Welk anti-zonnebrandmiddel gebruik jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: Welk anti-zonnebrandmiddel gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:57

Hmm ik gebruik P20, enige waar ik niet mee verbrand.... maar dat is dus hormoonverstorend??
Iemand daar meer info over?

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:59

Altijd factor 50! Advies van mijn nicht die huidtherapeute is. Heb op dit moment eentje van Nivea, vind hem erg fijn.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:01

Ik twijfel heel erg tussen factor 30 en 50. Ben al goed verkleurd maar we gaan wel de Spaanse zon in.

Voor mijn gezicht gebruik ik esthederm waanzinnig spul !

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:02

Yonker schreef:
Hmm ik gebruik P20, enige waar ik niet mee verbrand.... maar dat is dus hormoonverstorend??
Iemand daar meer info over?

Dit vraag ik me ook af! Ik smeer P20 factor 50 once a day omdat het tot nu toe de enigste zonnebrand is die er voor zorgt dat ik geen kreeft wordt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:07

Maar bruin worden is toch niet slecht?
Verbranden is wel slecht, dat begrijpt iedereen. Maar bruin worden is toch niet te voorkomen als je veel buiten werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:13

Ik smeer me nu eigenlijk niet meer in, ben al zo bruin na een paar dagen met mooi weer naar de sauna, verbrand ook niet. Gisteren een klein beetje na een hele middag op mijn bedje in de tuin..

Ik vind zelf de olie het lekkerst, ik heb zo'n huid waar niks intrekt en als ik gewone zonnebrand smeer blijft het wit vd zonnebrand :+ Doe meestal olie met een bronzer, gewoon van nivea en scheelt wel tegen droge huid. Heb ook wel Australian gold gehad, ook heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:25

Ik pak voor de kleine de factor 50 van Nivea kids:
Afbeelding

En voor mijzelf en mijn man de Protect & Bronze spray van Nivea, factor 30 (maar in werkelijkheid is die factor dus hoger bij Nivea, al begin ik de eerste twee dagen zon wel met de factor 50 van mn dochter ook voor mij). De ingredienten waar de consumentenbond vorig jaar over schreef bij dit type (de BMHCA's) zitten er inmiddels ook niet meer in en ook zou het koraal-veilig moeten zijn.
Afbeelding

Met Nivea heb ik het idee dat je sowieso safe zit, ook voor de huid van je kinderen.

Aftersun heb ik van Byron Bay met Aloë Vera
Afbeelding

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:31

Vision crème, heb een erg gevoelige huid die enorm snel verbrand. Hier niet allergisch voor, trekt goed in en hoef maar 1/2x per dag te smeren. Ook met zwemmen. Gebruik alrijd eerst de 30 en later de 20

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:31

Jumbo factor 50 de kids variant.
Heb 3 kleine kinderen en voor hun koop ik het. Smeer mezelf er ook gewoon mee in. Heb ook factor 20 staan van de Jumbo.

Ik wil eigenlijk wel een fijne voor me gezicht. Een die dagelijks kan zomer en winter en waarvan je huid niet zo smerig vettig voelt. Iemand tips?

Ik trek mijn kinderen bij het water ook altijd een uv Zwemshirt aan.
Bevalt me echt super doe dat nu al 4 jaar mijn kinderen zijn nog nooit verbrand ook niets ietsjes gekust door de zon zoals sommige mensen dat noemen.
Laatst bijgewerkt door blokje op 28-05-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:34

blokje schreef:
Jumbo factor 50 de kids variant.
Heb 3 kleine kinderen en voor hun koop ik het. Smeer mezelf er ook gewoon mee in. Heb ook factor 20 staan van de Jumbo.

Ik wil eigenlijk wel een fijne voor me gezicht. Een die dagelijks kan zomer en winter en waarvan je huid niet zo smerig vettig voelt. Iemand tips?

Vichy is het enige waar ik me nu nog mee in wil smeren :P Al het andere is zo smerig en vettig.
Smeer hier het hele gezin met Vichy. Het trekt lekker snel in en dan ben je ook gewoon niet vet meer :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:36

Ga daar eens naar kijken dank je

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:45

LadyMadonna schreef:
Cynn schreef:
Nu weet ik nog niet welke het koraalrif niet aantast hoor. :+

Koraalriffen worden aangetast door met zonnebrand op in een koraalrif te gaan zwemmen. Dus zolang je dat niet doet.... ;)

Als het spul koraalriffen aantast kan ik me niet voorstellen dat het goed is voor al het andere leven in/onder water

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:53

Ik gebruik Ultrasun 50+. Prijzig spul, maar mijn zoontje heeft diverse allergieën en dit is hypo allergeen.
Je hoeft het maar 1 x per dag te smeren en het kan in water. Zo valt het ook nog wel mee met de prijs :D . 's morgens smeer in de kinderen standaard in met dit weer, even in het onderbroekje langs mama en ik heb er de hele dag geen omkijken meer naar :)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:03

Voor mijn zoon heb ik de zonnebrand van Badger. Ik was op zoek naar iets zonder nano deeltjes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:06

Citaat:
Babykoraal
De aanklacht tegen oxybenzon stoelt voor een groot deel op onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Craig Downs, directeur van het milieulab Haereticus Environmental Laboratory in Virginia. Twee jaar geleden toonde Downs met labproeven aan dat oxybenzon schadelijk is voor zeven koraalsoorten. De stof belemmerde de groei van babykoraal.

