Huisartsen post ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:36

tengeltje11 schreef:
maar zelfs over de telefoon is zoiets enorm moeilijk.de een is bijna dood en zegt over de telefoon dat hij zich niet zo lekker voelt.
een ander zegt dat hij bv amper kan ademen en het gevoel heeft te stikken omdat hij een keelontsteking heeft.(niet op ts bedoeld,in het algemeen)

dus zo'n topic is idd zinloos.
zelfs over de telefoon is het bijna onmogelijk om in te schatten hoe dringend of banaal iets is.

Wat zou betekenen dat iedereen zou moeten zeggen bel de HAP.
Wat weer zou betekenen dat zn topic nuttig zou moeten zijn :)*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:39

daantjuhhh schreef:
Polly schreef:

Dus bel alsjeblieft alleen naar de huisartsenpost als je het echt niet vertrouwd

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar bellen kan altijd als je het niet vertrouwd.

Euhm, dat staat er toch ook?
Voor jou is het misschien logisch maar ik denk dat jij niet wil weten voor wat voor zaken de huisartsenpost gebeld word soms :o
Laatst bijgewerkt door Polly op 28-04-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:39

ja,maar standaard dingen als 'keelpijn' en 'prut-ogen',zijn nu niet direct dingen waar een standaard iemand op een zaterdag mee naar de huisarts hoeft te gaan...
dus daarin volg ik dan de rest.
keelpijn gaat zo goed als altijd vanzelf over,idem als prut-ogen.door keelpijn kan je geen stem meer hebben....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:43

tengeltje11 schreef:
ja,maar standaard dingen als 'keelpijn' en 'prut-ogen',zijn nu niet direct dingen waar een standaard iemand op een zaterdag mee naar de huisarts hoeft te gaan...
dus daarin volg ik dan de rest.
keelpijn gaat zo goed als altijd vanzelf over,idem als prut-ogen.door keelpijn kan je geen stem meer hebben....

Duizelingen zijn ook geen standaard dingen waarmee je op de zaterdag naar de HAP gaat.
Maar ik ben blij dat we het gedaan hebben.

Het is zelfs nog erger..
mijn vader werd naar huis gestuurd door de huisarts met het zal wel evenwichtsstoornis zijn vanuit het binnenoor
We waren net thuis toen hij belde:
Hij had mij en mijn vader naar de auto zien lopen en zag dat ik hem onwijs moest ondersteunen en hij enorm zwalkte...

Hij vertelde dat hij het achteraf toch niet helemaal vertrouwde en of we naar het ziekenhuis wilden gaan. De neuroloog wist al dat we kwamen.

Zelfs voor een huisarts die zijn patiënt ziet kan het lastig inschatten zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Huisartsen post ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:46

duizeligheid die plotseling zijn ontstaan zijn juist wel degelijk een reden om op zaterdag mee naar de huisarts te bellen, waarom zou je daarmee wachten? Dat kan een teken zijn van iets ernstigs en dat is keelpijn met prutogen doorgaans niet (tenzij je hoge koorts hebt of heel jong/heel oud/kwetsbaar bent). Maar de triagist heeft TS gesproken, iets wat wij niet kunnen doen en heeft ingeschat dat ze moet komen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:47

maar tussen keelpijn en duizelingen zit een wereld van verschil.
duizelig zijn kan 1001 oorzaken hebben,keelpijn is gewoon keelpijn,net als vuile ogen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:48

gezien het feit dat er voor 10u is gebeld en ze vanmiddag kan langskomen is het ook niet in de categorie spoed ingeschaald maar ze willen het dus wel even beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Polly op 28-04-18 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:48

tengeltje11 schreef:
maar tussen keelpijn en duizelingen zit een wereld van verschil.
duizelig zijn kan 1001 oorzaken hebben,keelpijn is gewoon keelpijn,net als vuile ogen.

ik ben ook niet begonnen met die vergelijking he ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:50

ik had het tegen Daantje ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:50

tengeltje11 schreef:
ik had het tegen Daantje ;)

excuus

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:51

Bij twijfel bellen, dat is wat mijn huisarts zegt. Ze besluiten dan aan de andere kant van de telefoon wel of het nodig is om langs te komen of niet.
Heel simpel hoor :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:51

Polly schreef:
duizeligheid die plotseling zijn ontstaan zijn juist wel degelijk een reden om op zaterdag mee naar de huisarts te bellen, waarom zou je daarmee wachten? Dat kan een teken zijn van iets ernstigs en dat is keelpijn met prutogen doorgaans niet (tenzij je hoge koorts hebt of heel jong/heel oud/kwetsbaar bent). Maar de triagist heeft TS gesproken, iets wat wij niet kunnen doen en heeft ingeschat dat ze moet komen.

