Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:31

@ Jana: Ach, jakkes bah wat naar...!

Veel sterkte!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:38

Wat fijn dat dit zo kan Moonfish!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:39

Door allerlei bezuinigingen wordt het leven voor bejaarden en gehandicapten steeds minder leuk. En dan krijg dat er mensen depressief worden,zich te veel voelen,en er dan maar uit willen stappen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:46

Soms zijn mensen op leeftijd ook gewoon klaar met leven, een voltooid leven. Ouderdom komt met gebreken, je hebt alles gezien en gedaan, belangrijke mensen verloren, je dagen voelen niet meer zinvol. Als dit dan jaren duurt, omdat je lijf sterk is en blijft functioneren kan dit ook uitzichtloos en lijden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:26

Grit schreef:
Soms zijn mensen op leeftijd ook gewoon klaar met leven, een voltooid leven. Ouderdom komt met gebreken, je hebt alles gezien en gedaan, belangrijke mensen verloren, je dagen voelen niet meer zinvol. Als dit dan jaren duurt, omdat je lijf sterk is en blijft functioneren kan dit ook uitzichtloos en lijden zijn.

Omdat er niets meer is voor ouderen,je wordt afgeschreven. Dingen die er wel waren worden wegbezuinigd.De kinderen komen niet meer op bezoek,behalve als ze geld nodig hebben.Als je verzorging nodig gaat hebben mag je niet eens meer naar het toilet zo vaak als je zelf wilt.Ouderen worden in onze cultuur niet voor vol aangezien.

Grit

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:53

Daar heb ik het niet over Anjali, dat is een hele andere discussie die hier niet thuis hoort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:12

Grit schreef:
Daar heb ik het niet over Anjali, dat is een hele andere discussie die hier niet thuis hoort.

Maar dat is juist een reden dat ouderen euthanasie willen.Iemand die gelukkig is en plezier in het leven heeft wil geen euthanasie.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:16

anjali schreef:
Grit schreef:

Omdat er niets meer is voor ouderen,je wordt afgeschreven. Dingen die er wel waren worden wegbezuinigd.De kinderen komen niet meer op bezoek,behalve als ze geld nodig hebben.Als je verzorging nodig gaat hebben mag je niet eens meer naar het toilet zo vaak als je zelf wilt.Ouderen worden in onze cultuur niet voor vol aangezien.

Wat verdrietig dat je die ervaring hebt Anjali. Wij hebben gelukkig een andere ervaring met het zorgcentrum waar mijn vader zat. En gelukkig dachten we ook anders over de bezoekjes aan hem. Om het geld hoefde ik het echt niet te doen, ik was volledig gemachtigd. Als ik had gewild had ik zijn rekening leeg kunnen trekken en niet meer naar hem om hoeven kijken. Wij hebben hem echter altijd gestimuleerd om vooral te doen wat hij wilde met zijn geld en niet aan ons te denken. Hij heeft er tenslotte hard genoeg voor gewerkt, dan moet je er ook zelf zoveel mogelijk van genieten.

Ik zie nu je 2e bericht. Mijn vader had een tumor die zijn slokdarm blokkeerde. Al zijn eten en drinken kwam daardoor in zijn luchtpijp terecht met verslikking en longontstekingen tot gevolg. Al onze bezoekjes en alle hulp van de zorg kon hem echt niet gelukkiger maken en het plezier in het leven terug krijgen. Hij heeft overigens geen euthanasie laten uitvoeren, wel palliatieve sedatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:17

Iemand van 90 die een sterk hart heeft maar verder lichamelijk niets meer kan is iets anders dan een zeer demente oudere, in beide gevallen kan ik me voorstellen dat ze niet meer willen leven alleen kan de demente zelf die wens niet meer uitspreken vandaar dat het ook zeer weinig voor komt. Je kunt nu wel een wilsbeschikking opstellen met daarin de wens dat ernstige dementie voor jou een nogo is , echter denken artsen daar dan weer heel anders over.

