Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:01

anjali schreef:
Volgens mij is cocaine ook heel duur,en zullen jullie ook in financiele problemen komen als hij ermee doorgaat. overigens,als het in zijn wwerkomgeving toegestaan is zoiets te gebruiken,dan moet hij wel werk hebben in de artistieke sector.Want anders kan dat toch niet.Kijk,als je vriend bijv. rockzanger is,dan snap ik het wel.Maar die zijn dan ook vaak niet best op relatieterrein!

Eh... nee. De verhalen van cokemisbruik in de visserij, in de advocatuur en onder topmanagers zijn niet te tellen. Het zijn vaak de beroepen waarin onmenselijk hard doorwerken gewenst is, waar de concurrentie hoog is en waar veel geld in omgaat (logisch, want cocaïne is duur) waar die problemen spelen en waar bazen, als ze al niet zelf snuiven, rustig de andere kant op kijken.
Ineke2 schreef:
Recreatief drugsgebruik bestaat niet, al helemaal niet met coke.

Ook onjuist. De een raakt verslaafd, de ander niet. Mijn biertje net bij het eten is niet hetzelfde als een alcoholverslaving. Maar goed, dat doet er hier niet toe, vriend van TS is duidelijk verslaafd en dan moet je ervan afblijven, einde discussie.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:08

Mwah, ik vind ook niet dat recreatief drugsgebruik bestaat hoor. Zo begint het vaak, maar dan gaat het van alleen op festivals naar elk weekend in de kroeg, naar ook een keertje doordeweeks. En tada. Sowieso kan ik er met mijn hoofd niet bij dat mensen überhaupt beginnen aan drugs maar dat is een andere discussie.

Ts, ook mijn advies is dat je vriend echt professionele hulp moet gaan zoeken. Wat ik zo lees zit hij echt al te diep in de oliebol en gaan jullie er niet samen uitkomen, hoe graag jullie dat misschien ook willen.
Het is geen schande om hulp te vragen.

Schaduw25

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:09

In mijn beginpost heb ik volgens mij ook vermeld dat er zeker professionele hulp ingeschakeld wordt anders bij deze.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:16

Hier helaas ervaring. Ts ik begrijp je heel erg goed,opgeven wil je niet zomaar doen. Maar er zit wel een grote valkuil natuurlijk, zijn verslaving gaat voor eerlijkheid en liefde. Vergeet dat nooit!
Iemand moet echt zelf willen, anders leef je een leven waarin je langzaam jezelf en alles verliest wat je lief was. Kies vooral voor jezelf, bedoel ik niet verkeerd. Snap dat je van hem houdt en hem wil steunen,maar houdt wel een slag om de arm, waarmee ik wil zeggen dat je nooit je grenzen moet verliezen zelf. Vergeet je zelf nooit. En eerlijk,dat merk je vaak veel en veel te laat. Ik ben blij dat ik er vanaf ben,maar dat heeft me heel veel narigheid gebracht waar ik nog steeds last van heb. Heel veel sterkte en kracht!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:16

Staat hij op de wachtlijst voor klinieken?
Is er zicht op een intake?

Waarom gaat hij niet voor een ander bedrijf werken, er zijn toch xat banen in de horeca?
Ik lees dat hij aan het afstuderen is, heeft een opleiding gevolgd op horecagebied en blijft hij straks in de horeca/voor dit bedrijf werken?

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:32

Gaby schreef:

Waarom gaat hij niet voor een ander bedrijf werken, er zijn toch xat banen in de horeca?
Ik lees dat hij aan het afstuderen is, heeft een opleiding gevolgd op horecagebied en blijft hij straks in de horeca/voor dit bedrijf werken?

