Te oud om moeder te worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:24

Ik was bij de oudste 21 bij de tweede 26

En nu met me nieuwe vriend zouden we ook nog graag een kindje ben nu 37

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:29

Saul schreef:
Ok... correctie. Daar kunnen we beide niets meer aan doen. Tenzij je de tijd terug kan draaien.

Lees mijn spoiler..

Niet iedereen is van nature zo positief ingesteld als dat jij bent. Daar kun je iemand op afrekenen maar vind ik een beetje flauw.

Ah, spoiler niet gezien. Excuus.

Ik reken je er niet op af hoor.

Soms heeft iemand gewoon een duwtje nodig om re realiseren dat je in een negatieve gedachte cirkel zit (mits je geen depressieve aandoening hebt).
Uiteraard ziet de ene persoon sneller beren op de weg dan de ander maar als je het erkent kun je daar wel degelijk wat mee.

Van de week nog een prachtig voorbeeld van gezien bij iemand die alleen maar bezig was met de negatieve zaken van een verhuizing en daarbij de positieve kant helemaal uit het oog verloren was.
Zodra ze daar op attent gemaakt werd ging ze spontaan helemaal stralen en zei toen ook: goh ja, dat getob is inderdaad nergens goed voor.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-08-18 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Te oud om moeder te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:30

Spamnend Saul!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:35

Sizzle schreef:
Ik ben een ‚oudere‘ moeder en dat was bewust. Eerder zou het echt niet goed uitgepakt hebben.
Eigenlijk ben ik me nooit bewust behalve in het zwembad. Dan leg je het wel een beetje af tegen de superstrakke lichamen van de begin 20 moeders :D

Ik ben 25 maar helaas helemaal niet strak :D

Doe waar jij jou goed bij voelt TS :) Ik ben nu 25 en ergens lijkt het mij zalig om op mijn 40ste al een echte tiener in huis te hebben die grotendeels zelfstandig is. Dan nog in de luiers lijkt mij niets. Maar soms ben je ook dan op zijn best en is het juist goed dat je dan kinderen krijgt. Het is voor iedereen persoonlijk. Ik ben nu 2,5 weken een ‘moeder’ en oh god, zelfs ik vind het al super vermoeiend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:22

Ik ben nu 36 en ik moet er niet meer aan denken om nu een baby te hebben, pfff ik word al moe bij de gedachte. Ik was 25 en niet gepland. Maar achteraf het beste wat me kon overkomen. Ik zou er nu zo geen zin meer in hebben. Als ik 40 wordt is zij 15.
Soms lopen dingen zoals je ze niet verwacht. Je hebt niet alles in de hand.
Ik noem een oudere moeder iemand rond de 40. Maar 30-35 is tegenwoordig een hele normale leeftijd om kinderen te krijgen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:44

30 is helemaal niet oud, mijn moeder was 47 toen ze mij kreeg, ben haar eerste en enige kind en mag echt niet klagen, heb het hartstikke goed thuis. Zelf intussen 20, mijn moeder 67 en dus met pensioen, heerlijk om samen tijd door te brengen.
Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt, als je nog fit genoeg bent en er klaar voor bent dan zou ik er gewoon voor gaan

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:16

Wat bijzonder Dani, ik was ook jong toen mijn kinderen geboren werden, ben nu 30 en vind het ook heerlijk dat ze al wat groter worden. Voor zowel jong als oud moeder worden zijn voor- en nadelen te noemen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:30

Ts, ik vind het verstandig dat je hier zo bewust over nadenkt! Zouden meer mensen moeten doen :+
Advies kan ik je niet geven, behalve dat ik vind dat je met 30-35 echt niet te oud bent voor een kind.

Grappig dat de meesten hier zeggen dat 30+ gemiddeld is om kinderen te krijgen, hier in de regio is dat namelijk helemaal niet zo een ligt de leeftijd volgens mij een stuk lager gemiddeld. Zou dat te maken hebben met wonen in een grote of kleine stad/westen en oosten/carrière vrouwen misschien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:33

Ik heb gereisd en gefeest, mijn hele tiener- en twintigerjaren lang. Ik was precies 30 toen ik beviel en het is prima zo. Leuke vent, leuke baby, leuk leven. Ik ben wat meer gesetteld.