Bonna

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:24

Anjali ik heb veel respect voor jouw mening over euthanasie (hoewel ik hem niet deel) maar laten we niet alle mensen die voor euthanasie kiezen over een kam scheren.
Jij kan niet voor anderen bepalen waarom ze die keuze hebben gemaakt, je was er niet bij betrokken.

Als nabestaande van iemand die voor euthanasie koos, maar uiteindelijk ergens anders aan overleden is, vind ik het pijnlijk om te lezen dat zij die keuze blijkbaar alleen maar heeft gemaakt omdat de kinderen hebberig en faciliteiten niet leuk genoeg zijn. Zij haf graag nog langer van het leven en haar kind genoten, maar door ziekte ging het genieten niet meer. Op een gegeven moment waren voor haar alle leuke dingen van de wereld niet meer genoeg om het leed en de pijn te compenseren. Die grens ligt voor iedereen anders en het is goed dat daar kritisch naar gekeken wordt, maar dan wel met onderbouwing ipv een mening.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:31

Mijn oma is 97, waarvan de laatste 10 jaar dementerend. Laatste 10 jaar in een aanleunwoning gezeten, en nu 2 mnd in het verpleeghuis (daarvoor was ze “te goed”).
Mijn oma is inmiddels langer weduwe dan dat ze getrouwd is geweest.
Lichamelijk mankeert ze eigenlijk vrij weinig, maar haar lichaam en geest zijn op. Ze heeft een euthanasie verklaring, maar omdat ze nu niet meer wilsbekwaam is, heeft ze daar niets aan.
Mijn ouders kwamen voor ze naar het verpleeghuis ging meerdere keren op een dag langs, m’n moeder kookte wat extra soep wat ze langs brachten, of ging op de markt even haring halen....
Van mijn oma hoeft het al járen niet meer....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:03

Voor mij is euthanasie en dementie nu een erg actueel onderwerp. En inderdaad, als de wens wordt ingewilligd is het altijd net te vroeg vanwege de wilsbekwaamheid en dat voelt wrang. Maar deze persoon is al jaren overtuigd, maakt er al die tijd al werk van en verkiest sterven boven het opgeven van de zelfstandigheid.
Het eindtraject zal zwaar worden, maar wordt de wens niet ingewilligd, gaan de jaren die volgen nog veel zwaarder zijn. In dit geval gaat het om iemand die op jonge leeftijd (onder de 65) al is gaan dementeren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:00

anjali schreef:
Grit schreef:

Maar dat is juist een reden dat ouderen euthanasie willen.Iemand die gelukkig is en plezier in het leven heeft wil geen euthanasie.

Ik vind het jammer dat je met je weinige evaring zulke sterke meningen er op na houdt.
Alles wat je zegt is gewoon niet waar.

Het is wel een 'dingetje' van die generatie dat ze geen last willen zijn voor hun familie. Maar het is kortzichtig om te zeggen dat als ze nog plezier hebben ze niet dood willen.
Waarom moet iedereen maar blijven leven? Wij helpen onze huisdieren toch ook een handje als de negatieve dagen vaker voorkomen dan de positieve?

Waarom is dat zo'n taboe bij mensen?
Zijn maar weinig mensen die op een fijne manier oud worden.
Of dat nou lichamelijk is of omdat de familie wegvalt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:34

Grit schreef:
Wat fijn dat dit zo kan Moonfish!

