Maagproblemen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:05

Ik had ook langdurig omeprazol gebruikt, tot ik dus las dat het best wel consequenties heeft. Lees: bijwerkingen. Niet alleen de belemmering van B12 opname, maar ook botontkalking, diaree en pijnklachten met name in de benen. Ik dacht dat ik niet zonder kon, tot ik er zo genoeg van kreeg, dat ik abrupt gestopt ben. Ruim anderhalf jaar geleden. Ik heb mijn dieet aangepast. ( krijg bv erg veel last na alcoholgebruik, zelfs bij 1 piepklein glaasje) Ik kon er aardig mee uit de voeten, probeerde evt opkomende pijn te onderdrukken met een Rennie. Ik heb een jaar gedaan met een doosje van 90 stuks, dus daar was ik best tevreden over. Wat mij verder erg goed helpt is een suikervrije kauwgom. Vraag mij niet waardoor dat kan en hoe het werkt, maar het helpt mij echt. Zelfs als ik het een halve dag in mijn mond heb, zonder er nog op te kauwen. Spuug ik het uit, komt de pijn (soms) weer terug. Laatst had ik een behoorlijke terugval, met veel pijn, toen heb ik mijzelf een kuurtje gegeven. Met Omeprazol, die ik nog had liggen. een week lang, daarna om de dag, en nu weer zonder. Ik heb een strijd met mijn gewicht, wil graag 10 kilo kwijt en weet vrijwel zeker dat ik dan ook helemaal geen klachten meer heb, maar dat lukt mij niet zo goed. Ik let wel op wat ik eet en drink. Sommige produkten geven klachten, sommige niet of nooit. Gelukkig heb ik nooit pijn als ik lig, waardoor ik goed slaap. Ik moet alleen 's avonds niet teveel meer eten. Wel lastig als je een feestje hebt, maar luister ik niet naar mijn lichaam dan is het inderdaad feest ( maar niet heus) . Ik kan geen tips ofzo geven, maar dit zijn mijn ervaringen.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:30

Oh ja, Rennies. Die dingen dat als ik er een nam het na 5 minuten dubbel zo hard terug kwam.... heb ze toen maar aan mijn moeder gegeven :')
Als ik die verhalen over stoppen met omeprazol zo lees ben ik jaloers, want alle oplossingen die bij jullie werken, doen dat bij mij niet. En een operatie zie ik voorlopig nog niet zitten.

Janneke2

Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:51

...hm, rennies die de pijn verergeren - dat is toch niet de bedoeling!

Not meaning to nag: heb je de oplossing met extra zuur geprobeerd...?

(Of het bij jou aan de orde is, kan ik met geen mogelijkheid vaststellen. Maar veel maag problemen inclusief zuur branden, besmetting met heliobacter pylori en oprispingen hangen samen met te weinig maagzuur.
Er is een "huis, tuin en keukentest" met een klein glaasje appelazijn en een grote beker melk.
Zodra het rotgevoel opkomt, nip je aan de appelazijn.
Doet dat zeer: acuut blussen met de melk.
Lijkt het wat beter te gaan, een paar minuten later weer een klein slokje azijn.
Lucht de azijn op, dan horen jouw klachten waarschijnlijk thuis in de hoek van te weinig zure maag.)

Anoniem

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:54

Rennies deden hier ook het tegenovergestelde of werkten gewoon niet

Hoop dat het wat ophelderd en oplost TS

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:47

Janneke2: zoals ik in een eerdere post al zei, dat werkte ook niet. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik voorlopig hier mee zit, tot ik vol voor een operatie wil gaan (arts zei dat als je twijfelt, je beter kan wachten, en was nog niet vol overtuigd).

Janneke2

Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:48

Naar hoor!

Veel sterkte!

Anoniem

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:09

Goh wat naar Renee....

