Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:36

RoyceMack schreef:
Ik vraag me af of zo'n onderzoek niks beschadigd.
Mijn moeder klaagt nooit over pijn en is echt een bikkel maar ze kan goed janken bij borstonderzoek.
Ik las vorig jaar een artikel waarbij duidelijk werd dat er een andere vorm van onderzoek in ontwikkeling was.

Dit vraag ik mij dus ook af.

Ik hoef het nog lang niet, maar laatste keer met mijn moeder mee gegaan.
Die had de huid helemaal gescheurd.

Als ik dan al die verhalen hoor en lees hoe eraan word getrokken en gedrukt noem maar op.
Is dat niet schadelijk :o?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 22:40

Getrokken hier absoluut niet, alleen voorzichtig begeleid met zorg. Maar idd de boel wordt flink platgedrukt. Mijn moeder dus weken met blauwe borsten. Maar dat schijnt met de nieuwe aparaten veel kleinere kans te hebben. Je moet alleen niet bewegen of vallen als je klem zit.

Voor nu ik ga bed in, borsten zijn nog best gevoelig. Vooral links voelt aan alsof iemand er te hard in heeft geknepen #) goede nachtrust doet hopelijk wonderen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 23:47

In principe zou er geen permanente beschadiging moeten zijn. Een blauwe plek kan omdat een vaatje het even begeeft maar dit kan het lichaam makkelijk zelf repareren. Het is eigenlijk niet anders dan dat je je ergens tegen stoot, je lichaam zorgt er zelf voor dat het weer als nieuw is. Maar over het algemeen zou er helemaal geen beschadiging moeten zijn.
Er is een bepaalde 'druk' waaraan we moeten voldoen om het 'het waard' te maken om een foto te maken. Maw met minder druk is er teveel overlap aan weefsel en kan dus niet alles zichtbaar worden en zouden minuscule afwijkingen niet gezien worden. Juist die zijn belangrijk want zolang ze nog niet groot zijn (in een eerder stadium zeg maar) is de behandeling aanzienlijk beter, wat eigenlijk het hele doel is van de screening; er zo vroeg mogelijk bij zijn. De druk wordt gewoon met een getal afgebeeld voor ons terwijl we instellen.
Dit is zeker wel met marge en zou in principe altijd afgestemd moeten worden met de patiënt. Minstens de minimale marge, uitdrukkingen en spanningen in de gaten houden en dan vragen of het erg is of er nog wat meer druk op komt. Dat de huid gescheurd zou zijn vind ik echt vreselijk :n Geef het bij een volgende keer even aan dan kunnen ze er misschien wat op inspelen.

Het probleem van veel nieuwe technieken is dat ofwel ze nog niet getoetst zijn (geen wetenschappelijk onderzoek dat daadwerkelijk aantoont dat ze borstkanker in het gros kunnen opsporen) ofwel dat ze niet geschikt zijn voor screening. Een alternatief is bijvoorbeeld een MRI van de borsten. Is een prachtig en pijnloos onderzoek (alhoewel.. 30 min stil op de buik liggen is ook niet niks) maar is een te langdurig onderzoek om de grote populatie van screening in te doen, los van alle andere patiënten die er nu al op een wachtlijst staan voor een MRI. Daarnaast kost een MRI minstens 1 miljoen in aanschaf dus niet alle ziekenhuizen hebben er 1 en de onderzoeken zijn dan ook te duur om gratis te houden. Als je echt zoiets wil kan dat vast, maar dan kan je gegarandeerd de volle mep uit eigen zak betalen.
Ze zijn inderdaad bezig de gewone foto's verder te ontwikkelen om in plaats van een standaardwaarde voor druk aan te houden en het zelf in te stellen dit het toestel allemaal te laten doen en het te laten 'aanvoelen' welke druk nodig is voor een kwalitatief goede foto, zodat het allemaal veel patiëntgerichter is. Er gaan alleen wat jaren overheen voordat alles getoetst is (doet het wel minder pijn bij een merendeel, zijn de kosten ongeveer gelijk, diagnose sensitiviteit gelijk of beter, voldoet aan kwaliteitseisen voor screening etc.. ) en vervolgens nog wat jaren voor de ontwikkeling en de aanschaf. Screening is sowieso altijd wel een hot topic om te optimaliseren omdat het zoveel mensen betrekt, erg leuk is het om die ontwikkelingen te volgen :j Als ik een schatting moet doen staan er met 10 jaar misschien wel overal van deze nieuwe toestellen als ze de testen door komen.

