Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:38

Met welke bedrag houden jullie rekening wat je apart moet hebben staan?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:40

Ik denk er wel over na en doe er met mate ook wat mee. Probeer altijd een tussenweg te vinden tussen nu genieten en straks ook nog wat hebben, mochten we het gaan beleven.
We proberen onze hypotheek zo laag mogelijk te krijgen zodat we straks minder vaste lasten hebben. Ook sparen we wat voor onze oude dag. En we investeren nu in wat spullen waar we nu heel veel plezier van hebben, maar die we over een jaar of tig waarschijnlijk niet meer nodig hebben omdat we er dan toch te oud voor zijn. Die kunnen we dan t.z.t. verkopen en dan hebben we er twee keer plezier van gehad :))

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:44

lucifertje schreef:
Ik ben al aardig op weg met sparen voor mijn pensioen. Ik heb voor nu in de planning staan om tussen mijn 55ste en 60ste met pensioen te gaan.

Serieus?! Wow......Maar als de pensioenleeftijd 70 wordt en je stopt tussen 10 en 15 jaar voor die tijd dan moet je toch letterlijk 2 a 3 ton bij elkaar gespaard hebben?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:01

Ik ben er echt niet mee bezig, ik leef NU en wil nu de dingen doen die ik wil doen en niet bezig zijn met later, terwijl ik niet eens zeker weet of ik het haal.. Dat wil zeggen, ik werk gewoon en bouw dus wel pensioen op, geen idee hoeveel dat is..
Ik heb te vaak gezien dat mensen dingen uitstellen voor later en het niet halen :n Daarbij verandert er in de jaren zoveel op dat gebied, dat een plan wat je nu trekt over 5 jaar al heel ongunstig kan zijn..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:10

Juist om dat laatste wil ik ook geen regelingen waar de regering invloed op zou kunnen hebben. Ik hou het liever in eigen beheer want van al die regelingen is tot nog toe weinig terecht gekomen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:13

Dit blijft een lastig punt.
Is er de zekerheid dat je sowieso AOW en pensioen gaat krijgen als je überhaupt de aangegeven leeftijd gaat halen.

Ben nu begin 30 maar ik kan niet wachten totdat ik met pensioen kan gaan.
We hebben vorig jaar een klusboerderij gekocht die na de verbouwing aanzienlijk in waarde gestegen zou moeten zijn.
Verder zetten we er een vakantiewoning bij waarmee we versneld de hypotheek af willen lossen zodat onze maandelijkse vaste lasten snel af gaan nemen.
Hopelijk zijn we rond ons 50e hypotheekvrij en kunnen we snel gaan sparen om rond ons 60e met vervroegd pensioen te gaan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:30

Cowboy55 schreef:
lucifertje schreef:
Ik ben al aardig op weg met sparen voor mijn pensioen. Ik heb voor nu in de planning staan om tussen mijn 55ste en 60ste met pensioen te gaan.

Serieus?! Wow......Maar als de pensioenleeftijd 70 wordt en je stopt tussen 10 en 15 jaar voor die tijd dan moet je toch letterlijk 2 a 3 ton bij elkaar gespaard hebben?!

Dat klopt en daarmee ben ik al aardig op weg :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:32

lucifertje schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat klopt en daarmee ben ik al aardig op weg :D

:wow: Zullen we trouwen? _O- _O-

Maar serieus, knap hoor....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:26

Respect lucifertje lijkt me heerlijk maar zal hier niet lukken zonder erfenis dus ik hoop maar dat ik nog 25 jaar mag genieten van mijn ouders.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:42

ik denk dat je ook gewoon een goeie portie 'geluk' nodig hebt.

als je de pech hebt dat je bv enorm vroeg dement wordt en jaren in een verzorgingstehuis moet leven hierdoor,loopt het kostenplaatje enorm vlug en hoog op....
daarintegen kan je bv ook tot je oude dag,met minimale hulp thuis blijven wonen.

op 20 jaar scheelt dat en enorm,enorm veel qua centjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:46

tengeltje11 schreef:
ik denk dat je ook gewoon een goeie portie 'geluk' nodig hebt.

als je de pech hebt dat je bv enorm vroeg dement wordt en jaren in een verzorgingstehuis moet leven hierdoor,loopt het kostenplaatje enorm vlug en hoog op....
daarintegen kan je bv ook tot je oude dag,met minimale hulp thuis blijven wonen.

op 20 jaar scheelt dat en enorm,enorm veel qua centjes....

Idd, maar ook geluk in je werkende leven.. Heb je een goede, constante baan met goed voorzieningen, misschien een leuke erfenis, geluk met huis kopen/verkopen, ben je gezond... Speelt allemaal mee :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:49

En vergeet discipline niet..... kun je van je geld afblijven als je toch iets heel graag wil doen of kopen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:17

Denk er ook wel eens over, en ben 25 :+

Man en ik hebben net een huis gekocht.. Willen als we op leeftijd zijn sowieso in Turkije gaan wonen. In welke tijdsbestek geen idee, maar hier dan dus het huis verkopen. Daar is alles een stuk goedkoper.