Ik volg even omdat ik inmiddels ook een heel scala aan maag/darmklachten verzameld heb en er ook over denk om verder onderzoek in te gaan.

Rennie89
Berichten: 37308
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 00:08

Gisteren maar 40mg omeprazol genomen, ging opzich wel, nu merk ik wel echt dat ik last begin te krijgen gezien ik nu gestopt ben... benieuwd hoe ik dit tot zaterdag moet volhouden.. :7

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 02:59

Ook bekend met maagproblemen door reflux. Afgelopen week naar nieuwe MDL arts geweest en die raad me voor nu aan om mn bed totaal schuin te zetten. Ik doe alleen hoofdeinde en hij denkt dat aan hoofdeinde met blokken dat het totaal schuin wordt.
Daarnaast meer kleine tussendoortjes.

Ik slik 's ochtends 20mg en 's avonds. Beide keren op nuchtere maag. Slikte eerst rabeprazol en nu dus omeprazol. Als ik 40mg in 1x neem, kreeg k steeds pijn in mn hoofd. De vorige mdl arts wilde het ophogen naar 2x 40mg, maar ik wil liever minder dan meer.

Heb wel geprobeerd te stoppen, maar het was heel pijnlijk. Je moet dan inderdaad iets anders nemen en even doorzetten.

Als bed en tussendoortjes niet helpen, krijg ik ook die 24uurs meting met sonde.
Niet direct een maagonderzoek, omdat die al vaak zijn gedaan en laatste in 2016. Hij verwacht geen grote veranderingen in die korte tijd.

Andere klachten zijn wel dat ik af en toe last heb van maag naar dunne darm en mn buik echt als een ballon is, soms ook flink hard. Maar het kan ook door andere dingen komen.
Daarnaast heb ik afwisselend een vol gevoel en een hongergevoel, die beiden lastig zijn.

chanicha

Berichten: 12211
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 05:31

Ik hoop dat ze je kunnen helpen lifaya, het is zo vervelend als je last van je maag hebt!

Wat zou het alternatief zijn voor Omeprazol? Ik slik het al een tijd omdat ik Ibuprofen gebruikte voor de pijn in mijn gewrichten, nu mag ik dat niet meer ivm maagzweertjes maar moet wel Omeprazol blijven gebruiken. Het liefst zou ik iets anders nemen omdat er best veel klachten bekend zijn daarvan.

Janneke2

Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:21

chanicha schreef:
Ik hoop dat ze je kunnen helpen lifaya, het is zo vervelend als je last van je maag hebt!

Wat zou het alternatief zijn voor Omeprazol? Ik slik het al een tijd omdat ik Ibuprofen gebruikte voor de pijn in mijn gewrichten, nu mag ik dat niet meer ivm maagzweertjes maar moet wel Omeprazol blijven gebruiken. Het liefst zou ik iets anders nemen omdat er best veel klachten bekend zijn daarvan.


....ooit had ik een maagbloeding en ik heb zo'n 35 jaar artrose.

Ik doe het goed op een serie natuurgeneeskundige middelen.

Curcuma en gember zijn goed voor de maag, (net als pepermunt en witte kool).

Ik slik 'smorgens op een nuchtere maag een lepel L-Glutamine (goed voor alle slijmvliezen inclusief de maag), na het ontbijt een capsule vegetarische omega 3 olie (tegen pijn), een tablet msm (ook goed voor maagslijmvlies en gewrichten) en een stevige dosis gember, curcuma met zwarte peperen rozemarijn - die 3 samen vormen 'een selectieve cox-2 remmer': ofwel iets doorknippen in de keten van ontsteking - ofwel: ik bespaar mijzelf ibuprofen en diclofenac.
's Avonds herhaal ik de msm en gember, curcuma plus peper en rozemarijn.

