karuna schreef:Wacht even, heb jij het formulier ingevuld dat erbij zat? Daar stond ook onderin de optie volledig afmelden. Dan krijg je geen oproepen meer tot je jezelf weer aanmeldt. Al snap ik niet dat je niet gaat. Leuk is het niet maar kan je leven redden
Ik ga zelf wel omdat ik het niet aandurf om niet te gaan. Wel zijn er rondom de mammographie ook kritische geluiden te horen, zoals dat het erg belastend is voor vrouwen, dat de straling bij eenklein percentage ook borstkanker kan veroorzaken tot en met dat de meest snel groeiende agressieve kankers niet gepakt worden.
Dat laatste is niet altijd waar. Mijn vriendin daar hebben ze hierin Frankrijk 5 jaar geleden een piepklein iets gevonden. Het was nog geen 2 mm maar het was een hele agressieve. De professor in het ziekenhuis vertelde haar, dat ze waar zij de mammografie heeft gehad, zo verschrikkelijk goed zijn en vrijwel alles vinden. Bij haar, moest hij eerlijk toegeven, wist hij niet of hijzelf het wel gevonden zou hebben en omdat ze er zo vroeg bij was, heeft ze een kleine borstbesparende operatie gehad ondanks dat het een agressieve was.
Annet_Dottie schreef:Mijn moeder heeft borstkanker gehad en dus een litteken redelijk in het midden op haar borst die kant doet bij haar dus extra pijn, vorig jaar was ik met haar mee en toen viel ze bijna flauw door de pijn aan die kant. Dus ja ik zie er ook tegen op wanneer ik ook moet..
Dit is inderdaad mogelijk. Ook mijn vriendin gaf aan dat na de verwijdering van de kleine kanker tumor de onderzoeken vele male pijnlijker zijn geworden, waarbij de laatste keer niet alleen weer goed was maar ook pijnloos. Dus het is niet altijd dat dit zo hoeft te zijn. We hebben met zijn allen champagne gedronken op de "healthy tits" van mijn Engelse vriendin.
Normaal doet een mammmographie nauwelijks pijn. Dat vind ik ook. Alleen als ze verder moeten zoeken dan moet de borst platter om te voorkomen dat het nep dingetjes laat zien daar de borst niet plat genoeg ligt. De lieve vrouw die het bij mij deed, verontschuldigde zich zeer en vond het zelf heel erg dat ze zo moest doordrukken. Maar het kan zijn, als ze dat doen dat datgene wat ze zagen er dus niet echt blijkt te zitten. Dus het was wel voor een goed doel en ze deed het zo prettig dat ik er geen moeite mee had. Ik had alleen moeite met hoe de vrouwelijke arts omging met het hele bioptie verhaal want ze heeft me onnodig de stuipen op het lijf gejaagd. Mijn huisarts zei toen gelijk: "ooooooooooooh geen paniek, ik vermoed dat het kalkspatjes zijn en dan nog piep kleintjes". Toen was is gelijk al een stuk rustiger en ze bleek gelijk te hebben. Alle kalkspatjes die nog zo klein waren zijn weggehaald.
karuna schreef:Eeh pien je eerste zin is een beetje onleesbaar

wachten niet grappig nee
Sorry, dat is de telefoon die teveel zelf nadenkt soms. Wat ik wilde schrijven is, dat ik zelf regelmatig geassisteerd heb bij uitstrijkjes en dat als het speculum komt je dat kunt vergemakkelijken (doet het ook minder pijn) door een klein beetje te persen waardoor je vagina open gaat. Tevens voor die vrouwen die zo'n onderzoek nog nooit gehad hebben en een strakke vagina hebben c.q. nog geen seks hebben gehad, cq een beetje vaginistische klachten hebben, die kunnen vragen voor een virgin speculum. Dat zijn hele smalle eendenbekken en voor het uitstrijkje te maken werkt dat net zo goed.
Als je er heel erg tegenop ziet, kun je ook wat valeriaan druppeltjes van te voren slikken en daar een dag van te voren mee beginnen. Dat heb ik overigens ook geslikt voor de bioptie omdat ik zo bang was.
gohya schreef:Daarbij weet ik wat kanker betekend,heb het zelf ook 4 keer gehad en blijf kans houden dat het terug komt steeds.Dom dus dat ik niet ga,maar ik heb daar mijn eigen reden voor.
Sterkte Gohya ....kanker sucks