Afvallen tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:02

Van vezels (groente) en eiwitten zit je sneller en langer vol dan wanneer je loze kcal in de vorm van koek/chips eet. En als je iets eet waar veel suiker(s) in zitten heb je daarna ook sneller zin om iets anders te pakken, wat minder gezond is. Imo maakt het dus wel uit wat je eet. Vetten zijn niet per definitie slecht (in avocado en ei/eigeel bijv zitten ook veel vetten) maar het gaat er om wat voor vetten je gebruikt. En in welke verhouding die vetten weer staan tot de andere dingen die je eet. Ik kan ook wel 1800 kcal aan frituurvet eten. Maar dat is niet gezond en ik voel me daarna ook vast niet heel erg lekker. Beetje overtrokken qua voorbeeld maar het is even ter illustratie van wat ik bedoel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:04

Diëten volgen en calorieën tellen geloof ik persoonlijk niet in.
Je moet je zelf een fatsoenlijk eet gedrag aan leren en ook het beheersen daarvan. Ten eerste er voor zorgen je niet te veel troep in huis haalt maar wel de noodzakelijke dingen als ontbijt, lunch en diner en evt gezonde tussendoortjes.
Wat er niet is kun je ook niet op eten!
Ook is het een goed idee Savonds na 20 uur niks meer te nuttigen.
In het weekend kun je best eens lekker je te buiten gaan aan ijs, snacks of taartje...
Verder is beweging heel belangrijk.
Dat klinkt heel sober in een maatschappij met overvloed maar het werkt wel.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:31

purny schreef:
Zahlina schreef:
Eigenlijk is het heel simpel met afvallen, zo weinig eten dat je lichaam gebruik gaat maken van eigen reserve, dit kan je op veel manieren bereiken.

Sorry hoor maar dit vind ik niet alleen het aller aller slechtste advies die je iemand kan geven maar ook zorgelijk.
Dit neigt bijna naar een eetstoornis.
Je hebt een app, my fitness pal. Alles opschrijven wat je eet en invoeren in je telefoon.
Of Weightwatchers, maar daar val je niet alleen af in gewicht maar ook in je portemonee

En wat gaat die app doen om mij te laten afvallen?
Of de weightwatchers?
Beide doen namelijk helemaal niets zolang ik mijn leef en eetpatroon niet aanpas.

purny

Re: Afvallen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:33

Mijn zus doet WW, dus met punten. Valt er goed mee af.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:38

@Zahlina: Je kan het ook omdraaien he, die app helpt je juist om je eetpatroon blijvend aan te passen. Mij wel iig. Ik geloofde ook nooit in tellen. Maar het heeft mij wel het inzicht gegeven wat ik nodig had om de knop om te kunnen zetten, en de stok achter de deur om er mee door te gaan. De app zelf is slechts een hulpmiddel je moet het wel zelf doen natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:43

SusanH schreef:
@Zahlina: Je kan het ook omdraaien he, die app helpt je juist om je eetpatroon blijvend aan te passen. Mij wel iig. Ik geloofde ook nooit in tellen. Maar het heeft mij wel het inzicht gegeven wat ik nodig had om de knop om te kunnen zetten, en de stok achter de deur om er mee door te gaan. De app zelf is slechts een hulpmiddel je moet het wel zelf doen natuurlijk.

Eens hiermee. Het is nog altijd beter dan jezelf bij wijze van spreke uithongeren.
Heb de app ook een tijdje gebruikt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:52

MFP is juist super om je bewust te maken.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 14-08-18 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:02

Volgens mij bedoelt Zahlina ook wat anders. Namelijk dat die app of de WW pas zin hebben als je ze gebruikt om een kcal-tekort op te bouwen (dus minder eten dan je behoefte). Die app zelf laat je niet afvallen, het is een hulpmiddel om het kcaltekort mee op te bouwen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:12

Kaus schreef:
Nee, ik zeg juist dat het niet uitmaakt wat je eet, als je maar op je calorieën let. Als jij 1500 kcal per dag wil eten aan vet of koolhydraten (in een product natuurlijk, los eten werkt niet helemaal) moet je dat doen. Maar het is makkelijker om een curry te eten zonder rijst bijvoorbeeld. Om dat in de rijst in dit geval simpelweg vaak meer calorieën zullen zitten dan in het curry gedeelte.

Ik denk dat ik beter begrijp wat je bedoelt maar je omschrijft het, met alle respect, in je vorige post echt nogal knullig en ook nog deels onjuist.
Als ik een bord heb met daarop aardappelen, groente en vlees(vervanger) zullen mijn vlees(vervanger) en aardappelen over het algemeen evenveel kcal hebben. Bij wat vetter vlees(vervanger) heeft het vlees(vervanger)waarschijnlijk zelfs meer kcal.
Ook hoeft een curry niet kcal-armer te zijn dan de rijst die je er bij eet.

