Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:43

Ik vind je toon overkomen alsof het restaurant jou bewust met een voedselvergiftiging heeft opgescheept :\

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:52

Ik vind meerdere mensen hier echt hilarisch reageren :D

Ten eerste: ik lees dat je een mail hebt gestuurd. Wacht het antwoord af voordat je überhaupt iets anders gaat doen, wel zo netjes om het restaurant de kans te geven dit op te lossen. Ik hoop wel dat de toon van je mail iets minder aanvallend is, of ben jij geen mens die wel eens fouten maakt? Ik vind het belangrijker hoe iets opgelost wordt. Natuurlijk mag dit niet gebeuren, maar in de praktijk gaat het om 1001 redenen helaas wel eens fout. Daarnaast is het nog altijd mogelijk dat je gewoon ziek bent geworden, zo gaat dat nu een keer in het leven. Als er echt iets mis was, dan zullen meer mensen wel een klacht insturen.

Even vanaf de andere kant..

Bij ons nemen we dit soort klachten serieus, het gebeurd helaas gewoon wel eens dat er iets mis gaat. Dat kan variëren van slechte service tot inderdaad ziek worden van het eten. Wij bieden gasten vaak aan het nog eens opnieuw te komen proberen zodat we kunnen laten zien dat dit écht niet onze standaard is! Als de gast dat niet wil, dan ga je samen zoeken naar een andere passende oplossing.

Soms is het overigens wel moeilijk want helaas zijn er ook echt mensen die erop lopen om iets gratis te krijgen. Klachtenafhandeling is echt gevoelswerk, zeker in een groot restaurant omdat je dan niet iedere individuele situatie tot in de details kent. En tsja, ieder verhaal heeft twee kanten. Voedselvergiftiging is een lastig iets, dat zijn bij ons ook de lastigste klachten. Je was waarschijnlijk niet het enige gezelschap die avond, als er echt iets mis was dan zullen er meer mensen een klacht sturen. Dan weet het restaurant ook gelijk dat ze fout zaten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:01

Minoes schreef:
Even ter verduidelijking,
ik ben zelfs van buikgriep nog nooit zo ziek geweest als dat ik nu ben.
Mijn vriendin is óók ziek.
Als ik me zo blijf voelen ga ik zeker naar de huisarts.

Dat heb je ook nog nooit echte buikgriep gehad, want iemand die de buikgriep heeft, heeft echt niet de puf om zich te gaan lopen opwinden over het ziek worden. Laat staan op Bokt. :+

verootjoo schreef:
Ik vind dat we steeds meer veramerikaniseren door overal bij te vragen wat je rechten zijn en schadeclaims te vragen :\

Gewoon wachten tot het overgaat en de volgende keer ergens anders gaan eten zou ik doen.

Je weet niet eens of het voedselvergiftiging is, of Rota, of noro, of een ander iets... je kan ook niet stellen dat het perse in dat eten zat.
Of heb je je ontlasting op kweek en ben je bij een arts geweest om te laten diagnosticeren?

Absoluut mee eens Verootjoo...

Het enige waar ik me nog in zou kunnen vinden TS, is dat je het betreffende restaurant even opbelt met de mededeling: "Mijn vriendin en ik hebben gisteravond bij u gegeten en zijn allebei erg ziek geworden vannacht. Ik zat aan tafelnummer X en heb o.a. A gegeten. Ik wil het u graag laten weten, zodat u indien nodig maatregelen kan treffen."

__Elizabeth

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:07

Melden bij het restaurant zeker altijd doen!

Ik werk hier in een hotel waar bij een evenement van 800 mensen een dag later een klein percentage ziek is geworden maar ook werknemers. Daar is een organisatie bij gekomen die over voedselveiligheid gaat. Die hebben iedereen vragen gesteld over wat ze hebben gegeten en dat eten hebben ze naderhand getest. Wat er nog was natuurlijk. Daar is uiteindelijk uit gekomen dat het het noro virus was wat 3 dagen lang duurt en wat via voedsel/aanraken word verspreid. Het hotel heeft daar zelf dus gelukkig niet heel veel over geleden.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 14:18

Bedankt voor alle nette reacties.