"Oxybenzon werkt hormoonverstorend, een beetje zoals het vrouwelijke hormoon oestrogeen", legt Downs uit. "Koraallarven raken daardoor misvormd; ze kapselen zich volledig in binnenin hun kalkskelet, alsof ze hun eigen doodskist maken." Er groeien dan geen volwassen poliepen meer, zodat het koraal steriel wordt en wegkwijnt.

Schade is er al snel: één druppel oxybenzon in 6,5 olympische zwembaden is genoeg
Vervrouwelijken
Daar komt bij dat oxybenzon het DNA en de herstelcapaciteit van het koraal aantast. Verder zou de stof vissen vervrouwelijken en zee-egels onvruchtbaar maken, aldus Downs, zodat het hele ecosysteem gaat wankelen. Bovendien verergert oxybenzon het beruchte verbleken van het koraal. Dit fenomeen treedt normaal op bij temperaturen van 30 graden Celsius of hoger, maar met wat zonnebrandcrème erbij gebeurt het al rond 24 graden, ontdekte Downs.

Hoe dat werkt, is ook al opgehelderd. Het blijkt dat oxybenzon virussen activeert in algen die op het koraal leven. De algen - die het koraal zuurstof, voeding en zijn prachtige kleur geven - laten dan los en gaan dood. Gevolg: het koraal verbleekt en sterft.

De schade treedt al op bij minieme concentraties. Eén druppel oxybenzon in 6,5 olympische zwembaden is genoeg, zegt Downs. Daar schiet je in de praktijk snel overheen, want met 72 gram zonnebrandcrème per strandgast per dag spoelt er jaarlijks naar schatting 165 ton oxybenzon het Hawaïaanse kustwater in. Je kunt het zelfs proeven, heeft Downs ervaren. "Op veel plaatsen smaakt het zeewater gewoon naar kokos."

Zorgwekkend bewijs
Diana Slijkerman, ecotoxicoloog bij Wageningen Marine Research, was aanvankelijk sceptisch over het verhaal. "Ik dacht: door de golven en de getijden wordt de concentratie oxybenzon in koraalrijk kustwater vast niet zo hoog." Maar toen ze twee jaar geleden kustwater van Bonaire liet analyseren, zag ze het probleem bevestigd. Oxybenzon zit ook daar in relevante hoeveelheden in het water, doordat het van zwemmers afspoelt en doordat mensen het van zich afdouchen, waarna het via de riolering alsnog in zee belandt. De stof zit ook in andere cosmetica, zoals sommige lippenbalsems, dagcrèmes en shampoos.

Het onderzoeksveld is nog wel jong, beaamt Slijkerman, wat het aantal beschikbare studies beperkt. Toch vindt zij het huidige bewijs zorgwekkend genoeg. "Kwetsbare koraalsoorten sterven al na een extreem korte blootstelling aan oxybenzon", zegt ze. "Hoeveel meer bewijs wil je hebben? Alleen al uit voorzorg zou er daarom een verbod moeten komen op zonnebrandcrèmes met deze stof, niet alleen in Hawaï, maar in alle regio's met koraalecosystemen, zoals ook in Caribisch-Nederland."

Met 72 gram zonnebrandcrème per strandgast per dag spoelt er jaarlijks zo'n 165 ton oxybenzon het Hawaïaanse kustwater in
Een nog onderbelicht risico is dat oxybenzon wellicht de moeizame pogingen ondermijnt om nieuw koraal aan te planten, gaat Slijkerman verder. Als je koraal herintroduceert op een plek waar ingesmeerde toeristen nieuwsgierig boven dobberen, dan slaat het wellicht moeilijker aan en kan al het werk voor niets zijn.

Meer oorzaken
De cosmetische industrie blijft de invloed van zonnebrandcrèmes bagatelliseren. De wereldwijde achteruitgang van het koraal heeft veel meer oorzaken, zeggen bedrijven: klimaatverandering, overbevissing, sedimentatie, agrarische vervuiling... De wetenschappers Downs en Slijkerman zijn de laatsten om dit te ontkennen. Zij beweren dan ook niet dat oxybenzon álle koraalsterfte veroorzaakt, maar alleen dat de stof de achteruitgang van koraal in drukke toeristische zones verergert.

Toch is Slijkerman hoopvol gestemd. "Het interessante aan oxybenzon", zegt ze, "is dat je er direct en lokaal iets aan kunt doen. Kijk, de opwarming van de aarde keer je als consument morgen niet om door de auto een dagje te laten staan. Maar als je gaat zwemmen, kun je wel een andere zonnebrandcrème kiezen waar geen oxybenzon in zit."