Gaat al vele jaren uitstekend, dus steek je licht eens op bij een gedegen opgeleide natuurgeneeskundige. (= Iemand die in principe door de zorgverzekering wordt vergoed.)

chanicha

Berichten: 12211
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:04

Zo Janneke is ook niet niks! Ja hou maar op over artrose, echt niet leuk als je nog wel wil maar niet kan :n
Dat zal niet goedkoop zijn wat jij gebruikt denk ik, alhoewel ik nu ook bijna 70 euro in de maand kwijt ben en zit te denken om bij mijn fysio te gaan sporten is ook 30 euro.
Ik heb een tijd geleden zelf Golden Paste gemaakt, curcuma met zwarte peper en kokosolie maar kon het niet wegkrijgen :')
Ik hou je tip in mijn achterhoofd, bedankt +:)+

Janneke2

Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:10

Dat klinkt heel vies, die golden paste!

Ik maak "oma's medicijn ;) " een kopje half gevuld met cacao, een fikse theelepels gember en curcuma, snuf peper en sinaasappelsap. Zeer smakelijk.
Of hummus met curcuma en peper, plus (in een ander potje) een mengsel van sesamzaad met gember en rozemarijn en sinaasappelsap.

En voor msm plus omega 3 olie betaal ik waarschijnlijk ook niet meer dan 70 euro per maand (misschien wel minder :o dat weet ik niet goed).

chanicha

Berichten: 12211
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:54

Dat hou ik mijn achterhoofd Janneke, bedankt!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:21

Kurkuma en dergelijke bestel ik bij pit-pit.com en dat scheelt wel behoorlijk.

Ik heb ook al vaak gelezen dat natrium biccarbonaat goed zou zijn. Geef het 1 paard wel al tijden, maar zelf nog niet geprobeerd.

Ik wil wel stoppen met omeprazol, maar de eerste periode schijnt het ergste te zijn. Als alles weer stabiliseert kan het beter gaan, maar je moet door de fase heen.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:59

Wat hier na veel modderen eigenlijk de enige blijvende oplossing was bij soortgelijke problemen was afvallen.
Ik blijf er gevoelig voor, nu ik aankom door zwangerschap was maagzuur en alles wat daarbij hoorde het eerste waar ik last v kreeg maar de dagelijkse klachten waren hier weg met een lager gewicht.

Geen idee wat jou gewdicht is, mocht dat aan de hoge kant zijn kan dat iets zijn om mee te nemen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:16

Nou, dat is hier niet de oorzaak of een oplossing. Ik had ondergewicht toen alles begon. Nu een redelijk normaal gewicht, maar nog steeds slank.

Bij mij kwam het door een chronische darmziekte en de medicijnen. Ik slaap al wat rechtop en de MDL arts raadde juist aan vaker kleine beetjes te eten. Je eetpatroon kan natuurlijk wel effect hebben, net als wat je eet.

Rennie89
Berichten: 37308
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:22

Ik heb het nu al 8 jaar, ben in een periode veel afgevallen (woog op Mn zwaarst 87 kilo ongeveer) en op mijn lichtst 69 kilo maar de klachten bleven. Weeg nu ongeveer 74 kilo. Wellicht nog steeds wel wat overgewicht maar niet extreem voor mijn bouw. Ben stevig, niet dik. Al voel ik mij nu wel opgeblazen.

Zonder medicatie is nu wel echt een hel. Ik kom moeilijk in slaap en gek genoeg toen ik wakker werd had ik geen last maar het kwam daarna weer terug. Voel me echt belabberd. Ik probeer wel gewoon dingen te doen want ik word van alleen thuis zitten straks ook nog depri :+ dat willen we niet. Mag alleen van arbo de deur niet uit dus als ze komen controleren word het leuk maar sorry hoor heb geen griep, ik heb pijn en dan is afleiding alleen maar het beste. Blijf wel gewoon in de buurt.

tokedri
Berichten: 1563
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:18

wat Voor werk doe je?

