Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Manadeluca schreef:Inderdaad, dit is echt serieus. Ik heb een Achterste glasvochtloslating gedaan aan mijn linkeroog. Ik ben nu 44 maar erg bijziend. De oogarts hamerde erop en gaf haar direct nummer zodat ik haar ten allen tijde zou kunnen bereiken moest ik bliksemschichten beginnen te zien.
Tot nu toe is mijn netvlies nog niet gescheurd, maar een heleboel floaters krijg ik wel dagelijks te zien.
sunshine schreef:Dat meen je... ik ben altijd veel bezig geweest met hardlopen, laatste maanden helaas niet zoveel meer.
Maar ik wilde zodra mijn " pup " oud genoeg is het weer oppakken en beginnen met canicrossen.
Hoewel, mijn netvlies is nog niet los gelaten natuurlijk....
Manadeluca schreef:het is al bijna een half jaar geleden dat de glasvochtloslating zich heeft voorgedaan, en toen moest ik erg vaak op controle bij de oogarts, ze hebben het ook vastgelaserd, maar dit geeft geen garantie op verdere loslating. Daarna moes ik om de drie maanden op controle, nu weer jaarlijks.
Soms heb ik echt angst, maar het is iets waar je zelf weinig aan kan doen.
Askja schreef:Gelukkig dat je netvlies nog heel blijkt te zijn!
Het is niet zo dat die lichtflitsen het netvlies lostrekken hoor. Die lichtflitsen zijn het gevolg van rimpelingen/ oneffenheden op het netvlies, en die kunnen uiteindelijk gaan scheuren. De lichtval op het netvlies breekt door de oneffenheden, waardoor je lichtflitsen ziet. Daarom ziet men dit wel als een risico op netvliesloslating. Troebel glasvocht kan ook komen doordat er minuscule deeltjes van het netvlies in ronddrijven (ervaring mee). Zeker als dat er ineens is.
Een lui oog kan zeker voor hoofdpijn zorgen. Het oog accommodeert heel traag, waardoor bij schakelen tussen veraf en dichtbij zien het lang duurt voor het beeld scherp wordt. Dat is vermoeiend voor je oogspieren maar kan ook indirect spanning geven in je nekspieren. En dus hoofdpijn.
Arantes schreef:Dat kan, soms werkt de behandeling helaas niet. Dat je geen samenwerking hebt klopt ook, dit komt door het voorgaande scheelzien. De operatie waarbij het oog wordt rechtgezet is geen behandeling voor het luie oog (alleen wanneer het op zeer jonge leeftijd wordt uitgevoerd en er nog kans is op binoculair zien).
Ik reageerde meer op het feit dat een lui oog niet een oog is wat traag accommodeert, maar dat dit twee aparte dingen zijn. Het kan wel zijn dat je het allebei hebtIk merk erg vaak dat hier verwarring over is.