Ineens slechter zicht met linker oog ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:27

MarjanB, mijn geopereerde oog is ook een verwaarloosd lui oog. Dat oog is ook altijd slechter geweest qua zicht dan mijn dominante rechteroog. Familiedingetje. Ik had als kind een tijd zo'n pleister over mijn goede oog moeten dragen, maar het is destijds niet herkend.
Op volwassen leeftijd is het inderdaad niet meer te verhelpen. Ik heb er overigens niet zoveel last van.

Wat wel goed is om te weten, is dat het risico op netvliesloslating groter is als je erg bijziend bent. Dat heeft ermee te maken dat je oogbol dan iets ei-vormig is in plaats van rond, waardoor er op sommige plaatsen meer spanning komt op het netvlies. Het netvlies kun je een beetje vergelijken met het velletje aan de binnenkant van een eierschaal.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 15:33

Heftig om te lezen allemaal !!!
Wat ik me dan af vraag, mag je wel gewoon alles doen hiermee? Na mijn bezoek aan het ziekenhuis gisteren heb ik toch wel wat vragen nog zo...

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:35

Manadeluca schreef:
Inderdaad, dit is echt serieus. Ik heb een Achterste glasvochtloslating gedaan aan mijn linkeroog. Ik ben nu 44 maar erg bijziend. De oogarts hamerde erop en gaf haar direct nummer zodat ik haar ten allen tijde zou kunnen bereiken moest ik bliksemschichten beginnen te zien.

Tot nu toe is mijn netvlies nog niet gescheurd, maar een heleboel floaters krijg ik wel dagelijks te zien.

Het loslaten van het glasvocht geeft op het moment zelf een verhoogd risico op netvlies loslating (trekt dan namelijk aan het netvlies). Ook in de periode erna (week ofzo) kan dit nog zo zijn. Maar als het glasvocht eenmaal los is van het netvlies heb je juist een lager risico op netvliesloslating.
Ik heb in mijn rechteroog ook een glasvochtloslating gehad. Heb nu ook veel last van floaters en wolken in mijn zicht, maar dat komt door klontjes in het glasvocht en is ook blijvend helaas.

Lichtflitsen zijn idd wel altijd een teken om het netvlies weer te laten checken.

Manadeluca

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:17

het is al bijna een half jaar geleden dat de glasvochtloslating zich heeft voorgedaan, en toen moest ik erg vaak op controle bij de oogarts, ze hebben het ook vastgelaserd, maar dit geeft geen garantie op verdere loslating. Daarna moes ik om de drie maanden op controle, nu weer jaarlijks.

Soms heb ik echt angst, maar het is iets waar je zelf weinig aan kan doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:15

Zo gaan wij alleen nog maar naar vakantielanden met goede gezondheidszorg. Mijn rechter netvlies is ook erg slecht en als dat ook los laat en er wordt niet adequaat gereageerd zie ik dus niets meer.

Sunshine, verder gaf de professor in het ziekenhuis bij mij aan dat, ook al is het (nog) niet wetenschappelijk bewezen, hij wel opvallend veel hardlopers met een netvliesloslating in zijn praktijk zag. Hij raadde het mij dan ook af, dus daar ben ik mee gestopt. Paardrijden wist hij niet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:18

Dat meen je... ik ben altijd veel bezig geweest met hardlopen, laatste maanden helaas niet zoveel meer.
Maar ik wilde zodra mijn " pup " oud genoeg is het weer oppakken en beginnen met canicrossen.
Hoewel, mijn netvlies is nog niet los gelaten natuurlijk....

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:25

sunshine schreef:
Dat meen je... ik ben altijd veel bezig geweest met hardlopen, laatste maanden helaas niet zoveel meer.
Maar ik wilde zodra mijn " pup " oud genoeg is het weer oppakken en beginnen met canicrossen.
Hoewel, mijn netvlies is nog niet los gelaten natuurlijk....

Jij lijkt mij wel, ik heb net dezelfde plannen, mijn pup is nu 17 wkn oud.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:55

Manadeluca schreef:
het is al bijna een half jaar geleden dat de glasvochtloslating zich heeft voorgedaan, en toen moest ik erg vaak op controle bij de oogarts, ze hebben het ook vastgelaserd, maar dit geeft geen garantie op verdere loslating. Daarna moes ik om de drie maanden op controle, nu weer jaarlijks.

Soms heb ik echt angst, maar het is iets waar je zelf weinig aan kan doen.

Was het dan niet zo dat de glasvocht loslating een netvlies loslating of scheurtje tot gevolg had? En dat dat gelaserd is? Want het glasvocht kan volgens mij niet gelaserd worden.