Binnenkort openen we daar ook een spaarrekening, de rente die je ontvangt is tussen de 11 en 13 % :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:25

Ja, daar ben ik zeker mee bezig, samen met mijn man. Ik geloof namelijk niet dat ik ooit met pensioen ga als ik op de overheid moet wachten.

We leven nu, en leuk, maar maken ook (veel) plannen voor later. Ik ben nu 35 en mijn man is 40, ik wil over 10 jaar helemaal kunnen (niet moeten) stoppen met werken, mijn man over een jaar of 15. Ik werk nu 3 dagen per week en mijn man 5, dat willen we terugbrengen voor mij 2 of 3 dagen en voor hem maximaal 4 dagen (liefst ook 3).

Hoe gaan we dat bereiken? Mijn man is zelfstandige en verdient goed, ik heb (grof gezegd :+) een baantje voor zakgeld als je dat met zijn salaris vergelijkt.

Wij zijn heel gelukkig kindvrij en dat scheelt natuurlijk ook veel geld. En omdat we geen rekening hoeven houden met een eventuele erfenis op bouwen, is al het geld dat we verdienen, voor ons.
Ik verwacht/hoop van mijn ouders ook geen erfenis te krijgen, dat ze het maar lekker op maken.
Mijn vader is er na 43 jaar trouwe dienst uitgeknikkerd, als ik zie wat hij in die tijd aan pensioen opgebouwd heb, kun je wel een potje gaan janken. Ze kunnen ervan leven, maar het zal geen vetpot zijn. Misschien heeft hij zelfs wel mazzel dat ze hem er nu uitgegooid hebben met een zakje geld.

Wij hebben net een huisje met een stuk grond van ruim 2ha gekocht en zijn dat nu aan het verbouwen. Dit vinden we overigens ook leuk, dat verbouwen.

Binnen een paar jaar willen we daar 1 tot 4 recreatiewoningen voor de verhuur op zetten, zodat die inkomsten genereren zonder dat we daar de hele dag mee bezig zijn.

Ook willen we in de toekomst 1 of meerdere verhuurwoningen kopen en opknappen, om ook daar een redelijk stabiel inkomen uit te halen, en rekenen daarbij niet op een waardestijging zodat dat een meevaller is mocht het verkocht moeten worden ooit.

Op dit moment nog geen grote spaarrekening, dat is uiteindelijk wel de bedoeling, net als een kleinere hypotheek, wat ook de reden is dat wij een annuïteitenhypotheek hebben genomen terwijl we voor de renteaftrek ook een deel aflossingsvrij hadden kunnen nemen (maar over 10 jaar betaalden we dan ongeveer € 25.000 meer rente).

Met geld kun je geld maken is het gezegde, daar geloof ik ook erg in. Als je het alleen op een spaarrekening zet, zal het nooit heel veel opleveren. Spreid je beleggingen en investeringen, dan is het risico kleiner.

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/, kijk hier eens naar, een heel interessante blog. Niet alles zal je wellicht aanspreken (dat doet het mij ook niet, ik zou bijv. doodongelukkig worden in een kleine rijtjeswoning om maar geld te besparen voor later), maar ik verwacht dat hier wel veel leuke inzichten voor je te halen zijn.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-06-18 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:29

Booooo schreef:

Man en ik hebben net een huis gekocht.. Willen als we op leeftijd zijn sowieso in Turkije gaan wonen. In welke tijdsbestek geen idee, maar hier dan dus het huis verkopen. Daar is alles een stuk goedkoper.

Binnenkort openen we daar ook een spaarrekening, de rente die je ontvangt is tussen de 11 en 13 % :+

Is de inflatie daar niet ook rond de 12% momenteel?

Ik vind pensioen echt lastig. Ik zit verplicht bij een groot pensioenfonds die vooral opkomt voor 50 plussers dus daar durf ik niet echt meer op te hopen. Dat icm werk wat ik mezelf niet to midden 70 zie doen, maakt dat ik misschien zelf iets moet gaan regelen. Maar of dat het huis versneld afbetalen is, beleggen, sparen, of een combinatie daarvan, daar ben ik nog niet uit. En tegen die tijd in het buitenland gaan wonen is misschien helemaal niet zo'n gek idee. Afhankelijk van hoe de wereld er over 35 jaar uitziet :Y)