Maar zo plotseling waren ze niet.
Was eerst alleen met de hond uitlaten en dan ineens omdraaien.
Toen we eenmaal bij de huisarts waren werd het steeds erger. En toen we weg liepen leek hij wel een 80 jarige die kats dronken was.

Zelfs de huisarts dacht dat het niet iets ernstigs was in eerste instantie.
Maar omdat mijn vader al 15 jaar niet geweest was ( en 15 jaar daarvoor was alleen een kennismaking gesprek) dacht de arts van laat maar even komen.

En wat betreft de keelpijn van TS.
Blijkbaar vond de persoon die zij aan de lijn heeft gekregen, die hiervoor geleerd heeft, haar gegevens op het scherm heeft het wel ernstig genoeg om haar te laten komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:53

daantjuhhh schreef:
Polly schreef:

Maar zo plotseling waren ze niet.
Was eerst alleen met de hond uitlaten en dan ineens omdraaien.
Toen we eenmaal bij de huisarts waren werd het steeds erger. En toen we weg liepen leek hij wel een 80 jarige die kats dronken was.

dat is plotseling en waarschijnlijk zonder duidelijke aanleiding. ;)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:01

Punz schreef:
Ben er steeds zo verbaasd over dat mensen het durven om vanachter de computer medische adviezen te geven ( niet bellen, paracetamolletje). En dan zeker terwijl de goed geschoolde, voor dit werk opgeleide medewerker, het nu kennelijk toch verstandig vind dat ze vanmiddag even langs komt....

Omdat het beoordelen toch kennelijk niet helemaal gaat via de telefoon (laat staan vanachter je laptop...) , of misschien is ze van mening dat er iets is dat geen vliegende haast heeft ( afspraak kan vanmiddag), maar tóch even gezien/behandeld moet worden en bij voorkeur niet moet wachten tot maandag

Kortom:
Ben blij dat je toch even gebeld hebt TS....
En voor dit soort medische zaken is bokt vrees ik niet het meest aangewezen medium om je vragen te stellen....

Ik ben het volledig met je eens. Ik heb mijn zorgen ook al vaker aangegeven bij de mods, maar die willen er niets mee. Hier worden klakkeloos medicatieadviezen gegeven, diagnoses alsof het niets is. Je mag hier geen banketstaaf of poedersuiker zeggen, maar voluit vloeken is prima en iemand aanpassing van voorgeschreven medicatie aanraden is helemaal goed. Raar beleid.

TO, prima dat je naar de HAP kan vandaag. Goed bezig. Beterschap.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:23

Wat een discussie zeg, stop er maar mee zal jullie straks vertellen of ik een aansteller ben of niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:25

niemand zegt dat je een aansteller bent toch?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:31

Polly schreef:

Nee niet letterlijk, zo komt het wel op mij over.

Overigens lang niet door iedereen hoor..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:34

Jij hebt gebeld.
De persoon aan de telefoon die ervoor geleerd heeft vond het wel nodig om te komen.
Dus een discussie over wel of niet bellen is gewoon onnodig.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:42

Petrichor schreef:
Polly schreef:

Nee niet letterlijk, zo komt het wel op mij over.

Overigens lang niet door iedereen hoor..

Ik snap dat het zo overkomt maar laat je niet gek maken. Je hoeft jezelf niet te kwellen omdat een paar mensen op internet denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben. Als jij zo’n pijn hebt dan heb je alle recht om tijdig een arts te zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:45

Polly, aangezien ik iemand ben die wanneer ze belt zeer serieus genomen word juist omdat ik alleen bel wanneer het echt niet anders kan. Ik ga van mijzelf uit en niet van de 100 personen die voor een dwarse scheet al bellen. Ja, ben het met je eens dat er zeer veel onrechtmatig gebeld word. Dat is ook niet op te lossen want bij een beetje buikpijn heb je op internet al iets heel ernstigs dus bellen mensen. Negen van de tien keer dus voor niets.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:54

met alle respect maar iedereen die de huisartsenpost (de avond- nacht- en weekendpost heb ik het over) belt word serieus genomen, men gaat er namelijk vanuit dat iemand niet voor niks belt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:01

Klopt maar daarom moet je bellen want dan scheiden ze het kaf van het koren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:07

Polly schreef:
Je kan altijd bellen

Juist, en dat schreef ik op de eerste pagina ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:30

Polly schreef:
Polly schreef:
Je kan altijd bellen

Juist, en dat schreef ik op de eerste pagina ;)

*\o/* *\o/* We zijn het eens!! :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 13:34

Nou blij dat ik gegaan ben, bloed geprikt en de waardes waren echt veel en veel te hoog. Krijg nu medicijnen en moet het heel goed in de gaten houden.