Maartje1990

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 23:51

Ik mag over anderhalf jaar ook al, op Mn dertigste ivm mijn moeder die aan borstkanker os overleden. Mijn moeder was altijd blij dat ze nog maar 1 tiet had om in de mammo (aka tietenpletter) te gaan :+ ze heeft nog 10 jaar na de borstamputatie in dat ding gemogen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 00:39

Haha tietenpletter, ons mam noemt het altijd tosti ijzer :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 01:50

Ik kan het gelukkig niet als pijnlijk ervaren, je word redelijk goed geplet maar vind het een onderzoek van niks.

Biopte lijkt mij dan weer zoveel spannender! hopelijk allemaal positieve uitzoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 08:56

Borsten zijn nog wat gevoelig, vooral links maar ja dat is nu eenmaal gevolg van die mastopatie. Gaat wel weg. Vandaag extra goede bh aandoen maar.

Laraxxxemma dank je wel voor de inside informatie :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:14

Quote:Maar idd van 50/75 jaar iedere twee jaar oproep.

Is dat zo? ik heb ooit 1 keer een oproep gehad,zo'n 6 jaar geleden en ik heb toen niet mee gedaan.
Daarna nooit meer een oproep gehad.Krijg je die niet meer als je de eerste keer niet mee doet?
Net als bij baarmoeder onderzoek heb ik 1 keer mee gedaan,daarna niet meer en nooit meer een oproep gehad.ben nu 57 en volgens mij krijg je de oproep om de 5 jaar?

Maar er schijnt nu toch iets nieuws te zijn w.b.t. borst onderzoek,gewoon bloedafname dacht ik en dan kunnen ze ook zien of er iets kwaadaardigs zit.Dat was ook zoveel fijner dan dat pijnlijke geplet van nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 09:16

Wacht even, heb jij het formulier ingevuld dat erbij zat? Daar stond ook onderin de optie volledig afmelden. Dan krijg je geen oproepen meer tot je jezelf weer aanmeldt. Al snap ik niet dat je niet gaat. Leuk is het niet maar kan je leven redden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:31

Geen idee of dat er stond,maar zover ik weet heb ik me niet volledig afgemeld.
Ja ik weet dat het beter is om wel dit onderzoek te laten doen,mijn kennis loopt al jaren met borstkanker, uitgezaaid naar de botten en meerere plaatsen.Ze is terminaal en het gaat nu slechter met haar.
Daarbij weet ik wat kanker betekend,heb het zelf ook 4 keer gehad en blijf kans houden dat het terug komt steeds.Dom dus dat ik niet ga,maar ik heb daar mijn eigen reden voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:01

karuna schreef:
Wacht even, heb jij het formulier ingevuld dat erbij zat? Daar stond ook onderin de optie volledig afmelden. Dan krijg je geen oproepen meer tot je jezelf weer aanmeldt. Al snap ik niet dat je niet gaat. Leuk is het niet maar kan je leven redden

Ik ga zelf wel omdat ik het niet aandurf om niet te gaan. Wel zijn er rondom de mammographie ook kritische geluiden te horen, zoals dat het erg belastend is voor vrouwen, dat de straling bij eenklein percentage ook borstkanker kan veroorzaken tot en met dat de meest snel groeiende agressieve kankers niet gepakt worden.
Dat laatste is niet altijd waar. Mijn vriendin daar hebben ze hierin Frankrijk 5 jaar geleden een piepklein iets gevonden. Het was nog geen 2 mm maar het was een hele agressieve. De professor in het ziekenhuis vertelde haar, dat ze waar zij de mammografie heeft gehad, zo verschrikkelijk goed zijn en vrijwel alles vinden. Bij haar, moest hij eerlijk toegeven, wist hij niet of hijzelf het wel gevonden zou hebben en omdat ze er zo vroeg bij was, heeft ze een kleine borstbesparende operatie gehad ondanks dat het een agressieve was.