Hij heeft momenteel 5 keer in de week een psycholoog waar hij bij terrecht kan, opname is geen uitzicht op, dit omdat hij alleen maar verhalen hoort vanuit zijn omgeving dat het averechts heeft geholpen. Hij wilt zeker niet in de horeca blijven werken maar hij steekt al jaren zijn hart en ziel in dit bedrijf waardoor hij in iedergeval nog minstens een jaar wilt blijven werken tot hij iemand heeft opgeleid om zijn functie over te nemen. Zijn opleiding ligt dan ook totaal niet bij de horeca.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:39

Schaduw25 schreef:
Ik hoop dat er bokkers zijn met ervaring met zulke problemen die mij advies kunnen geven hoe ik met deze situatie om kan gaan.

Ts, in je opening geef je aan advies te willen van bokkers die er ervaring mee hebben. Ik zie aardig wat ervaring voorbij komen, wat vrijwel allemaal neer komt op het zelfde. Toch heb ik het idee dat je alles in je reacties weer wat af zwakt of goed praat.

Wat voor advies had je verwacht? Gehoopt? Verhalen met een happy end, die je energie geven om door te gaan, of oprechte adviezen van mensen die jou willen behoeden voor de fouten die zij zelf hebben gemaakt?

Ik ben -gelukkig- geen ervaringsdeskundige in dit verhaal, maar werkzaam geweest in verschillende hulpverlenende organisaties waar ik regelmatig te maken heb gehad met dit soort verslaving. De "beginneling" komt regelmatig met familieleden of partners aan, maar met het verstrijken van de jaren blijft er vaak weinig sociaal netwerk over, relaties houden geen stand. Verslaving is sterk en wint het helaas bijna altijd van emoties, liefde en gevoel op de langere termijn.

Wees niet naïef door te denken dat je de ene uitzondering op de regel bent. Je vraagt advies, je krijgt advies. Het is duidelijk niet geschreven uit beter willen weten, maar uit emotie en oprecht willen beschermen van anderen (jou in dit geval). 'Houden van' is niet altijd 'vasthouden aan'. Moeilijk, pijnlijk, maar waarschijnlijk minder erg dan alles wat je volgens de ervaring nog te wachten staat, anders waren de adviezen anders geweest.

Ik gun je oprecht het allerbeste TS, sluit geen opties uit omdat ze op dit moment niet passen bij je gevoel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:40

Zolang hij in deze setting blijft werken, acht ik de kans op succesvol afkicken heel klein.
Iemand willen opleiden, niet opgenomen willen worden.... klinkt allemaal als een 'goede' smoes.
Ik gun het jou/ jullie van harte, maar het klinkt niet overtuigend.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:45

Eerlijk ts? Ik lees vooral het niet willen. Zodra iemand echt echt echt wil,is diegene bereid om alles neer te leggen. En zeker zoiets als een baan waar niet eens zijn toekomst ligt.

Dan even een hele brutale vraag, wonen jullie samen en heb je zicht op zijn financiën? Steun je hem hierin?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:47

Secredible: ik las je bericht iets anders, maar ik ben het helemaal met je eens. Die rol is ontzettend zwaar, en eigenlijk niet te combineren met een relatie.

Ts sorry dat ik het zeg, maar dit zijn excuses. Hoe belangrijk is dat bedrijf als zijn relatie en in principe zijn verdere leven op het spel staan?

Recreatief gebruik is misschien wel mogelijk, maar cocaïne vergelijken met alcohol klopt niet helemaal. Hoewel een alcohol verslaving zeker niet te onderschatten is, is cocaïne een heel ander middel. Het is illegaal, duur, werkt zeer kort en is met name mentaal zeer verslavend, waar alcohol veel meer ook een fysieke afhankelijkheid heeft.
Overeenkomst tussen beide is dat veelvuldig gebruik kan leiden tot blijvende (hersen-)schade en zelfs karakter verandering.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:49

Schaduw25 schreef:
Gaby schreef:

Hij heeft momenteel 5 keer in de week een psycholoog waar hij bij terrecht kan, opname is geen uitzicht op, dit omdat hij alleen maar verhalen hoort vanuit zijn omgeving dat het averechts heeft geholpen. Hij wilt zeker niet in de horeca blijven werken maar hij steekt al jaren zijn hart en ziel in dit bedrijf waardoor hij in iedergeval nog minstens een jaar wilt blijven werken tot hij iemand heeft opgeleid om zijn functie over te nemen. Zijn opleiding ligt dan ook totaal niet bij de horeca.