Absoluut, we zijn er heel erg dankbaar voor.
Dit is een geval van voltooid leven gemixt met uitzichtloos lijden, het is goed geweest.
Ze is ook steeds vaker ziek, en ze hersteld steeds trager en de kilo’s die ze daarbij kwijt raakt komen niet meer terug.
Mevrouw wil ook heel graag nog eruit zien als zichzelf op haar uitvaart, en niet onherkenbaar door letterlijk versterven.
Ze mocht ook stoppen met eten en drinken, maar dat wilde ze echt niet.
Niet voor zichzelf, maar ook niet voor ons.
Ik ben heel erg dankbaar dat ze naar haar geluisterd hebben, en we maken het nog even heel gezellig allemaal.
Daar ben ik nog veel dankbaarder voor: dat ze waardig afscheid mag en kan nemen van dit leven en haar dierbaren, zoals dat bij haar past.
Niet in een ziekenhuis, niet onverwachts. :+:
Ze kan nog iedereen die ze lief heeft bedanken, en alles zeggen wat ze nog wenst.
Straks zijn al haar wensen voltooid, ik denk dat we ondanks dat we haar vreselijk gaan missen er vrij snel rust in gaan hebben.
Ze heeft dit zó verdient.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:52

anjali schreef:
Grit schreef:

Sorry Anjali, maar ik vind het bijna een talent dat al je posts in dit topic echt helemaal kant noch wal slaan en disrespectvol zijn naar alle mensen die proberen kleur te geven aan de ouderenzorg en/of het terminale proces.
Ja, er zijn een hoop bezuinigingen en dat voelen veel mensen in zorginstellingen hard aankomen. Maar dat staat volledig los van euthanasie.
Er zijn genoeg ouderen met 100en familieleden en vrienden om zich heen die toch vinden dat het leven mooi is geweest en die graag euthanasie willen (los van of artsen daarmee accoord gaan). En er zijn ook genoeg ouderen die verpieteren op een kamertje die niet moeten denken aan euthanasie.

Ik ben het met je eens dat vereenzaming nooit de oorzaak mag zijn voor euthanasie, maar zeggen euthanasie een gevolg is van vereenzaming is echt volledige flauwekul. Loop eens een paar weken mee in een verpleeghuis voor je dat soort onzin verkondigd. Voordat er überhaupt sprake mag zijn van euthanasie worden depressies e.d. onderzocht om zeker te zijn dat iemand actie onderneemt vanuit een daadwerkelijke wens en niet vanuit een psychische ziekte zoals depressie die te behandelen is.

En laten we de term passieve euthanasie alsjeblieft helemaal naar de prullenbak verbannen, die term zou verboden moeten worden. Passieve euthanasie bestaat niet. Euthanasie betekend actief een einde aan het leven maken van iemand. Palliatieve sedatie is niks anders als het onderdrukken van de ongemakken zodat iemand aan de onderliggende ziekte kan sterven.
Ik werk zelf als diëtist in de verpleeghuiszorg en zal nooit die keer vergeten dat een verzorgende overstuur naar me toe kwam want mevrouw * was overleden omdat ze niet meer at, ze voelde zich alsof ze iets verkeerd had gedaan, had ze soms mij moeten inschakelen voor sondevoeding? Mevrouw lag echter al weken op bed, weigerde zelf de laatste dagen alles wat haar werd aangeboden. Moeten we zo iemand dwingen om nog eten en drinken tot zich te nemen met een sonde? MOGEN mensen ook een keer sterven in een natuurlijk stervingsproces? Dat is heel wat anders als mensen maar geen eten en drinken meer geven "zodat ze overlijden". Ik word er echt boos van.

Stoppen met behandelen gebeurt altijd na grondig overleg en dan is de reden vrijwel altijd dat behandeling geen zin meer heeft, of omdat familie heel duidelijk kan aangeven dat een bewoner het niet meer gewild heeft om verder behandeld te worden.
Denk aan iemand met vergevorderde dementie die een longontsteking krijgt en die door opname in het ziekenhuis waarschijnlijk nog veel verder in de war raakt terwijl de kans op genezing in het zkh minimaal is. Als in het laatste geval familie aangeeft dat de bewoner graag nog behandeld zou willen worden zal dat altijd gebeuren, tenzij er echt geen enkele reden meer is om aan te nemen dat het zin heeft om te behandelen. En zelfs dan is het zorgen dat iemand met een gerust hart kan sterven en familie het gevoel heeft dat iemands laatste wens is nagekomen vaak leidend als de arts zichzelf dan nog enigszins in de spiegel kan aankijken 's avonds.