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:54

Hier al redelijk jong begonnen met sparen.Eerste huis gekocht rond mijn 24ste.Meteen ook een lijfrente spaarplan genomen.Alles wat we terug kregen van belasting etc in de aflossing gestopt en wat dat weer scheelde in de maandlasten op een deposito of beleggingsspaarrekening gezet.(zonder dit geld konden we het ook fatsoenlijk redden)Vaak als je meer gewend bent is minderen niet gemakkelijk.Daarna huis verkocht en ons droomhuis gekocht.Geen kinderen,altijd met zijn 2-en full time gewerkt.Door de lage rente nu huis afgelost,man door ziekte afgekeurd maar kan nog wel zijn hobby uitvoeren en al die jaren doorgespaard.Vond mijn werk altijd heel erg leuk,maar de laatste jaren een heel stuk minder en nu mijn pensioen naar voren gehaald en sinds mijn 60ste met pensioen,waar ik nog alle dagen van geniet.We hebben allebei een auto.Kunnen alles doen waar we zin in hebben zonder geldzorgen.Sparen doen we nu niet of nauwelijks meer maar is ook niet echt nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:21

tita schreef:
En vergeet discipline niet..... kun je van je geld afblijven als je toch iets heel graag wil doen of kopen

tja,daar kan je aan werken aan zoiets lijkt me?
je verstand moet toch ergens zo'n 'impulsen' kunnen oversteigen,anders moet je daar gewoon aan werken lijkt me?

ik geloof ook dat de jonge generatie vooral aan haar eigen pensioen moet bouwen en we niet meer gaan kunnen rekenen op een volwaardig iets wat we krijgen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:28

Ik ben halverwege de dertig. Via mijn werk heb ik een pensioen iets daar krijg ik post van. Niet dat ik Weert hoeveel ik krijg maar het is toch extra. Sparen begin ik nu wat mee afgelopen jaren heb ik eerst wat dromen na gejaagd van parachut springen tot een vliegles tot zwemmen in zee.ik zie teveel mensen die alleen maar werken en niet oud worden.

Ik werk ook zes dagen dus de tijd dat ik wat wil doe ik het ook. Ook ivm met ziektes in de familie nu kan ik het nog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:38

Booooo schreef:

Houden jullie dan wel die ontzettende devaluatie daar in de gaten en wacht eerst de verkiezingen maar af want Erdogan heeft er een economische rotzooi van gemaakt. Veel rente is mooi maar wanneer je er 1000 euro op zet en een maand later is dat nog 700 euro waard heb je dus totaal niets aan die hoge rente.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:45

Nee, ik denk er eigenlijk niet zo heel veel over na. Deels denk ik ook omdat wij hopelijk binnen nu en 5 jaar de hypotheek helemaal af hebben gelost en het huis dus ons spaarpotje is. Verder eigen bazen allebei, met werk wat we te leuk vinden om op te geven voor pensioen haha!
Met wat zakelijke uitdagingen met potentie verwachten wij wel wat meer geld opzij te kunnen gaan leggen voor later. Mijn man is veel beter in het financiele gedeelte van ons leven, dus dat laat ik graag over aan hem!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:48

Ook ik ben er niet mee bezig. We zijn beiden 54 en verwachten dat we gewoon moeten blijven werken tot 67-68 jaar. Maar de wetten zijn al zo vaak aangepast, leeftijd al zo vaak gewijzigd, dan weer naar beneden, dan weer naar boven. We hebben het pensoiengat gehad, wat nu weer op een andere manier wordt terugbetaald en zo zal er nog wel wat wijzigen voordat we überhaubt op die leeftijd zijn. áls we er komen, want drie ouders zijn ook al vrij "jong" overleden.

Dus we genieten nu. Daarbij houden we wel de toekomst in de gaten, financieel, maar geen groot issue.
En nu kom ik nog op m'n paard, en worden we samen oud. Als ik oud en stijf en 80 ben, kan ik dit niet meer :) Dan hebben we zeker minder geld nodig omdat er behoorlijk wat "jonge" hobby's wegvallen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:59

@yessy
@bigone
We zitten er niks in euro’s op maar in lira’s. Is ook niet de bedoeling om straks weer naar euro’s om te wisselen maar er echt daar iets voor te kopen (huis) met lira’s. Anders heeft het inderdaad geen nut.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:06

Ik lees hier af en toe huis afbetalen op. Maar wordt dat uiteindelijk niet een duur grapje omdat het dan als vermogen wordt gezien?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:09

Ik ben niet helemaal op de hoogte meer van de NL regels, hier in Canada is dat huis dan gewoon jouw bezit en betaal je daar niks meer aan. EEn auto is toch ook je bezit en wordt niet bij je vermogen opgeteld?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:11

Janine, 't is lastig om zo ver in de toekomst te kijken. Regels veranderen constant en met een nieuwe regering komen er meestal ook weer nieuwe afspraken. Dat maakt het ook zo lastig om wat verder in de toekomst te kijken.
Maar hoe het ook gezien wordt, uiteindelijk heb je natuurlijk altijd een kostenpost minder.