Anderen die hier heel aanvallend reageren, prima.

Janine1990, ik ben net 2 keer achter elkaar flauw gevallen omdat ik zo beroerd ben en mijn moeder heeft net de huisartsenpost gebeld. Dus wat een heerlijke aanname weer dat ik me schijnbaar nog fit genoeg voel..

Ook zij vermoeden inderdaad een voedselvergiftiging.
Ik krijg nu iets tegen de misselijkheid en iets om vocht vast te houden.

Zoals eerder gezegd wacht ik gewoon het antwoord van het restaurant af en onderneem ik verder helemaal niets.
Mijn topic heb ik puur en alleen gestart om te vragen of je als consument zijnde bepaalde rechten hebt als je ziek wordt van eten. Want het is in feite een niet deugdelijk product.
Ik hoef echt geen schadeclaim of whatever, maar mijn geld of eventueel een deel terug lijkt me opzich redelijk.

Fouten maken is menselijk, fouten oplossen ook. ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:18

Ja dat is zeker redelijk. En als het restaurant meerdere klachten van een avond krijgen kunnen ze eventueel nagaan wat er is gebeurt om het te voorkomen. Niet ieder restaurant is zoals sommige mensen hier zeggen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:30

Oh wat vervelend! Ik heb het ook gehad na het eten in een restaurant 3 jaar geleden. We waren met een grote groep en de mensen die de vissoep hadden gegeten waren ziek geworden.

Wij hebben dit "direct" bij het restaurant gemeld. Deze waren er "blij mee" dat we het meldde en gingen direct hun goederen en koelingen nakijken.

Later hebben wij hier nogmaals gegeten. De vissoep heb ik niet meer gegeten maar de rest was prima.

Dit kan gewoon gebeuren, ze doen het niet expres, waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Beterschap!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:40

Minoes schreef:
Bedankt voor alle nette reacties.

Anderen die hier heel aanvallend reageren, prima.

Janine1990, ik ben net 2 keer achter elkaar flauw gevallen omdat ik zo beroerd ben en mijn moeder heeft net de huisartsenpost gebeld. Dus wat een heerlijke aanname weer dat ik me schijnbaar nog fit genoeg voel..

Ook zij vermoeden inderdaad een voedselvergiftiging.
Ik krijg nu iets tegen de misselijkheid en iets om vocht vast te houden.

Zoals eerder gezegd wacht ik gewoon het antwoord van het restaurant af en onderneem ik verder helemaal niets.
Mijn topic heb ik puur en alleen gestart om te vragen of je als consument zijnde bepaalde rechten hebt als je ziek wordt van eten. Want het is in feite een niet deugdelijk product.
Ik hoef echt geen schadeclaim of whatever, maar mijn geld of eventueel een deel terug lijkt me opzich redelijk.

Fouten maken is menselijk, fouten oplossen ook. ;)

Ik snap ook niet helemaal waarom sommigen het zo enorm fout lijken te vinden om eens te kijken of je geld terug kan krijgen als je ziek bent geworden na een etentje.

Er is een dienst afgenomen en de ts is niet tevreden. Net zoals je terug gaat naar de winkel als iets heel snel stuk gaat.

Ik geef je weinig kans, omdat de oorzaak lastig/niet te bewijzen is denk ik en ik zou het zelf teveel moeite vinden. Maar als er over die avond meer klachten komen, wie weet.

Oh, en beterschap trouwens!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:57

Marie Anne, bij mij krijgen klanten ook hun geld niet terug. Ik doe heel veel om de klant toch tevreden te krijgen, maar geld terug nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:00

Als je sushi gaat eten neem je gewoon een risico; je weet dat het rauwe vis is en dat er altijd, zelfs in het beste restaurant, kans is op voedselvergiftiging.

