk met een idee voor gewoon normale en leuke schoenen die met zolen gedragen kunnen worden, en dan kom je dus ook vaak al snel bij de grotere voeten uit die de grootste problemen hebben hiermee. Dan is schoenen vinden al moeilijk, laat staan waar zolen in passen, en dan komen jonge vrouwen dus al snel bij die lelijke degelijke saaie schoenen uit... Dus misschien wel een puntje voor jou om aan te denken, de mogelijkheid om de binnenzool eruit te halen en steunzool in te leggen! Ik weet heel zeker dat je daar ook al veel vrouwen met grotere maat mee gaat trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:28

Ik heb schoenmaat 42, maar kom bij sommige winkels nog met een 41 weg waardoor ik eigenlijk nog makkelijk af ben. Ik merk wel heel erg dat waar mijn vriendinnen schoenen bij bijvoorbeeld H&M kunnen kopen, ik echt duurdere schoenen moet zoeken. Sneakers koop ik vaak in mannenmaten en ik loop verder veel op Docs omdat die ook relatief unisex zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:58

Je zou qua materiaal ook naar repreve kunnen kijken :) wordt gemaakt van petflessen en is erg veelzijdig!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 15:00

Bedankt weer voor de reacties! De poll zit al op 88 stemmen, wauw :D

Santigo_ en ik hebben wat heen en weer gepb't en Santigo_ bood aan mij te helpen met de schoentechnische en physiologische kant van het schoenen maken. Wat echt top is, dat voegt een belangrijke dimensie toe aan mijn project!

@Keet, bedankt voor de tip, ik ga me erin verdiepen!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:31

Maat 42 hier. Heb vaak sneakers van skechers die valt een maat groter dus dan altijd de 41.verder zou ik halve maten wel prettig vinden want ik hang nog wel eens tussen de 42 en 43. Soms ook heb je eindelijk een leuke schoen/laarsje in 42 en dan valt ie weer eens kleiner uit.. zo frustrerend |o

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:55

UMayDream schreef:
Bedankt weer voor de reacties! De poll zit al op 88 stemmen, wauw :D

Santigo_ en ik hebben wat heen en weer gepb't en Santigo_ bood aan mij te helpen met de schoentechnische en physiologische kant van het schoenen maken. Wat echt top is, dat voegt een belangrijke dimensie toe aan mijn project!

@Keet, bedankt voor de tip, ik ga me erin verdiepen!

Jaa echt super gaaf! Precies wat ik wil na mijn opleiding :=
Dus blijf maar komen met de input, wij zijn er enorm blij mee!

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:37

Hier maat 42 (soms 41,5 ligt aan het model/merk)

Duurzame schoenen zijn voor mij een enorme pré. Maar war is het moeilijk om die een beetje hip te kunnen krijgen.
En het grootste struikelblok, enkellaarsjes/laarzen met slanke snit.
Ben zelf >1.85 m. met kuitmaat 35 (en dito enkeltjes)
En tegenwoordig zijn er best wel leuke casual of chiquere laarzen te vinden in een hoogtemaat, maar dan neemt ook meteen de kuitomvang enorm toe. Super irritant.
Net als enkellaarsjes bij een grote voetmaat, daar kunnen bij mij al snel twee enkeltjes in zeg maar

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 12:45

@_evelien_, frustrerend zijn idd die maten die niet stroken met je verwachtingen :\ even uit nieuwsgierigheid, als er een maattabel/-advies beschikbaar is op de website, gebruik je die dan voor het kiezen van een maat?

@hypericum, wat leuk om te horen dat je actief zoekt naar duurzame schoenen! Wat vind je van Melvin & Hamilton en Floris van Bommel? M&H gebruikt plantaardig gelooid leder en FvB schijnt een erg duurzame bedrijfsvoering te hebben. Lastig dat je met de kuitmaat struggelt, dat lijkt me nog een aardige uitdaging icm maat 42 en duurzaamheid! Is er een merk die hierin voorziet of is het nog altijd een beetje schipperen tussen net-niet-goede oplossingen?

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:00

@Umaydream ik denk dat ik daar wel gebruik van zou maken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:18

Mijn zusje is lang, heeft maat 42 - 42,5 en steunzolen. Die loopt alleen maar op adidas (mannencollectie vaak) en heeft voor feestjes ofzo een paar pumps en een paar laarzen van Van Haren. Die zitten niet fantastisch en haar steunzolen passen er niet in, maar sneakers kunnen soms gewoon echt niet...

Belangrijk: betaalbaarheid! Persoonlijk maakt het me weinig uit of het leer natuurlijk gelooid is ofzo, als ik maar degelijke schoenen kan kopen die betaalbaar zijn. En dan hoef ik niet het onderste uit de kan, maar elk seizoen ruim 200 euro voor een paar schoenen kan ik gewoon niet zomaar betalen en mijn zusje (18, student) al helemaal niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:30

UMayDream schreef:
Wat vind je van Melvin & Hamilton en Floris van Bommel? M&H gebruikt plantaardig gelooid leder en FvB schijnt een erg duurzame bedrijfsvoering te hebben.

Misschien een beetje inbreken, maar deze merken zijn wel ernstig boven mijn prijsklasse..

even ter info :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:33

Duitsland. Ik heb maat 42 en slaag daar altijd.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:46

@Umaydream, v Bommel is het voor mij niet.
Melvin & Hamilton kende ik nog niet, staan op zich wel wat leuke dingen tussen, maar o.h.a niet helemaal mijn maak.

Vind Veja fijn merk, net als Kindred Spirits (maar wijd helaas)
Toms zijn soms ook wel leuk.
En heb wel wat fijne schoenen van Roxy (maar zó niet duurzaam)
Dus ja, het is zeker schipperen ;-) qua laarzen heb ik XS Riekers en Tamaris, maar voor het mooie zijn die wel te kort.