Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:57

Polly schreef:
Mars schreef:
Voor blaasontsteking bel ik altijd gezien mijn geschiedenis en ooit op een zaterdag omdat ik enkele weken na een longontsteking weer klachten kreeg en acuut hoge koorts, bloed hoesten etc.

blaasontsteking = spoed :j

En juist daarmee wacht ik tot de maandag _O-
Heb daar geen pijn van, ruik het alleen aan mijn plasje die naar knakworstjes ruikt :')

Maar het kan inderdaad overgaan op nierbekken ontsteking wat ik dus ook al een keer gehad heb.
Maar dat was de eerste x dat ik blaasontsteking had en de verkeerde antibiotica heb gehad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:59

lieveli schreef:
Janine1990 schreef:
MOGELIJK!!!! Daar zeg je het al...
Wat denk je zelf... In ieder geval wat meer empathie... Door het gebrek aan zorgen van deze HA heeft deze vrouw nooit biologisch moeder mogen worden.
Hij kende haar medische geschiedenis heel erg goed...

Heel naar! Echter, voor alles omtrent een zwangerschap kun je beter naar een verloskundige gaan. Een HA heeft geen apparatuur en mist de kennis.

Dus dat had ook het advies van die huisarts moeten zijn

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:00

Ik had laatst een themadag blaasontsteking op de huisartsenpost.

12 patiënten gezien waarvan 10 met blaasontsteking :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:01

Ik heb ooit een paar keer de hap gebeld. Had toen ook fikse keelontsteking. Helaas kamp ik al jaren met een verkoudheid waarbij ik soms als Joe Cocker klink.
Laatste keer ben ik tot stomheid tussen 2 vechtende katten in gaan zitten. Als ik dus fikse koorts heb bel ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:03

Polly schreef:

Polly, een blaasontsteking vind ik echt niet altijd spoed. Bij hoge koorts, erg veel pijn en bloed in de urine wel.
Maar bij een normaal gezond iemand die gewoon niet helemaal lekker is, houdbare buikpijn heeft en pijn bij het plassen, vind ik best dat je een dag of nacht kan wachten tot de HA er weer is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:04

bigone schreef:
Is dat nu zo moeilijk om te bedenken Polly?? Of je hebt er nog nooit mee te maken gehad of je empathisch vermogen is aan de lage kant. Ik heb er wel mee te maken gehad, eerste zwangerschap, kerstavond, lichte afscheiding. Huisarts gebeld (toen was er geen Hap) liet me meteen komen, geluisterd, echo en direct doorgestuurd naar het ziekenhuis. Om 2200 uur lag ik op de operatietafel. Allemaal geregeld door mijn huisarts die het verstandig vond dat er een curretage werd uitgevoerd mocht de foetus niet meer leven. Geloof me, vooral wanneer het om zo iets triests gaat is een proactieve meelevende huisarts goud waard.

ik zeg toch niet dat ik je niet begrijp, ik zeg wat er doorgaans in de avond-nacht- en weekenduren gedaan word. Ik heb heel veel empatisch vermogen en ik snap wat je bedoeld maar je reageert alsof de huisartsenpost iets onbegrijpelijks heeft gedaan door iemand met een dreigende miskraam naar huis te sturen maar dat is doorgaans wel wat er gebeurd. Simpelweg omdat je aan een dreigende mogelijke miskraam zonder verdere complicaties weinig kan doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:05

Delphi schreef:
Polly schreef:

Polly, een blaasontsteking vind ik echt niet altijd spoed. Bij hoge koorts, erg veel pijn en bloed in de urine wel.
Maar bij een normaal gezond iemand die gewoon niet helemaal lekker is, houdbare buikpijn heeft en pijn bij het plassen, vind ik best dat je een dag of nacht kan wachten tot de HA er weer is.

dat mag je vinden maar het word wel meteen behandeld in het weekend.

verootjoo

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:10

Een blaasontsteking gaat bij mij vaak vanzelf over. Heb ik nooit de ha voor gebeld.

Ik heb onlangs nog gebeld toen ik zeer heftige hoofdpijn had en ik voor 12.00uur al door de max dosis paracetamol en ibuprofen heen was en het nog niks had geholpen.
Toen belde ik en kon ik gelijk komen. Het bleek migraine te zijn en niks ernstigers gelukkig dus werd met betere pillen weer naar huis gestuurd.