Het gaat vanzelf over.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:01

LadyMadonna schreef:
Marie Anne, bij mij krijgen klanten ook hun geld niet terug. Ik doe heel veel om de klant toch tevreden te krijgen, maar geld terug nee...

Ik werk zelf in een kwalitaria, en wij geven zelfs geld terug als mensen het eten niet lekker vonden.
Als er iemand ziek van geworden zou zijn dan weet ik zeker dat wij ook dan geld terug geven. (Gelukkig nog nooit voorgevallen)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:05

Marie_Anne schreef:
Er is een dienst afgenomen en de ts is niet tevreden. Net zoals je terug gaat naar de winkel als iets heel snel stuk gaat.

Het verschil is natuurlijk dat het kapotte artikel terug gaat naar de winkel. Zodat ze daar zien dát het kapot is en zelf kunnen uitzoeken waarom het zo snel kapot is.

In dit geval is het een grijs gebied. Voor hetzelfde geldt is TS ziek van de garnalensalade op brood eerder die dag, bijvoorbeeld.

Overigens geven winkels vaak een nieuw artikel en niet het geld terug in dergelijke gevallen.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:10

Als ik zo’N restaurant had, zou ik het persoonlijk wel erg op prijs stellen als het gemeld word. Want anders krijgen andere mensen het ook.
En tja heel eerlijk, ik vind het erg netjes als je nog een keer gratis mag komen eten. Of met korting zelfs ook al! Want ik geloof oprecht dat hun echt hun best doen, maar ja soms gaat het wel eens mis.

En over het feitje wel of niet terug gaan om daar te eten zou er bij mij vanaf hangen. Als je er vaker komt en het is altijd goed geweest, zou ik nog zeker terug gaan. Misschien wel met een tijdje er tussen. Maar toch!

Maar dus de conclusie, een melding van maken, ja zou ik doen! Want daar leren ze ook weer van! Maar er veel voor terug verwachten, zou ik niet. (Dan kan het ook nooit tegenvallen zullen we maar zeggen)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:10

Palmera schreef:
Marie_Anne schreef:

Het verschil is natuurlijk dat het kapotte artikel terug gaat naar de winkel. Zodat ze daar zien dát het kapot is en zelf kunnen uitzoeken waarom het zo snel kapot is.

In dit geval is het een grijs gebied. Voor hetzelfde geldt is TS ziek van de garnalensalade op brood eerder die dag, bijvoorbeeld.

Overigens geven winkels vaak een nieuw artikel en niet het geld terug in dergelijke gevallen.

Ik denk niet dat het restaurant er blij mee gaat zijn als TS het eten teruggeeft in de huidige staat :')

@TS, beterschap ermee, voedselvergiftiging is inderdaad erg vervelend :(:) Ik denk dat je het goed hebt opgelost en hopelijk komt het restaurant met een oplossing. Ook erg netjes dat je hier niet de naam nog niet hebt genoemd!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:11

Minoes schreef:
Pardon? Wat een onaardige reacties zeg..
Ik vind het niet normaal om te moeten betalen voor eten waar je ziek van bent geworden. Jij betaald een restaurant voor het eten dat je krijgt, dan mag je er vanuit gaan dat het eten geen ziekte veroorzaakt.

Nee geen buikgriep, vriendin waarmee ik ging eten is óók ziek geworden vannacht.

Wraak willen vind ik nogal een bizarre opmerking. Je hoort niet ziek te worden van eten.
Inderdaad kan het wel eens verkeerd vallen, maar zo heftig als dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Anders had ik al 100 keer een klacht kunnen indienen maar dat is niet het geval. ;) Daar ga ik me niet zomaar bij neerleggen.

En korting hoef ik niet, zou daar niet meer willen eten..