Annet_Dottie schreef:
Mijn moeder heeft borstkanker gehad en dus een litteken redelijk in het midden op haar borst die kant doet bij haar dus extra pijn, vorig jaar was ik met haar mee en toen viel ze bijna flauw door de pijn aan die kant. Dus ja ik zie er ook tegen op wanneer ik ook moet..
Dit is inderdaad mogelijk. Ook mijn vriendin gaf aan dat na de verwijdering van de kleine kanker tumor de onderzoeken vele male pijnlijker zijn geworden, waarbij de laatste keer niet alleen weer goed was maar ook pijnloos. Dus het is niet altijd dat dit zo hoeft te zijn. We hebben met zijn allen champagne gedronken op de "healthy tits" van mijn Engelse vriendin.

Normaal doet een mammmographie nauwelijks pijn. Dat vind ik ook. Alleen als ze verder moeten zoeken dan moet de borst platter om te voorkomen dat het nep dingetjes laat zien daar de borst niet plat genoeg ligt. De lieve vrouw die het bij mij deed, verontschuldigde zich zeer en vond het zelf heel erg dat ze zo moest doordrukken. Maar het kan zijn, als ze dat doen dat datgene wat ze zagen er dus niet echt blijkt te zitten. Dus het was wel voor een goed doel en ze deed het zo prettig dat ik er geen moeite mee had. Ik had alleen moeite met hoe de vrouwelijke arts omging met het hele bioptie verhaal want ze heeft me onnodig de stuipen op het lijf gejaagd. Mijn huisarts zei toen gelijk: "ooooooooooooh geen paniek, ik vermoed dat het kalkspatjes zijn en dan nog piep kleintjes". Toen was is gelijk al een stuk rustiger en ze bleek gelijk te hebben. Alle kalkspatjes die nog zo klein waren zijn weggehaald.

karuna schreef:
Eeh pien je eerste zin is een beetje onleesbaar :+ wachten niet grappig nee
Sorry, dat is de telefoon die teveel zelf nadenkt soms. Wat ik wilde schrijven is, dat ik zelf regelmatig geassisteerd heb bij uitstrijkjes en dat als het speculum komt je dat kunt vergemakkelijken (doet het ook minder pijn) door een klein beetje te persen waardoor je vagina open gaat. Tevens voor die vrouwen die zo'n onderzoek nog nooit gehad hebben en een strakke vagina hebben c.q. nog geen seks hebben gehad, cq een beetje vaginistische klachten hebben, die kunnen vragen voor een virgin speculum. Dat zijn hele smalle eendenbekken en voor het uitstrijkje te maken werkt dat net zo goed.

Als je er heel erg tegenop ziet, kun je ook wat valeriaan druppeltjes van te voren slikken en daar een dag van te voren mee beginnen. Dat heb ik overigens ook geslikt voor de bioptie omdat ik zo bang was.

gohya schreef:
Daarbij weet ik wat kanker betekend,heb het zelf ook 4 keer gehad en blijf kans houden dat het terug komt steeds.Dom dus dat ik niet ga,maar ik heb daar mijn eigen reden voor.
:(:) Sterkte Gohya ....kanker sucks |(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:44

Dankjewel pien_2010.