Voor een miskraam heb ik ook eens de ha post gebeld en die adviseerden toen een verloskundige te bellen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:11

Ik had kerstavond gebeld ,mijn dochtertje had een flinke worminfectie waar we die avond achter kwamen.Ik heb gebeld en mocht naar de weekendapotheek komen voor pillen.Hele vriendelijke mevrouw aan de lijn en bij de apotheek en wat was ik blij dat we direct konden beginnen met de pillen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:13

HAP is huisartsenpost? Dus die in net weekend waarneemt voor gevallen die niet kunnen wachten tot maandag? Daar ben ik 2 x geweest, een keer met een elleboog uit de kom en een keer met gigantische buikkrampen van mijn dochter die toen 4 was.
Verder konden de meeste dingen wel wachten tot maandag. Zelfs het breken van mijn pols kon wachten tot de volgende dag. Kon je toch niks meer aan doen. Dag later in het gips maakt ook niet uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:15

Suzanne F. schreef:
HAP is huisartsenpost? Dus die in net weekend waarneemt voor gevallen die niet kunnen wachten tot maandag? Daar ben ik 2 x geweest, een keer met een elleboog uit de kom en een keer met gigantische buikkrampen van mijn dochter die toen 4 was.
Verder konden de meeste dingen wel wachten tot maandag. Zelfs het breken van mijn pols kon wachten tot de volgende dag. Kon je toch niks meer aan doen. Dag later in het gips maakt ook niet uit.

Nou... dan heb je denk ik geluk gehad...
Maar met veel breuken kan je beter niet wachten, omdat je anders misschien pas een week later in het gips kan. In verband met vocht vorming.

Althans, zo heb ik dit regelmatig begrepen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:17

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar met veel breuken kan je beter niet wachten, omdat je anders misschien pas een week later in het gips kan. In verband met vocht vorming.

Nee hoor, je krijgt gewoon een spalk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:17

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja je hebt breken en breken natuurlijk. Dat snap ik. Maar het was niet verbrijzeld ofzo.
Ik voelde al wel dat het niet goed was. Maar er stak geen bot uit ofzo. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:19

Quir schreef:
Nee hoor, je krijgt gewoon een spalk.

Vriendin van mij brak haar elleboog, mocht echt eerst geen gips om hoor... :n En een spalk had ze volgens mij ook niet omdat het zo dik was.
Daarna maar 3 weken uiteraard....

Zelfde heb ik ook wel gehoord van enkels die gebroken waren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:21

Suzanne F. schreef:
Ja je hebt breken en breken natuurlijk. Dat snap ik. Maar het was niet verbrijzeld ofzo.
Ik voelde al wel dat het niet goed was. Maar er stak geen bot uit ofzo. :')

Haha :') Dat zou wat zijn...
"Oh valt wel mee."

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:34

Ik heb een keer bedacht om midden in de nacht een vaas met bloemen te verplaatsen, toen brak de vaas en kon ik naar de HAP om mijn duim te laten hechten.

Verder moest ik een keer de HAP bellen omdat mijn ex een psychose had. En het crisisteam was alleen via de HAP te bereiken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:47

Janine1990 schreef:
Polly schreef:
Wat verwacht je dat een huisarts doet aan een mogelijke miskraam?

MOGELIJK!!!! Daar zeg je het al...
Wat denk je zelf... In ieder geval wat meer empathie... Door het gebrek aan zorgen van deze HA heeft deze vrouw nooit biologisch moeder mogen worden.
Hij kende haar medische geschiedenis heel erg goed...

Dat gehamer altijd op empathie bij (huis)artsen. Een arts moet goed zijn in het stellen van diagnoses, repareren wat hij kan behandelen en doorverwijzen wanneer een collega dat in een bepaald geval beter kan. Voor een goed gesprek of een luisterend oor heb je andere mensen.

Kan de arts in kwestie iets tegen die miskraam doen? Nee. Kan een collega dat wel? Ook niet. Kunnen de lichamelijke klachten bij de miskraam verlicht worden? Ja, dan is een pijnstilling die niet het bloedverlies versterkt het juiste advies. Next.