Praat hij met zijn psycholoog over zijn verlangen om te stoppen? Welke stappen raadt zijn psycholoog hem aan?
Wil hij uiteindelijk weer op beperkte schaal gaan gebruiken, of wil hij vanaf nu nooit meer coke gebruiken, wat er ook gebeurd?
Wil hij bijeenkomsten van cocaine anonymous of narcotics anonymous/anonieme verslaafden bezoeken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:51

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:57

Ik kom zelf inderdaad ook op 4 criteria

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:05

Ik lees alleen: maar, als, omdat... kortom smoesjes om vooral door te blijven gaan zoals het nu gaat ts.
Je wilt het niet horen, maar je bent echt heel naïef. Ik hoop dat niet alleen je vriend hulp krijgt maar jij ook.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:07

Schaduw25 schreef:
Hij wilt zeker niet in de horeca blijven werken maar hij steekt al jaren zijn hart en ziel in dit bedrijf waardoor hij in iedergeval nog minstens een jaar wilt blijven werken tot hij iemand heeft opgeleid om zijn functie over te nemen. Zijn opleiding ligt dan ook totaal niet bij de horeca.
Zo te lezen wordt zijn hart en ziel momenteel verscheurd door te blijven werken bij deze werkgever met medeverslaafden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:08

Schaduw25 schreef:
Hij wilt zeker niet in de horeca blijven werken maar hij steekt al jaren zijn hart en ziel in dit bedrijf waardoor hij in iedergeval nog minstens een jaar wilt blijven werken tot hij iemand heeft opgeleid om zijn functie over te nemen. Zijn opleiding ligt dan ook totaal niet bij de horeca.

Tsja. Mooie eigenschap om het zo aan te willen pakken, maar in dit geval vreselijk misplaatst. Als hij hier niet stopt nu dan wordt het helemaal niks met afkicken.

Ik ontstip in elk geval, teveel het gevoel dat men tegen een muur aan zit te praten, de meeste dingen ga je helemaal niet op in.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:11

Dan gaat hij dus in ieder geval het eerste jaar nog niet echt afkicken.

Ts, mijn ervaring is gelukkig alleen werkgerelateerd. Maar ik kan je uit die ervaring wel vertellen dat bijna iedereen denkt dat de liefde zal zorgen voor een gelukkige afloop en de praktijk is dat de verslaving sterker is dan liefde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:16

_Reneee schreef:
Na een jaar met een alcoholist in zee te zijn geweest en zoveel te hebben geprobeerd kan ik maar één ding adviseren: professionele hulp. Vrijwillige opname is waarschijnlijk het enige dat hem gaat helpen. Je kunt hem nog zoveel steunen, dit moet hij echt zelf doen.

Sterkte ermee!

Eens. Beloftes van een verslaafde zijn niks waard. Ze kunnen nog zo overtuigend zijn en huilen en beloven dat ze gaan stoppen, maar ze zullen echt eerst zelf moeten willen stoppen. Voor zichzelf. En dus hulp zoeken. Zelf. Niet omdat anderen dat voor hen regelen maar zelf. Dit moeten ze ook zelf door. Het enige wat je kan doen is hem ondersteunen daarin, maar verder kan je niks doen. Hij moet het zelf doen. Hij moet eerst inzien dat hij een probleem heeft, dan moet hij er zelf echt iets aan willen doen, en dan moet hij zelf hulp gaan zoeken. Eerder is er geen hoop.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:19

[LZP] Leven met een verslaafde

TS, bovenstaande topic is mijn schaduwaccount. Zorg er alsjeblieft voor dat het niet zo ver komt bij jou. Ik vind het herkenbaar wat je schrijft, want in het begin dacht ik precies zo. Ik hoop dat je (ook al wil je het niet horen) iets meeneemt van alle ervaringen die je hier te horen krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:19

Ik lees ook vooral excuses en goedpraterij. Je zwakt het af en dat snap ik, want je wilt je vriend verdedigen.
Maar besef je wel dat je met verdedigen naar hem toe niets op schiet. En het verbaast me ook dat hij geen opname wil. Als hij er serieus vanaf zou willen, dan zou hij overal voor open staan en iedere strohalm aanpakken om zo snel mogelijk clean te zijn en te blijven.

