Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:22

Poe hou maar op. Er loopt ergens een forum op een platform over anticonceptie over de mirena met alle slechte ervaringen.
Met een screenshot en een hoop stampij daarmee naar de huisarts gegaan en eindelijk heeft hij dat ding verwijderd. Met een week of 2 was ik weer veranderd van een zeer instabiel persoon die bij de psych liep voor angsten en paniekaanvallen veranderd in mijn eigen rustige zelf. Ik kreeg zo enorm veel klachten van dat ding. Had ook een zeer onregelmatige menstruatie, veel buikpijn, schimmelinfecties, veel afscheiding etc.
Na verwijderen is dat allemaal heel snel verdwenen en nu na bijna 3 jaar voel ik me nog steeds heerlijk vrij en geen angstaanval en psych meer gezien.

Doutz16

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 10:32

Jeetje wat een verschillende verhalen he.. Dit topic is trouwens niet direct een aanval op de mirena hoor, voor de mensen bij wie het wel goed werkt is dit super! En ik geloof ook echt dat elk lichaam anders is dus dat het ook verschillend kan reageren.

Mijn mirena is er nu uit :) dus ik ben benieuwd. Verandert er de komende weken/maanden niet kan ik hem zo weer laten plaatsen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:43

ik moet zeggen. de bijwerkingen die de spiraal geeft had ik ook als ik gewoon ongesteld moest worden..

ik hoop dat de kyleena de bijwerkingen minder maakt, vooral me dipjes/depri stemmingen. moet wel zeggen dat is wel pas van het laatste jaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:55

Iedereen moet het zelf weten hoor....ik ben bv 15 kg aangekomen na plaatsen van Mirena, altijd maatje 36 gehad, al at ik hele slagroomtaarten, na 6 weken mirena al 7 kg erbij....dit toch is raar? Dat je stofwisseling anders gaat verlopen.

Let gewoon goed op je lichaam, anticonceptie is nl,nooit echt gezond, ook al kan je het er mee doen in het dagelijks leven en ik weet dat menstruaties ook erg vervelend kunnen zijn, maar wees gewoon oplettend hoe je lichaam reageert. Ik had geen keus, maar als ik die wel had, dan had ik er niet voor gekozen.

Overigens is mijn Mirena onder narcose er uitgehaald, was in de wand van de baarmoeder gegroeid, ook zo fijn en naderhand snapte ik waarop ik zo vaak een scherpe pijn links in mijn buik had, overigens altijd elke dag heel de dag door buikpijn met dat ding, ding er uit, weg buikpijn....

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:16

Hier zowel een koperspiraal als een Mirena gehad.

Door de Mirena werd ik helaas echt depressief en kreeg ik schimmelinfecties.
Letterlijk toen de Mirena er uit was ging het licht weer aan voor mij.

Koper spiraal accepteerde mijn lichaam helaas niet, echt buikpijn die alleen maar erger werd na verloop van tijd.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:49

Ook ik heb een mirena. Maar ik heb echt nergens last van. Ik vind het heerlijk dat ik geen menstruatie meer heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:21

Het is wel zo dat als je iets gaat opzoeken op internet, meestal alleen negatieve verhalen vindt. Ik ben 2x lid geworden van een patienten groep ( iets anders...) en las alleen negatieve dingen. Nu ook met reuma kwam ik bij de arts of ik wel echt die vorm van reuma heb, want met mij gaat het doorgaans veel beter.

Maar de ervaring leert dat mensen bij wie het goed gaat, geen info zoeken, doorgaan met hun leven en dus ook niks melden. Ik ga nu ook niet melden bij alle mensen met vreselijke pijnen die niks kunnen, wat ik allemaal wel doe.

Mijn koper spiraal heeft er iets van 8 of 10jr in gezeten. Mn bloedarmoede werd echt een probleem en dus de mirena geprobeerd. De eerste hielp niet en het zat vol vleesbomen. 2e lijkt te helpen.

Ik word elke 3 maanden geprikt en mijn ontstekingswaarde zijn juist goed gezakt en ook mn Hb en ijzer zijn al veel beter. Voor de ontstekingsreuma krijg ik wel medicatie, maar ik bleef hangen op waardes en die zijn nu gezakt na het plaatsen van 2e mirena. Pas 1x geprikt, dus laatste beetje is afwachten.