Ik ben ook bang dat ik straks echt niets meer zie.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:37

Mij hebben ze gezegd dat ze toch uit voorzorg het vast gingen laseren. ik vraag het de volgende keer aan mijn oogarts.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 16:04

Vandaag was ik bij de huisarts weer ( controle voor iets anders ) en hij vroeg ook hoe het ging.
Hij vertelde dat ik een achterste glasvochtloslating heb, in de meeste gevallen hersteld dit weer en krijg ik mijn zicht weer terug, maar soms hersteld het niet en kan er ook netvliesloslating optreden.

Ik zie nog steeds heel wazig met dat oog.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:32

Askja schreef:
Gelukkig dat je netvlies nog heel blijkt te zijn!
Het is niet zo dat die lichtflitsen het netvlies lostrekken hoor. Die lichtflitsen zijn het gevolg van rimpelingen/ oneffenheden op het netvlies, en die kunnen uiteindelijk gaan scheuren. De lichtval op het netvlies breekt door de oneffenheden, waardoor je lichtflitsen ziet. Daarom ziet men dit wel als een risico op netvliesloslating. Troebel glasvocht kan ook komen doordat er minuscule deeltjes van het netvlies in ronddrijven (ervaring mee). Zeker als dat er ineens is.
Een lui oog kan zeker voor hoofdpijn zorgen. Het oog accommodeert heel traag, waardoor bij schakelen tussen veraf en dichtbij zien het lang duurt voor het beeld scherp wordt. Dat is vermoeiend voor je oogspieren maar kan ook indirect spanning geven in je nekspieren. En dus hoofdpijn.

Hier wordt toch iets door elkaar gehaald :o Een lui oog (amblyopie https://www.oogartsen.nl/oogartsen/over ... amblyopie/ ) heeft verminderd zicht, dit ontstaat wanneer de hersenen en ogen nog in ontwikkeling zijn. Kan komen door scheelzien, ongecorrigeerde brilafwijking of een oogaandoening als staar of hangend ooglid. Dit kan in de kinderjaren nog behandeld worden door het goede oog af te plakken. Dit heeft niet met de accommodatie te maken.
Wellicht heeft jouw opticien/optometrist bedoeld dat jou oog traag accommodeert en heeft dat vertaalt naar 'lui'? Of misschien heb je beide? Accommodatieproblemen kunnen in ieder geval zeker voor veel hoofdpijn klachten zorgen.

@ ts: wat vervelend zeg! Hopen dat het gauw herstelt, beterschap!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:45

In mijn kinderjaren is mijn goede oog afgeplakt geweest maar dit heeft niets geholpen.

Bij de operatie is mijn oog rechtgezet (het luie oog) maar het is een lui oog gebleven.

Mijn ogen werken niet samen, daarom heb ik ook helemaal niets aan 3D. Met grote inspanning lukt dat wel een beetje maar dat is inderdaad wel hoofdpijn verwekkend.

Ik heb ook verminderd zicht in dat oog inderdaad. Plus dat het voor mij erg moeilijk is om breedte in te schatten. Ga ik lezen met mijn goede oog bedekt dan zie ik de regels schuin staan na twee zinnen.

Vervelend dat je nog steeds zo wazig ziet ts. Misschien toch eens naar de oogarts poli bellen?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:53

Dat kan, soms werkt de behandeling helaas niet :( . Dat je geen samenwerking hebt klopt ook, dit komt door het voorgaande scheelzien. De operatie waarbij het oog wordt rechtgezet is geen behandeling voor het luie oog (alleen wanneer het op zeer jonge leeftijd wordt uitgevoerd en er nog kans is op binoculair zien).
Ik reageerde meer op het feit dat een lui oog niet een oog is wat traag accommodeert, maar dat dit twee aparte dingen zijn. Het kan wel zijn dat je het allebei hebt :) Ik merk erg vaak dat hier verwarring over is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:10

Arantes schreef:
Dat kan, soms werkt de behandeling helaas niet :( . Dat je geen samenwerking hebt klopt ook, dit komt door het voorgaande scheelzien. De operatie waarbij het oog wordt rechtgezet is geen behandeling voor het luie oog (alleen wanneer het op zeer jonge leeftijd wordt uitgevoerd en er nog kans is op binoculair zien).
Ik reageerde meer op het feit dat een lui oog niet een oog is wat traag accommodeert, maar dat dit twee aparte dingen zijn. Het kan wel zijn dat je het allebei hebt :) Ik merk erg vaak dat hier verwarring over is.

Dat is ook heel fijn dat je het hier neerzet, ik wilde even opschrijven hoe het in de praktijk is/kan zijn. Ik ben geopereerd toen ik 4 jaar was, nu 51 jaar geleden. Dat was niet voor het luie oog op zich maar omdat ik ontzettend scheel was.
Daarvoor is het goede oog afgeplakt geweest. Daarna ook nog een tijd als ik het me goed herinner maar het is allemaal nogal lang geleden. Scheel was ik daarna niet meer maar bij hele erge vermoeidheid trok dat oog wel een beetje weg.