Denk erom dat je, wanneer je in zijn excuses mee gaat, zijn verslaving ook aan het 'enablen' bent.
Bij verslaafden moet je soms hard zijn om hen de waarheid onder ogen te laten zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:54

Citaat:
Hij heeft momenteel 5 keer in de week een psycholoog waar hij bij terrecht kan, opname is geen uitzicht op, dit omdat hij alleen maar verhalen hoort vanuit zijn omgeving dat het averechts heeft geholpen. Hij wilt zeker niet in de horeca blijven werken maar hij steekt al jaren zijn hart en ziel in dit bedrijf waardoor hij in ieder geval nog minstens een jaar wilt blijven werken tot hij iemand heeft opgeleid om zijn functie over te nemen. Zijn opleiding ligt dan ook totaal niet bij de horeca.

Mij gaat het duizelen.

1) Zijn omgeving heeft verhalen 'dat opnamen averechts werken'.
Welke omgeving?
...en wat is jouw standpunt hierin - aangezien jij zijn belangrijkste 'omgeving' hoort te zijn?

2) 5x per week een psycholoog waar hij terecht kan?
Dat kan natuurlijk, maar 'terecht kunnen' klinkt in mijn oren naar 'beschikbaar zijn'. Net niet naar daadwerkelijke gesprekken.
Is de psycholoog beschikbaar op de momenten dat gebruik een optie kan worden...?
...laat hij trouwens urinecontrole doen?

3) Hoezo wil hij hier blijven werken...? Zijn opleiding ligt er niet.
Voor jou wil hij afkicken, wat hier dus niet lukt.
Wie gaat voor...?

4) Er zijn wel drugs die mensen helpen om over hun gevoelens te praten.
...maar naar mijn weten horen dingen als speed en cocaïne daar niet bij.

:o :o :o :o :o
...en soms ben ik gemeen.
Er zijn vrouwen die een man pas interessant vinden als 'er veel aan hem te verbouwen valt' -
en er zijn mannen die dit ruiken en hier gretig op in haken: "Ik praat zo moeilijk over mijn gevoelens, daarom gebruik ik drugs..."

Please - wurm jezelf niet in zo'n valkuil...!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:02

Ai, ai, ai, wat een ellende.

Schaduw25 schreef:
Hallo lieve bokkers,

Ik schrijf dit topic om mijn ei kwijt te raken en mogelijk advies te krijgen. Mijn lieve vriend is helaas verslaafd aan cocaïne, nou heeft hij in de periode dat wij een relatie hebben tweemaal uit eigen initiatief geprobeerd te stoppen maar na een week of twee gaf hij steeds weer in.

Dat maakt de kans op succesvol stoppen niet erg hoog.

Citaat:
Nou ben ik een tijdje terug enorm uit m'n plaat gegaan waar zijn vrienden bij waren en ook zij gaven toe dat ze zich zorgen maken om hem. Hier is hij flink van geschrokken en hij heeft me verteld dat hij niet wist dat ik er zo erg mee zat, hierbij heeft hij me ook verteld dat hij voor mij nog een poging gaat doen om te stoppen maar ditmaal met professionele hulp.

Voor jou? Een poging? Waarom niet voor zichzelf, en waarom niet gewoon stoppen ipv een poging tot?