Karuna sterkte met het wachten op de uitslag! altijd zenuwslopend vind ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 10:44

Klopt due kleine speculum gebruikte oude huisarts ook altijd. Hj noemde het kinderdingen hihi. Helaas nieuwe huisarts moet het doen met een standaard meegestuurde plastic wegwerp ding in maat groot -O- tsja en dat past bijna niet. Ook de mirena moet verknipt worden omdat ie anders niet past :+

En extra platdrukken, niet fijn maar wat moet dat moet. Beter nu even extra au dan iets missen. Kwa rontgenstraing zit ik in mijn leven toch al op een fikse hoeveelheid :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:36

Ik krijg net een brief van Bevolkingsonderzoek binnen voor darmkanker op te sporen.
Toeval?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 11:41

Ah die heb ik nog niet gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:50

SharonIndezz schreef:
Haha tietenpletter, ons mam noemt het altijd tosti ijzer :')

Haha...mijn moeder noemde het altijd ,,de tietenbus,, waar ze naartoe moest voor onderzoek

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:08

gohya schreef:
Ik krijg net een brief van Bevolkingsonderzoek binnen voor darmkanker op te sporen.
Toeval?

Dankzij dit onderzoek hebben ze bij mijn vader een tumor ontdekt, hij is 3 maanden geleden geopereerd. Had geen klachten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:27

Kinke schreef:
gohya schreef:
Toeval?

Dankzij dit onderzoek hebben ze bij mijn vader een tumor ontdekt, hij is 3 maanden geleden geopereerd. Had geen klachten.

Klopt, voor België sprekende is darmkanker de 3de meest voorkomende kanker. Zou +2000 levens eisen elk jaar. Omdat het zich langzaam ontwikkeld is het nu ook opgenomen in de terugbetaalde tests bij de risico populatie.

Een goede evolutie volgens mij :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:42

Ik mag 11 oktober in de borstenpletter -O-

Is de tweede keer. Ik had natuurlijk alle verhalen gehoord. De eerste keer ging mijn borst er in en ging die plaat dicht. Ik dacht dit valt best mee.. Toen draaide ze dat ding aan en toen dacht ik Au. Veel strakker kon niet volgens mij.. Toch wel.. Nog een keer strakker.

Nou ja, goede uitslag en dan ben je het snel weer vergeten (totdat je weer moet :D)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:21

Even om te lachen deze cartoon (entree =ingang en sortie = uitgang )

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 16:31

Proest

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:01

Ik ben 10 jaar lang elk jaar geweest (en het andere halfjaar een MRI) maar ik heb nooit problemen gehad met de mammo. Ben gezegend met een D cup, maar op het moment dat ik dacht "oef, nu doet het wel een beetje zeer" was ie alweer los. Heb wel altijd een erg fijne verpleegkundige gehad trouwens.
Vond de MRI altijd veel vervelender

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:13

Ik "mag" ook al vanaf 35 aangezien mijn moeder is overleden aan borstkanker(en andere kankers, tante zelfde ziekteverloop etc). Mijn zus(30) is zelfs dit jaar al geweest omdat ze een knobbel voelde, wat achteraf gelukkig gewoon een klier was. Zij kan nu ook al elke twee jaar gaan.

Ik zou nooit niet gaan. Mijn buurvrouw weigert ook te gaan omdat ze bang is voor de pijn. Maar ik heb gezien wat de ellende is en zou het graag voorkomen zodra dit bij mij gebeurt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:06

gohya schreef:

Dat vind ik nu eens een onderzoek dat echt niet belastend is.
(Ik vind het uitstrijkje erg belastend: vvs en te veel artsen (8) die daar niets van weten.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:21

Janneke2 schreef:
gohya schreef:

Dat vind ik nu eens een onderzoek dat echt niet belastend is.
(Ik vind het uitstrijkje erg belastend: vvs en te veel artsen (8) die daar niets van weten.)

Zekers niet belastend,hier ga ik ook zeker aan mee doen.
Uitstrijkje vind ik niet pijnlijk,heb ik de eerste keer aan mee gedaan, 2de keer niet,de volgende oproep doe ik weer wel mee.