Slechte recensies plaatsen zonder eerst contact op te nemen voor een oplossing vind ik ontzettend achterbaks.

Ik stelde alleen maar een vraag mensen... :?

Je begint zelf over oplossingen en je rechten. Wat wil je dan?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:11

oef beterschap ten eerste! niet fijn om ziek te worden!

Ik ben wel benieuwd wat het restaurant gaat doen. ben wel beetje benieuwd welk restaurant het geweest is aangezien ik ook vrij regelmatig bij ayce sushi restaurant ga eten in deze kant van het land (als ik van dieren uitga)
sushi blijft bewerkelijk en vooral ook in een ayce hoeft er maar 1 stukje mis te zijn en er word dan zóveel geproduceerd dat het ook niet meteen opvalt.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:15

Bedankt voor de beterschapswensen!

Ik ben altijd zeer te spreken over dit restaurant en ik kom er dus ook vaker. Echter gaat de kwaliteit steeds wat achteruit vind ik (niet alles iedere keer even lekker), en dan nu dus dit..
Dus ik vind het lastig om er dan nog een keer te gaan eten.

Ik begrijp natuurlijk ook dat dit een welles/nietes situatie is. Maar ik kom er dus wel vaker. Het is niet alsof ik een 'nieuwe' klant ben die dit met opzet kan doen om er een slaatje uit te slaan.

@Nabster, ik verwacht nette reacties ;) . Als er wordt gezegd "Het is niet gebruikelijk om in dit soort situaties geld terug te krijgen want ..." of iets in die richting is dat een prima reactie.
Maar de toon waarop er gereageerd wordt..
Laatst bijgewerkt door Minoes op 22-04-18 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:17

Eloya schreef:

Ik ben wel benieuwd wat het restaurant gaat doen. ben wel beetje benieuwd welk restaurant het geweest is aangezien ik ook vrij regelmatig bij ayce sushi restaurant ga eten in deze kant van het land (als ik van dieren uitga)
sushi blijft bewerkelijk en vooral ook in een ayce hoeft er maar 1 stukje mis te zijn en er word dan zóveel geproduceerd dat het ook niet meteen opvalt.

Dus als we ervan uitgaan dat TS ziek is geworden door het eten in dat restaurant ben jij direct bang dat jij ook ziek word bij je volgende bezoek? Alsof ze rauwe vis een paar weken bewaren. :')

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:19

Palmera schreef:
Eloya schreef:

Dus als we ervan uitgaan dat TS ziek is geworden door het eten in dat restaurant ben jij direct bang dat jij ook ziek word bij je volgende bezoek? Alsof ze rauwe vis een paar weken bewaren. :')

Ik snap deze vraag heel goed, ziek worden kan ook komen door een slechtere hygiëne. Niet persé door de rauwe vis.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:21

Palmera schreef:
Eloya schreef:

waar schrijf ik dat dan :') ik zeg dat ik benieuwd ben welk restaurant het is. omdat ik ook vrij regelmatig bij verschillende restaurants ga eten en ik het nog nooit heb gehad. mag toch wel nieuwschierig zijn :P
werk zelf ook in een sushi restaurant (bezorgen dan wel) dus weet heus wel dat vis niet zo lang bewaard word ;) maar snap dat TS de naam hier niet openbaar neer zet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:26

Minoes schreef:
Ik snap deze vraag heel goed, ziek worden kan ook komen door een slechtere hygiëne. Niet persé door de rauwe vis.