En eens in de maand logeert baby bij grootouders en zie ik het licht worden zonder baby aan mijn tiet <<) *\%/*

Aranel, mijn klasgenoten van het VMBO hebben bijna allemaal kinderen op de lagere school. Mijn studiegenootjes van het HBO beginnen nu ook te broeden. Zal best verschil in zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:17

Tot een paar maanden terug zouden wij beginnen aan kinderen, toen sloeg bij ons beide de twijfel toe. We stellen het nu weer uit en het gevoel zegt meer nee dan ja. Ook lastig omdat ik ook altijd had gezegd voor mijn 30 en nu ben ik al ouder. Maar het leven zo samen voelt als compleet, we kunnen niet garanderen dat we met 3 gelukkiger worden dan met 2. Er zijn nog meer redenen maar ik denk wel dat je op het moment dat je ervoor gaat je ook het gevoel zou moeten hebben dat het je leven gaat verrijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:59

Te oud?
Ik kreeg mijn tweede toen ik 42 was.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:21

Nou precies tepelsteel mooie leeftijd, lekker relaxed in het leven...vrouwen van 42 zijn in deze tijd juist nog jong en dynamisch. Hebben al stukje geleefd en dat is juist fijn...mijn moeder was zelf nog een kind toen ze kinderen kreeg en juist met alles over bezorgd en hysterisch en achteraf voelt ze gemis dat ze geen jeugd heeft gehad en niet dingen in het leven ontdekt...dat had ze nu juist weer lekker kunnen overbrengen als levenservaring en innerlijke rust.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:29

Tepelsteel is de beste typo ever.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:38

Goh, ik wordt bijna 40 en pas nu in een relatie waarbij er een kinderwens is.
Dat ik niet makkelijk zwanger zal worden weet ik (sowieso niet of we beiden vruchtbaar zijn) maar oud voel ik me niet, heb ook totaal niet het gevoel dat ik minder kan als op mijn 20e ( oke, dag werken, hele nacht stappen en dan gelijk door naar het werk voor weer een volle dag zit er niet meer in zonder consequenties) maar als ik ruim 20 jaar jongere collega's hoor klagen hoe moe ze wel niet zijn na 20 uur werken en ik er 45 a 50 uur draai + een huishouden en 4 paarden op na hou denk ik dat het met de energie die nodig is voor een kind ook wel goed komt.

Ik dacht ook dat ik voor mijn 35e zeker al 3 kinderen zou hebben, maar het leven loopt soms anders en ik sta nu ook heel anders in het leven dan op mijn 25e en over 10 jaar zal ik vast ook weer anders in het leven staan. Het komt zoals het komt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:43

lieveli schreef:

_O- _O- _O-

Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:22

Nou ik moet wel zeggen, ik heb ook altijd hele stevige intensieve werk e.d. dagen gehad en 2 maanden voor mijn 35e verjaardag is onze kleine geboren en dat was een behoorlijk intensief kind dat echt enorm veel energie gekost heeft en nog steeds geen makkie is :P

Ik denk toch zeker wel dat je normaal gesproken 10 jaar jonger wat beter tegen dat bijbehorende slaapgebrek kan.
En nu ben ik inmiddels 38 en ik moet er echt niet aan denken om nogmaals zo'n intensief babietje te krijgen :=

Terwijl als ik nu pas 30 zou zijn geweest, ik het over een paar jaar wellicht nog wel een keer had aangedurfd.

We hadden het idee dat 3 kinderen wel leuk zou zijn, maar nu zijn we het er over eens dat 1 wel genoeg is :')

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:59

Mijn moeder kreeg 7 kinderen. Ik de oudste toen ze 22 was of zo en bij de laatste was ze 42. En echt, ze heeft misschien nu wel meer energie dan toen ik klein was (scheelt misschien ook dat ze nu een rijbewijs heeft sinds een jaar of 15, ze kan nu makkelijker weg). Ze doet ook echt van alles nog, jongste broertje is intussen 13, en 1e kleinkind past ze ook regelmatig op. Daarnaast is ze net aan een opleiding begonnen voor kraamverzorgster. Dus weet je, wat is oud :)). Of althans, wat zegt leeftijd in verhouding tot wat je nog allemaal kunt doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:14

lieveli schreef:

:')

Bij mij kwam de optie "kind" niet eens in mijn hoofd op tot mn 30e :o . Toen kreeg ik een stabielere relatie met leuke vent en dacht ik: ach, waarom niet. Vind persoonlijk tot 35 ok, daarna zou ik er zelf niet meeer aan beginnen. Ik spreek dus voor mezelf, hè, wat een ander doet,heb ik niets mee te maken :) .