Ik ben niet tegen een khd-arm dieet (zoals gezegd, vele wegen leiden naar Rome), maar de gedachte dat het functioneel is omdat de khd zoveel kcal bevatten is veel te simpel gedacht. Khd-arme dieten zijn gebaseerd op andere gedachtes, zoals verzadiging (vetten en eiwitten verzadigen beter en dus eet je minder), insulineresistentie (insulineresistente mensen zullen slechter reageren op de khd in de vorm van o.a. meer honger) en eventueel beter vol te houden (en daardoor de kcal-deficientie vast houden). Niet omdat khd zo zeer kcalrijk zijn.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:18

Ik denk dat je misschien een stukje verkeerd begrijpt? Ik bedoel dat wanneer je 3,500 kcal minder eet dan je verbrandt je een halve kilo afvalt (tenzij je sport en blahblah). Dan maakt het niet uit hoe zwaar je bent of wat je eet.

Over het algemeen bevatten dingen zoals pasta en rijst veel calorieën, als je die eruit laat en dit aanvult met bijvoorbeeld courgette pasta zal het afvallen vrij makkelijk gaan omdat je geen groot deel calorieën niet eet. Dat dat dan toevallig ook de koolhydraten zijn is deels! waarom een khd arm dieet voor veel mensen werkt.

Maar ik ben niet van mening dat khd arm nou zo goed is per se. Ik nam het alleen als voorbeeld.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:32

secricible schreef:
Volgens mij bedoelt Zahlina ook wat anders. Namelijk dat die app of de WW pas zin hebben als je ze gebruikt om een kcal-tekort op te bouwen (dus minder eten dan je behoefte). Die app zelf laat je niet afvallen, het is een hulpmiddel om het kcaltekort mee op te bouwen.

Klopt helemaal.
Ik had geen app nodig om af te vallen maar er zijn een heleboel mensen die daar wel baad bij hebben.
Punt is dat er heel veel manier zijn om af te vallen, je zoekt een methode uit die bij jouw pst.

Ik ben sowieso al van gezond eten, maak alles zelf, weet wat we binnen krijgen.
In mijn geval was het logisch nadenken, luisteren naar mijn lijf en zo ben ik dus afgevallen.
Een andere heeft heel veel aan tellen van wat dan ook.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:36

purny schreef:
SusanH schreef:

Eens hiermee. Het is nog altijd beter dan jezelf bij wijze van spreke uithongeren.
Heb de app ook een tijdje gebruikt.

Grote voordeel is dat ik dus niet uitgehongert ben geweest, bij trek at en eet ik gewoon, alleen dan geen koolhydraten maar vetten en eiwitten.

Ik heb het hulpmiddel niet nodig gehad, maar ja ik heb ook geen kookboek nodig om een maaltjd op tafel te zetten.
Ik kan mij echt wel voorstellen dat mensen gebruikmaken van hulpmiddelen maar het daadwerkelijke afvallen moet je zelf doen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:17

Popstra schreef:
Diëten volgen en calorieën tellen geloof ik persoonlijk niet in.
Je moet je zelf een fatsoenlijk eet gedrag aan leren en ook het beheersen daarvan. Ten eerste er voor zorgen je niet te veel troep in huis haalt maar wel de noodzakelijke dingen als ontbijt, lunch en diner en evt gezonde tussendoortjes.
Wat er niet is kun je ook niet op eten!
Ook is het een goed idee Savonds na 20 uur niks meer te nuttigen.
In het weekend kun je best eens lekker je te buiten gaan aan ijs, snacks of taartje...
Verder is beweging heel belangrijk.
Dat klinkt heel sober in een maatschappij met overvloed maar het werkt wel.

Maar ik train soms na 20:00 en ik moet soms nachtdiensten draaien O:) dan gaat dat vliegertje niet echt op. Je lichaam denkt niet echt “oh het is nu zo laat, nu mag je niks meer eten”, dat ligt echt eraan hoe actief je ‘savonds of ‘snachts nog bent :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:57

Hoe ziet mijn menu eruit: 1:68 en 65 kilo

Smorgens
3 eetlepels creamy griekse yoghert met 1 banaan en wat ander fruit, afwisselend + een eetl mengsel haver/lijnzaad of chiazaad met amandel

Smiddags
Salade en een dikke snee speltbrood ( zware van de AH )
Of 2 sneden brood met bv kaas of leverpastei

Savonds
Gewokte groente, 100 gram vlees, en soms quiorna/rijst/pasta

Tussendoor:
Handje nootjes, gekookt ei, crackertje met bv zalm, soms een koekje, soms paar dropjes, soms een wijntje of een biertje savonds.