Rennie89
Berichten: 37308
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:39

Ik werk op de luchthaven in de beveiliging.

tokedri
Berichten: 1563
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:58

lifaya schreef:
Ik werk op de luchthaven in de beveiliging.


Is het niet mogelijk bv 3 uurtjes te werken?

Rennie89
Berichten: 37308
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 15:26

Nu niet ;) ben teamleider en ik ben niet op Mn best. Zodra ik weer Mn medicijnen slik zal ik weer 4 uurtjes werken tot ik weer kan opbouwen. Het is werk waarbij je gefocust moet zijn en nu heeft de pijn en last van mijn maag mijn focus. Afleiding is goed maar ik moet ook 100km kunnen rijden, veilig. En ik zit nu niet echt comfortabel in een auto. Kleine stukjes prima maar lange stukken... ik woon op 55 km afstand van Schiphol.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:55

Slaap je wel een beetje rechtop?

Ik zei tegen mn MDL arts ook; Als ik te kort voor het slapen heb gegeten, word ik echt wat beroerd wakker en vieze smaak.
Maar laatst ben ik echt met honger gaan slapen en werd wakker met vol gevoel. Slaap wel iets rechtop, maar ik bedien mn bed tijdens mn slaap en zet hem dan blijkbaar vaak weer wat platter. ( nooit 100% ) volgens mij.

Ik neem dus 's ochtends en 's avonds 20mg voor ontbijt en avondeten, maar beide keren nu op een redelijk nuchtere maag en laat het dan ook even zo. Dus tijden koken bijv. Het helpt wel ietsjes.

Er zijn ook natuurlijke middeltjes die wat neutraliseren, misschien voor nu even de moeite waard?? De eerste 2 weken zonder omeprazol ed schijnen het ergste te zijn. Had het een half jaar terug wel geprobeerd, maar het bepaalt inderdaad teveel je leven dan.

Misschien ook wat producten vermijden? Pittig eten? Melk? Vet? Weet je waar je extra op reageert?

Rennie89
Berichten: 37308
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 16:02

Ik slaap sowieso vrij hoog, 2 kussens onder Mn hooft en eet 3 uur voor het slapen gaan niks meer. Ik heb op advies van polikliniek nu veel geitenmelk (volle) en vla in huis. Dit werkt tijdelijk. Ik eet nu naar mijn idee juist meer om de pijn te bestrijden maar dit heeft daarna natuurlijk een averechts effect. Heb ontbeten met een beetje Turks brood met eiersalade en brie en een bakkie cappuchino. Daarna heb ik een gebakken eitje gegeten op een mais puntje. En nu dan 2 bekers cup a soup.

Ik eet de laatste jaren veel pittig, merk niet dat ik er extra op reageer. Ik dronk vroeger liters met melk toen ik nog niet aan de medicatie zat om de pijn te verzachten, laatste jaren enkel in mijn koffie (2 a 3 x op een werk dag. 1 x op vrije dag). Brood eet ik wel maar voorkeur baar spelt of mais. Ik reageer vrij heftig op zuur eten, drink geen sinasappelsap en eet geen appels enzo.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:08

Ik heb een darmziekte en had het met de mdl arts over vezels. Hij beaamde de gunstige werking voor de darmen, maar zei wel dat vezels voor de maag juist belastend zijn. Je kan natuurlijk niet stoppen met vezelrijk eten, maar tijdens de pijn misschien ook nog te overwegen.

Ik twijfel soms of ik wel goed tegen melk kan.

Het is vooral goed om kleine beetjes te eten verdeeld over de dag.

In mijn beleving heb ik wel maagzuur die mn slokdarm in komt, maar is het niet pijnlijk, vanwege de omeprazol. Ik voel het soms wel.

Ik ben echt benieuwd naar de 24uurs meting. Ik loop al sinds 1999 bij MDl, maar had er ook nog nooit over gehoord tot deze nieuwe MDL arts erover begon vd week.