Citaat:
We hebben die hele nacht gepraat en daarbij vertelde hij me dat hij zonder het gebruik van coke lastig over zijn gevoelens en problemen kan praten
.
Wat een grappenmaker, dat klinkt als een goede motivatie om door te gaan met cokegebruik

Citaat:
Nou werken we bij hetzelfde bedrijf en zijn de mensen waar hij metname mee moet samenwerken ook coke gebruikers wat voor hem een trigger zou kunnen zijn om te denken "nog een keertje kan geen kwaad." Dit is de vorige keren namelijk ook zijn valkuil geweest. Nou is een andere functie of regio geen optie voor hem aangezien daar gewoon geen mogelijkheid toe is.

Dat klinkt niet als een ideale werkplek. Hoezo geen mogelijkheid tot andere werkplek? Als hij ECHT WIL stoppen moet hij daar weg, anders is er geen kans van slagen.

Citaat:
De afspraak die we nu gemaakt hebben is dat hij als hij de neiging heeft te gebruiken naar de sportschool gaat of andere afleiding gaat zoeken.

En dan ga je met hem mee?

Citaat:
Bang dat hij in het geheim weer gebruikt ben ik niet, ik merk het gelijk als hij gebruikt heeft en onze relatie bestaat uit eerlijkheid en vertrouwen.

De relatie van een gebruiker bestaat uit liegen en bedriegen

Citaat:
Ik hoop dat er bokkers zijn met ervaring met zulke problemen die mij advies kunnen geven hoe ik met deze situatie om kan gaan.
Spoiler:
Uitelkaar gaan is niet iets waar ik snel voor zou kiezen aangezien hij wel daadwerkelijke stappen wilt ondernemen en ik nogsteeds zielsveel van hem houd.

Als hij daadwerkelijk stappen gaat ondernemen gaat hij a. Ander werk nemen en b. Als de wiedeweerga contact opnemen met een afkickkliniek.
Zolang hij dit niet doet onderneemt hij dus geen stappen en is hij dus niet van plan om te stoppen of hebben zijn plannen geen kans van slagen.
Alles bij elkaar opgeteld lees ik hier een jongen die meer van zijn coke houdt dan van jou. Dus als je op de 5e plek na de coke wilt staan moet je lekker doorgaan. Anders zou ik overwegen weg te gaan en terug te komen als hij clean is en jij inmiddels nog niet verder gegaan bent met je leven.

Sorry voor de harde toon. Maar drugsverslaafden moet je nu eenmaal duidelijk aanpakken, en jij moet bovenal zorgen dat je er zelf niet aan ten onder gaat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:20

Kom aan TS, hoe naïef kan je zijn??

Kijk meid, heel simpel, wilde hij echt zelf afkicken, dan liet hij zich opnemen en stopte hij meteen met zijn job.

"Recreatief coke gebruik". Serieus??

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:23

Ik ben hier heel cru in.
Ex was verslaafd veel ellende mee gehad zelfs huilend bij me gehad dat hij echt ging stoppen we werkend ook bij een bedrijf samen. Hij is nooit gestopt en ik ben wel van hem afgegaan.

Familieleden die verslaafd zijn. Ook willen stoppen kids hebben lief zijn etc. Stoppen ook niet!

Je moet wel heel erg sterk in je schoenen staan om hiermee te stoppen!

( ikzelf overigens nooit aan begonnen) maar van familie etc horend meegekregen dat het een en al ellende is en ze gewoon echt niet lukken te stoppen zelfs met professionele hulp is iemand in onze familie nu nog steeds aan het spul maar dan gedoseerd via professionals.

Helemaal stoppen zal ze nooit lukken maar ze proberen haar dan grenzen aan te leren ofzo ....?

Sterkte ermee!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:11

_Covergirl_ schreef:
[LZP] Leven met een verslaafde

TS, bovenstaande topic is mijn schaduwaccount. Zorg er alsjeblieft voor dat het niet zo ver komt bij jou. Ik vind het herkenbaar wat je schrijft, want in het begin dacht ik precies zo. Ik hoop dat je (ook al wil je het niet horen) iets meeneemt van alle ervaringen die je hier te horen krijgt.

Wat een ontzettend indrukwekkend topic. Ik kende het niet, heb het van voor tot achter gelezen. Heel veel respect voor je. Het loslaten is zó moeilijk.