Verder drink ik thee en koffie, nauwelijks water/soms ranja.

Verder let ik erop dat ik voldoende vetten binnenkrijg, de schijf van 5 volg, iedere week zorg dat ik alle kleurtjes groente binnen krijg, avocado eet.
En dat ik ruim voldoende eiwitten binnenkrijg.
Alles zelf bereid en vers koop.

Soms doe ik groente smoothie of een soyafruit smoothie.

Met zo'n dieet kun je haast niet de fout in gaan, je wordt dik van veel suikers, koolhydraten, maar niet van dit.

En beweging:
Hebben we hier niet allemaal 1 of meerdere paarden?
Je bent er toch zo een uur mee in de weer, dan heb je nog niks geks gedaan.

En dan heb ik een hond, die uitgelaten wil worden.

Verder pak ik de fiets of loop meestal.

De trap.

je huishouden.

En ik: mijn baan, hele goede workout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:11

Oh alsjeblieft niet nog een topic waar iedereen gaat posten wat ze op een dag eten en dan vooral de hoeveelheden er niet bij vermelden ("wat vlees", "een paar aardappels", "brood met beleg"). Daar lopen al meerdere topics mee met 100+ pagina's met eetlijstjes. Niet persoonlijk naar jou A3a1, maar straks wil iedereen zijn lijstje kwijt.

Ik denk dat iedereen zelf wel uit kan zoeken hoe ze hun behoefte precies opvullen. Aantal kcal gedeeld door aantal maaltijden. En dan even uitvogelen wat je graag eet en hoeveel je er van mag.

Blijf je binnen je limieten dan gaat het goed. Ga je erover dan niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:51

*\o/*
Haha, toch is het soms wel inzichtelijk, vooral als het niet over calorieen tellen gaat maar over gezond eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:58

Ik heb ook een hekel aan lijstjes :o ik zit geloof ik in het enige topic op bokt over afvallen waarin geen lijstjes gedeeld worden of wekelijkse weegmomenten zijn. Inmiddels op gewicht, maar nog steeds fijn om mee te kletsen. Iedereen heeft zo zijn eigen manier en dat is helemaal prima. Je moet vooral doen wat voor jezelf werkt en goed voelt. En om daar toe te komen is het fijn om van diverse anderen te horen hoe zij het aanpakken/aangepakt hebben.

@Zahlina: dan bedoelen we idd gewoon hetzelfde :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:06

Alleen is het ondoenlijk om met alle voorkeuren van mensen rekening te houden ;-)
Dus op een forum heb je soms dat je over iets heen moet scrollen dat je totaal niet boeit.

Tant pis...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:08

Afvallen is de wet van behoud van energie. Als je even veel naar binnen werkt dan je gebruikt blijf je gelijk, als je meer naar binnen werkt dan je verbruikt kom je aan, als je minder naar binnen krijgt dan je nodig hebt val je af.

Wees eerlijk naar jezelf over alles wat je naar binnen werkt. Ga uit van het gemiddelde wat een mens nodig heeft per dag (2000 kcal voor een vrouw en 2500 kcal voor een man). Als je dan aankomt is het te veel voor jou en zal je minder naar binnen moeten werken. Probeer 100 kcal minder ipv meteen jezelf uit te hongeren met 1200 kcal en geef je lichaam de tijd.
Het is aangetoond dat je er 21 dagen over doet om jezelf iets gewoon te maken en 90 dagen voor een blijvende verandering. Tijd is key.

Haal geen troep in huis en je weet echt wel wat troep is want iedere dag een roze koek, patat en chips dat kan iedereen wel bedenken dat het niet goed voor je is. Probeer altijd iets van groente of fruit in huis te hebben waar je naar kan grijpen als je trek hebt en ga iedere dag gewoon koken voor jezelf.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:35

SusanH schreef:

Ik ga hierin volledig met SusanH mee, juist de hulp van zo'n app maakt dat je weet wat je eet en sommige dingen verbazen je nog hoeveel kcal erin zitten. Je leert ervan en ook is het handig dat je overzicht houdt. Mij heeft het ook enorm geholpen. Inmiddels 43 kilo afgevallen en een klein jaar op gewicht nu. Ik voel me top en ben blij dat ik eindelijk dat inzicht gekregen heb.
Ik gebruik de MyFitnessPal app (gratis app) die berekend hoeveel kcal je mag eten.
Daarnaast ben ik lekker gaan bewegen in de vorm van tussendoor wandelen, meer de fiets pakken e.d. en inmiddels nu ik op gewicht ben het hardlopen weer opgepakt.

Zie ook dit forum eens en meld je daar ook gezellig ;)

[MWS] paardrijden en overgewicht.