Dat heeft overigens alleen zin voor mensen die zich in een koraalgebied bevinden, relativeert de deskundige. Als je in Scheveningen in zee duikt met de verkeerde crème op, zijn de giftige stoffen allang veilig verdund voor ze ergens een koraalrif hebben bereikt.

Koraalvriendelijke crème
In de VS zit het schadelijke oxybenzon in tientallen crèmes. Ook op de Nederlandse Antillen wordt het veel gebruikt. Europa is er al veel strenger op. In Nederland zelf zit het in elk geval nog in zonnebrand van Vison, maar de meeste andere grote merken, zoals Nivea, Vichy en Ambre Solaire, lijken ervan verschoond.

Wie de stof wil vermijden, heeft genoeg keuze uit alternatieven op minerale basis, met zink- of titaniumoxide. Deze mineralen reflecteren UV-licht en zijn veilig voor het koraal. Nadeel is dat ze een wit laagje op de huid geven. Dat doen ze niet als je ze gebruikt in nanovorm, met extra kleine deeltjes. Maar van die nanodeeltjes is dan weer onbekend of ze schadelijk zijn voor het koraal.

In koraalgebieden zijn steeds vaker zonnebrandcrèmes te koop die worden aangeprezen als 'eco-friendly' of 'coral safe'. Dit zijn geen beschermde termen, dus het blijft een kwestie van etiketten lezen en oppassen voor oxybenzon, dat soms vermeld staat als 'benzofenon-3' of 'bp-3'. Octinoxaat en andere ingrediënten zijn mogelijk ook schadelijk voor koralen, maar dat is nog niet zo uitgebreid onderzocht als voor oxybenzon.

Bron: https://www.trouw.nl/home/koraal-sterft ... ~afd8484d/

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:50

Relaxed schreef:
Ik smeer me nu eigenlijk niet meer in, ben al zo bruin na een paar dagen met mooi weer naar de sauna, verbrand ook niet. Gisteren een klein beetje na een hele middag op mijn bedje in de tuin..

Ik vind zelf de olie het lekkerst, ik heb zo'n huid waar niks intrekt en als ik gewone zonnebrand smeer blijft het wit vd zonnebrand :+ Doe meestal olie met een bronzer, gewoon van nivea en scheelt wel tegen droge huid. Heb ook wel Australian gold gehad, ook heerlijk!

Maar ondanks dat je al wel bruin bent, krijg je wel flinke schade aan je huid. Daarvoor gebruik je namelijk ook crème, om dat te voorkomen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:05

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... en-de-zon/

IK gebruik die van Kruidvat voor mezelf. Factor 15. Voor dochter factor 30. Het zit hem in het dik genoeg smeren.

Daarbij zitten wij niet constant in de zon maar kiezen ook vaak voor de schaduw. Heel bruin word ik sowieso niet.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:12

Voor mijn gezicht Tropic by Malibu SPF50 anti aging face cream. Voor de rest wisselt het net wat ik koop.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:32

Ik gebruik het eigen merk van de action. Heb factor 15 en 50. In Zuid-Frankrijk bijna alleen maar 50 creme gebruikt, ben behoorlijk wit gebleven, maar liever dat dan verbanden. Nu gebruik ik de 15 spray, smeert veel makkelijker uit en bevalt me goed.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:55

Neutrogena helioplex factor 60 voor dagelijks op mijn gezicht.

Banana boat sport factor 50 voor dagelijks met de hond wandelen of autorijden ja, ik verbrand van 10min naar stal rijden :+

Bioderma factor 100 voor op het strand/bij het zwembad.

Mijn vriendin heeft deze gevonden, dus die probeer ik misschien ook nog wel eens sinds mijn bioderma bijna op is. Vampblock extreme :')

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:03

_Snow_White schreef:

Banana boat sport factor 50 voor dagelijks met de hond wandelen of autorijden ja, ik verbrand van 10min naar stal rijden :+

Mijn vriendin heeft deze gevonden, dus die probeer ik misschien ook nog wel eens sinds mijn bioderma bijna op is. Vampblock extreme :')

[ [url=m/lWT243.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus dat is ook de reden van je username?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:13

Louis Widmer zonnebrandcreme voor lijf en van hetzelfde merk een gezichtscreme factor 30.

Factor 30 op advies dermatoloog. Volgens hem is het verschil tussen 30 en 50 qua werkzaamheid gering.
En 30 is vaak prettiger te smeren.
Hij gaf wel aan dat je in de zon ongeveer iedere twee uur opnieuw moet smeren en niet zuinig ermee zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:15

Ik koop wat in de aanbieding is. Ik let niet zo op het merk en het doet het allemaal prima, zolang ik zelf maar voldoende smeer.
Heb factor 15, 20, 30 en 50 staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:23

DiantaM schreef:
Relaxed schreef:

Maar ondanks dat je al wel bruin bent, krijg je wel flinke schade aan je huid. Daarvoor gebruik je namelijk ook crème, om dat te voorkomen.

Dat weet ik en daarom gaat straks op vakantie de olie ook mee ;)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:26

Iris82 schreef:
_Snow_White schreef:

[ [url=m/lWT243.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus dat is ook de reden van je username?

Yup! :')