Als je door heftige menstruatie niet kan functioneren, moet je toch wat. Ik vind mijn gyn echt een hele fijne arts en hij is realistisch over de mirena. Hij hoopte dat ik evt zonder vleesbomen een tijdje zonder iets kon en dan zou mn man de rest fixen. Maar het ging totaal niet en daarom stond de arts ook achter een nieuwe mirena. Zeker als het effect heeft op je gezondheid, moet je dingen tegen elkaar afwegen.

Ik heb nog wel buikklachten, maar wacht eerst die 3 maanden rustig af. Het is fijn dat artsen ook steeds meer zeggen dat je wel met menstruatie klachten moet komen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 13:42

@superpony mijn ervaring is juist dat ik klachten kreeg en het DAARNA pas ging opzoeken. Ik dacht altijd dat de mirena echt ideaal was en dat er bijna geen hormonen bij vrij komen etc (wat ook waar is, maar als je al niet tegen die hoeveelheid kan..). Toen ik het ging opzoeken kwam ik er dus achter dat dat inderdaad niet altijd zo is.

Als de mirena de enigste oplossing is om medische reden oid is dat perfect.
Maar als je je beter voelt zonder en dat kan is dat natuurlijk fijner

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:59

Ja, dat snap ik. Maar mensen die geen klachten hebben, kom je niet tegen en er zijn echt veel Mirena gebruikers.
Ik spuit Humira en doe het goed. Lees heel veel negatieve dingen, dus zeik tegen mn arts. Maar zij hebben 400 mensen die het spuiten met grotendeels goed resultaat. Die functioneren, doe hun ding en hoor je niet.

Mijn gyn was ook niet meteen van het plaatsen. Hij zei na de operatie waar hij Mirena 1 ook had verwijdert, kijk maar even hoe het zonder gaat. Hij belde na 2 weken en het ging niet. Na weer 2 weken had ik controle en ging het nog niet. Ijzer was weer een probleem, dus de keus was aan mij.

Na 4 weken controle en zat goed en ijzer steeg incl tabletten echt goed voor mijn doen. Voorheen via infuus nodig gehad en nu in enkele weken al reactie op tabletjes.

Als je heel fit en gezond bent, geen problemen hebt en je kiest de Mirena voor anticonceptie, kunnen de bijwerkingen vast echt vervelend zijn.
Maar heb je al problemen en helpt de Mirena bij je menstruatie kan je je natuurlijk beter voelen.

Als ik geen klachten meer had gehad na de operatie en bloed goed was, hadden wij het anders opgelost.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:00

Ik ben ook dol gelukkig met mijn mirena, binnenkort krijg ik eindelijk mijn 3e, mijn 2e is nu al ruim een jaar over datum, maar het vervangen ging lastig ivm andere medische problemen. Nu gaat het later deze maand met een roesje gebeuren en daar ben ik wel blij mee, want zetten en vervangen is geen prettige aangelegenheid. Mijn menstruatie is met de mirena bijna niet noemenswaardig, geen migraine meer, geen rugklachten, mijn borsten zijn minder pijnlijk, mijn buik zwelt minder op. Het duurde na de eerste keer zetten ongeveer 6 maand voordat ik er echt profijt van had, in het begin had ik redelijk wat buikpijn, onregelmatige bloedingen en een opgeblazen en vermoeid gevoel. Maar ik wil nu echt geen andere anticonceptie meer dan dit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:02

Die van mij 1.5 jaar erover, begin vorig jaar gecontroleerd. Na overleg mag ie blijven zitten volgend jaar weer controle. Hormonen bouwen nu af goede test of ik door de overgang heen ben nu

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:59

Ik heb hem laatst door mijn verloskundige laten zetten. Zij moest er 5 zetten voor het uiteindelijke examen na de opleiding.
Ze heeft ook mijn bevalling gedaan in januari.

Heb er werkelijk niets van gevoeld op wat ongemakkelijk gevoel na.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:03

Ze zeggen idd dat het minder pijnlijk is als je als eens bevallen bent.