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:15

peach2001 schreef:
Ik was 34. Ik had me er jarenlang bij neergelegd dat ik onvruchtbaar was (volgens het ziekenhuis) maar toen ik 30 werd ging dat klokje toch wel heel hard tikken. Zonder het te proberen en zonder relatie raakte ik ineens heel plotseling zwanger. Er zijn momenten zat geweest dat ik dacht en nog steeds denk, ik wou dat het eerder gebeurt was. Maar heel eerlijk; dit was het juiste moment. Ik was er nog te onvolwassen en niet klaar voor geweest als het eerder gebeurt was.

"Zonder proberen toch zwanger", alsof je Maria nadoet die jezus kreeg zonder gemeenschap met haar verloofde(zegt het verhaal).
Beetje flauw, ik weet het, snap best wat je ermee bedoelt.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:27

tja wat is te oud. Ik zou graag voor mijn dertigste moeder zijn geworden maar helaas loopt t leven niet volgens mijn planning. Leuke kerel was gevonden, gestopt met de pil en dan lukt het niet. Nu word ik binnenkort 34 en hoop heel hard dat het ons toch nog gegund is. Ik herken het gevoel wel, ik word er natuurlijk steeds ouder en minder vruchtbaar op.

Vind het goed van je dat je er bewust over nadenkt en ik denk ook dat het belangrijk is dat je eerst zelf goed in je vel zit. Maar t leven loopt toch een beetje zoals het loopt en plannen moet je bijstellen. Je hebt in ieder geval nog wat jaren te gaan. Als je je echt zorgen maakt of jullie wel kinderen kunnen krijgen kun je eventueel wat onderzoeken laten doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:02

CharleyT schreef:
peach2001 schreef:
Ik was 34. Ik had me er jarenlang bij neergelegd dat ik onvruchtbaar was (volgens het ziekenhuis) maar toen ik 30 werd ging dat klokje toch wel heel hard tikken. Zonder het te proberen en zonder relatie raakte ik ineens heel plotseling zwanger. Er zijn momenten zat geweest dat ik dacht en nog steeds denk, ik wou dat het eerder gebeurt was. Maar heel eerlijk; dit was het juiste moment. Ik was er nog te onvolwassen en niet klaar voor geweest als het eerder gebeurt was.

"Zonder proberen toch zwanger", alsof je Maria nadoet die jezus kreeg zonder gemeenschap met haar verloofde(zegt het verhaal).
Beetje flauw, ik weet het, snap best wat je ermee bedoelt.

:') ja het is ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 06-08-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:06

TS, je bent nooit ergens te oud voor! Ook niet voor het krijgen van een kindje. Als de liefde er maar is!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:34

Suzanne F. schreef:
Tja jouw gevoel kan ik niet voor je wegnemen maar 30 is niet oud! Niet voor kinderen en sowieso niet! Je bent nog niet eens op de helft. Als het goed is dan he?
Mijn ervaring is dat je je vaak oud voelt en als je dan 15 jaar later terugkijkt dan denk je: oh wat was ik nog jong toen.

Grappig, ik had dat juist andersom. Ik keek dan vooruit op mijn 20e en mij leek 35 best al wel oud :')
Nu ben ik ruim 34 en voel me nog piepjong :D

Mijn wens was om voor mijn 30e kinderen te mogen krijgen. Op mijn 23e ben ik bevallen van de eerste en op mijn 26e ben ik bevallen van de tweede. Hoewel ik zelf daar toch nog steeds heel blij mee ben en de voordelen zie van jong moeder zijn, zie ik het niet meer zo zwart-wit als destijds.
Nu ik 34 ben zou ik me nog niet te oud voelen om zwanger te zijn. De gezondheidsrisico's nemen wel wat toe na je 30e en je vruchtbaarheid neemt wat af.
Maar garanties heb je toch nooit. Ik was jong zwanger, kerngezond, sportief en kreeg alsnog te maken met een vroeggeboorte en bij de tweede een dreigende vroeggeboorte waarbij ik opgenomen ben geweest en weken plat heb gelegen.