Het is geen theekransje daar, en met empathie alleen hecht je geen wond, zet je geen been, verwijder je geen blindedarm en dotter je geen kransslagader.
Omgekeerd zou het ook helpen als patiënten zich wat zakelijker en minder emotioneel opstellen. Vraag je af welke informatie een arts nodig heeft om een diagnose te stellen en de juiste behandeling te kiezen en welke informatie je alleen spuit omdat je hem graag aan iemand kwijt wilt. Hoort de info in de laatste categorie? Dan bewaar je hem beter tot je samen met een vriendin zit na te praten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:57

Je hent een punt.
Maar als arts moet je wel kunnen verplaatsen in de patiënt.
Een zwangerschap die eindigt in een miskraam kan psygisch enorm heftig inslaan.
Je hoeft zn patiënt echt geen uur aan de lijn te houden.
Maar je kunt wel empathie tonen.
Als je zegt neem maar een paracetamolletje en thats it. Dan is dat gewoonweg bot.

Je kunt ook zeggen: ik snap dat dit een hele heftige situatie is, helaas kunnen wij niks voor u betekenen omdat een miskraam niet te verhelpen is met medicijnen.
Het beste wat u kunt doen is een paracetamol nemen tegen eventuele pijn en een verloskundige bellen.
Zij kunnen u eventueel vertellen wanneer er medische noodzaak is om toch langs te komen.

Dan zeg je het zelfde, maar komt heel anders over

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:00

Je weet toch niet hoe dat gezegd is :? Dat staat nergens. Misschien is het wel heel netjes gezegd, en is het door hormonen enzo ( O:) wel heel anders opgevat.

Ik heb (door de hormonen :+) ook ruzie gehad met mn gynaecoloog omdat ze m.i tactloos was terwijl mijn moeder die erbij zat haar eigenlijk heel normaal vond reageren en mij een heks vond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:01

Het valt mij op dat men tegenwoordig geen pijn meer wil/mag hebben.
Natuurlijk heeft pijn een oorzaak, maar die hoeft zeker niet tijd spoed te zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:19

verootjoo schreef:
Je weet toch niet hoe dat gezegd is :? Dat staat nergens. Misschien is het wel heel netjes gezegd, en is het door hormonen enzo ( O:) wel heel anders opgevat.

Ik heb (door de hormonen :+) ook ruzie gehad met mn gynaecoloog omdat ze m.i tactloos was terwijl mijn moeder die erbij zat haar eigenlijk heel normaal vond reageren en mij een heks vond.

Dat klopt helemaal hoor.
Dat zei ik een paar Posts eerder ook al.

Ik ben er niet bij geweest dus weet niet hoe of wat maar uitgaande van de situatie van degene die het beschreef.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:32

Professioneel bel ik voor elk dingetje. Werk in de terminale thuiszorg, dus nemen ze me ten aller tijde serieus.

Persoonlijk heb ik ze 1 keer laten bellen. Mn vader kreeg een hartinfarct, mn vader is nooit ziek en we stonden op het punt om op vakantie te gaan voor het 40 jarig huwelijk van mn ouders :+
Ambulance werd gestuurd en hij werd meegenomen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:57

Ik heb geen medische opleiding gedaan dus zodra ik twijfel of een doktersbezoek nodig is of wat ik het beste kan doen bel ik de hap. Hun vertellen mij dan wel wat het beste is nav mijn verhaal. Ik probeer dan gewoon zo duidelijk mogelijk te maken wat het probleem is en dan hoor ik wel wat ik moet doen. Soms denk ik zelf al: langskomen hoeft niet maar wat dan wel? Hun kunnen mij dat dan betere vertellen dan dat ik iets ga doen wat niet bevorderlijk is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:09

Is het heel erg als ik zeg dat ik nog nooit de HAP heb gebeld :+?
Bij de meeste ongelukjes kom ik met de schrik vrij, of een blauwe plek.
Heb wel een keer mn pink gekneusd en ben op een onrijpe peer gaan staan (ja, serieus :+), en bij de peer dacht ik achteraf, misschien was het slimmer geweest als..

Maar ik was lichtelijk eigenwijs vroegaaaah..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:11

Ik heb 2 weken geleden gebeld na het werk naar de HAP. ik wost dat mn teen gebroken zou zijn. Helaas dag erna terug naar het ziekenhuis om fotos te moeten maken, omdat ze dat toen niet deden.

Nog ruim 2 weken gips :=