Bij mij voelde het echt alsof ik heel langzaam open gesneden werd van binnen.. :') Hoop dat het eruit halen over 3,5 jaar minder pijnlijk is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:15

Hier eeh ja geen pretje. Alle keren mirena meerdere keren erin en uit. Moesten aangepast worden en verkleind ivm te weinig ruimte, de gynacologen waren verbaasd over de krapte. Maar dan is dus erin nee vouwt niet uit. Erui. Nieuwe pakken korter maken en weer passen. Voelde me alle drie de keren ondanks ruime pijnstilling vooraf niet zo joepie zeg maar -O-

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 18:38

Oh jakkes wat ellendig joh..
Bij mij voelde het zetten indd ook niet lekker maar was wel binnen 5 minuten klaar

Eruit halen daarentegen voelde ik niks van

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:40

Ik vond t beide keren niet vervelend. Leuk is anders maar zie niet op tegen de derde keer, maar dat duurt nog 3 jr.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:56

_Ekenna schreef:
Ze zeggen idd dat het minder pijnlijk is als je als eens bevallen bent.

Bij mij voelde het echt alsof ik heel langzaam open gesneden werd van binnen.. :') Hoop dat het eruit halen over 3,5 jaar minder pijnlijk is.

ik heb gelukkig geen kinderen, maar ik heb er weinig van gevoeld.

enige wat meer irritatie gaf, was het ontsmetten met een gaasje, vantevoren. :o :o

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:57

Hier was het zetten van beide spiralen zo gepiept.
Ondanks geen kids en kleine baarmoeder.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:20

Die van mij heb ik nu bijna 3 jaar. Zeer tevreden over.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:50

Ik had al 2 kinderen toen ik hem liet zetten (4 maanden na bevalling jongste). Ik heb het ook bij de verloskundige laten doen. Ik vond het zeker niet prettig, maar zeker te doen en redelijk snel gepiept. En 5 jaar van het gezeur af, dus dat vond ik het zeker waard. Als je lichaam er goed op reageert wat mij betreft zeker een aanrader.
Voel me er ook zekerder bij na twee zwangerschappen ondanks maatregelen. Er kan niets vergeten worden of zomaar misgaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:05

Dat laatste is niet helemaal waar :) iemand hier op bokt is gewoon zwanger geraakt met een spiraal. Maar vergeten kan inderdaad niet.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:13

Klopt, je kan met elke vorm van anti conceptie gewoon pech hebben. Maar de kans dat dat komt omdat er iets misgaat als in wisseling pil/keertje misselijk ofzo is niet zo groot.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:29

Pff.. ik wou dat ik er niks van had gevoeld. :’)

Het ging wel goed verder, ze zei dat het nog nooit zo soepel was gegaan.. maar ik heb liggen janken terwijl ik niet kleinzerig ben en ik zei toen nog; “dat ding gaat er nooit meer uit!!” Laat staan dat er ooit nog eens een nieuwe ingaat.. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:36

Hier 1 kind ( wel 2 zwangerschappen )

Eerst moest de koper eruit en dat deed even goed pijn, maar is maar kort. Ik haalde wel bijna uit naar de huisarts, dus voelde me wel rot. Nieuwe erin was even rot, maar ook zo voorbij. Ik had thuis van tevoren paracetamol genomen.

Nu de mirena eruit was tijdens operatie, dus niet gemerkt. Bij nieuwe plaatsen zei ik tegen de gyn; blijf tegen me praten. Was echt 2 sec even rot en daarna oke. Ook alle keren daarna weer alles gedaan, want dan denk je er niet teveel aan.
Een verpleegkundige vertelde me dat zij een spiraal had laten zetten in de pauze.

Mijn koper heeft iets van 8 of 10jr gezeten. Maar een familielid heeft 2x een kind gekregen ondanks koper spiraal.

Ik heb wel wat pijnen in mn buik, maar zijn korte aanvallen. Buik is ook weer wat opgezet. Was na de operatie en zonder spiraal echt minder, maar valt me nu op. Ik hou dat ook in de gaten of dat weer zakt.

Ik ben nooit aangekomen. Wel iets door de jaren heen, maar dat was ook echt nodig.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:39

Ik heb ook een mirena gehad, tussen de twee oudsten in. Helaas 7mnd ongesteld geweest(mirena ook 7mnd gehad) daardoor en een cyste rijker! Hij moest er bij de gynaecoloog uit gehaald worden uiteindelijk (ik wou hem eruit vanwege die ongesteldheid die maar bleef) buikpijn nooit gehad overigens

Daarna nooit meer iets gebruikt man was "geholpen" na de jongste...
Al werd ik.opnieuw zwanger van hem daar het jawel weer aan elkaar was gegroeid en hij weer vruchtbaar was...
Inmiddels is hij voor de tweede keer geholpen ..

het beste tegen zwangerschap blijft!!! ;
Een pepermuntje tussen je knieën :7