Terwijl beide schoonzussen op hun 37 en 38e beide een prachtige ongecompliceerde zwangerschap doorliepen en beide het geluk hadden erg snel zwanger te zijn.

Bloodymary schreef:
Ik vind eerder mensen onder 30 te jong voor kinderen. Het is wel goed om even geleefd te hebben en wat wijsheid en levenservaring opgedaan te hebben. Ook is er dan vaak meer duidelijkheid of een relatie stabiel genoegd. is.

Dit vind ik net zo'n dooddoener als dat je na je 30e of 35e te oud bent om kinderen te krijgen. Geen enkele situatie kun je vergelijken. Ieder zit in een ander parket.
Ik was zelfs nog maar 23 jaar toen ik beviel van mijn eerste. Ik ben vanaf mijn 15 jaar volop uitgegaan dus had al 7 jaar uitgaan achter de rug voor ik zwanger werd. Lekker naar Australië op stage geweest. Financieel alles op orde, 4 jaar samen. Misschien kort, maar dan nog … er gaan net zo goed koppels na 10-30 jaar nog uit elkaar dus garantie en zekerheid heb je nooit.
En we woonden net een jaar samen, nadat we het bedrijf over hadden genomen en de boerderij gekocht hadden.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat ik nu met mijn 34 meer levenservaring heb, dan op mijn 24e. En op mijn 40e heb ik waarschijnlijk nog meer levenservaring dan ik nu heb op mijn 34e enz. enz.. Maar is dat een reden om te moeten wachten?
Ook zoiets is zo persoonlijk. Ik hoor af en toe mensen van 20-25 waarvan ik schrik wat zij allemaal hebben meegemaakt .... dingen die ik op mijn 50e niet eens hoop op meegemaakt te hebben.

TS, ik zou niet te snel een labeltje te oud erop plakken. Met je 31 vind ik je nog jong hoor! Ik voel me met mijn 34 nog heel jong :D Ik snap je gevoel, het is voor je gevoel toch een klok die tikt. Ik schrik zelf wel eens van hoe snel een jaar omvliegt.
Maar ik vind het alleen maar goed dat je even wilt wachten tot bepaalde zaken meer op orde zijn. Onthoud alleen dat het echte perfecte plaatje zelden bestaat.

Bij de verloskundige praktijk hier hebben ze een spreekuur voor vrouwen die zwanger willen worden, op dat moment of in de toekomst. Daar kun je met je vragen, onzekerheden e.d. terecht.
Wellicht is dat bij jou in de buurt ook mogelijk als je daar baad bij zou hebben?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:44

Ik ben lange tijd alleen geweest. Wel wat relaties gehad maar dat liep op niks uit. Ik heb er serieus over nagedacht om alleenstaande moeder te worden. Nu heb ik bijna 4 jaar geleden een relatie gekregen met mijn man. Na ruim 2 jaar geleden gestopt te zijn met anticonceptie is het helaas nog steeds niet gelukt om zwanger te worden. We gaan na nu een jaar in het ziekenhuis te lopen over op ivf.
Wij hebben altijd gezegd: we hopen dat het ons gegund word om ouders te mogen worden. En we hopen dat we een zwangerschap nog eens mee mogen maken.
Ik ben nu net 39 en mijn man wordt 47. Maar wij voelen ons niet te oud om een kind op te voeden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:16

Ik ben 39 en voel me nog te jong voor kinderen. Ik denk ook niet dat ze er ooit gaan komen, want mijn leven gaat wel v oor. Maar er is in Italie een mogelijkheid om op je 63ste nog aan kinderen te beginnen en in India hebben ze al iemand van 70 zwanger gemaakt, dus ik zou me helemaal geen zorgen maken om de leeftijd. Misschien denk je het is niet eerlijk tegenover het kind, maar mensen worden ook ouder, sommigen van 60 zijn op, anderen zijn nog jong van lichaam en geest.
Ik voel me ook nog steeds 19 (en gedraag me af en toe ook lekker zo en kleed me er ook naar, haha). Zo moet je het zien. 30 is echt niet oud.