Ook bij een slechtere keukenhygiëne zijn rauwe producten veel kwetsbaarder dan niet rauwe producten. Verhitting doodt enorm veel slechte bacterieën.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:26

Ik ben ooit met een vriendin na een saunabezoek hartstikke ziek geworden en zij ook. We hadden over de hele dag ook alles hetzelfde besteld (heel saai), maar sauna vond het absoluut belachelijk dat wij hen contacten om het te melden, want dat kon niet hun schuld zijn en nog meer tekst waaruit bleek ze zwaar beledigd waren.
Door die reactie ben ik nooit meer naar die sauna gegaan, dus ik snap heel goed dat je het wel gemeld wilt hebben en nu afwacht wat het restaurant gaat zeggen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:27

Ik ben stomverbaasd over de laconieke reacties. Voedselvergiftiging kan voor oudere mensen, kleine kindjes of andere kwetsbare groepen echt levensgevaarlijk zijn.

Je kan (en moet vind ik) een melding doen bij de voedsel en waren autoriteit als je zeker denkt te weten dat het door het eten komt (bijvoorbeeld omdat je tafelgenoten ook ziek zijn). https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contac ... ij-de-nvwa

Als ze meer meldingen krijgen kunnen ze het restaurant controleren. Het is voor heel veel groepen van belang dat je in NL gewoon kan vertrouwen op de voedselveiligheid. We zijn hier niet op vakantie in Vietnam. Ook sushi moet je kunnen vertrouwen. Als het restaurant zich aan de regels houdt mag je er absoluut niet ziek van worden. Dus voor het algemeen belang zou ik altijd even melden. Dan staan ze niet morgen op de stoep hoor bij dat restaurant, maar dan hebben ze wel een signaal ontvangen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:32

verootjoo schreef:
Maar je weet niet zeker of het van het voedsel komt. Er zijn weinig bacteriën die zo’n korte incubatietijd hebben. Dus het zou maar zo wel kunnen. Maar er zijn meer bacteriën die pas veel later je ziek maken, dus misschien kwam het wel uit de eigen keuken?

Maar TS had ook al een paar dagen eerder een kotsvirus opgevangen kunnen hebben, daar is de incubatietijd langer van, dus misschien kwam die nu pas tot uiting. Het is niet eerlijk om het restaurant de schuld te geven als je niet zeker weet dat het ook hun schuld is.

Er is nog niks gekweekt, dan weet je toch ook niet wat het is en waar het vandaan komt? Er zijn zoveel virussen of bacteriën die deze klachten geven.

Juist bij 1 van de meest voorkomende bacteriën die voedselvergiftiging veroorzaken, staphylococcus aureus, is de incubatietijd heel kort. Zelfs binnen een 1,5 - 2 uur kun je de eerste klachten krijgen. Je kunt er enorm ziek van zijn, maar het is met een dag of 3 meestal wel over.

Ik heb zelf ooit eens een heel naar gevalletje salmonella meegemaakt, dat was een aantal jaar geleden toen er wel heel wat meer mensen ziek zijn geworden van gerookte zalm. Door een maag- en darmaandoening (chronisch, die ik dus al had) ben ik daar heel ziek van geweest en heeft het weken geduurd voor ik weer in orde was. Opgelopen in het restaurant van goede kennissen ook nog, en ik heb het dan ook bij hen gemeld. Er waren helaas veel meer mensen ziek geworden, ze hadden meerdere meldingen. Probleem lag niet bij gebrekkige hygiëne van hun kant, de zalm was besmet bij de leverancier vandaan gekomen, en ik heb ze ook nooit wat kwalijk genomen.
Ik was trouwens niet de enige van ons gezelschap (8 mensen) die gerookte zalm had gegeten, 6 hadden hetzelfde gegeten, maar 2 werden er ziek.

Overigens hebben ze toen wel een onderzoek van de NVWA moeten ondergaan, er waren ook mensen die het daar hadden gemeld, ik zelf niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:34

Palmera schreef:

Het komt niet van een per ongeluk verkeerd stukje vis maar vaak door slechte hygiene of je niet houden aan de regels rondom het bewaren van de producten. Als ze de vis bijvoorbeeld een uur voor het opdienen al snijden en op kamertemperatuur laten liggen dan kan het al mis gaan. En dat kan dan volgende week weer gebeuren ja.